Voor mij is god een onbekend gegeven, iets waar de mensheid niets over kan weten. Ook niet in boekjes geschreven (zogenaamd geïnspireerd door god).
In mijn ogen is de god van de christenen hoogstens een alien, die met hoogstaand apparatuur de mensen klein wilde houden. Dat lees ik ook in het Oude Testament waarin de god van de Joden een nogal hoogmoedige indruk maakt. IK doe dit, IK doe dat. En als je niet aan mijn wil voldoet, dan zal je sterven.
De ark waarin god zat, is voor mij een technisch hoogstandje met elektriciteit. Vandaar dat de priesters die de ark droegen speciale handschoenen aanmoesten en speciale schoenen. De gewone man kon niet in de buurt komen, anders kreeg hij/zij een dodelijke schok.
Jezus daarentegen is voor mij een belangrijk man, iemand die in een tijd van spirituele armoede de mensheid op een juist spoor probeerde te zetten. Helaas zijn zijn tips en raadgevingen verworden tot dogma's met een worst op het einde (als je dit doet krijg je eeuwig leven en anders niet). Het evangelie van Thomas is voor mij het evangelie die de echte Jezus meer eer aandoet. Als een Meester die hoogontwikkeld was en wist dat de mensheid een was. En dat we allemaal uit het Licht komen, en daarna toe gaan. Waarom ik dan Jezus niet met hoofdletter schreef? foutje van mijn kant.
Dus ben ik gelovig? Ja
Ben ik Christen? Nee