Moderator: Moderafo's
Noir schreef:Daarom zeg ik toch ook: een zeer groot deel. Dat is niet iedereen!
TheKeimpe schreef:Blijft mijn vraag staan: kun je het ieder individu dat deelneemt aan collectieve corruptie kwalijk nemen dat hij of zij dat doet?
Optimatus schreef:En Italië komt nu ook in zicht.
Wat mij overigens blijft verbazen, is de mogelijk grote invloed van Amerikaanse kredietbeoordelaars. Het zal mij benieuwen of deze ook zo hardhandig tegen de Verenigde Staten (toch ook niet echt het land met de meest stabiele financiën) tekeer zouden gaan.
Optimatus schreef:Ik lees diverse kranten (al dan niet online) en verder enkele min of meer betrouwbare websites zoals die van de NOS, de VRT, de ORF, de SF en ARD/ZDF. Dat moet wel voldoende zijn. Ik wil er geen dagtaak aan krijgen
Rest toch de vervelende smaak van de grote invloed van S&P en dat soort clubs.
Optimatus schreef:En Italië komt nu ook in zicht.
Wat mij overigens blijft verbazen, is de mogelijk grote invloed van Amerikaanse kredietbeoordelaars. Het zal mij benieuwen of deze ook zo hardhandig tegen de Verenigde Staten (toch ook niet echt het land met de meest stabiele financiën) tekeer zouden gaan.
Optimatus schreef:Vinden jullie het een grote ramp als ik jullie dan tegelijk in één bericht antwoord?
Het gaat me niet om het beschieten van de bode, maar ik vraag me af in hoeverre deze bodes niet zelf ook eigen belangen hebben en zo ja, welke belangen zij hebben? Hun invloed is buitengewoon groot en heeft verregaande gevolgen voor zowel staatsfinanciën van landen als voor inwoners. Terwijl deze staten doorgaans een vorm van democratie en transparantie hebben (Italië wat minder, Luxemburg iets meer), hebben de kredietbeoordelaars geen verantwoording af te leggen. Maar met een paar goed gepositioneerde uitspraken kunnen zij landen en daarmee bevolkingen enorm treffen, maar vervolgens hoeven zij aan niemand iets uit te leggen - wellicht een klein beetje om hun geloofwaardigheid overeind te houden, maar dat staat niet in verhouding tot wat ze kunnen aanrichten. In hoeverre zijn deze clubs neutraal? En waarom is er geen Europese of Chinese kredietbeoordelaar, maar zijn deze alleen in de Verenigde Staten gehuisvest? Let wel, dit is geen anti-Amerikanisme, maar ik vind het scheef als slechts één land dergelijke kredietclubs huisvest.
Mijn grootste vraag is, of deze clubs echt neutraal zijn.
Verder vraag ik mij af wat een kredietbeoordelaar ermee bereikt om valse informatie te verschaffen? Als zoiets uitkomt zijn ze natuurlijk het haasje, zeker in Amerika waar ze kapotgeprocedeerd zouden worden. En een economie van een land kapot laten gaan is zelden winstgevend.
Optimatus schreef:
Mijn grootste vraag is, of deze clubs echt neutraal zijn.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten