schelpje3 schreef:1a2b3c: je laat nog steeds de mens met zijn verstand ertussen. En dat is niet Bijbels !
Nogmaals: waartussen? De mens heeft nu eenmaal verstand (normaal gesproken). Ik heb je vanuit de Bijbel aangetoond dat het verstand er helemaal bijhoort. Je zegt: dat is niet Bijbels maar je 'vergeet' erbij te zeggen waar dat staat.
schelpje3 schreef:Als een mens door God bekeerd wordt, is daar niets van de mens bij !
Het wordt dan een Eeuwig, onuitsprekelijk Wonder.
Het is zeker een wonder als een mens tot bekering en geloof komt, maar dat doet hij toch echt zelf WAARMEE IK NIET ZEG DAT DE HEILIGE GEEST DAN NIET WERKZAAM IS IN ZO'N MENS!!!
Hand.9:35 35 En allen die in Lydda en Sarona woonden, zagen hem en bekeerden zich tot de Heere. (niet de Heere bekeerde hen)
Jezus Zelf zegt regelmatig: uw geloof heeft u behouden. (uw geloof, dus de mens gelooft zelf dat doet God niet voor je ook al is het geloof een gave)
schelpje3 schreef:Jouw theorie doet mij denken aan:
Dat hun ogen verduisterd worden, om niet te zien, (Romeinen)
In datzelfde stuk staat ook over de strengheid (!) van God geschreven.
Waarom wordt daar altijd zo overheen gelezen ?
De strengheid over diegenen die gevallen zijn (zouden ze zelf opstaan denk jij ?)
en de goedertierenheid over diegenen die niet in ongeloof blijven.
Die theorie: een mens kan niets en het moet je gegeven worden doet me denken aan: Mat.23:13 Maar wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen; u gaat er immers zelf niet binnen, en hen die er binnen willen gaan, laat u er niet binnengaan.
schelpje3 schreef:Nogmaals, als het God behagen zou om ons voor eeuwig van Zijn Aangezicht weg te vagen, zouden wij niets kunnen zeggen ! Want wij verbeuren en verzondigen het dagelijks.
Ook middels dit forum ! We zullen voor elke posting rekenschap moeten afleggen, of het tot nut van de ander was of tot schade.
Laten we dat maar nooit vergeten, zeker als het om de eeuwige dingen gaat.
schelpje3 schreef:Je ziet je eigen ongeloof niet 1a2b3c, omdat je n.b. de belijdenis:
Door U, door U alleen, maar de halve waarheid vindt. Bij jou moet er achterstaan: maar ook een beetje van mij.
Ik hoop dat je blinde ogen geopend gaan worden.

Jij kunt niet in mijn hart kijken, dus laat het oordeel aan Hem over.
Er moet NIETS van mij bij, dat heb ik nooit gezegd, geloven is geen verdienste.
Als jij iets krijgt en je neemt het aan dan zeg je toch ook niet: ik heb er zelf een beetje aan meegewerkt want ik heb het aangenomen.
Ik zal nog even kopiëren wat ik aan T.K. postte: Het eeuwig welbehagen sluit de eigen verantwoordelijkheid in.
Taalkundig klopt het dan misschien niet om het een halve waarheid te noemen maar in de context is volgens mij heel duidelijk wat ik bedoel.
Maar voor de duidelijkheid met de hele waarheid bedoel ik: 1 Gods welbehagen/verkiezing en 2 de menselijke verantwoordelijkheid/geloof.