Dat de roeping in een mensenleven voorop staat: ja. Maar dat de eigen keuze vooropstaat...
Ooit ervaren dat het niet lukt om de keuze te maken?
Moderator: Moderafo's
TheKeimpe schreef:Dat de roeping in een mensenleven voorop staat: ja. Maar dat de eigen keuze vooropstaat...
Ooit ervaren dat het niet lukt om de keuze te maken?
schaapje schreef:Deut. 30.19 ... kies dan.... het leven opdat u leeft.
Zou God ons opdragen om te kiezen als de mens dat niet zou kunnen?
Zou Jezus oproepen tot geloof in Hem als de mens dat niet zou kunnen?
elbert schreef:En Hij heeft ze zo uitgekozen dat Hij er ook voor zorgt dat ze Hem aannemen. Want God wist niet alleen wie Hem zouden aannemen, maar zorgt daar ook voor. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als God zou moeten wachten tot we Hem eens aan zouden nemen. Nee, Hij komt naar ons toe met Zijn Evangelie en werkt door Woord en Geest in onze harten, zodat het hart verandert, door Hem en tot Hem.
2 Kor 3:3 Het is immers openbaar geworden dat u een brief van Christus bent, door onze bediening opgesteld, geschreven niet met inkt, maar door de Geest van de levende God, niet op stenen tafelen, maar op tafelen van vlees, van de harten.
Heeft de mens wel een vrije wil? Volgens de Bijbel is de mens een slaaf van de zonde en moet hij daarvan vrijgemaakt worden (Joh 8:32-35). De zonde is allereerst iets wat in onze harten woont en ons regeert, dus hoe vrij is de wil dan nog?maboc schreef:Als mijn naaste overlijdt zonder God te hebben aangenomen is dat aan God zelf te wijten? Dan was deze persoon niet uitverkoren/voorbestemd? (want God heeft er niet voor gezorgd dat deze naaste Hem heeft aangenomen)
Waar is de vrije wil dan gebleven?
Aannemen houdt in dat we alles ontvangen wat van Christus is: wijsheid van God, rechtvaardigheid, heiligmaking en verlossing (1 Kor. 1:30). Maar hoe komen we tot die aanneming? Dat zegt datzelfde vers: uit Hem. Want zoals Johannes de doper zegt: "Een mens kan niets aannemen, als het hem niet uit de hemel gegeven is." (Joh. 3:27). Daar komt het dus vandaan: uit de hemel.Vuurtje schreef:Uit de teksten die je hieronder neerzet haal ik niet dat God "ons zo uitgekozen heeft dat Hij er voor zorgt dat we Hem aannemen". Nu weet ik niet precies wat je onder "aannemen" verstaat. Ik heb het over het geloven dat Jezus onze enige Redder is.
Hoe kom je aan dat besef? Wie leert je dat? Komt dat uit jezelf of uit God? Dat is de vraag hier.Vuurtje schreef:Als je beseft dat Jezus geleden heeft voor jou omdat hij van je houdt, ondanks dat jij telkens weer niets van hem wilt weten, dan heeft dat enorme impact op je leven. Tegen zo iemand hoef je niet meer te vertellen dat hij de HEER moet leren kennen. Hoe kan zo iemand vervolgens zijn medemens niet vergeven?
Deze tekst gaat er niet alleen over wat je aan iemand kunt zien, maar ook over hoe iemand is. De vraag is daarbij ook hoe zo iemand zo geworden is. Daarover is de tekst duidelijk: dat komt door de Geest van God. Dat blijkt ook uit vers 5: de Geest maakt levend. Als nu de Geest je levend gemaakt heeft, dan neem je Christus aan. Het is niet zo dat we eerst voor Christus kiezen en dat we dan pas worden levendgemaakt. Doden kunnen niet kiezen.Vuurtje schreef: Citaat:
2 Kor 3:3 Het is immers openbaar geworden dat u een brief van Christus bent, door onze bediening opgesteld, geschreven niet met inkt, maar door de Geest van de levende God, niet op stenen tafelen, maar op tafelen van vlees, van de harten.
Een brief van Christus zijn. Dat je kunt zien dat je van Christus bent. Dit gaat over de werken van gelovigen. Op het geloof door de Geest in ons hart geschreven.
elbert schreef: Het is een kwestie van de goede volgorde.
quote="elbert"
Als de Bijbel zegt dat het geloof uit het gehoor is en het gehoor door het Woord van God
Het komt bij Hem vandaan: Hem komt dan ook alle lof toe.
elbert schreef:@1a2b3c: er zijn in de Bijbel inderdaad 2 lijnen, dat ben ik helemaal met je eens: vanuit de kant van God bezien en vanuit de kant van de mens bezien. Die 2 lijnen krijgen we als mensen nooit helemaal kloppend. Wat je volgens mij wel kunt zeggen, is dat God altijd de eerste is. Als de Bijbel zegt dat het geloof uit het gehoor is en het gehoor door het Woord van God (Rom. 10:17) en er van Lydia gezegd wordt dat God haar hart opende, zodat ze acht gaf op wat er door Paulus gezegd werd (Hand. 16:14), dan is dat voor mij voldoende reden om te zeggen dat God altijd de eerste is, ook in wedergeboorte en geloof. Het komt bij Hem vandaan: Hem komt dan ook alle lof toe.
1a2b3c schreef:[quote="TheKeimpe" ]Dat de roeping in een mensenleven voorop staat: ja. Maar dat de eigen keuze vooropstaat...
Ooit ervaren dat het niet lukt om de keuze te maken?[/quote ]
Jazeker! Zolang je niet gelooft dat je echt vrij tot Hem mag komen kun je die keuze niet maken.
[/quote]
En vanwaar komt dat geloof dan dat het wel mag? Niet uit u, het is Gods gave
[quote]
Doordat je denkt dat Hij eerst iets moet doen ..... (wat dan ook), of dat de mens zelf eerst nog ..... vul maar in, dan geloof je gewoon niet dat het evangelie onvoorwaardelijk is. Logisch dat het dan niet lukt!
[/quote]
Niks eerst de mens dit of eerst de mens dat. Dat heb ik nooit gezegd en nooit beweerd. Volgens mij loochen je op dit moment de doodstaat van de mens. De mens is eenvoudig weg niet in staat om het goede te kiezen, TENZIJ God ingrijpt. Dood in zonden en misdaden, lees Romeinen 3 er maar op na.
[quote]
Andersom zou ik van jou wel graag Bijbels onderbouwt zien dat de eigen keuze niet vooropstaat als God de mens oproept de keus te maken tot bekering en geloof.
En dan bedoel ik geen teksten over de leer, of teksten waarin over gelovigen gesproken wordt en/of waar het over gelovigen gaat.
En ook geen uit het verband gehaalde teksten zoals: bekeer mij want dan zal ik bekeerd zijn, trek mij wij zullen U nalopen, want die staan niet in een situatie waarin het bevel van geloof en bekering klinkt.[/quote]
TheKeimpe schreef:"Werkt uzelfs zaligheid met vrezen en beven, WANT het is God die in u werkt, beiden het willen en het werken..."
Daarnaast moet ik zeggen dat je wel aardig bang lijkt te zijn voor bepaalde Bijbelgedeelten, dat je ze op voorhand maar uitsluit...
1a2b3c schreef:Bekeer u en geloof en kies dan heden, dat wordt tot hem gezegd en hij er niets mee te maken wat daarvoor van Gods kant nodig is, daar zorgt Hij Zelf wel voor.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten