islam is de antichrist

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: islam is de antichrist

Berichtdoor Mortlach » 14 jul 2011 17:48

meribel schreef:eerlijk gezegd, ik ken niemand persoonlijk die geloof als zo'n last ervaart. Enkel uit verhalen en dan met name de verhalen hier op refoweb ( vragenrubriek en ook intro's op dit forum)
Ik ken alleen mensen die het geloof als het tegenovergestelde ervaren ( geen last, maar blij en dankbaar ervoor )

Gelukkig, maar die mensen bestaan dus wel. En het zou niet netjes zijn om een geloof dat over het algemeen als goed en gelukkig wordt ervaren af te schilderen als doffe ellende vanwege de paar ongelukkigen die er heel erg mee worstelen, toch? Waarom gebeurt dat bij andere geloven dan wel? Dan voelt men toch zelf ook wel aan dat dat niet klopt.

Daarnaast, van alle moslims die ik ken en in mijn leven ben tegengekomen ken ik ook niemand die allah als hun baas ervaren, of uberhaupt een relatie hebben. Ik praat er vaak over, en ze zeggen "nee, je doet gewoon de regels zo veel als mogelijk, wat niet lukt lukt niet, en wat wel dat is mooi meegenomen" ( even alles op een hoop gegooid, maar ik ken niemand die allah als zijn Vader ziet zoals ik ken bij christenen ) Als je aankomt met, bij de islam moet je iets verdienen wat je bij het christendom krijgt ( het verschil in essentie waar we het hier over hebben, ) dan kijken ze je meestal scheel aan.

Nee, goed. De islam is geen christendom, en het is geen van beide Boeddhisme. Maar dat zegt verder niet veel. Het is niet echt nuttig het unieke ' selling point' van je eigen geloof te gebruiken en dan te zeggen: kijk, geen enkel ander geloof heeft dat. De verhouding tot God is inderdaad verschillend, maar dat zegt niets. Maar goed, je schrijft dus ook dat je wat moet verdienen in de Islam, terwijl Allah toch niet voor niets 'De Genadige' als een van zijn namen heeft.

Het zegt allebei niets, want het zijn persoonlijke ervaringen, maar goed, daar vroeg je naar dus bij deze.

In ieder geval bedankt!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 jul 2011 22:37

Maar goed, je schrijft dus ook dat je wat moet verdienen in de Islam, terwijl Allah toch niet voor niets 'De Genadige' als een van zijn namen heeft.

ik verzin dat niet, dat is nu eenmaal de leer van de islam:

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam

De islam kent de concepten van vergeving en verlossing van zonden niet, ieder mens blijft zélf altijd verantwoordelijk voor zijn eigen daden en moet de gevolgen daarvan dragen bij het eindoordeel. Dat eindoordeel is afhankelijk van de eindbalans tussen zonden en goede daden.De islam leert dat alle levende wezens op aarde op de dag van de wederopstanding door God geoordeeld zullen worden en wel op basis van hun daden

klopt dat niet moet iemand even wiki aan gaan passen.. :)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jul 2011 23:47

meribel schreef:ik verzin dat niet, dat is nu eenmaal de leer van de islam:

De islam kent de concepten van vergeving en verlossing van zonden niet, ieder mens blijft zélf altijd verantwoordelijk voor zijn eigen daden en moet de gevolgen daarvan dragen bij het eindoordeel. Dat eindoordeel is afhankelijk van de eindbalans tussen zonden en goede daden.De islam leert dat alle levende wezens op aarde op de dag van de wederopstanding door God geoordeeld zullen worden en wel op basis van hun daden

Misschien klopt het wel hoor, maar het is ongetwijfeld ook een enorme versimpeling van het gedachtengoed. (dat heeft Wiki wel vaker) Maar goed, dat zal mijn boekenwijsheid wel zijn. :wink:

Het lijkt me niet dat je bij wijze van spreken genocide kunt plegen maar als je daarna maar genoeg aalmoezen geeft aan de overlevenden, dat dan alles weer goed is. Dat 'probleem' heeft het christendom dan weer wel: een massamoordenaar (100-en levens verwoest van slachtoffers en nabestaanden) die zich vlak voor zijn dood berouwvol bekeerd. Hop, geen probleem, enkeltje hemel voor hem uit genade. Lekkere gerechtigheid wel.

Maar goed, ik probeer van Islam geen christendom te maken hoor, en al helemaal geen protestants christendom. Er ligt inderdaad wat meer nadruk op daden dan bij protestants christendom, maar dat zegt natuurlijk an sich nog niet zo veel. Ik zeg wel vaker: het maakt diegene die de aalmoes KRIJGT echt niet uit of iemand dat nou doet omdat hij/zij van God houdt, of hij/zij goed karma wil kweken of iemand het paradijs in wil. En een geloof beoordelen aan de hand van de eigenschappen van je eigen geloof, dat heeft ook niet zoveel zin.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 14 jul 2011 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 jul 2011 23:53

dat lijkt jou niet..........maar gaat toch niet over hoe jij denkt dat de islam in elkaar zit, maar gewoon hoe hij in elkaar zit.

verder dat is afh. van hoe erg de genocide was en hoeveel aalmoezen.
En dan bepaald allah welke kant de weegschaal uitgaat.

dat is geen versimpeling, dat is de leer van de islam, en klinkt toch ook heel logisch in de oren, meer goed doen dan slecht , dan kom je in de hemel. Wat is daar raar aan?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2011 00:02

meribel schreef:dat lijkt jou niet..........maar gaat toch niet over hoe jij denkt dat de islam in elkaar zit, maar gewoon hoe hij in elkaar zit.

Ik ben blijkbaar wat voorzichtiger met zulke uitspraken dan jij. Dat zal mijn bescheidenheid wel zijn.

verder dat is afh. van hoe erg de genocide was en hoeveel aalmoezen.
En dan bepaald allah welke kant de weegschaal uitgaat.

dat is geen versimpeling, dat is de leer van de islam, en klinkt toch ook heel logisch in de oren, meer goed doen dan slecht , dan kom je in de hemel. Wat is daar raar aan?

Als je denkt dat er in 1400 jaar Islamitisch denken geen nuances zijn aangebracht aan de kerngedachten, dan vind ik dat behoorlijk raar, ja. maar goed, zie verder mijn vorige post. In islam ligt meer nadruk op daden dan in (protestants) christendom. Daar kan je verder geen waardeoordeel aan ontlenen (hooguit een voorkeur), het is simpelweg een constatering van een verschil.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 jul 2011 00:17

Als je denkt dat er in 1400 jaar Islamitisch denken geen nuances zijn aangebracht aan de kerngedachten, dan vind ik dat behoorlijk raar, ja. maar goed, zie verder mijn vorige post. In islam ligt meer nadruk op daden dan in (protestants) christendom. Daar kan je verder geen waardeoordeel aan ontlenen (hooguit een voorkeur), het is simpelweg een constatering van een verschil.

nou, klinkt net alsof ik een overdreven simplistisch iets heb opgeschreven. En alsof je helemaal geen uitspraken over iets kan doen. Als een niet christen zegt: in het christendom geloven ze dat Jezus de Messias is. Toch niemand die dan bezwaar maakt?Ik heb zelf nog nooit een moslim gesproken die niet hetzelfde verhaal vertelde over hoe je in de hemel komt. Meer goed doen dan slecht, en allah geeft het eindoordeel daarin.

overigens, wat voor waardeoordeel ontleende ik eraan? het is een constatering van verschil, maar meer heb ík er toch niet van gemaakt?

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 15 jul 2011 07:12

meribel schreef:ik verzin dat niet, dat is nu eenmaal de leer van de islam:
Dat klopt inderdaad niet. Niet voor niets starten veel hoofdstukken in de Koran met 'Bismillahi rahmani rahim' (in de naam van Allah, de meest Barmhartige, de meest Genadevolle). Ook zeggen moslims dat voor ze iets gaan doen, om daarmee aan te geven dat hun acties in de naam van God worden gedaan.
Moslim horen ook te vertrouwen op genade van God. Dat is een essentieel onderdeel van de islam.

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 15 jul 2011 07:15

meribel schreef:en klinkt toch ook heel logisch in de oren, meer goed doen dan slecht , dan kom je in de hemel. Wat is daar raar aan?

Omdat het inderdaad heel simplistisch is. Je eigen intentie is ook belangrijk. Doe je het voor omstanders (dat goede gedrag) of doe je het voor God?
En als je veel fouten maakt (niets menselijks is moslims vreemd) en je betuigt spijt daarover, dan mag (nee moet) je vertrouwen hebben in de Genade van God, dat je vergeven bent voor je zonden.
In de islam is het een balans tussen vrees en liefde. Vrees voor God en liefde voor God zijn twee essentiële zaken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2011 12:41

mohamed schreef:......De moslim is bang dat hij toch naar de hel gaat en de werknemer is bang dat hij ontslagen wordt. Deze vrees koesteren zij omdat ze zich niet geliefd weten ....

zomaariemand schreef:Selectief zitten lezen, zeker?

Volmaakte liefde drijft vrees uit, je weet dat het waar is.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 15 jul 2011 12:42

Volmaakte dingen bestaan niet.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2011 12:42

zomaariemand schreef:En als je veel fouten maakt (niets menselijks is moslims vreemd) en je betuigt spijt daarover, dan mag (nee moet) je vertrouwen hebben in de Genade van God, dat je vergeven bent voor je zonden.

Waarom vrees je dan nog?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2011 12:44

RogierV schreef:Volmaakte dingen bestaan niet.

Ik heb het niet over materie, graag mijn berichten goed lezen als je er op reageert dat heb ik je eerder ook al gevraagd.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 15 jul 2011 12:49

Liefde ook niet, die is namelijk net zo volmaakt als dat je dat zelf bent. Volmaakte liefde is dus bij voorbaat al een subjectief gegeven.

Als je zelf een puur, niet zondig wezen was, wat ik geloof maar jij niet waarschijnlijk :D Dan zou je liefde volmaaktheid kunnen benaderen.
Ben het wel helemaal eens met de `spirituele` gedachte d:)b

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2011 12:53

RogierV schreef:Liefde ook niet, die is namelijk net zo volmaakt als dat je dat zelf bent. Volmaakte liefde is dus bij voorbaat al een subjectief gegeven.

Als je zelf een puur, niet zondig wezen was, wat ik geloof maar jij niet waarschijnlijk :D Dan zou je liefde volmaaktheid kunnen benaderen.
Ben het wel helemaal eens met de `spirituele` gedachte d:)b

Blijkbaar geloof je dat dus niet, want anders had je ook geloofd in volmaakte liefde! ;)

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 15 jul 2011 12:55

Ik streef ernaar het te benaderen. Laat ik het zo zeggen. Ik geloof alleen niet in absolute termen zoals perfect, volmaakt, alwetend etc etc.
Want dat hangt er dus maar vanaf wie degene is die dat stelt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”