Aanslagen in Noorwegen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

henkie
Beheerder

Re: Aanslagen in Noorwegen

Berichtdoor henkie » 25 jul 2011 15:25

scheermes schreef:Omdat dat misschien te maken heeft met zijn motieven? Het lijkt op een daad van een gek vanuit een bepaald idealisme.

Ik ben erg benieuwd welke christelijke motieven hij dan heeft.

Mortlach schreef:Is dat niet voldoende dan?

Als dat voldoende voor je is dan ben je het vast ook eens met de stelling dat een bodybuilder en gamer (zie zijn Facebook-pagina) de slachting op z'n geweten heeft. ](*,) Leuk trouwens dat jij dezelfde hobby's als de slachter van Oslo hebt!

zomaariemand schreef:Inderdaad, hij noemde zichzelf toch zo?

Evenals 100 andere benamingen. Waarom pikken sommige media dat er uit dan? Jij bent het er mee eens dus je kan mij vast wel een reden noemen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 jul 2011 15:34

henkie schreef:Ik ben erg benieuwd welke christelijke motieven hij dan heeft.

De Islam willen bestrijden, bijvoorbeeld, heel christelijk :-)

Mortlach schreef:Als dat voldoende voor je is dan ben je het vast ook eens met de stelling dat een bodybuilder en gamer (zie zijn Facebook-pagina) de slachting op z'n geweten heeft. ](*,) Leuk trouwens dat jij dezelfde hobby's als de slachter van Oslo hebt!

We zijn ook allebei man met blauwe ogen en rechtshandig. Dat de man games speelde en deze daad pleegde zegt toch niets over gamers in het algemeen? Netzomin dat het iets over christenen in het algemeen zegt dat hij zichzelf christen noemde. (maar goed, de inhoud van die term in dit specifieke geval is hier al voldoende genuanceerd).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 25 jul 2011 15:46

RogierV schreef:Ik bedoel dat er zeker een vorm van gevaar schuilt in al te realistische weergaven van armed combat.
In feitte zou je jezelf als soldaat kunnen trainen, mits je natuurlijk ook wat aan je conditie werkt:P

Dat trainen geldt natuurlijk op meerdere vlakken. Denk aan racespelletjes zoals Need For Speed waarbij je de politie moet ontvluchten. Of het spelen van games in het algemeen voor het trainen van je brein.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 25 jul 2011 15:49

henkie schreef:Ik ben erg benieuwd welke christelijke motieven hij dan heeft.
Misschien wilde hij voorkomen dat in de toekomst (een deel van de) Noorse nakomelingen niet meer christelijk zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 jul 2011 16:16

Als christen distantieer ik mij volledig van deze moordenaar en van alle moordenaars die menen in naam van God te mogen moorden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 28 jul 2011 19:45

Diverse media trekken hun keutel inmiddels in en hebben het niet meer over een christen-fundamentalist. Zie bijv. http://www.spitsnieuws.nl/archives/dram ... e-christen

Let dus op: een vinkje bij 'christen' op je facebook-profiel maakt je niet direct een christen. Misschien handig om te weten voor een aantal lieden.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 28 jul 2011 21:58

Riska schreef:Zijn vader wordt in Frankrijk zelfs beschermd. Dus als de dader zelf nu vrijkomt, is hij zijn leven niet zeker.

Zijn vader heeft al vanaf 1995 geen contact met zijn zoon, nu wil hij helemaal niets met zijn zoon te maken hebben, ik voel hier weemoed, wat ben je als je een jaar of 16 bent? En zoals de vader beweerd dat hij geestesziek is?
Hij is voor 100% verantwoordelijk voor zijn daden dat staat voorop, maar de houding van de vader vind ik ijskoud.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 29 jul 2011 07:57

henkie schreef:Diverse media trekken hun keutel inmiddels in en hebben het niet meer over een christen-fundamentalist. Zie bijv. http://www.spitsnieuws.nl/archives/dram ... e-christen

Let dus op: een vinkje bij 'christen' op je facebook-profiel maakt je niet direct een christen. Misschien handig om te weten voor een aantal lieden.

Het lijkt er idd op dat hij geen religieuze motieven heeft gehad, maar over het christen zijn staat het volgende in zijn manifest:
"At the age of 15 I chose to be baptized and confirmed in the Norwegian State Church. I consider myself to be 100% Christian."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jul 2011 09:16

scheermes schreef:Het lijkt er idd op dat hij geen religieuze motieven heeft gehad, maar over het christen zijn staat het volgende in zijn manifest:
"At the age of 15 I chose to be baptized and confirmed in the Norwegian State Church. I consider myself to be 100% Christian."

Dat lijkt me duidelijk dan :-oo

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 29 jul 2011 14:11

henkie schreef:Diverse media trekken hun keutel inmiddels in en hebben het niet meer over een christen-fundamentalist. Zie bijv. http://www.spitsnieuws.nl/archives/dram ... e-christen

Tsja, hij noemt zichzelf een christen. Dus waarom zou ik hem dan geen christen moeten noemen? Dat hij ergens een verkeerde afslag heeft genomen, is zeker. Maar laten we alsjeblieft niet schijnheilig doen in dat opzicht.

Voor mij is het namelijk niet zo dat dan direct alle christenen fout zijn.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 29 jul 2011 14:58

Tsja, hij noemt zichzelf een christen. Dus waarom zou ik hem dan geen christen moeten noemen? Dat hij ergens een verkeerde afslag heeft genomen, is zeker. Maar laten we alsjeblieft niet schijnheilig doen in dat opzicht.

Voor mij is het namelijk niet zo dat dan direct alle christenen fout zijn.

Ik denk ook niet dat dit bedoeld wordt, maar christen-fundamentalist is de Naam van onze lieve Heere Jezus Christus verbinden aan een terroristisch aanslag dat is iets heel anders.
In de geschiedenis is helaas maar al te vaak bloed vergoten in de Naam van God, denk maar aan de kruistochten.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 29 jul 2011 18:08

Mischien dat we nu eindelijk eens wat genuanceerder, over vreemde culturen kunnen praten Islam ofzo ik noemmaarwathe.
In plaats van ze allemaal over een hele grove kam te scheren.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 29 jul 2011 18:43

scheermes schreef:Het lijkt er idd op dat hij geen religieuze motieven heeft gehad, maar over het christen zijn staat het volgende in zijn manifest:

Het pleit voor je dat je een massamoordenaar op zijn blauwe ogen gelooft. :-k
Als je de andere 1499 pagina's van het manifest doorspit dan begrijp je dat hij een cultuurchristendom voorstaat. Dat sluit zo lekker bij zijn anti-islamgevoelens aan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jul 2011 19:08

henkie schreef:Het pleit voor je dat je een massamoordenaar op zijn blauwe ogen gelooft. :-k

Waarom zou hij daarover liegen?

Als je de andere 1499 pagina's van het manifest doorspit dan begrijp je dat hij een cultuurchristendom voorstaat. Dat sluit zo lekker bij zijn anti-islamgevoelens aan.

Ja, goed, hij is niet christen op een wijze waarin de christenen zich hier in herkennen. Dat kan. Ik begrijp de drang naar het eigen straatje schoonvegen niet zo.

Dacht je dan dat de media zou zeggen "Ja, hij noemt zichzelf wel christelijke, maar is het niet echt hoor..."

Gruzelement
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gruzelement » 29 jul 2011 20:27

Het valt me op dat het hier, in het topic met de naam 'Aanslagen in Noorwegen' bijna uitsluitend over de dader gaat. Het is geheel begrijpelijk, want op TV, in het nieuws, in de krant gebeurt dat ook. Toch denk ik dat het fout is.
Ik ben van mening dat alle foto's van de dader in het nieuws van de dader bijdragen aan afkeer, die de meeste mensen zullen voelen: daar is niets mis mee. Aan de andere kant zullen er ook mensen zijn, een heeeel klein maar cruciaal percentage, die met dwaze ideologieen en ideeen rondlopen, en die deze man als een held zullen zien. Het zou zo maar het laatste duwtje kunnen zijn voor een andere psychopaat. Ik geef toe dat de kans klein is, maar 1 moordpartij zoals dit is al erg genoeg, zonder dat er nog 1 van zou kunnen komen.

Daar komt bij dat ik het doel er niet van zie om deze man een kans te geven zijn gezicht overal te laten zien. Als ik goed begrijp uit het nieuws, wil hij dat nu precies.

Daarom lijkt het mij veel beter om te focussen op de helden in dit verhaal: de omwonenden die met hun bootjes naar het eiland gingen om kinderen op te pikken toen de man nog aan het schieten was. De mensen die anderen hebben gered. Geef hen onderscheidingen, print hun verhaal vaker in de kranten. Als er zo nodig foto's van iemand in het nieuws moeten, laat het dan de helden zijn.

Er zijn veel redenen om dat te doen. Als er ooit - liever niet, maar het zal vast wel - nog eens iets dergelijks gebeurt, kunnen verhalen van hoe mensen eerder in dergelijke situaties als helden handelden, dienen voor mensen die in hun paniek niet weten wat ze moeten doen. In veel crisissituaties is handelen hard nodig. Interview experts over de vraag: wat te doen in een situatie als dit? Dat kan mensenlevens schelen.

Stel je voor, wij leren als kinderen om niet te vechten: dat is heel belangrijk en goed. MAAR als er een man met een machinegeweer rondloopt te schieten, moet je je kinderen dan niet leren dat het het beste is om met een groep van tien man de man aan te vallen, liefst van achteren, en zijn machinegeweer afhandig te maken? Ik zeg niet dat het mogelijk is, en kan, maar als het ons ingepeperd wordt, kan dat mensenlevens schelen. Misschien heb ik wel ongelijk, maar laat er in ieder geval een discussie over zijn, hoe gruwelijk die discussie ook is.

Het zou namelijk maar zo kunnen, dat er 'maar' tien doden gevallen zouden zijn, inclusief de dader misschien, als een groep van twintig kinderen op de kans gewacht zou hebben om van achteren op hem te springen, in plaats van zich anderhalf uur te verstoppen. De dader zou misschien gelynched zijn, maar in ieder geval zouden dan sommige ouders hun kinderen nu nog hebben.

Terug naar “Archief”