Berichtdoor Gruzelement » 29 jul 2011 20:27
Het valt me op dat het hier, in het topic met de naam 'Aanslagen in Noorwegen' bijna uitsluitend over de dader gaat. Het is geheel begrijpelijk, want op TV, in het nieuws, in de krant gebeurt dat ook. Toch denk ik dat het fout is.
Ik ben van mening dat alle foto's van de dader in het nieuws van de dader bijdragen aan afkeer, die de meeste mensen zullen voelen: daar is niets mis mee. Aan de andere kant zullen er ook mensen zijn, een heeeel klein maar cruciaal percentage, die met dwaze ideologieen en ideeen rondlopen, en die deze man als een held zullen zien. Het zou zo maar het laatste duwtje kunnen zijn voor een andere psychopaat. Ik geef toe dat de kans klein is, maar 1 moordpartij zoals dit is al erg genoeg, zonder dat er nog 1 van zou kunnen komen.
Daar komt bij dat ik het doel er niet van zie om deze man een kans te geven zijn gezicht overal te laten zien. Als ik goed begrijp uit het nieuws, wil hij dat nu precies.
Daarom lijkt het mij veel beter om te focussen op de helden in dit verhaal: de omwonenden die met hun bootjes naar het eiland gingen om kinderen op te pikken toen de man nog aan het schieten was. De mensen die anderen hebben gered. Geef hen onderscheidingen, print hun verhaal vaker in de kranten. Als er zo nodig foto's van iemand in het nieuws moeten, laat het dan de helden zijn.
Er zijn veel redenen om dat te doen. Als er ooit - liever niet, maar het zal vast wel - nog eens iets dergelijks gebeurt, kunnen verhalen van hoe mensen eerder in dergelijke situaties als helden handelden, dienen voor mensen die in hun paniek niet weten wat ze moeten doen. In veel crisissituaties is handelen hard nodig. Interview experts over de vraag: wat te doen in een situatie als dit? Dat kan mensenlevens schelen.
Stel je voor, wij leren als kinderen om niet te vechten: dat is heel belangrijk en goed. MAAR als er een man met een machinegeweer rondloopt te schieten, moet je je kinderen dan niet leren dat het het beste is om met een groep van tien man de man aan te vallen, liefst van achteren, en zijn machinegeweer afhandig te maken? Ik zeg niet dat het mogelijk is, en kan, maar als het ons ingepeperd wordt, kan dat mensenlevens schelen. Misschien heb ik wel ongelijk, maar laat er in ieder geval een discussie over zijn, hoe gruwelijk die discussie ook is.
Het zou namelijk maar zo kunnen, dat er 'maar' tien doden gevallen zouden zijn, inclusief de dader misschien, als een groep van twintig kinderen op de kans gewacht zou hebben om van achteren op hem te springen, in plaats van zich anderhalf uur te verstoppen. De dader zou misschien gelynched zijn, maar in ieder geval zouden dan sommige ouders hun kinderen nu nog hebben.