soms is een terrechte kritiek ook gepast;)
wat mij meestal afremt is : hongeren werkt niet.. jezelf 1 week inhouden is een ding, maar maanden?
(afvallen gaat met ongeveer 1-2 kilo de maand, als ik ZEER streng oplet.. maar dan heb ik de hele dag trek hetgeen het snaai-gevaar levensgroot maak;))
eigenlijk zoek ik dus vooral naar een manier waarbij ik meer beweeg, zonder dat het VOELT als bewegen (zoals toen ik nog voor werk en school veel moet bewegen)
en ook voor mijn 21e snaaide ik enorm veel, en toch kwam ik niet aan.. nu scheelt het natuurlijk wel WAT, dus goedkope overvloedige maar caloriearme snaai-tips zijn ook handig;)
verder aangaande het zelf koken :
als ik een pizza, of andere kant en klaar maaltijd koop, ben ik 2-3 euro kwijt.
Een stukje broccoli, of prei, kost tegenwoordig bij de appie waar ik mijn boodschappendoen al snel een euro, als het niet meer is, en veel gerechten vragen om meerdere groentes, tel op de prijs.
(groente is dan ook wat zelf koken duurt maakt, vooral ook omdat je dat slecht in kunt vriezen, wel geprobeerd maar veel groente verpieterd dan totaal)
vlees, kan inderdaad best goedkoop, een paar kipburgers in de aanbieding, of rundergehakt, kan al voor 4 euro de kilo en dat vries je gewoon in.
aardappels is dan inderdaad net als pasta en rijst kwa prijs verwaarloosbaar.. voor 2 euro koop je een zak waar je weken mee doet.
kijk ik ken mezelf.. dieten of actief sporten.. werkt niet voor me.
tenzij het leuk sporten is, zoals reddend zwemmen wat ik vroeger deed...
me als vrijwilliger bij de scouting aanmelden ofzo, is dan meer hoe ik over bewegen denk, dan elke dag een uur gaan joggen (want dat laatste voelt ZINLOOS)
das wat ik bedoel.. iets wat LEUK is om te doen... en je dus gaat doen... maar toch ongemerkt je stimuleerd tot bewegen.
geen hap minder eten, maar gewoon bepaalde voedingsmiddelen schrappen en vervangen voor andere (zoals ik ook verdere gewichtstoename heb voorkomen) zo hielp het vervangen van mijn grote ijsthee en melk-consumptie voor koffie al enorm..

(goed koffie heeft ook zijn nadelen, cafeine;P:P maar iig werkt dat kwa gewicht beter)
wat ik zoek is dus niet even mezelf bij de kladden pakken en dan een crashdieet van een aantal maanden.. maar veel meer een paar ideeen mijn levenspatroon een klein beetje (haast ongemerkt) te veranderen waardoor het gewicht weer weggaat.
(zoals gezegd ik heb een hoge conditie en een hoog metabolisme, dus kleine veranderingen kunnen al groot effect hebben..)
kan ook gewoon wachten tot ik weer werk heb:P want uit ervaring ergens 5 dagen per week heen moeten, scheelt per maand zo al 1-2 kilo.... (ik was in een schooljaar bijna 9 kilo afgevallen eerder zonder enige vorm van verdere patroonverandering of dieet) maar das mij te passief.. wil er iets aan doen.. maar het maakt me niet uit als die 26 kilo verliezen me 5 of 10 jaar kost;)