Genesis en evolutie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Genesis en evolutie

Berichtdoor Optimatus » 10 jul 2011 10:54

Beste mensen, in het "algemene forum" is een langdurend debat inzake schepping en evolutie aan de gang. Zouden jullie zo goed willen zijn die discussie daar te houden en niet ook hier te gaan voeren? Ik heb nu al moeite de diverse topics te volgen, laat staan als jullie nog meer evolutiediscussies gaan scheppen...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 13 sep 2011 08:56

Ik ben net even wezen kijken op evolutie in het algemeen-gedeelte, en dat onderwerp is gesloten. Dit vind ik jammer, want ik heb niet het idee dat er een redelijk antwoord is gekomen op de vraag. Ik vond dit onderwerp via de zoekoptie, omdat ik met dezelfde vraag zit, al ben ik zelf een jonge-aarde creationist. Ik vraag mij dus af, hoe christenen die geloven in een oude aarde dit kunnen rijmen met evolutie? Ik denk dat er ontzettend veel problemen tevoorschijn komen als je de onfeilbaarheid van de Bijbel probeert te koppelen aan evolutie, en het feit dat mensen dit toch kunnen getuigt van dat zij oplossingen hebben gevonden voor die problemen. Zou iemand mij kunnen verlichten?
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2011 09:38

Luke. schreef:Ik vraag mij dus af, hoe christenen die geloven in een oude aarde dit kunnen rijmen met evolutie? Ik denk dat er ontzettend veel problemen tevoorschijn komen als je de onfeilbaarheid van de Bijbel probeert te koppelen aan evolutie, en het feit dat mensen dit toch kunnen getuigt van dat zij oplossingen hebben gevonden voor die problemen. Zou iemand mij kunnen verlichten?

Het is alleen een probleem als je per se vast wilt houden aan een letterlijke lezing. Maar eventuele onfeilbaarheid sluit niet in dat dat de enige juiste lezing is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 13 sep 2011 09:52

Hoe doe je dat dan met dood voor de zondeval? Volgens de Bijbel is de dood veroorzaakt door de zondeval, maar als Adam en Eva ontstaan zijn door jaren van evolutie, zijn er al een heel stel dieren en sub-mensen gestorven voordat Eva de kans kreeg van die appel te eten.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2011 10:03

Luke. schreef:Hoe doe je dat dan met dood voor de zondeval? Volgens de Bijbel is de dood veroorzaakt door de zondeval, maar als Adam en Eva ontstaan zijn door jaren van evolutie, zijn er al een heel stel dieren en sub-mensen gestorven voordat Eva de kans kreeg van die appel te eten.

Allemaal symbolisch 8)

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 13 sep 2011 10:23

Symbolisch voor wat dan? Heeft God een heel Bijbelboek nodig om te zeggen: Ik heb het allemaal gemaakt?

Is het offer van Jezus ook symbolisch?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 13 sep 2011 10:36

Luke. schreef:Symbolisch voor wat dan? Heeft God een heel Bijbelboek nodig om te zeggen: Ik heb het allemaal gemaakt?

Er staan wel meer verhalen in Genesis... (bv Abraham enzo)
Gen 1-11 zijn de zogenaamde oerverhalen: waar komen we vandaan, waarom gaan we dood, waarom zijn er zoveel talen, waarom slaan we elkaar de hersens in.

Deze verhalen zijn symbolisch, zijn een verklaring. Het zijn verhalen van mensen.

Eva heeft dus ook nooit van de vrucht (er staat geen appel) gegeten.

letterlijk probleem: als alle mensen uit adam en eva zijn ontstaan met wie trouwden hun zonen dan?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 13 sep 2011 10:40

Luke. schreef:Is het offer van Jezus ook symbolisch?

Is offtopic. Maar het is waarschijnlijker dat Jezus werkelijk ter dood is gebracht dan dat de aarde in 6 dagen is geschapen.
Feitelijk is Jezus ter dood gebracht wegens volksoproer. In het christendom is zijn dood symbool komen te staan voor de voldoening van zonden.

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 13 sep 2011 10:51

(idd vrucht *doh)

Hun zonen trouwden met hun dochters. Er was ook nog geen wet die dat verbood. Ik denk ook dat ze genetisch dusdanig sterk waren dat ze de inbreed wel konden weerstaan, maar dat is speculatie on my part.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2011 10:55

blijblij schreef:letterlijk probleem: als alle mensen uit adam en eva zijn ontstaan met wie trouwden hun zonen dan?

Nee, de werkelijke vraag is, als we allemaal in zo'n hoge mate met elkaar verwant zijn, waarom hebben we dan medicijnen nodig om afstotingsverschijnselen tegen te gaan na een orgaantransplantatie?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 13 sep 2011 10:58

Dus God is dat pas later als een gruwel gaan beschouwen?
(kan misschien ook het 'homostandpunt' worden aangepast:) )

En met wie trouwde Kain? "Kain had gemeenschap met zijn vrouw, en zij werd zwanger"
Had hij een zus meegenomen naar Nod?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 13 sep 2011 10:59

Mortlach schreef:
Nee, de werkelijke vraag is, als we allemaal in zo'n hoge mate met elkaar verwant zijn, waarom hebben we dan medicijnen nodig om afstotingsverschijnselen tegen te gaan na een orgaantransplantatie?

Sorry, ik had het over een "letterlijk" tekstueel probleem. :)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2011 11:02

Luke. schreef:(idd vrucht *doh)

Hun zonen trouwden met hun dochters. Er was ook nog geen wet die dat verbood. Ik denk ook dat ze genetisch dusdanig sterk waren dat ze de inbreed wel konden weerstaan, maar dat is speculatie on my part.

Dan is natuurlijk de vraag: DNA was vroeger 'sterk' (geen idéé wat dat betekent trouwens) en nu 'zwak'. Er heeft dus een verzwakking plaatsgevonden, correct? Is die verzwakking eenmalig of continue gradueel? Indien continue, is de mate van verzwakking constant, versnellend of vertragend? Dat lijkt me nou een prima onderwerp voor een uitgebreid genetisch onderzoek.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2011 11:03

blijblij schreef:Sorry, ik had het over een "letterlijk" tekstueel probleem. :)

Ja, ik ook. Een gevolg namelijk van een dusdanig hoge genetische verwantschap is dat er bijna geen afstoting plaatsvindt na transplantatie. Die afstoting is er wel, dus klopt er iets niet. Oftewel, dan is er iets gebeurd in de tussentijd, of het uitgangspunt klopt niet. Ik neig naar dat laatste.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 13 sep 2011 12:13

Symbolisch voor wat dan? Heeft God een heel Bijbelboek nodig om te zeggen: Ik heb het allemaal gemaakt?

Is het offer van Jezus ook symbolisch?

Wie weet, Feit is dat er toendertijd honderden zoniet duizenden mensen per dag werden gekruisigd. Het was een standaardstraf in het Romeinse rijk. Waarom Jezus hierin zo speciaal zou moeten zijn ontgaat mij al jaren.
En als je dacht dat kruisgen al barbaars was. LEes eens iets over de oude Perzen en hoe zij mensen `executeerde`.
Persoonlijkl vind ik een week lang rondrijven(of langer) in je eigen diaree veroorzaakt door honing en melk terwijl je langzaam door insecten en sceptische schok word opgevreten een stuk naarder dan gekruisigd worden. Als ik moest kiezen wist ik het wel.

Er zijn door de geschiedenis heen zoveel meer mensen die een hele bak meer hebben moeten lijden dan Jezus zijn zij ook allemaal voor onze zonden getorven of alleen jezus. En als het waar is waarom zijn er dan mensen die een veel ergere dood hebben gekend. Ook nu nog.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Terug naar “[Religie] - Open forum”