Musica schreef:
Wow, zo'n reactie had ik niet verwacht, maar goed, ik heb er zelf om gevraagd.
Ik heb het contact niet zonder meer verbroken, maar er een voorwaarde aan gesteld, namelijk wederzijds respect. Dus ik respect voor mijn ouders, en mijn ouders voor mij. Op die vraag is alleen nietszeggende reactie gekomen, dus was het voor mij duidelijk.
En wat je opnoemt zorgt bij mij juist voor de twijfel. Aan de ene kant wil ik respect hebben voor de mensen die me eten hebben gegeven en me hebben opgevoed. Aan de andere kant kan ik geen respect hebben voor de mensen die hun kind emotioneel hebben verwaarloosd, hebben gekleineerd en vernederd, uitgescholden, bang hebben gemaakt voor het leven en voor mensen. Moet ik respect hebben voor mensen die hebben ontkend dat hun kind ptss had, een sociale fobie en een depressie, tegen alle diagnoses van psychologen en psychiaters in? Ik wil het eigenlijk niet te persoonlijk maken, maar probeer mijn dillema weer te geven. Zit er dan echt geen grens aan respect en moet je je ouders maar over je heen laten lopen en hen je pijn laten doen?
Allereerst vind ik het eigenlijk vreemd dat jij over respect begint. Dat roepen Marokkanen ook altijd. maar respect moet je verdienen ! Jij had kennelijk behoorlijk psychische problemen in je jeugd en je ouders konden of wilden dit niet hanteren en/of begrijpen.
Je had ook kunnen zeggen: pa(p) ma(m), ik ben niet boos, ik wil een tijdje op mezelf. We houden contact, ik bel af en toe, ik mail, maar ik heb even ruimte nodig. Ik moet alles op een rijtje krijgen. Begrijpen jullie dat ? Ik houd van jullie, jullie blijven mijn ouders, van wie ik veel houd, ben erg dankbaar voor alles wat jullie voor mij gedaan hebben. Maar ik heb even tijd nodig.
Kijk, dat komt al heel anders over. En dan nog kun je misschien een akelige reactie krijgen, dat weet ik niet. Maar het gaat erom dat je jezelf vrijmaakt ! God eist dat van ons. Het is niet zomaar een vragen naar een onmogelijkheid, het is een gebod.
Diens lamp zal voor eeuwig uitgeblust worden ! Een loos dreigement ? Ik denk het niet.
Kwaad worden is menselijk, kwaad blijven is duivels.
Als jij de leeftijd van je ouders hebt en je mag kinderen krijgen, weet ik zeker dat je er anders over denkt.
probeer een opening te vinden, nu het nog kan.