Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Evelien » 27 sep 2011 07:51

Ik ben gisteren even op de weegschaal gaan staan. Van de 13 kilo die ik aangekomen ben tijdens de zwangerschap is er nu 7 af. k Ben benieuwd. k Heb totaal geen honger/trek gevoel.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 sep 2011 07:54

Ik vind het eigenlijk ook een onzin verhaal dat gezond eten duur moet zijn. Wij eten altijd seizoensgroenten en seizoensfruit en dat is vaak goedkoop. Ook vlees hoeft niet duur te zijn en je hoeft ook geen 200 gr vlees per dag te eten. En zoals missf zegt; wij eten ook een keer per week kliekjes. In het weekend hebben wij vla, maar door de week gewoon magere yoghurt. Nu zijn er volop bramen en daar maken wij dan sap van voor in de yoghurt...lekker en ook nog gezond.

En wat ik totaal niet begrijp is dat je niet kan sporten. Juist als je niet werkt, heb je daar de hele dag de tijd voor. Gewoon een weekplanning maken en je daar aan houden.

@ evelien wauw dat gaat snel! Ik ben nu 14 kg aangekomen, waarvan de laatste 16 weken maar 3,5 kg. Dus wellicht valt het mee deze keer.

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 27 sep 2011 10:19

wie kan mij wat van de ww vertellen?

als ik me herrinner waren er hier 1 of 2 dames mee afgevallen?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 sep 2011 10:48

Ik ben beide keren na mijn zwangerschap ermee afgevallen en volgens mij is Jannoek nu weer met de WW begonnen. Ik vond het een ideaal systeem. Dit zijn mijn ervaringen van ongeveer 2 jaar terug.
Je krijgt afhankelijk van je lengte en gewicht een aantal punten toebedeeld die je elke dag moet opmaken. Ik kwam toen tot de ontdekking dat ik altijd veel te weinig at en daardoor mijn verbranding te laag had...ik moet echt veel meer eten. Ook moet je van de WW een bepaalde hoeveelheid vetten, calcium, groente en fruit eten en raad men aan om 25% van je totale punten aantal al in je ontbijt te stoppen om de verbranding op gang te helpen.
Naast het dagelijkse puntenaantal krijg je ook nog een bepaald aantal punten die je de rest van de week mag gebruiken, maar dat hoeft niet. Je kan deze bv opmaken als je een feestje hebt of eens iets lextra ekkers wilt eten. O ja, als je sport krijg je ook weer extra punten die je op mag maken.
Het heeft mij in ieder geval enorm geholpen om af te vallen, zonder dat je het idee hebt dat je hongert, want daar heb ik echt een hekel aan. Ik ben ook naar de wekelijkse bijeenkomsten geweest. Hier krijg je tips en extra ondersteuning en lekkere recepten!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 sep 2011 10:48

Ik heb het online gedaan Petra, ik weet niet of je het online wil doen of dat je naar de beenkomsten wil?

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 27 sep 2011 10:54

evelien, weet ik nog niet
hoe werkt het online?

ajl: hoe gaat het op de bijeenkomsten? En hoe lang duurt het?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 sep 2011 11:34

Jannoek schreef:@ajl is heel goed te doen! Moet/mag veel eten, moet echt veel punten. Maar ik eet ze wel allemaal, omdat het gewoon niet goed is om snel af te vallen tijdens bv. Dan maar iets langer er over doen voor ik m'n doel bereikt heb ;-)

Wil er graag nog 15 af. Hoo pvooral dat m'n buik nog weer wat strakker wordt... Baal echt van m'n buik na de zwangerschap. :oops:
Ach ja, gewoon maar de tijd voor nemen :-)

hoeveel punten mag jij?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 sep 2011 12:08

petra85 schreef:ajl: hoe gaat het op de bijeenkomsten? En hoe lang duurt het?

Een uur per week. Eerst wordt je gewogen en daarna is er elke week een thema bv, meer bewegen, gebruik van soorten vetten etc.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 27 sep 2011 21:07

soms is een terrechte kritiek ook gepast;)

wat mij meestal afremt is : hongeren werkt niet.. jezelf 1 week inhouden is een ding, maar maanden?
(afvallen gaat met ongeveer 1-2 kilo de maand, als ik ZEER streng oplet.. maar dan heb ik de hele dag trek hetgeen het snaai-gevaar levensgroot maak;))

eigenlijk zoek ik dus vooral naar een manier waarbij ik meer beweeg, zonder dat het VOELT als bewegen (zoals toen ik nog voor werk en school veel moet bewegen)
en ook voor mijn 21e snaaide ik enorm veel, en toch kwam ik niet aan.. nu scheelt het natuurlijk wel WAT, dus goedkope overvloedige maar caloriearme snaai-tips zijn ook handig;)

verder aangaande het zelf koken :
als ik een pizza, of andere kant en klaar maaltijd koop, ben ik 2-3 euro kwijt.
Een stukje broccoli, of prei, kost tegenwoordig bij de appie waar ik mijn boodschappendoen al snel een euro, als het niet meer is, en veel gerechten vragen om meerdere groentes, tel op de prijs.
(groente is dan ook wat zelf koken duurt maakt, vooral ook omdat je dat slecht in kunt vriezen, wel geprobeerd maar veel groente verpieterd dan totaal)

vlees, kan inderdaad best goedkoop, een paar kipburgers in de aanbieding, of rundergehakt, kan al voor 4 euro de kilo en dat vries je gewoon in.

aardappels is dan inderdaad net als pasta en rijst kwa prijs verwaarloosbaar.. voor 2 euro koop je een zak waar je weken mee doet.

kijk ik ken mezelf.. dieten of actief sporten.. werkt niet voor me.
tenzij het leuk sporten is, zoals reddend zwemmen wat ik vroeger deed...

me als vrijwilliger bij de scouting aanmelden ofzo, is dan meer hoe ik over bewegen denk, dan elke dag een uur gaan joggen (want dat laatste voelt ZINLOOS)
das wat ik bedoel.. iets wat LEUK is om te doen... en je dus gaat doen... maar toch ongemerkt je stimuleerd tot bewegen.

geen hap minder eten, maar gewoon bepaalde voedingsmiddelen schrappen en vervangen voor andere (zoals ik ook verdere gewichtstoename heb voorkomen) zo hielp het vervangen van mijn grote ijsthee en melk-consumptie voor koffie al enorm..;) (goed koffie heeft ook zijn nadelen, cafeine;P:P maar iig werkt dat kwa gewicht beter)

wat ik zoek is dus niet even mezelf bij de kladden pakken en dan een crashdieet van een aantal maanden.. maar veel meer een paar ideeen mijn levenspatroon een klein beetje (haast ongemerkt) te veranderen waardoor het gewicht weer weggaat.

(zoals gezegd ik heb een hoge conditie en een hoog metabolisme, dus kleine veranderingen kunnen al groot effect hebben..)

kan ook gewoon wachten tot ik weer werk heb:P want uit ervaring ergens 5 dagen per week heen moeten, scheelt per maand zo al 1-2 kilo.... (ik was in een schooljaar bijna 9 kilo afgevallen eerder zonder enige vorm van verdere patroonverandering of dieet) maar das mij te passief.. wil er iets aan doen.. maar het maakt me niet uit als die 26 kilo verliezen me 5 of 10 jaar kost;)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 sep 2011 12:45

T.A.F. schreef:verder aangaande het zelf koken :
als ik een pizza, of andere kant en klaar maaltijd koop, ben ik 2-3 euro kwijt.
Een stukje broccoli, of prei, kost tegenwoordig bij de appie waar ik mijn boodschappendoen al snel een euro, als het niet meer is, en veel gerechten vragen om meerdere groentes, tel op de prijs.
(groente is dan ook wat zelf koken duurt maakt, vooral ook omdat je dat slecht in kunt vriezen, wel geprobeerd maar veel groente verpieterd dan totaal)

vlees, kan inderdaad best goedkoop, een paar kipburgers in de aanbieding, of rundergehakt, kan al voor 4 euro de kilo en dat vries je gewoon in.

aardappels is dan inderdaad net als pasta en rijst kwa prijs verwaarloosbaar.. voor 2 euro koop je een zak waar je weken mee doet.
)

Er is ook nog andere groente dan broccoli, dat is inderdaad vaak duurder. Je kan ook zuurkool klaarmaken, of rode kool. Daar kan je echt dagen van eten en kost niet veel. Ook andere kolen zijn goedkoop en vaak erg gezond. Nu zag ik bij de AH dat de spruiten erg goedkoop waren en de bloemkool en sperziebonen waren met 50% korting. En vooral sperziebonen kan je makkelijk invriezen.
Al met al goedkoper dan een pizza. Seizoens fruit is vaak ook goedkoop en kan je vaak ook gewoon in de natuur plukken.

Daarbij is het meestal gezonder en goedkoper om niet bewerkt eten, zoals gewoon gehakt, kipfilet o.id. ipv kipburgers. Daar is enorm veel zout aan toegvoegd. Ik denk dat je het verkeerd ziet dat afvallen hongeren is, het is gewoon de juiste keuzes maken.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 04 okt 2011 18:42

ik heb een stevige eetlust;) en ook een stevige trek in snaaivoer.

braaf 1 dubbele boterham smorgens 2 dubbele smiddags en een riante portie groente-vlees-aardappels savonds... en ik zit nog de halve dag tegen de trek te vechten vooral savonds;)

en ik net zo graag een kilo radijsjes op die snaai-momenten als een zak chips.. maar ja.. die kilo radijs word 9 euro... en die zak chips is maar 80 cent;) een komkommer werkt weer wel.. maar die ben je na 2 dagen ook zat;)

wat dat onbewerkte vlees betreft, daar kun je gelijk in hebben. Over kool en goedkoop, alles is relatief.
eens gekeken, beetje fatsoenlijke pot rooie kool, toch alweer bijna een euro.
(Ja he die kleine rotpotjes zijn niet groot genoeg!) en een hele rooie kool is idd genoeg voor 2 dagen maar kost ook steeds zon 1.80), plus daar moet je dan vaak nog kruiden of appeltjes of een sausje bijhalen, om de kool eetbaar te maken, iets wat bij andere soorten groenten niet perse hoeft:)

sperziebonen zijn inderdaad een goede optie.. die 50% aanbieding gemist dan.. normaal zijn ze best duur, iets van 39 cent per 100 gram. (pot/blik is dan wel weer spotgoedkoop bij bonen)
kan ook eens bij de lidl gaan kijken.. want ah is zowiezo asociaal duur in zijn groente.

bvb : 1 zak appels (waar dr 6 of 7 inzitten : dik 2 euro.. en dan verwacht men 2 stuks fruit per dag?)

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 04 okt 2011 18:45

overigens deze week beetje op gelet.

*geen snackvoer gehaald

1 dag pizza
2 dagen koken (kippenbout-broccoly-krieltjes)
1 dag stoommaaltijd zalm-spinazie.

en verder gewoon brood natuurlijk..
maar inderdaad heb ik de hele dag trek;) het gevoel dat ik nu met gemak op eender welk moment van de dag 10 hamburgers weg kan proppen zonder problemen...

jansje1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jansje1 » 05 okt 2011 12:01

Verdubbel het aantal boterhammen. Blijkbaar heeft je lichaam niet genoeg aan de aantallen die je noemt.
Je moet er echt voor zorgen dat je zoveel eet aan brood en avondeten dat je geen zin meer hebt in snacken.
En dan ook echt volhouden, zodat er gewenning optreedt.

Zoek op AH.nl bij recepten eens bij budget recepten. Vaak biedt AH ook recepten met de groenten die in de aanbieding zijn.
Uit blik of pot zou ik echt mijden, daar zit vaak al extra zout in - ongezond.

Verder goedkoop:
Spinazie (uit diepvries kun je lekkere spinazietaart maken, met hartige taart deeg, en bv spekjes erin. Heel goedkoop, 2 dagen eten)
Broccoli
Prei (ook makkelijk om preitaart te maken)

En maak er niet zo'n probleem van.
Als je wilt afvallen en gezond wilt leven, dan mag dat toch ook wat meer kosten? Maak er een gewoonte van!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 05 okt 2011 17:42

en verder is de lidl inderdaad aan te raden voor goedkope groenten en fruit!

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 06 okt 2011 01:25

meer boterhammen hmmzz.. en zijn die ook toegestaan om zeg 22.00 (zo'n 2-3 uur voor mijn bedtijd)
want ik krijg vaak om die tijd (die toch een uur of 6 na je avondeten is) weer stevige trek... waar ik soms tot 16.00 zelfs met niks eten nergens last van heb... (ontbijt en middageten is meer gewoonte dan dat ik er echt zin in heb..)

goed 3 dubbele boterhammen savonds is ook al snel 1500 KJ.. maar dat is nog te overzien..
ik heb gewoon behoefde aan snacks, en als ik door met een paar boterhammen te schuiven (nee geen snack neem maar een boterham) dat kan opvangen, is dat een idee..

verder moet ik erkennen ik hou van frisdrank... (1.5-2 liter elke dag) ik ben een natnek.
nu ik drink natuurlijk light (bij zulke hoeveelheden normaal drinken was wat me eerst deed aankomen, dus das ZEKER geen slim idee)
maar dat vergroot wel de snack-behoefte (een bekend bij effect van aspartaan)
goedkoop fris is ook lekker goedkoop, 39 cent voor een fles.
ik heb wel zitten denken is er geen alternatief hiervoor.. maar kraanwater krijg ik mijn strot niet door.. en zelfs melk, (vers) sap, ijsthee bevatten schandalige hoeveelheden KJ's.. (200 KJ per 100 ML is bij de meeste dranken standaard) is het verstander dit zo te laten.. of hebben jullie tips hierin?;)

Tenslotte : het strikte GEEN snacks idee vind ik afzien
Ik kan wel een paar snacks bedenken die minder schadelijk zijn en die ik even graag eet als de slechte:
*een tros radijsjes (nadeel duur)
*broodje met zalmfilet, of rookvlees (opnieuw, duur)
*stuk biefstuk (nadeel duur)
*grapefruit (hoop geklieder maar vult erg goed, deze haal ik wel eens, ook al zijn die krengen ook duur)
*yoghurd/kwark (moet wel smaakje aan zitten, prijs valt mee, nadeel je eet vaak niet een bakje maar een pak;)

het is onverstand iets te halen als eierkoeken... doe ik dat dan eet ik vaak heel het pak leeg:P
hoe slecht is trouwens een droge krentenbol? die eet ik ook graag...

als ik mezelf bvb in de weekeinden EEN snack toestaa... dat hou ik gewoon beter vol dan niks;) maar ik denk dus nog na over welke...;)

voor nu is het nog steeds niks niks niks... maarja... ik moet nu slapen en mijn maag rammeld:P

morgen iig even naar de lidl.. kijken voor goedkope grapefruits (geen idee waarom maar die dingen vullen gewoon, eet er een, en je zit 2 uur vol)

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”