Werk kiezen en op zondag werken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Werk kiezen en op zondag werken?

Berichtdoor meribel » 02 sep 2011 01:25

Dirk schreef:Eensch. Maar weten collega's dit ook? Met andere woorden, snappen ze het getuigenis van je keuze? Uiteindelijk ligt ons doel niet op deze wereld maar bij God

ja en nee...ik weet het niet, zo gezegd; ze wisten dat ik christen ben ( gaat over een baan aantal jaar geleden eerlijk gezegd, inmiddels werk ik op vaste dagen ) , maar heel specifiek niet, en zeker niet waarom ik niet alle zondagen "duik" .

Maar terugvraag, moet dat altijd begrepen worden? Weet iedereen waarom jij probeert niet te roddelen, niet kwaad te spreken, niet een andere vrouw te begeren, niet jaloers te zijn enz. enz. enz. Het is een getuigenis, maar toch soms ook juist een persoonlijke zaak tussen jezelf en God?

ik blijf me afvragen, hoe in deze tijd moet je intepreteren "noch de vreemdeling die in uw stede woont" , aangezien we in nl de mentaliteit hebben ( een mentaliteit waar je als christen ook gebruik van maakt ) dat iedereen dingen zélf mag beslissen of weten. Moet ik dan tegen die mentaliteit in , de niet-christenen op basis van dat gebod zo weinig mogelijk laten doen op zondag? Das toch wel een beetje raar, maar tegelijk kan ik het ook niet naast me neerleggen met het idee "ja maar dit stukje gebod is meer iets van vroeger en daar kan ik nu niets mee "....immers elke zondag wordt het voorgelezen , das niet voor niets.

en enkel stemmen op een partij die tegen zondagssluiting is, dat is ook zo weinig.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 02 sep 2011 10:33

Interressante discussie, ik heb een gedeelte mee gelezen.

Als je een beroep hebt waar je ook in het weekend moet werken, dan moet je daar christen of niet
ook zelf de 'consequenties' van 'dragen'. Het is een bewuste keuze, en daarom vindt ik niet dat je minder
zondagsdiensten moet draaien, of bewust je diensten moet ruilen.

Dat lijkt me ook niet het idee naastenliefde. Als je het niet kan verenigen dan zal je zelf de keuze moeten maken om dan niet een ander beroep of werk te kiezen. Ik werk zelf in de zorg en daardoor dus ook de weekenden. Ik ga geen zondagen weg ruilen, en is er een groot te kort of zieken dan kom ik ook een dienst extra werken, ook op zondag. Moet je je ook niet collegiaal of dienend opstellen?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 02 sep 2011 11:01

3) Ik heb even zitten zoeken:
- waarom moet er volgens 1 Kor 16:2 op de eerste dag van de week iets apart worden gelegd door de leden van de gemeente?
- hoe zie jij in deze dan handelingen 20 : 7? Deze tekst lijkt geen aanleiding te geven om te denken dat dit op onze zaterdagavond is gebeurt! Het lijkt juist op zondagavond te zijn gebeurd als je verder leest!
- verder wil ik niet stellen dat de zondag een opgeschoven Joodse sabbat is. De zondag is onderdeel van de nieuwe bedeling, waarin wij Gods geboden houden uit dankbaarheid. De sabbat is een dag die valt onder de wet en waar de joden nog een schepje boven op gedaan hebben. De zondag is een dag van rust, een Godsgeschenk, om God te dienen en de overwining van Christus op dood hel en graf te overdenken en te vieren.
- een vraag: hanteert het nieuwe testament en dan met name Handelingen de Joodse of de heidense (=Griekse) tijdrekening?
4) Dit is slechts een uitleg die jij hier geeft. Het lijkt mij er meer op dat het hier om de zondag gaat, waarop Johannes een visioen van de toekomst krijgt.
- Wat betreft de dagen en de sabbaten: moet de christen niet meer geoordeeld worden op de offers die dan gebracht worden of op het gehele gedenken van de dag?
5) Graag wel, waarbij ik je dringend wil vragen om ook naar de context te kijken.
Beste Dirk.
Inderdaad, juist de contekst in deze is zeer belangrijk.
In 1 Cor 16:8 staat dat Paulus nog tot Pinksteren in Efeze zal blijven, hieruit blijkt dus dat het zich tijdens het Wekenfeest afspeelde. de 7 sabbatten die leidden tot Pinksteren.
vandaar ook dat de ''een der sabbatten'' tot zijn recht komt, hier, maar verkeerd vertaald is als eerste dag der week!. 1 COR 16:2 loopt geheel synchroon met DEUT 16:10 , waar, bij de inzetting van het WEKENFEEST wordt opgeroepen om vrijwillig te geven naar de mate van de gaven!Is dat niet frappant?
Ook in handelingen 20:7 waar eerste dag der week staat, moet dit zijn ''eerste der sabbatten'', (zie griekse grondtekst), wat logisch is, als je ziet dat er, wederom in de contekst, in het vers ervoor , staat dat het tijdens de dagen der ongezuurde broden was.
Dan blijft er nog Openbaring 1;10 over, waarbij de contekst laat zien dat wat de "Dag des Heeren'' gaat brengen. de Oordeelsdag, dat is de Dag des Heeren, wanneer Hij terug komt om te oordelen.
De bazuin die Johannes hoort, verwijst hier ook naar!

groet, Boer
Laatst gewijzigd door boer op 03 sep 2011 23:05, 2 keer totaal gewijzigd.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 02 sep 2011 13:37

Dirk schreef:A) Dat er veel wetticisme bij komt kijken is helaas waar. Maar toch wil ik niet stellen dat de zondag een sabbat is. De sabbat was vol van rituelen die heen wijzen naar het lijden en sterven van Christus, er MOEST geofferd worden. En dat is voorbij, wij mogen in alle rust samen komen om de overwinning van Christus te herdenken. Zonder opstanding is het geloof te vergeefs. De opstanding maakt de eerste dag tot een speciale dag.
B) Nee, niet alle rituelen zijn verplaatst naar de eerste dag, zie mijn uitleg bij A. Maar mag je dan als niet gelovige de zondag niet houden? Ik denk het niet, want daarmee ontken je in mij ogen de waarde van het offer van Christus.
C) Mensen veroordelen mag nooit. Daden veroordelen wel. Verder: er zit een bepaalde speelruimte in die voor iedereen verschillend is. Maar laat in ieder geval je dagelijkse werk helemaal los. En of tuinieren daar wel of niet bijhoort? Ik zal het zelf niet doen, en iemand die de ganse dag in zijn tuin bezig is heeft geen tijd meer om aan God te denken. Maar een plant dood laten gaan door op zondag 'em geen water te geven, lijkt me ook niet goed.
D) Reden 1 is dat op deze dag de Heere Jezus is opgestaan. Daarom zijn de Christen (uit de heidenen; de messiasbelijdende Joden mogen denk ik ook een andere keus maken) op de eerste dag van de week gaan samenkomen.
E) Nee. Sabbat is Joods c.q. oud-testamentisch, want deze lag onder de wet. De zondag is een dag van in vrijheid en uit dankbaarheid samenkomen. Verder heeft de week zes dagen gekregen om te werken, soms kan zo'n dag apart worden gezet (biddag en dankdag bijvoorbeeld).
F) Dat snap ik, die verwarring ken ik ook. Domweg terugvallen op het oudtestamentische gebod kan ik niet: de zondag is de opstandingsdag. Dit is een goede argumentatie. De tweede is dat al vanaf de tijd van de apostelen de heiden-Christenen op de eerste dag van de week samenkomen. Sla hier niet alleen de Bijbel op na (die geeft redelijk summier informatie) maar kijk ook gewoon naar de geschiedschrijving vanuit de periode totdat het Romeinse Rijk door een keizer werd gekerstend. Maar het is een groot goed dat wij de 1e dag als rustdag hebben, een rust die door God zelf is geschapen bij de schepping!
G) Wie stelt dit? Staat dit in 1 van de drie formulieren van enigheid? Staat dit in een kerkelijke document? De enige aanwijzing die ik kan vinden is in de Heidelbergse Cathechismus waar gesproken wordt over de rustdag. En dat is in de eerste plaats geen gebod, maar een gave! Dat van de gave weer heel snel een gebod wordt gemaakt, weet ik. En dat er een bepaalde traditie is, ook heel goed. Die traditie is al heel erg oud.

Bedankt voor je reactie.
A: Helemaal mee eens.
B: De zondag houden is een groot goed, ook om dan het opstaan van Christus te gedenken.
C: Je dagelijks werk loslaten is denk ik ook een goed ding, al is dat denk ik geen gebod (meer).
F: Een rust die door God is gegeven, zeker, maar God heeft het gegeven als de 7e dag, samenkomen op de 1e dag is een groot goed, maar het gebod van de rust geld toch echt voor de 7e dag denk ik, rust op de 1e dag om met dingen van de bijbel en God bezig te zijn is goed, maar geen gebod toch?
G: Ah, duidelijk, geen gebod maar een gave.

Weet je hoe ik het vaak zie, zeker bij de "zware kerken"?
s'ochtends naar de kerk, dan koffie drinken, warm eten, s'middags iedereen naar bed of een spelletje doen (geen monopoly of iets met geld) vervelen of een boek lezen, eten, kerk slapen.
Wee degene die wil wandelen of fietsen of op visite.
Ik heb wel eens van een predikant gehoord die vertelde dat hij op zondag niet z'n polshorloge durfde op te winden.

Dat vind ik een verkeerde invulling van de zondag, laten we bij elkaar komen om over Gods daden te spreken, laten we de natuur in gaan om Gods wonderen in de natuur te zien, laten we een bijbelstudie houden.
En niet het verkrampt vasthouden van niets mag.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 02 sep 2011 14:25

janneke7337 schreef:
Weet je hoe ik het vaak zie, zeker bij de "zware kerken"?
s'ochtends naar de kerk, dan koffie drinken, warm eten, s'middags iedereen naar bed of een spelletje doen (geen monopoly of iets met geld) vervelen of een boek lezen, eten, kerk slapen.
Wee degene die wil wandelen of fietsen of op visite.
Ik heb wel eens van een predikant gehoord die vertelde dat hij op zondag niet z'n polshorloge durfde op te winden.

Dat vind ik een verkeerde invulling van de zondag, laten we bij elkaar komen om over Gods daden te spreken, laten we de natuur in gaan om Gods wonderen in de natuur te zien, laten we een bijbelstudie houden.
En niet het verkrampt vasthouden van niets mag.

Dit is wel een heel eenzijdig beeld wat je nu schetst van de zware kerken. Ik denk dat een beetje nuance wel op zijn plaats is. Iedereen vult de zondag heel anders in, ook iemand die lid is van een zogenoemde 'zware kerk'. Ik denk dat er weinig mensen meer zijn die de zondag invullen zoals jij die beschrijft. :wink:

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 02 sep 2011 14:33

[/quote]

Dit is wel een heel eenzijdig beeld wat je nu schetst van de zware kerken. Ik denk dat een beetje nuance wel op zijn plaats is. Iedereen vult de zondag heel anders in, ook iemand die lid is van een zogenoemde 'zware kerk'. Ik denk dat er weinig mensen meer zijn die de zondag invullen zoals jij die beschrijft. :wink:[/quote]
helaas ben ik bang dat janneke wel gelijk heeft,in mijn familie word niet eens gebeld, zelfs niet als er een verjaardag is op zondag.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 02 sep 2011 14:41

boer schreef:helaas ben ik bang dat janneke wel gelijk heeft,in mijn familie word niet eens gebeld, zelfs niet als er een verjaardag is op zondag.

Ga meer eens een inventarisatie houden bij de (oud)ger gem (in ned) in het midden des lands, omgeving barneveld-ede laat maar zeggen.
Ik denk dat het voor zeker 80% op die manier word doorgebracht.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 02 sep 2011 14:45

Ik geloof echt nog wel dat er mensen bestaan die zo hun zondag doorbrengen, maar om te zeggen dat iedereen die lid is van een 'zware kerk' de zondag zo besteed dat gaat mij te ver.

Dan kan je ook een discussie voeren over welke kerk onder de noemer zware kerken valt.
Aan de andere kant als iemand zo zijn zondag besteed en hij/zij voelt zich daar goed bij wie ben ik dan om er kritiek op te hebben?

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 02 sep 2011 15:08

christien schreef:Ik geloof echt nog wel dat er mensen bestaan die zo hun zondag doorbrengen, maar om te zeggen dat iedereen die lid is van een 'zware kerk' de zondag zo besteed dat gaat mij te ver.

Dan kan je ook een discussie voeren over welke kerk onder de noemer zware kerken valt.
Aan de andere kant als iemand zo zijn zondag besteed en hij/zij voelt zich daar goed bij wie ben ik dan om er kritiek op te hebben?

Maar waar zeg ik dan dat iedereen die lid is van een "zware kerk" de zondag zo besteed?
Ik zeg dat ik het vaak zie bij zware kerken, en daar bedoel ik voornamelijk de (oud) ger gem (in ned) bij, en waar ik het constateer is in het midden van het land.
En het gaat er dan om dat de zondag word gehouden als zijnde de eerdere sabbat met alle verboden dat niets mag, en niet als een herdenkingsdag van Jezus zonder al deze geboden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 02 sep 2011 15:42

Zelfs ALS de zondag de sabbath had vervangen, was dergelijk gedrag een uiting geweest van het totaal niet begrijpen van het Evangelie.
ONDANKS dat er zoveel bijbelteksten zijn die het duidelijk genoeg uitleggen.
ongeveer net zo'n verschil als tussen oog om oog, tand om tand versus de andere wang toekeren.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 sep 2011 22:25

christien schreef:Ik geloof echt nog wel dat er mensen bestaan die zo hun zondag doorbrengen, maar om te zeggen dat iedereen die lid is van een 'zware kerk' de zondag zo besteed dat gaat mij te ver.
En toch klopt het veelal wel. Op zondag niet fietsen of autorijden. Toen ik iemand eens vroeg waarom niet fietsen op zondag mocht kreeg ik te horen dat dat ontspanning was en dat dat doordeweek wel kon. Mijn wedervraag was waarom wel wel mochten wandelen voor ontspanning. Een licht gestotter was het antwoord. En toen ik vervolgens vroeg wat het verschil was tussen lopen en fietsen was het antwoord: "niets". Waarom we dan niet mochten fietsen en wel wandelen terwijl tussen beide geen verschil zit? Toen was het gesprek heel snel afgelopen....:mrgreen: We gingen altijd lopend naar de kerk van mijn schoonfamilie, weer of geen weer. Toen we een keer aan de late kant waren, de rest van de schoonfamilie was al op pad, en mijn vrouw (toen nog vriendin) en ik waren nog alleen thuis, begon het te regenen. En niet zo'n klein beetje ook. Toen heb ik de auto gepakt, hoewel dat not done was. Maar ik weigerde ten enen male om kletsnat ruim 1,5 uur in de kerk te zitten. Je raadt het al: Op de terugweg wezen de koplampen van mijn auto zo ongeveer richting Jupiter..... :mrgreen:

Ik zie in mijn omgeving nog erg vaak dat de zondag een dag is waarop weinig tot niets mag. Kinder mogen niet buiten spelen, zelfs niet in de tuin, er wordt niet gefietst, foto´s maken in de lente van de ontluikende natuur mag niet, etc etc. Iedereen mag zijn mening hebben, maar vaak is ook het sociale element heeeeeeeeeeeeel sterk aanwezig. iedereen doet het zo, dus wij ook. En wat zouden de mensen zeggen als wij zondags een eindje gaan fietsen?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 sep 2011 13:03

Staat er in deze mensen hun bijbel niet dat de sabbat om de mens gemaakt is, en NIET andersom?
EN dat God op sabbath ook werkt?
EN dat David de toonbroden op sabbat nam?
EN dat de sabbat de 7de dag is ipv de eerste?
EN dat Christus ook Heer is van de sabbath (en NIET de eerste dag)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 sep 2011 18:10

boer schreef:EN dat de sabbat de 7de dag is ipv de eerste?
EN dat Christus ook Heer is van de sabbath (en NIET de eerste dag)
De discussies over zondag wel of niet zijn al tig keer gevoerd, in dat topic kun je verder discussiëren lijkt mij zo........
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 sep 2011 23:14

[/quote]De discussies over zondag wel of niet zijn al tig keer gevoerd, in dat topic kun je verder discussiëren lijkt mij zo........[/quote]

Ik ben het ook wel een beetje zat,
Ik heb het bewijs geleverd dat ''eerste dag der week'' verkeerd vertaald is vanuit het grieks, maar iedereen houdt vast aan de roomse traditie.
Zoals verwacht, helaas.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 sep 2011 22:00

Heb jij er last van als anderen op zondag rusten?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”