Cicero schreef:In feite verdedig je een heel oude (en achterhaalde) theorie mohamed. In de 18e eeuw waren er wetenschappers die de zogenaamde pre-adamieten verdedigden, omdat de aarde veel ouder bleek dan 6000 jaar. Met de komst van de evolutietheorie en de Bijbelwetenschap bleken dergelijke theorieën natuurlijk achterhaald.
mohamed schreef:Waarom is die theorie achterhaald?
Omdat er veel betere verklaringen zijn, nl. gemeenschappelijke afstamming en Genesis 2-4 is geen historisch verslag.
Je beschuldigt je tegenstanders, mohamed, terecht van het goedkeuren van incest. Maar jij moet toch ook toegeven dat je speculeert over iets wat er niet letterlijk staat?
mohamed schreef:Dat heb ik ook toegegeven toen ik zei dat er evenmin staat dat Kain met zijn zuster huwde. Doch speculeer ik niet wanneer ik zeg dat de algemene lijn in de Bijbel afkeurend is ten opzichte van incest en daarom kan ik mij er niets bij voorstellen dat Adam en Eva de eerste mensen waren.
Oke. Maar jouw speculatie stuit ook op bezwaren, namelijk dat Eva moeilijk de moeder aller levenden kan worden genoemd als er al andere mensen waren bijvoorbeeld. Ik vind dat wel een goed argument tegen jouw theorie eigenlijk.
Als alternatief wil ik het volgende suggereren: waarom zou je denken dat de eerste hoofdstukken van Genesis historische gebeurtenissen weergeven? Dat lijkt me namelijk niet het geval.
mohamed schreef:Uiteraard kan dat, maar dan vraag ik jou waar trek je de lijn? En dat bedoel ik niet cynisch, want ik weet het niet. Het scheppingsverhaal lijkt symbolisch, maar Kain en Abel weer echte mensen etc etc.
De lijn leg je waar er historisch bewijs is. Dat begint aan het licht te komen zo rond 1200 v.C. en pas rond 900 v.C. krijgt de Bijbelse geschiedenis vaste historische grond onder de voeten. (Niet dat alles dan historisch is wat er in de Bijbel staat trouwens.)
Een conservatiever benadering zou zijn om dat als niet-historisch op te vatten waar duidelijk aanwijzingen zijn in het verhaal zelf, of als de geologie, astronomie of biologie het verhaal duidelijk tegenspreekt.