De staat Israel.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Re: De staat Israel.

Berichtdoor Pasker » 13 jul 2011 16:57

mohamed schreef:De ware antisemieten zijn diezelfden die zeggen dat de joden nog onder de wet zijn, want de wet is een vloek geworden.

De wet is zeker géén vloek geworden maar is nog steeds heilig en goed.
Volgens mij moeten we de ware antisemieten bij de joden oftewel de nieuwe staat van Israël zoeken omdat nakomelingen van Sem de Arabieren en dus de broeders van Israël zijn.

antoon

Berichtdoor antoon » 13 jul 2011 18:23

De wet was zeker goed maar heeft nu plaats gemaakt voor het nieuwe verbond, de wet is nu niet meer van toepassing, Jezus was het einde van de wet

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jul 2011 08:24

JHM schreef:@ Mohamed, wat is volgens jou als preterist dan God zijn bedoeling met de aarde?

Ik ben in eerste instantie christen, maar wat God zijn plan is met de aarde lijkt mij om de mensen te behouden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jul 2011 08:26

Pasker schreef:De wet is zeker géén vloek geworden maar is nog steeds heilig en goed.

De wet zelf is heilig en goed, maar de mens is dat niet en daarom is de wet voor ons een vloek.

'Christus heeft ons verlost van de vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.' (Gal 3,13)
Volgens mij moeten we de ware antisemieten bij de joden oftewel de nieuwe staat van Israël zoeken omdat nakomelingen van Sem de Arabieren en dus de broeders van Israël zijn.

Goed punt!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jul 2011 12:23

Goed punt? Mwah, het is hooguit een soortje van het woord antisemiet te letterlijk nemen en niet lezen in de zin waarin het bedoeld is te gebruiken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jul 2011 13:03

TheKeimpe schreef:Goed punt? Mwah, het is hooguit een soortje van het woord antisemiet te letterlijk nemen en niet lezen in de zin waarin het bedoeld is te gebruiken.

Wel ja, hij maakt tenminste een punt en polemiek bedrijven kunnen we allemaal wel.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 14 jul 2011 15:20

Wat ik eigenlijk bedoelde.

Je kunt niet 2000 jaar lang roepen dat je het `gekozen volk` bent en alle superioriteit complexen die daarbijhoren. En niet verwachten dat het frictie opleverd.
Persoonlijk is mijn ervaring hierin zeer beperkt en heb er ook geen last van.

Ik heb eenmaal de mogelijkheid gehad met een orthodoxe jood te praten, zo eentje die zich nog nooit geschoren heeft weetjewel.
Niet alleen was hij neerbuigend maar ook gewoon echt niet aardig.
Nu is dat geen reflectie van de gemiddelde Israeli wat zeer beste mensen zijn, maar de gemiddelde Israeli heeft het niet voor het zeggen, dat zijn geestelijken vermomd als rechts conservatieven.

Wist je dat zelfs i nhet paspoort van een Atheistische Israeli word aangegeven of hij Jood of Arabier is. Letwel Jood of Arabier niet Jood Moslim of Christene Nee jood of Arabier. Ga voor de lol zelf eens door een checkpoint nabij Gaza. Als je toevallig een bruinig kleurtje kan je uren wachten.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 14 jul 2011 15:54

antoon schreef:De wet was zeker goed maar heeft nu plaats gemaakt voor het nieuwe verbond, de wet is nu niet meer van toepassing, Jezus was het einde van de wet

Toch zegt Jezus zelf:
Mat 7,21
Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.

2. Mat 12,50
Want al wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is, die is mijn broeder en zuster en moeder.

En Jezus zegt ook:
Joh 14,21
Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.

Het lijkt mij dat we meer dan ooit de Wet nodig hebben.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 14 jul 2011 17:07

mohamed schreef:Ik ben in eerste instantie christen, maar wat God zijn plan is met de aarde lijkt mij om de mensen te behouden.

Als christen die preterist is geloof je niet in een toekomstige (vleselijke) wederkomst van Jezus naar deze huidige aarde en een vleselijke wederopstanding van de mens als ik het goed begrijp? Waarom heeft God dan een fysieke aarde met al zijn schoon en een mens uit vlees gecreërd? Zodat wij een eeuwig geestelijk leven kunnen beërven? Waarom dan niet direct een geestelijke wereld? Het lijkt mij dat God een bedoeling heeft met de fysieke aarde, zijn schoon en de mens als vlees.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 14 jul 2011 22:06

RogierV schreef:Je kunt niet 2000 jaar lang roepen dat je het `gekozen volk` bent en alle superioriteit complexen die daarbijhoren.
Roepen ze dat echt al 2000 jaar? En al zou dat zo zijn, dan lijkt me dat alléén nog geen reden voor brandstapels, pogroms, ghetto's, beroepsverboden, verbanning en wat al dies meer zij, uiteindelijk uitmondend in de shoa.
Maar afgezien daarvan: Kun je eens zo'n superioriteitscomplex noemen wat wél een reden zou zijn tot biovengenoemde? Dan wordt het misschien allemaal wat concreter.

RogierV schreef:zo eentje die zich nog nooit geschoren heeft weetjewel.
Ja, dat weet ik wel, Je bedoelt waarschijnlijk een orthodoxe Jood?

RogierV schreef:Wist je dat zelfs i nhet paspoort van een Atheistische Israeli word aangegeven of hij Jood of Arabier is. Letwel Jood of Arabier niet Jood Moslim of Christene Nee jood of Arabier.
Dit lijkt me een niet geheel juiste opmerking:
Het Israëlische paspoort, dat tweetalig is –Engels en Hebreeuws- bevat een kopje ‘nationality/esrahut’. Daar staat achter: Israeli. Er wordt op geen enkele wijze melding gemaakt van de etnische afkomst of levensbeschouwelijke oriëntatie van de drager. Wellicht wordt er gedacht aan de Israelische identiteitskaart (Teudat Zehut), die elke ingezetene van Israel verplicht is bij zich te dragen, en die slechts voor binnenlands gebruik bestemd is. Tot voor 2005 werd op die identiteitskaart de nationaliteit van joodse Israëli’s aangeduid met ‘joods’. Sinds 2005 wordt de nationaliteit van de houder van de identiteitskaart echter niet meer vermeld, maar slechts aangeduid met acht sterretjes. Dat geldt voor alle identiteitskaarten, dus ook die aan Israelische Arabieren of bijvoorbeeld Roemenen verstrekt zijn.
Bron: CIDI
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 14 jul 2011 22:37

mohamed schreef:'Christus heeft ons verlost van de vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.' (Gal 3,13)

Dat "ons" slaat volgens mij alleen op hen die onder de Wet waren.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 jul 2011 22:38

antoon schreef:De wet was zeker goed maar heeft nu plaats gemaakt voor het nieuwe verbond, de wet is nu niet meer van toepassing, Jezus was het einde van de wet

Niets ervan.
Jezus was de vervulling der Wet, het woord was vlees geworden.
Jezus was dus de Wet, de belichaming en verWEZENlijking van het zondeloze.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jul 2011 22:52

Galaten 3: 10

Want allen die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek
want er staat geschreven, vervloekt is een ieder die zich niet houdt aan alles
wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.

En dat door de wet niemand voor God gerechtvaardigd wordt is duidelijk,
immers de rechtvaardige zal uit geloof leven.

Doch bij de wet gaat het niet om geloof maar: wie dat doet zal leven
Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor
ons een vloek te worden.

Want er staat geschreven vervloekt is een ieder die aan het hout
hangt.
Zo is de zegen van Abraham tot de heidenen gekomen IN Jezus Christus
opdat wij de belofte des Geestes ontvangen zouden door het geloof.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2011 12:56

Pasker schreef:Toch zegt Jezus zelf:
Mat 7,21
Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.

2. Mat 12,50
Want al wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is, die is mijn broeder en zuster en moeder.

En Jezus zegt ook:
Joh 14,21
Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.

Het lijkt mij dat we meer dan ooit de Wet nodig hebben.

Dan kom je bij de vraag wat is de wil van de Vader, is dat op zaterdag iemand anders vragen de lichten aan te doen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2011 12:57

Pasker schreef:Dat "ons" slaat volgens mij alleen op hen die onder de Wet waren.

Dat ben ik met je eens, maar zou de wet voor ons geen vloek zijn indien we er onder waren?

Terug naar “[Religie] - Open forum”