RogierV schreef:Je kunt niet 2000 jaar lang roepen dat je het `gekozen volk` bent en alle superioriteit complexen die daarbijhoren.
Roepen ze dat echt al 2000 jaar? En al zou dat zo zijn, dan lijkt me dat alléén nog geen reden voor brandstapels, pogroms, ghetto's, beroepsverboden, verbanning en wat al dies meer zij, uiteindelijk uitmondend in de shoa.
Maar afgezien daarvan: Kun je eens zo'n superioriteitscomplex noemen wat wél een reden zou zijn tot biovengenoemde? Dan wordt het misschien allemaal wat concreter.
RogierV schreef:zo eentje die zich nog nooit geschoren heeft weetjewel.
Ja, dat weet ik wel, Je bedoelt waarschijnlijk een orthodoxe Jood?
RogierV schreef:Wist je dat zelfs i nhet paspoort van een Atheistische Israeli word aangegeven of hij Jood of Arabier is. Letwel Jood of Arabier niet Jood Moslim of Christene Nee jood of Arabier.
Dit lijkt me een niet geheel juiste opmerking:
Het Israëlische paspoort, dat tweetalig is –Engels en Hebreeuws- bevat een kopje ‘nationality/esrahut’. Daar staat achter: Israeli. Er wordt op geen enkele wijze melding gemaakt van de etnische afkomst of levensbeschouwelijke oriëntatie van de drager. Wellicht wordt er gedacht aan de Israelische identiteitskaart (Teudat Zehut), die elke ingezetene van Israel verplicht is bij zich te dragen, en die slechts voor binnenlands gebruik bestemd is. Tot voor 2005 werd op die identiteitskaart de nationaliteit van joodse Israëli’s aangeduid met ‘joods’. Sinds 2005 wordt de nationaliteit van de houder van de identiteitskaart echter niet meer vermeld, maar slechts aangeduid met acht sterretjes. Dat geldt voor alle identiteitskaarten, dus ook die aan Israelische Arabieren of bijvoorbeeld Roemenen verstrekt zijn.
Bron: CIDI
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.