Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

mw
Moderator

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor mw » 06 okt 2011 09:08

@TAF: tips ga ik je niet geven, daar luister je toch niet naar. Maar ik wil wel wat opmerkingen maken bij je eetgewoontes.

- je zegt dat je 1 week hebt opgelet, en noemt avondeten van 4 dagen op. Afvallen betekent conseaqent 3 maaltijden op een dag
- je vind veel duur. Ik zit in dezelfde situatie als jou: alleenwonend, vaak voor 1 persoon moeten koken, enz. En dat is goedkoop ook mogelijk. Vooral zoals macaroni/bami/nasi/rijst+saus/enz is prima te koken voor een klein bedrag. En net wat AJL zegt, kolen zijn goedkoop. 1x koken en de rest in de diepvries. (ikzelf vries nooit in, kook elke dag en dat gaat prima!)
- Als je 's avonds trek hebt, schuif dan eens met het avondeten. Ik kreeg ook elke avond trek en ging dan snaaien. Nu eet ik vaak pas rond een uur of 7 's avonds en heb geen trek meer 's avonds.

De c1000 heeft nu veel groenteaanbiedingen voor 1 euro. Kwestie van kopen, koken en invriezen.
En misschien zou je ook ergens een flinke pot discipline kunnen kopen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

jansje1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jansje1 » 06 okt 2011 09:27

Je weet het zelf best.
Stoppen met frisdrank, gezond snacken, koken voor jezelf. DOE DAT DAN en vraag hier geen advies als je toch niet wilt luisteren ;-)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 okt 2011 09:33

mw schreef:- Als je 's avonds trek hebt, schuif dan eens met het avondeten. Ik kreeg ook elke avond trek en ging dan snaaien. Nu eet ik vaak pas rond een uur of 7 's avonds en heb geen trek meer 's avonds.

Dat stipt om 18.00 met een aardappeltje en een stukje vlees eten met journaal aan, dat is echt typisch Nederlands volgens mij. Dat hoeft inderdaad niet. Ik eet hier eigenlijk nooit voor 20.30, soms nog later, simpelweg omdat ik geen zin heb om direct uit mijn werk te gaan koken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 okt 2011 09:58

Zucht...volgens mij wil je gewoon niet afvallen. Je komt nl. elke keer weer met nieuwe argumenten om niet gezond te hoeven eten.
En volgens mij is gewoon gezond eten met verse producten veel goedkoper dan een snack halen. Althans een avondje snackbar kost ruim € 10 ( wij zijn met zn vieren) en gewoon verse groenten echt veel minder.
En waarom zou je in vredesnaam 2 liter frisdrank per dag drinken? Je kan toch ook gewoon 1 fles aanmaaklimo in de week gebruiken. Dan heb je elke dag 2/3 glazen, nog steeds meer dan voldoende suikers, of gewoon lekkere thee.

Daarnaast moet je je ook afvragen of het wel reeël en christelijk is om dumpprijzen voor eten te willen betalen. Waarom mag vers en gezond eten niet een groter percentage van je maandelijkse begroting zijn?
Laatst gewijzigd door ajl op 06 okt 2011 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 okt 2011 18:42

TAF, als ik jou postings lees dan schiet het eerste door mij heen: verslaafd aan suikers (snaaivoer).
je praat alles goed om maar geen gezonde dingen te hoeven eten. Hoe duur is het snaaivoer wel niet? en de frisdrank?
Zet een pot thee, dat is stukken goedkoper en gezonder!
het is maar net wat je er voor over hebt en wat je wilt.

Als je het snaaien niet wilt laten en niet gezond wilt eten, dan denk ik dat je in dit topic verkeerd zit. Dan kan je beter naar het topic koken e.d. gaan in algemeen
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 okt 2011 19:07

Gerdien B. schreef:TAF, als ik jou postings lees dan schiet het eerste door mij heen: verslaafd aan suikers (snaaivoer).
je praat alles goed om maar geen gezonde dingen te hoeven eten. Hoe duur is het snaaivoer wel niet? en de frisdrank?
Zet een pot thee, dat is stukken goedkoper en gezonder!
het is maar net wat je er voor over hebt en wat je wilt.

Nou, ergens moet ik hem daar wel gelijk in geven. Snacks, frisdrank en vet eten zijn - of lijken in eerste instantie - gewoon (te) goedkoop vergeleken met gezondere alternatieven, zeker als je in je eentje bent en je niet bijzonder veel geeft om de kwaliteit van je eten. Kleine porties zijn duur en voor 1 persoon een zak aardappelen van 5 kilo kopen doe je ook niet zo gauw.

Goed, als je eenmaal een beetje leert koken is echt eten gewoon veel lekkerder, dus het is de moeite waard dat toch te doen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 okt 2011 19:08

ajl schreef: Althans een avondje snackbar kost ruim € 10 ( wij zijn met zn vieren)

Grinnik, ik was vandaag al meer kwijt dan dat bij de Mac en ik ben maar in mijn eentje :-) Gelukkig doe ik dat niet al te vaak.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 okt 2011 20:07

Haha,,,de Mac is inderdaad nog duurder, ben er zelf zo af en toe wel dol op, maar wil mijn kinderen ( 1 en 3) de betekenis van de gele letter M nog niet leren. Dus af en toe halen wij dat als zij al slapen 8-[

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 06 okt 2011 20:22

Ik wil afvallen, ik wil alleen niet dieten.
ik heb dingen altijd op mijn eigen weg gedaan en ze werken.

Ik heb bepaalde dingen uit mijn voedingspatroon vervangen voor anderen.
zoals bijvoorbeeld dat ik me aangewend heb om soms te koken... (niet elke dag.. dan deed ik het gewoon niet)
ijsthee en melk (dat ik teveel dronk) te vervangen voor light-frisdrank.
en de meest callorierijke snacks te schrappen.

Ik weet ook dat de beste manier voor mij om nu af te vallen zou zijn : werk vinden, want beweging is VEEL effectiever voor mij dan dieten. (altijd zo geweest) Ook weet ik dat elke dag koken een hoop zou schelen, maar das iets wat duurder dan kant en klaar is en niet elke dag kan met mijn budget.
(los daarvan is koken voor 1 persoon alleen gewoon niet leuk)

Ipv het al te strikte ELKE dag koken, kook ik nu minimaal eens in de 4 dagen, kan daarvan eens in de 3 dagen maken.. in DIE lijn zoek ik tips.. kleine veranderingen.. PATROONveranderingen.

Dan aangaande de snacks :
ik ga zelden tot nooit naar de snackbar.. van dat soort snacks houd ik niet eens en veel te duur.
onder een snack versta ik ALLE tussendoortjes.
een appel kan dus OOK een snack zijn.

bvb aan snaaivoer vandaag op een krentenbol met kaas, ipv een boterham.
zonder boter overigens.. eet vrijwel geen boter op brood.

De tips die ik vraag zijn dan ook vooral om de trek te verminderen, tips als : eet eens wat later je avondeten, en eet gewoon eens een extra boterham.. daar heb ik wat aan;)

Maar ook om betere alternatieven voor snacks te vinden... wat kan ik wegsnaaien bvb op die momenten dat ik normaal een zak chips zou wegsnaaien..;)

En nee ws zal ik niet ALLE snacks altijd schappen.. maar wel vervangen voor betere alternatieven.

Dat gedoe met thee.. mooi niet dus.. ik zei al ben een natnek.. en ik drink wel paar koppen koppie en thee per dag zonder suiker of melk, overigens.. maar dat kan ik niet snel genoeg weggieten om aan de 3 liter die ik per dag drink te komen;) 2 liter thee drink je niet zo makkelijk weg.
Wel eens geprobeerd maar vervolgens had ik dus koppijn omdat ik dan nog maar 1-1.5 liter per dag dronk.
en das gewoon te weinig.

verder klopt het inderdaad wat de laatste poster zegt : kleine porties kopen is duur, inderdaad ALS ik een HELE GROTE pan spagettie kook, kan ik die beter en verser maken dan een bak kant en klaar.. maar dan heb ik wel meteen zoveel dat ik daar 2 weken van kan eten... dan komt dat je neus echt wel uit.. en invriezen doe ik wel eens.. maar dan nog.. vriesruimte is ook niet ongelimiteerd;)

Nog een opmerking : voedsingspatroon doorgelicht, suikerconsumptie is erg laag, wel consumeer ik veel vetten, melkproducten houd ik veel van, net als vis, en dergelijke.. vooral goede vetten dus.. maar mijn KJ inname word daar wel mee verhoogd.
Verder eet ik te weinig rood vlees, ik grijp snel naar kip of rundergehakt.. (prijs he) maar vaker een biefstuk zou beter zijn... welke rood vlees soorten zijn even gezond maar minder dur als biefstuk?
want daar zou ruimte te winnen zijn.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 06 okt 2011 20:28

aanmaaklimo? niet dus.. iets goedkoper dan cola idd, maar zit bomvol calorieen... slecht ERG slecht.

1 fles cola light 1.5 liter : 39 cent, <1 KJ
1 pak ijsthee 1.5 liter : 49 cent, 2250 KJ
1 pak melk 1.5 liter : 89 cent, 3000 KJ
1 fles aanmaaklimo 1 liter, genoeg voor 6 liter : 119 cent : 6000 KJ

Jouw advies om de cola light voor aanmaaklimo om te wisselen, betekend dan dus +1500KJ per dag (wat ik juist niet wil) en een ENORME toename van suikerconsumptie. Wel bespaard dat ongeveer 9 cent per dag.
limo is idd omgerekend iets goedkoper. (was het trouwens niet, maar de cola is recent duurder geworden)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 06 okt 2011 20:29

@taf,
waarom zou vaker een biefstukje gezonder zijn? Rood vlees is niet eens zo gezond, en zeker niet te veel ( onderzoek lijkt juist uit te wijzen dat het de kans op darmkanker verhoogt )

Rood vlees is overigens niet alleen vlees wat rood is, maar is ook gewoon doorbakken vlees. En daaronder valt rund maar ook varken, kalf en lamsvlees.

Goedkopere optie voor biefstuk betreft rood vlees is dus bijv. een slavinkje.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 06 okt 2011 20:39

ok dank voor de tip over de slavinken.
btw : vraag me wel af waarom (runder)gehakt dan niet gold als rood vlees;)
dat eet ik in mijn beleving toch wel af en toe..

ik heb mijn voedingspatroon eens doorgelicht :

alles was in orde op een paar punten van aandacht na :

*zoutconsumptie was inderdaad aan de hoge kant, vooral omdat het in veel producten vermengt zit
*vetconsumptie was ERG hoog, wel waren dit vooral goede vetten (uit vis enzo) maar ook goede vetten zijn een grote KJ bom.
*Te weinig rood vlees (ja dat kwam eruit) en die heb je wel nodig voor je ijzer, en andere bouwstoffen.
*vrij hoge zuivelconsumptie (waar ook veel vetten vandaan komen) '

suikerconsumptie was gewoon laag tot normaal (ik hou niet van zoet.. ik word snel misselijk van zoet;))

en ik weet dat te veel (rood) vlees niet goed is.. maar ik kreeg dus te horen dat ik het te weinig at.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 06 okt 2011 20:43

ook rundergehakt geld dus als rood vlees inderdaad!
zie
http://www.wcrf.nl/kankerpreventie/voeding/vlees.php

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 13 okt 2011 14:31

Hoe is het met alle afvallers? Hier alles goed ik ben nu ruim 6 kilo kwijt (20 na de bevalling en ik was er 24 aangekomen)
14 kilo was in de eerste 1,5 week al weg maar dat was erg veel vocht ook.

Zit er weer lekker in en vind het weer helemaal leuk! Ik zag mijn opa en oma gisteren na 4 weken en die zeiden gelijk hé je bent weer afgevallen...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 okt 2011 18:25

Wat goed Liefie!

Hier gaat het tergend langzaam. Ik pas nu wel bijna al mijn kleren weer, en hoor nog steeds regelmatig dat mensen vinden dat je het goed ziet, maar er is nu pas 4,5 kilo af sinds ik begon. Ik wil er nu sowieso nog 6,5 af, en dat gaat ook wel lukken, want ik sta zo in de streep-je-slank stand, dat hou ik zo prima vol. Maar beetje jammer dat het zo lang duurt. En ik baalde sowieso, want let ik bijna de hele zwangerschap op, kom ik er nog 19 of 20 aan :( Nouja, we gaan maar flink door, dan kom ik er wel :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”