Ik vind al dat geklieder met eten gewoon smerig en hier in huis is het verboden. Ik vind er niets leuks aan, ik vind het niet eens schattig, haha. Vorig jaar kwamen er hier vrienden logeren met hun dochter van toen 1,5 jaar. Toen we gingen eten, renden ze naar de auto om een heel zeil, inpakschort en bord met zuignap te halen. Wij keken met grote verbazing toe. Ik vroeg nog, of we ook de muren moesten plastificeren...
Volgens mij hebben alle kinderen rond 1/1,5 jaar wel een fase dat ze niet geholpen willen worden maar ook zelf nog niet netjes kunnen eten. Tja wat doe je dan, ga je een strijd aan dat je ze perse wil helpen of laat je het ze toch een beetje zelf doen? Zo genieten ze wel van het eten en komt ook vaak de sfeer ten goede. Ik vind met eten smeren en kliederen/spelen ook wat anders als een kind met sturing en hulp zelf te laten eten. Zodra er hier werd gesmeerd haalden wij haar bord weg. Maar hier ging het makkelijk hoor, zij at zelf naar haar idee (maar er bleef niks aan haar lepel hangen) en wij hielpen haar ook, om de beurt een hapje. Nu eet ze keurig zelf, behalve als ik zit te bellen, dan zit ze opeens van top tot teen onder de honing of brinta (maar ja, je hoort natuurlijk ook niet te bellen aan tafel