TheKeimpe schreef:Sorry, ik volg je nu echt niet. Wat ik lees komt op mij over als:
Als je met je verstand (of waarmee dan?) gaat geloven, zorgt God voor de wedergeboorte van je hart.
Waar ik dit in Bijbel terug moet vinden, zou ik werkelijk niet weten.
Enkele teksten.
Marcus 2,5
Bij het zien van hun geloof zei Jezus tegen de verlamde: ‘Vriend, uw zonden worden u vergeven.’
Marcus 10,52
Jezus zei tegen hem: ‘Ga heen, uw geloof heeft u gered.’ En meteen kon hij weer zien en hij volgde hem op zijn weg.
Lucas 5,20
Toen hij hun geloof zag, zei hij tegen hem: ‘Uw zonden zijn u vergeven.’
Lucas 17,19
Hij zei tegen de Samaritaan: ‘Sta op en ga. Uw geloof heeft u gered.’
Handelingen 16,31
Ze antwoordden: ‘Geloof in de Heer Jezus en u zult gered worden, u en uw huisgenoten.’
Handelingen 16,31
Ze antwoordden: ‘Geloof in de Heer Jezus en u zult gered worden, u en uw huisgenoten.’
20 Zeker, ze zijn afgebroken vanwege hun ongeloof en u dankt uw plaats aan uw geloof. Wees daarom echter niet hoogmoedig, maar heb ontzag voor God
Handelingen 19
1 Terwijl Apollos in Korinte verbleef, kwam Paulus na zijn reis door het binnenland in Efeze aan. Hij ontmoette daar enkele leerlingen, 2 aan wie hij vroeg: ‘Hebben jullie de heilige Geest ontvangen toen jullie het geloof aanvaardden?’ Ze antwoordden: ‘Nee, we hebben zelfs niet gehoord van het bestaan van een heilige Geest.’ 3 Hij vroeg: ‘Hoe zijn jullie dan gedoopt?’ ‘Met de doop van Johannes,’ antwoordden ze. 4 Daarop zei Paulus: ‘Johannes doopte de mensen om hen een nieuw leven te laten beginnen en zei tegen hen dat ze moesten geloven in degene die na hem kwam, in Jezus.’ 5 Toen ze dat gehoord hadden, lieten ze zich dopen in de naam van de Heer Jezus, 6 en toen Paulus hun de handen had opgelegd daalde de heilige Geest op hen neer, zodat ze in klanktaal gingen spreken en profeteerden.
Johannes 3:14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft.
Ik lees: de Heere opende het hart van Lydia. En niet: omdat Lydia geloofde opende de Heere het hart van Lydia.
Ik vind dit een beetje kort door de bocht. Dit korte stukje is volgens mij niet geschreven om te beschrijven hoe een "wedergeboorte" in zijn werk gaat. Dat niet alles in die 3 regels staat wil dus niet zoveel zeggen.
Ik lees voor jou tekst, dat Lydia God al vereerde. Daarom kun je uit deze tekst, dat de Heere het hart van Lydia opende (voor de woorden van Paulus), niet halen dat er geen geloof was of dat God het hart niet aanziet.
Overigens, ik heb nog niemand in dit topic horen zeggen dat God niet alle eer toekomt, integendeel. Dus, broeders en zusters, gefeliciteerd met onze redder Jezus!
In Christus verbonden,
Vuurtje