wanneer ben je zalig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: wanneer ben je zalig?

Berichtdoor TheKeimpe » 23 aug 2011 13:20

1a2b3c schreef:schelpje3 schreef:
Het is: DOOR U, DOOR U ALLEEN, OM HET EEUWIG WELBEHAGEN.

Zeker, alleen is dat helft van de waarheid!

Dat is een onmogelijkheid, die je nu poneert: als het alleen door Hem is, dan is dat waar of niet waar, niet de helft van de waarheid. Want als het de helft van de waarheid zou zijn, dan zou er nog iets naast HEM zijn! En dat wordt door de regel: door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen uitgesloten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2011 13:35

1a2b3c: je laat nog steeds de mens met zijn verstand ertussen. En dat is niet Bijbels !
Als een mens door God bekeerd wordt, is daar niets van de mens bij !
Het wordt dan een Eeuwig, onuitsprekelijk Wonder.
Jouw theorie doet mij denken aan:
Dat hun ogen verduisterd worden, om niet te zien, (Romeinen)
In datzelfde stuk staat ook over de strengheid (!) van God geschreven.
Waarom wordt daar altijd zo overheen gelezen ?
De strengheid over diegenen die gevallen zijn (zouden ze zelf opstaan denk jij ?)
en de goedertierenheid over diegenen die niet in ongeloof blijven.

Nogmaals, als het God behagen zou om ons voor eeuwig van Zijn Aangezicht weg te vagen, zouden wij niets kunnen zeggen ! Want wij verbeuren en verzondigen het dagelijks.
Ook middels dit forum ! We zullen voor elke posting rekenschap moeten afleggen, of het tot nut van de ander was of tot schade.
Je ziet je eigen ongeloof niet 1a2b3c, omdat je n.b. de belijdenis: Door U, door U alleen, maar de halve waarheid vindt. Bij jou moet er achterstaan: maar ook een beetje van mij.
Ik hoop dat je blinde ogen geopend gaan worden. :(

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 aug 2011 13:49

TheKeimpe schreef:Dat is een onmogelijkheid, die je nu poneert: als het alleen door Hem is, dan is dat waar of niet waar, niet de helft van de waarheid. Want als het de helft van de waarheid zou zijn, dan zou er nog iets naast HEM zijn! En dat wordt door de regel: door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen uitgesloten.

Het eeuwig welbehagen sluit de eigen verantwoordelijkheid in.

Taalkundig klopt het dan misschien niet om het een halve waarheid te noemen maar in de context is volgens mij heel duidelijk wat ik bedoel.
Maar voor de duidelijkheid met de hele waarheid bedoel ik: 1 Gods welbehagen/verkiezing en 2 de menselijke verantwoordelijkheid/geloof.
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 23 aug 2011 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 23 aug 2011 13:50

1a2b3c schreef:Zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen Heb.11:6. als het de mens om God gaat, dan behaagt dat God, dus een ongelovige zal dit nooit opbrengen.
Nergens staat in de Bijbel dat onze zaligheid ons niet ter harte mag gaan integendeel juist, Bekeer u want waarom zou je sterven ... Hij waarschuwt voor de verschrikkingen van de hel en gebruikt dat juist als een argument om ons te bewegen tot geloof.
Wij dan, wetende de schrik des Heeren bewegen de mensen tot geloof ....
Begrijp me goed, het gaat zeker om Hem!!! maar Hij verwacht niet van een ongelovige dat het hém om Hem gaat. Vijanden worden met God verzoend en goddelozen worden gerechtvaardigd.
Te zeggen dat het je eerst om Hem te doen moet zijn, dat is pas iets van de mens ertussen zetten (tussen hem en Jezus), iets wat hij moet hebben voor hij welkom is bij Jezus.
Klinkt heel vroom maar het niets anders dan nederige hoogmoed, je moet zelf nog iets meebrengen. (niet persoonlijk bedoelt)

Ik hou het er toch liever op dat als de Heere een mens bekeerd het zo iemand in de eerste plaats om Hem te doen is...
Waarom dat nederige hoogmoed is, is me totaal onduidelijk.
En wat brengt zo iemand dan volgens jou zelf mee?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 aug 2011 13:57

rins schreef:Ik hou het er toch liever op dat als de Heere een mens bekeerd het zo iemand in de eerste plaats om Hem te doen is...
Waarom dat nederige hoogmoed is, is me totaal onduidelijk.
En wat brengt zo iemand dan volgens jou zelf mee?

Ik had het over een ongelovige, iemand die gelooft is het idd in de eerste plaats om God te doen.
Maar als je van een ongelovige verlangt dat het hem om God te doen moet zijn, dan is dát het wat hij mee 'moet' brengen.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 23 aug 2011 13:59

Maar 1a2b3c wanneer God in een mens aan werk gaat dan gaat het die mens al om Hem en om Zijn Naam en Zijn eer.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 23 aug 2011 14:07

1a2b3c schreef:Het eeuwig welbehagen sluit de eigen verantwoordelijkheid in.

Hoe dan?

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 23 aug 2011 14:11

1a2b3c schreef:Ik had het over een ongelovige, iemand die gelooft is het idd in de eerste plaats om God te doen.
Maar als je van een ongelovige verlangt dat het hem om God te doen moet zijn, dan is dát het wat hij mee 'moet' brengen.

NEE! dát is de liefde die God in de wedergeboorte in het hart uitstort.
Dan komt er wederliefde tot Hem.
En dat uit zich in een hartelijke droefheid over de zonde en het besef dat we Hem al die tijd zo zwaar getergd hebben.
Dat heeft een mens niet van zichzelf hoor!
En er hoeft ook niets van een mens bij, gelukkig maar want anders was het al verknoeid.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 aug 2011 14:30

schelpje3 schreef:1a2b3c: je laat nog steeds de mens met zijn verstand ertussen. En dat is niet Bijbels !

Nogmaals: waartussen? De mens heeft nu eenmaal verstand (normaal gesproken). Ik heb je vanuit de Bijbel aangetoond dat het verstand er helemaal bijhoort. Je zegt: dat is niet Bijbels maar je 'vergeet' erbij te zeggen waar dat staat.
schelpje3 schreef:Als een mens door God bekeerd wordt, is daar niets van de mens bij !
Het wordt dan een Eeuwig, onuitsprekelijk Wonder.

Het is zeker een wonder als een mens tot bekering en geloof komt, maar dat doet hij toch echt zelf WAARMEE IK NIET ZEG DAT DE HEILIGE GEEST DAN NIET WERKZAAM IS IN ZO'N MENS!!!
Hand.9:35 35 En allen die in Lydda en Sarona woonden, zagen hem en bekeerden zich tot de Heere. (niet de Heere bekeerde hen)
Jezus Zelf zegt regelmatig: uw geloof heeft u behouden. (uw geloof, dus de mens gelooft zelf dat doet God niet voor je ook al is het geloof een gave)
schelpje3 schreef:Jouw theorie doet mij denken aan:
Dat hun ogen verduisterd worden, om niet te zien, (Romeinen)
In datzelfde stuk staat ook over de strengheid (!) van God geschreven.
Waarom wordt daar altijd zo overheen gelezen ?
De strengheid over diegenen die gevallen zijn (zouden ze zelf opstaan denk jij ?)
en de goedertierenheid over diegenen die niet in ongeloof blijven.

Die theorie: een mens kan niets en het moet je gegeven worden doet me denken aan: Mat.23:13 Maar wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen; u gaat er immers zelf niet binnen, en hen die er binnen willen gaan, laat u er niet binnengaan.
schelpje3 schreef:Nogmaals, als het God behagen zou om ons voor eeuwig van Zijn Aangezicht weg te vagen, zouden wij niets kunnen zeggen ! Want wij verbeuren en verzondigen het dagelijks.
Ook middels dit forum ! We zullen voor elke posting rekenschap moeten afleggen, of het tot nut van de ander was of tot schade.

Laten we dat maar nooit vergeten, zeker als het om de eeuwige dingen gaat.
schelpje3 schreef:Je ziet je eigen ongeloof niet 1a2b3c, omdat je n.b. de belijdenis: Door U, door U alleen, maar de halve waarheid vindt. Bij jou moet er achterstaan: maar ook een beetje van mij.
Ik hoop dat je blinde ogen geopend gaan worden. :(

Jij kunt niet in mijn hart kijken, dus laat het oordeel aan Hem over.
Er moet NIETS van mij bij, dat heb ik nooit gezegd, geloven is geen verdienste.
Als jij iets krijgt en je neemt het aan dan zeg je toch ook niet: ik heb er zelf een beetje aan meegewerkt want ik heb het aangenomen.

Ik zal nog even kopiëren wat ik aan T.K. postte: Het eeuwig welbehagen sluit de eigen verantwoordelijkheid in.

Taalkundig klopt het dan misschien niet om het een halve waarheid te noemen maar in de context is volgens mij heel duidelijk wat ik bedoel.
Maar voor de duidelijkheid met de hele waarheid bedoel ik: 1 Gods welbehagen/verkiezing en 2 de menselijke verantwoordelijkheid/geloof.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2011 14:42

Het is ongelooflijk dat jij zo tegen meerdere forummers (!) ingaat, terwijl er zuiver schriftuurlijk op je gereageerd wordt.
Jij meent het echt beter te weten he ?
Je hebt geen lege handen, maar goede werken en je verstand.
En ik vergeet helemaal niet erbij te zeggen waar dat staat, maar jij hebt maar 1 of 2 bijbelboeken waar je in leest kennelijk.
Je gaat zelf niet in op dingen die ik schreef, over de strengheid van God.
Fijn om te weten dat je mij onder de schriftgeleerden en huichelaars plaatst, dan hoef ik dus niet meer op je te reageren in dit topic. Het heeft nl geen enkele zin.
Jij meent te weten hoe je zalig kunt worden, weet je ook wanneer precies ?
Voor of na je dood ?
Ik hoop dat er nog andere forummers zijn die het op kunnen brengen, want ik stop er mee voor nu.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 aug 2011 14:43

1a2b3c schreef:Het eeuwig welbehagen sluit de eigen verantwoordelijkheid in.

rins schreef:Hoe dan?

Omdat het God behaagd om Zijn werk door de menselijke verantwoordelijkheid heen te werken.

1a2b3c
Ik had het over een ongelovige, iemand die gelooft is het idd in de eerste plaats om God te doen.
rins schreef:NEE! dát is de liefde die God in de wedergeboorte in het hart uitstort.
Dan komt er wederliefde tot Hem.
En dat uit zich in een hartelijke droefheid over de zonde en het besef dat we Hem al die tijd zo zwaar getergd hebben.
Dat heeft een mens niet van zichzelf hoor!
En er hoeft ook niets van een mens bij, gelukkig maar want anders was het al verknoeid.

Ik snap niet zo goed wat je hiermee zeggen wilt, dit bestrijd ik toch niet? Wedergeboorte en geloof horen bij elkaar, twee kanten van dezelfde zaak.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 aug 2011 14:53

Noir schreef:Maar 1a2b3c wanneer God in een mens aan werk gaat dan gaat het die mens al om Hem en om Zijn Naam en Zijn eer.

Het zal een ongelovige NOOIT om God te doen zijn, dat zou betekenen dat er iets goeds in een ongelovige zou zijn.
Hij zegt het toch Zelf Rom.5:10 Want als wij, toen wij vijanden waren, met God verzoend zijn door de dood van Zijn Zoon ...
Is het een goddeloze vijand van God ooit om Hem te doen? Pas als hij wedergeboren is en gelooft dan zal dat in zijn hart gevonden worden.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 23 aug 2011 15:01

Ik kan een mens waarin God aan het werk is geen ongelovige meer noemen !
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 aug 2011 15:34

schelpje3 schreef:Het is ongelooflijk dat jij zo tegen meerdere forummers (!) ingaat,vreemd argument, omdat er meerdere zijn die het niet met me eens zijn zou ik m'n standpunt bij moeten stellen, of niet meer moeten reageren??? De Bijbel is m'n maatstaf en niet het aantal forummers terwijl er zuiver schriftuurlijk op je gereageerd wordt. da's jouw mening, als er gezegd wordt over een ongelovige dat het hem om God te doen moet zijn vóórdat hij tot geloof komt, dan is dat NIET schriftuurlijk. Zeg me maar waar het staat.
Jij meent het echt beter te weten he ? ik zeg op grond van de Bijbel waar ik het niet mee eens ben.
Je hebt geen lege handen, maar goede werken en je verstand. jammer dat je het steeds niet laten kunt om persoonlijk te worden.
En ik vergeet helemaal niet erbij te zeggen waar dat staat, maar jij hebt maar 1 of 2 bijbelboeken waar je in leest kennelijk. Ik heb je al meer gezegd dat ik de hele Bijbel lees.
Je gaat zelf niet in op dingen die ik schreef, over de strengheid van God. ik wist niet dat het de bedoeling was dat ik daar op zou reageren.
Het is me duidelijk dat jij denkt dat ik verloren ga, dat ik een leugenaar ben enzo, dat heb je al meerdere keren gezegd, dus ik weet niet wat je nu eigen wil dat ik daarop zeg. Je gelooft me toch niet.

De tekst die je aanhaalt gaat over Israël dat tijdelijk door God afgerukt is van de olijfboom, de heidenen moeten toezien dat ze zich niet beroemen tegen de takken.
Dat heeft dus niets met het onderwerp te maken waar we het over hadden, maar jij denkt dit op mij te moeten toepassen. Vandaar dat ik er niet op inging.

Fijn om te weten dat je mij onder de schriftgeleerden en huichelaars plaatst, dan hoef ik dus niet meer op je te reageren in dit topic. Het heeft nl geen enkele zin.Ik heb het expres over de leer gehad om niet persoonlijk te zijn: de leer van ....doet me denken aan (in reactie op jouw woorden: jouw theorie doet mij denken aan ...)
Jij meent te weten hoe je zalig kunt worden, weet je ook wanneer precies ?
Voor of na je dood ?Ik haal het uit de Bijbel, dat verzin ik zelf niet. En ik geloof wat er in de Bijbel staat o.a. dat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat. Joh.3:16.
Ik hoop dat er nog andere forummers zijn die het op kunnen brengen, want ik stop er mee voor nu.Wat jij wilt, het is elke keer dezelfde discussie die je aangaat en je weet wat je van me verwachten kunt.
Groet!

Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 23 aug 2011 15:48, 2 keer totaal gewijzigd.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 aug 2011 15:43

Noir schreef:Ik kan een mens waarin God aan het werk is geen ongelovige meer noemen !

Maar het is toch één van twee, of je bent dood of je bent levend. En er is geen leven zonder geloof en andersom, al kan het natuurlijk best een heel zwak geloof zijn. Zo dat je het er zelf nauwelijks voor kunt houden.
Een mens waarin God aan het werk is zal juist zien dat hij een vijand van God is en een liefhebber van zichzelf.

Als het iemand om God te doen is, dan is dat een vrucht van het wedergeboorte/geloof.

Terug naar “Archief”