talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor ajl » 19 jul 2011 07:24

Volgens mij vallen mensen met een gewone WW uitkering buiten de regeling. Zij kunnnen gedurende hun sollicitatieperiode gewoon hun kinderen brengen. Ergens vind ik dat wel logisch. Het is toch de verwachting dat je weer aan het werk gaat op korte termijn.
Ten tijde van zwangerschapsverlof geldt hetzelfde. Je bent nog gewoon in loondienst, dus kan je kinderen ook brengen. Onze kinderen gaan straks ook nog gewoon tijdens mn verlof 3 dagen naar het kdv. Ik haal ze wel eerder op en breng ze later, maar ze gaan die dagen er nog wel heen. Ik kan ze wel 4 mnd thuis houden, maar dan zijn ze compleet ontwend en ik betaal toch 4 mnd door.

Volgend jaar is het inderdaad over dat mensen hun kinderen bv 3 dagen brengen en maar 1 dag werken. Dan wordt over die dagen geen toeslag meer betaald. En dat vind ik eigenlijk ook wel logisch.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 jul 2011 09:08

Dat lijkt me dus wel een beetje een nadeel van reguliere opvang, dat je je kinderen dan 3 dagen 'moet' brengen. Met onze flexibele opvang was gelukkig 1 dag minimaal, en in overleg met de leidsters besloten dat op de maandag te doen. Maar het blijft rot voelen voor mij, om hem weg te brengen terwijl ik thuis ben. Natuurlijk kan ik hem gewoon thuishouden en wel die ene dag betalen, maar ik merk nu hij maar 1 keer per week gaat al wel dat het elke keer weer wennen is, gister was hij echt overstuur, en dan heb ik bijna de neiging hem weer mee naar huis te nemen. Maar toen ik hem op kwam halen 's middags stonden ze net klaar om buiten te gaan spelen. Hij zag me, zijn gezicht betrok en hij zei:' Nou zeg, wilde net lekker buiten spelen.'
Haha, dus hij heeft het er gelukkig prima naar zijn zin ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 19 jul 2011 09:44

Soms vond ik het ook een voordeel. Je kan in huis wat rommelen en alles is aan kant als ze terugkomen, boodschappen zijn gedaan en je hebt de tijd alleen met de kleine. Daarnaast bracht ikhem ook regelmatig maar een half dagje. Ontwende hij het kdv niet en rond de lunch haalde ik hem weer lekker op.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 22 jul 2011 11:09

Klinkt compleet normaal Mssf.

En als die toeslag wegvalt voor die dagen, is opa en oma geen optie voor een dagje?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 22 jul 2011 18:57

missf: als jij minder werkt, kan het kdv jou niet verpichten straks je kind vaker te komen brengen! krom zeg, hier is alleen verplicht dat het minimaal een dagdeel is. Maar alleen een maandagmorgen mag. DUs, het moet minimaal 5 uur zijn in de week, aaneengesloten.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 25 jul 2011 11:51

Zo eens even en reactie van een onbekende :-). Ik las een beetje mee...
Onregelmatig werken vind ik juist ideaal met kleine kinderen. Ik werk gemiddeld ong. 1 laat/slaap dienst in de week, dan heb ik heel wat uren en maar even aant van de middag oppas nodig (breng ze dan na het middagslaapje bij mn moeder). Daar eet manlief uit zn werk met de kinders mee en doet ze 's avonds in bad, speelt met ze en brengt ze naar bed. Af en toe doe ik nog een dienstje op een avond, op een vrije dag van mn man of val ik eens in bij ziekte ofzo. Al met al kunnen we genoeg tijd met elkaar doorbrengen, hebben we 1 keer per week even oppas nodig (wat ze heel gezellig vinden) en zijn we de rest van de week heerlijk thuis. Gemiddeld werk ik dan zo'n 12-16 uur in de week en heb geen oppaskosten. Ideaal toch?
Ik heb zelf ook 2oppaskindjes (2 broertjes) 1 dag in de week. Hier krijg ik dan ook nog een vergoeding voor. En de kinderen spelen heel leuk met elkaar en ze gaan allevier 's middags nog slapen. De vader en moeder van die kinderen eten hier dan 's avonds mee. Mij lijkt dat toch veel fijner (en goedkoper) dan naar een kinderdagverblijf?
Mijn zus werkt ook in de zorg, zij heeft voor de uren dat zij werkt en haar man nog niet thuis is een vast oppasmeisje (student SPH). Ook een handige oplossing vind ik.
Ik ben niet tegen werkende moeders maar vind het wel belangrijk dat kinderen een 'rustig' en 'regelmatig' leven hebben, waarop ze de meeste tijd lekker thuis zijn bij vader en/ of moeder. En als ze even weggebracht worden dat het een vertrouwd adres voor ze is met dezelfde waarden, normen, ritme, regels enz.
Ik denk wel dat we met zn allen moeten waken voor de rust in ons gezin, ik inclusief!! Dat is toch onze eerste en belangrijkste taak, als MOEDER. Lees het huwelijksformulier bijv. maar. Ik vind het ook een hele mooie taak om thuis te zijn bij de kinderen. Probeer hier echt van te genieten en ook tijd te nemen voor leuke dingen (lekker fietsen, even naar de kinderboerderij enz.).
Vraag mij soms wel af hoe anderen dat financieel doen om helemaal thuis te blijven bij de kids? Ligt natuurlijk ook aan het loon van de man.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 25 jul 2011 12:53

Uhm...dan doe je het gewoon met wat minder? Ik ben thuisblijfmoeder en mijn man verdient net boven modaal. We hebben een hypotheek. Misschien maakt het verschil dat we 'maar' 1 kind hebben. Kleding komt van H&M en grotere warenhuizen (vergelijkbaar met V&D en Bijenkorf). Manlief en ik kopen goede kwaliteit kleding maar hebben geen kasten vol hangen. We roken niet, drinken weinig (ik niet, manlief af en toe) en geven per week zo'n £100 uit aan boodschappen. Ik kook alles zonder potjes en zakjes, koekjes, taarten en cake wordt ook door mijzelf gebakken. Verder gaan we eens per jaar op vakantie (2 weken ofzo) en dan misschien hier en daar nog wat weekendjes weg. Natuurlijk zal het allemaal wel wat meer puzzelen worden mochten er meer kinderen komen ;) maar tot nu toe is het goed te doen!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 25 jul 2011 15:32

Mijn man verdient modaal, dus je snapt dat het geen vetpot is met 4 kids. Maar ook wij vinden rust en regelmaat erg belangrijk dus houden het zo.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 jul 2011 15:34

Tsja hoe wij dat doen? Ik verdien op dit moment gewoon eigenlijk niet veel. Al ben ik nog geen moeder (bijna).
Met het salaris van m'n man is het leven goed te doen (hypotheek, vaste lasten, huishoud uitgave en vakantie). Het is maar net waar je je prioriteiten liggen.
Ik hoef straks niet te werken, maar vindt het gewoon leuk om te blijven werken (vanuit huis).

En net wat Laura zegt, dan doe je het gewoon met wat minder. Het is misschien puzzelen. Maar je redt het heus wel.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 jul 2011 15:43

Tja, wat is een leven met rust en regelmaat. Als een kind eraan gewend is op dinsdag en donderdag (ik roep maar wat) naar het kdv te gaan, dan is dat ook een zekere regelmaat, toch?!

Hier is het heel simpel: als mijn man fulltime zou werken, zouden we het niet redden, financieel gezien niet en praktisch gezien wil je mij ook niet als huisvrouw. Alhoewel, financieel: dan krijg je weer allerlei toeslagen, natuurlijk. Nou ja, het zou geen vetpot zijn, dat zou wel zeker zijn. En mijn man zou twee banen draaien: zijn werk en het huishouden!

Als ik fulltime zou werken, zouden we het wel gemakkelijk redden, maar ik heb geen zin in een fulltime baan en mijn man heeft geen zin in fulltime huisman zijn. Omdat we nu beiden werken, hebben we bovendien belastingtechnisch een voordeel. Financieel is dat net zo aantrekkelijk als wanneer ik fulltime zou werken. En we redden het dus makkelijk. We leven geen luxe leven, maar we hoeven ook niet elke maand te rekenen, ofzo. Zo werken we samen bij elkaar fulltime, maar is het toch aantrekkelijker dan 1 iemand fulltime.

En als de kinderen groot zijn... dan gaan we allebei werken op dinsdag, woensdag en donderdag en hebben we altijd een lang weekend. Maar dat is nog ver weg (maar dromen is altijd leuk) :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 jul 2011 15:46

Evelien schreef:En net wat Laura zegt, dan doe je het gewoon met wat minder. Het is misschien puzzelen. Maar je redt het heus wel.

Dat is denk ik niet waar. Er zijn echt huishoudens die het niet zouden redden. En die wonen in heel normale huizen, hebben vaak niet eens een auto, etc. etc. Het is echt geheel afhankelijk van het inkomen dat die ene persoon dan binnen brengt elke maand! Ja, jullie redden het, maar een ander... Gaf je niet zelf ooit het voorbeeld van hoe je schrok van het lage salaris van je zwager (?) in vergelijking met het veel hogere inkomen van jouw man? Toen kon je toch ook niet goed begrijpen, hoe ze rond konden komen... Nou, zo zijn er ongetwijfeld huishoudens die het echt met het minimum moeten doen!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 jul 2011 16:10

Zeker schrok ik van het salaris van m'n zwager. Maar ze redden het wel, ze wonen goedkoop en hebben enorm lage woonlasten en vaste lasten per maand. Ze kunnen het met puzzelen goed redden.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 jul 2011 18:19

wij kunnen het ook met puzzelen redden van mans salaris, maar het levert bij mij toch behoorlijk wat stress op.. stel dat.. stel dat... tja, we moeten vertrouwen hebben, maar ik zal eerlijk zijn, ikkan dat gewoon niet. Dat ik erbij ben gaan werken geeft mij een stuk rust op dat gebied.

Ik baalde ook wel eens van dat puzzelen. Iets leuks voor mezelf, voor de kinderen, kon nooit, of maar zelden. Zomaar ineens bedenken, laten wel lekker naar ballorig gaan, daar iets halen, op de terugweg de mac, kon ook niet. Terwijl zoiets voor mij een echt uitje is, omdat ik dan ook niet hoef te stressen om alles mee te nemen.

Het is dus maar net in hoeverre je dat puzzelen ook kan handelen!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 25 jul 2011 18:30

Ja dat is waar PPM. Ik vind het persoonlijk erg leuk om low-budget dingen te doen en om daar ook lekker voor te puzzelen. Maar tegelijkertijd hebben wij het echt niet slecht hoor, we gingen za in het bos wandelen (gratis ;)) maar toen we een restaurantje zagen hebben we daar echt wel een milkshake gedronken :) Ik ga ook niet zeggen dat wij van niets rond moeten komen want er is echt wel armslag hier. Maar als ik dan kijk naar sommige vriendinnen die alles merkkleding kopen, vaak uit eten gaan, veel reizen, dat kan hier niet.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 25 jul 2011 18:40

@Evelien rondkomen hoeft zeker niet te lukken dan hoor... Wij hebben 2 jaar geleden hypotheek op mijn salaris af kunnen sluiten. Dat dat kon, verbaas ik me nu echt over. Ik vind het niet gek dat het X * jaarsalaris voor een hypotheek om laag is gegaan.
Wij zaten echt te hoog qua maandlasten, en er zijn maanden geweest dat we blij waren dat er mensen voor ons bij konden springen. 8-[ Ik ben blij dat die tijd voorbij is. We kunnen nu weer heerlijk sparen :wink:

Terug naar “Archief”