Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

maartenvisser

Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Berichtdoor maartenvisser » 30 aug 2011 10:42

Roken is slecht, ongezond, en je leeft er minder lang door. dit is algemeen bekend. Maar in Refomatoriche kringen wordt stug doorgerookt. Dit komt omdat het vroeger niet bekend was hoe slecht het wel niet was,dus het was geaccepeteerd de dominee rookte ook dus dan mag het.

Maar het blijkt wel weer dat in de Rematoriche kringen alles bij het ouden blijft. een vrouw mag niet in een broek lopen, tv mag niet, muziek op de radio mag ook niet. ik heb op school geleerd dat er duivels teksten in voorkomen als je heel goed luisterd of het andersom afdraaid. Ja ik heb op een refo school gezeten. Maar roken mag wel.

Deze ziektes kan je allemaal krijgen van roken
longkanker .hartinfarct, herseninfarct, vaatziekten, beschadiging van nieren, verandering van uiterlijk, reuma, depressiviteit, ongevoeligheid voor insuline, andere ziektes aan de longen.

Omdat het nou eenmaal geaccepeteerd is in jullie kringen wordt hier weinig van gezegd. Ik geloof zelf niet in de God van de bijbel, maar ik vind wel dat je zuinig moet zijn op je lichaam en
dat roken in Refomatoriche kringen een hoofd zonden is.

Ik hoop dat jullie het met mijn eens zijn dat roken, echt niet kan in jullie kringen en als jullie vinden dat het wel kan, zou ik graag willen weten waarom dit dan wel kan en waarom TV, top 40, muziek luisteren enz niet mag.

rins
Verkenner
Verkenner

Re: Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Berichtdoor rins » 30 aug 2011 10:48

maartenvisser schreef:Ik geloof zelf niet in de God van de bijbel...

Dan zou je je hier beter eerst maar eens druk over maken dan over roken...

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 30 aug 2011 10:55

Roken en alle andere 'verkeerde dingen' die je noemt vind ik nou echt appels met peren vergelijken. Die dingen staan totaal los van elkaar.

Maar goed, ik ben faliekant tegen roken. En zal het niet laten om dat te vertellen.
En waarom refo's roken: om dezelfde reden als waarom niet-refo's roken. Het is lekker en verslavend, het schijnt ontspannend te werken en mensen hebben er minder stress door. Veel rokers (is mijn ervaring!!) geloven wel dat roken slecht is, maar hopen dat al die ellende die het veroorzaakt aan hun deur voorbijgaat.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

henkie
Beheerder

Re: Waarom roken refomatoriche mensen ?

Berichtdoor henkie » 30 aug 2011 11:01

rins schreef:Dan zou je je hier beter eerst maar eens druk over maken dan over roken...

:jaknikken: =D>

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 aug 2011 11:01

Ook ik rook niet, maar een hekel kan ik er niet aan hebben aangezien sommige van mijn familieleden roken en ik het zelf ook heb gedaan. Liever zou ik willen dat ik nooit gerookt had, maar spijt komt helaas na de daad. Wel kan ik zeggen dat stoppen veel gemakkelijker is dan ze zeggen, ik ben namelijk van de ene op de andere dag gestopt zonder pleisters en hulp van een ander.

Esther~
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Esther~ » 30 aug 2011 11:05

Eh, welkom..?!
Niet geloven in God maar wel even hier komen binnen vallen en zeggen wat wel of niet zou kunnen...
Misschien eerst eens die enorme balk uit je eigen oog halen?

Een hoofdzonde vind ik het om niet in je Schepper te geloven en als een dwaas tekeer te gaan.
Maar misschien is er toch iets, los van het veroordelen, wat jou hier brengt?
Kennis is nog geen wijsheid.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 30 aug 2011 11:05

mw schreef:En waarom refo's roken: om dezelfde reden als waarom niet-refo's roken. Het is lekker en verslavend, het schijnt ontspannend te werken en mensen hebben er minder stress door. Veel rokers (is mijn ervaring!!) geloven wel dat roken slecht is, maar hopen dat al die ellende die het veroorzaakt aan hun deur voorbijgaat.

Goede analyse MW... verslaving is het grote verhaal en voor de roker zelf is het echt lekker!!!

waar zijn de verjaardagen gebleven dat de niet rokers naar buiten gingen...
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

maartenvisser

Berichtdoor maartenvisser » 30 aug 2011 11:23

[quote="Bertiel"][quote="mw"]En waarom refo's roken: om dezelfde reden als waarom niet-refo's roken. Het is lekker en verslavend, het schijnt ontspannend te werken en mensen hebben er minder stress door. Veel rokers (is mijn ervaring!!) geloven wel dat roken slecht is, maar hopen dat al die ellende die het veroorzaakt aan hun deur voorbijgaat.

Het gaat erom dat het geaccepteerd is en dat het normaal gevonden worden. Roken is een vorm van zelfmoord alleen dan uitgesteld.

Esther~
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Esther~ » 30 aug 2011 11:27

maartenvisser schreef:Roken is een vorm van zelfmoord alleen dan uitgesteld.

Niet geloven in God ook.
Kennis is nog geen wijsheid.

maartenvisser

Berichtdoor maartenvisser » 30 aug 2011 11:37

Dan zou je je hier beter eerst maar eens druk over maken dan over roken...[/quote]

Waarom moet ik mij druk maken omdat ik niet geloof in de God van de bijbel. Ik heb de bijbel redelijk goed gelezen, maar er staan allemaal dingen in die gewoon niet kunnen klopen. het oude testament staat vol met regels die verschrikklijk zijn. Ik zie God heel anders dan wat in bijbel staat.

maartenvisser

Berichtdoor maartenvisser » 30 aug 2011 11:38

Niet geloven in God ook.

Ik geloof wel in God alleen niet de God van de bijbel.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 30 aug 2011 11:41

Even 1 misverstand de wereld uit helpen: roken is niet in de gehele refo-wereld algemeen geaccepteerd!! Ik snap niet hoe je er bij komt. Misschien heb je getallen om te bewijzen dat het percentage rokers onder refo's hoger is, dan onder de rest van de bevolking?

En mocht je willen schoppen tegen ons: ga je gang, maar pas op wij kunnen terugschoppen [-X
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 30 aug 2011 11:49

Ik ben het geheel eens met Maarten Visser, voor wat betreft roken.

Een vraag met een wedervraag beantwoorden als: "dan zou ik me dáár eerst maar eens druk over maken" is niet bepaald sjiek en lijkt meer op een manier om de werkelijke vraag niet te hoeven beantwoorden.
Waarom zijn er überhaupt refo's die (vandaag de dag) nog roken? Ik heb daar werkelijk geen antwoord op, ik ben geen refo, ik rook ook niet, maar de vraag lijkt me wel zeer duidelijk en bovendien terecht.
Op welke grond kunnen zij zich dat veroorloven, er zijn zoveel dingen aan te dragen waardoor je het zou kunnen tegenspreken en toch: men blijft "stug doorroken"

"eerst de balk uit je eigen oog halen....." en dat soort uitspraken zijn hier niet gepast, laat iemand nou eens oprecht een antwoord op deze vraag geven!

Refo's zijn geen betere mensen dan niet-refo's, dat lijkt me duidelijk, dus voor een refo is roken even verslavend als voor een niet refo en toch: er zijn zoveel (teveel!) argumenten aan te voeren waarom het niet Bijbels is. En toch gebeurt het....wie durft, waarom?

maartenvisser

Berichtdoor maartenvisser » 30 aug 2011 11:54

Even 1 misverstand de wereld uit helpen: roken is niet in de gehele refo-wereld algemeen geaccepteerd!! Ik snap niet hoe je er bij komt. Misschien heb je getallen om te bewijzen dat het percentage rokers onder refo's hoger is, dan onder de rest van de bevolking?

En mocht je willen schoppen tegen ons: ga je gang, maar pas op wij kunnen terugschoppen [-

Ik merk duidelijk weer dat kritiek in refo-kringen pijnlijk is. Het is nou eenmaal zo dat roken niet kan en dat veel mensen dit wel doen. Als jullie allemaal in Gods woord geloven dan moet je niet zo hard strijden tegen het roken als tegen die andere dingen, Heeft iemand van jullie die zondag trouw twee keer in de kerk zitten wel eens in een preek vernomen dat het een zonde is dat er gerookt wordt ?? Waarschijnlijk niet wat nogmaals roken wordt normaal gevonden.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 aug 2011 11:57

Zoekt en gij zult vinden......deze discussies zijn in het verleden al eens gehouden. Dus ik zal zeggen: zoek eens even op het forum en je kunt het vinden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”