De staat Israel.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

zomaariemand
Mineur
Mineur

Re: De staat Israel.

Berichtdoor zomaariemand » 15 jul 2011 21:06

boer schreef:Leg het maar uit zoals je zelf denkt dat het het beste is... Wie ben ik, tenslotte.

Je was wel mans zat om het te posten, dus ik dacht dat ik je ook om een uitleg kon vragen. Helaas.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 15 jul 2011 21:40

Ach, eigenlijk is er nauwelijks iets veranderd sinds de middeleeuwen. Destijds mocht een mens de bijbel niet zelf lezen, nu wel, maar als je er een ander zicht op hebt dan de kanttekenaars en de ''vaderen'' tel je ook niet mee.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 15 jul 2011 23:44

quote="Pasker"
Navolgers van Christus dus zij de de naam van Christus dragen en God aanroepen met "Vader" kennen natuurlijk ook net als Christus de Wil van de Vader. Het zou natuurlijk vreemd zijn als"kinderen van God" de Wil van God hun Vader niet zouden kennen./quote
mohamed schreef:Is het de wil van de vader dat kinderen op de achtste dag besneden worden?

Inderdaad, vooruitlopend op de ware besnijdenis van het hart.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 jul 2011 09:45

boer schreef:Ach, eigenlijk is er nauwelijks iets veranderd sinds de middeleeuwen. Destijds mocht een mens de bijbel niet zelf lezen, nu wel, maar als je er een ander zicht op hebt dan de kanttekenaars en de ''vaderen'' tel je ook niet mee.

En wederom sla je de plank finaal mis: http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=20747
Het moet toch wat zijn, je hele anti-geloof baseren op geschiedkundige nonsens.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 jul 2011 11:23

mohamed schreef:Is het de wil van de vader dat kinderen op de achtste dag besneden worden?

Pasker schreef:Inderdaad, vooruitlopend op de ware besnijdenis van het hart.

Ja, wij kunnen lezen en schrijven met elkaar!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 jul 2011 11:33

dalethvav schreef:Gen 17:13 De ingeborene van uw huis, en de gekochte met uw geld zal zekerlijk besneden worden; en Mijn verbond zal zijn in ulieder vlees, tot een eeuwig verbond.

Hoe lees jij?

'Zie, de dagen komen, luidt het woord des HEREN, dat Ik met het huis van Israël en het huis van Juda een nieuw verbond sluiten zal. Niet zoals het verbond, dat Ik met hun vaderen gesloten heb ten dage dat Ik hen bij de hand nam, om hen uit het land Egypte te leiden: mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ik heer over hen ben, luidt het woord des HEREN. ' (Jer 31,31-32)

De bijbel beschrijft de geschiedenis van Israël en jij citeert doodleuk een vers uit een tijd toen er nog geen Israelieten waren die het verbond verbroken hadden. Zo lust ik er nog wel een paar! Laten we de chronologie niet uit het oog verliezen en pogen bij de les te blijven. Wat zei de Hebreeën schrijver over bovenstaande passage?

'Als Hij spreekt van een nieuw (verbond), heeft Hij daarmede het eerste voor verouderd verklaard. En wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning.' (Heb 8,13)

'en tot Jezus, de middelaar van een nieuw verbond, en tot het bloed der besprenging, dat krachtiger spreekt dan Abel.' (Heb 12,24)

Onder het huidige eeuwige (Heb 9,15) nieuwe verbond (wat krachtiger is dan het oude) is men besneden van hart (Rom 2,29) en wie zijn vlees nu nog laat besnijden (jood of niet) heeft aan Christus niets.

Gal 5,2
Zie, ik, Paulus, zeg u: indien gij u laat besnijden, zal Christus u geen nut doen.
Maar als je denkt het Jodendom (al dan niet messiaans) te kunnen benaderen op de manier waarop je nú vragen stelt (bovenstaande en voorgaande) ken ik er ook nog wel wat. Om maar eens twee vragen (serieuze) vragen te stellen:
Is het de wil van de Vader (geweest) dat christelijke kruisvaarders Joden in hun synagogen levend verbrandden?
Is het de wil van de Vader (geweest) dat Joden door christenen gedwongen werden zich te laten dopen en zo niet dat ze vervolgens ter dood gebracht werden?

Ga je mond spoelen, nu!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 jul 2011 11:49

Faramir schreef:En wederom sla je de plank finaal mis: http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=20747

Nog nooit heb ik jou op een inhoudelijke reactie kunnen betrappen, het enige wat je doet is een ieder zwartmaken die voor zichzelf denkt en inziet dat de zogenaamde moederkerk niet de ware is. Maar alleen omdat jij je bereidwillig laat hersenspoelen wil niet zeggen dat wij dat ook toestaan! Nee, zo zijn we niet getrouwd en als je ooit nog eens besluit ook zelf na te denken drinken we een biertje wat door papen gebrouwen is! ;)

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 16 jul 2011 15:38

boer schreef:Ach, eigenlijk is er nauwelijks iets veranderd sinds de middeleeuwen. Destijds mocht een mens de bijbel niet zelf lezen, nu wel, maar als je er een ander zicht op hebt dan de kanttekenaars en de ''vaderen'' tel je ook niet mee.

Om niet mee te tellen zal je toch een duidelijk andere mening moeten hebben dan de Christelijke kerk.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 jul 2011 15:47

mohamed schreef:Nog nooit heb ik jou op een inhoudelijke reactie kunnen betrappen,

Dat is spijtig daar ze er echt wel tussen zitten.
het enige wat je doet is een ieder zwartmaken

Dat is simpelweg niet waar (en ook de reactie waarop jij reageert is voor meer dan de helft inhoudelijk). Indien je mijn postgeschiedenis bekijkt zie je duidelijk dat ik bij veruit de meeste reacties niet doe.
die voor zichzelf denkt en inziet dat de zogenaamde moederkerk niet de ware is.

Dat maakt mij eigenlijk niets uit. Ik reageer pas wanneer er bewijsbare onzin als waarheid verkondigd wordt. Dat jij ook enkele keren zulke onzin verkondigde, ik daar op reageerde, en dat je daarom schijnbaar nog steeds enige haatgevoelens jegens mij koestert, dat is spijtig.
Maar alleen omdat jij je bereidwillig laat hersenspoelen wil niet zeggen dat wij dat ook toestaan! Nee, zo zijn we niet getrouwd en als je ooit nog eens besluit ook zelf na te denken drinken we een biertje wat door papen gebrouwen is! ;)

Spijtig dat je nu precies hetzelfde doet wat je mij verwijt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 jul 2011 15:51

Faramir schreef:Dat maakt mij eigenlijk niets uit. Ik reageer pas wanneer er bewijsbare onzin als waarheid verkondigd wordt. Dat jij ook enkele keren zulke onzin verkondigde, ik daar op reageerde, en dat je daarom schijnbaar nog steeds enige haatgevoelens jegens mij koestert, dat is spijtig.

Welnee ik haat je niet, het irriteert me enkel.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 jul 2011 16:04

mohamed schreef:Welnee ik haat je niet, het irriteert me enkel.

Excuus, gevoelens van irritatie dan. Haat is idd een veel te groot woord.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 jul 2011 16:31

mohamed schreef:Welnee ik haat je niet, het irriteert me enkel.

Faramir schreef:Excuus, gevoelens van irritatie dan. Haat is idd een veel te groot woord.

Zand erover en het is bovendien veel te regenachtig voor irritaties! ;)

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 18 jul 2011 16:56

Faramir schreef:En wederom sla je de plank finaal mis: http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=20747

Er zijn mensen die geloven gewoon alles wat in hun kraam te pas komt.

antoon

Berichtdoor antoon » 30 jul 2011 10:37

Ik ben de topic opener daarom wil ik op alles even reageren

Als ik alles nog eens beschouw dan zie ik dat er op het oog aardige constructies zijn om een voortdurend verbond met Israel te rechtvaardigen, maar dan moet je wel met een vertaling werken die dat lijkt te ondersteunen, zoals Nummerie 14 met Bileam wat toch wel een klein beetje tegen de rede ingaat dat daar over de eindtijd gesproken wordt.
Het geestelijk Israel zoals ook in Ezechiël wordt besproken, ik kan begrijpen dat er mensen zijn die daar een letterlijk Israel zien toch gaat dat dan in tegen de rest van de bijbel, het is taaie kost en niet makkelijk om de juiste betekenis te onderscheiden, toch spreekt Paulus in Galaten 4 duidelijk over het oude en het nieuwe verbond.
Dan wat daaruit voortvloeit, "de wet" belangrijk deel van het oude verbond toch zien we duidelijk dat die afgeschaft is en daarmee ook het verbond met het natuurlijk Israel.
Door het doden van de gezalfde (Jezus) werd het tijdperk van het oude Israël en de bijbehorende offerdienst afgesloten (dat werd extra bevestigd door het scheuren van het gordijn in de tempel dat het allerheiligste scheidt, dat gebeurde precies bij de dood van Jezus).
Het Koninkrijk Gods (het geestelijke nieuwe Israël) is door Jezus op aarde gevestigd.

in geval er niet meer gereageerd wordt dank ik toch iedereen voor de bijdrage

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 jul 2011 13:50

antoon schreef:Door het doden van de gezalfde (Jezus) werd het tijdperk van het oude Israël en de bijbehorende offerdienst afgesloten (dat werd extra bevestigd door het scheuren van het gordijn in de tempel dat het allerheiligste scheidt, dat gebeurde precies bij de dood van Jezus).
Het Koninkrijk Gods (het geestelijke nieuwe Israël) is door Jezus op aarde gevestigd.

Nadat Jezus gekruisigd is duurde het nog wel een paar jaar voordat het oude geheel had afgedaan, zie Heb 8,13.

Terug naar “[Religie] - Open forum”