Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor Mortlach » 11 jul 2011 12:09

Sabra schreef
Hiermee geef je dus impliciet aan dat de bijbel fouten bevat, iets dat natuurlijk ook onomstotelijk is aangetoond. Hoe kun je nu geloven in een boek, of het omarmen als een geneesmiddel, terwijl je geen zekerheid hebt over de juistheid ervan.

Samanthi schreef:Ik snap deze conclusie niet ten opzichte van wat Optimatus schreef.
Onfeilbaar , niet in staat fouten te maken en genezend geeft toch niet aan dat de bijbel fouten bevat?
ben ik nu zo dom?
Ik heb voor 100% de zekerheid dat Gods Woord waar is en genezend.
Dat daar wordt gesproken van de Enige de Eeuwige de Redder.
Ik denk echt dat ik dan niet spoort, als ik jou redenatie volgt. :oops:

Wat Opti, denk ik, bedoelt is dat de Bijbel ook wel 'werkt', ook als Methusalem niet 6 miljoen jaar oud was en Jona niet drie dagen in een vis heeft gezeten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 11 jul 2011 12:10

@Noir: reageer inhoudelijk of reageer niet.[/quote]

Sorry hoor als mijn reactie je niet aanstaat! Maar ik reageer altijd nog zelf en hoef me door niemand de les laten lezen hier! En zeker niet door jou!!
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jul 2011 12:16

Kohlbrugge schreef:Ik wil graag een open reactie geven. Zelf ben ik grootgebracht in de Ger. Gem. Ik heb aan mijn jeugd herinneringen van regels en wetjes. Je mocht een heleboel niet en vooral niet op zondag. Op zeker moment ben ik me ertegen gaan afzetten en had me vast voorgenomen niet meer naar de kerk te gaan als ik het ouderlijk huis verlaten zou. Toen dat eenmaal een feit was, ben ik de eerste zondag ook niet naar de kerk gegaan. Maar toen greep God in met Zijn genade. Ik ag in dat in een verloren leven achter me had en dat elke dag die ik nog kreeg genadetijd was. Ik ben weer naar de kerk gegaan. Met honger. Ik luisterde intensief naar de preken. Ik ging ook veel lezen. De Bijbel en boeken bij de Bijbel. Door het vele lezen kreeg ik steeds meer het gevoel van in de kerk waar ik naartoe ga klopt iets niet in de leer. Het is een zoektocht geworden. Nu mag ik alweer langere tijd dienen als ouderling in een hervormde gemeente (Ger. Bond). En met vreugde.
Ik ervaar telkens weer dat het in de kerkdienst gebeurt dat God spreekt vanuit Zijn Woord tot mij. Dingen waar je in een week mee zit worden in de preek aan de orde gesteld. Ik wil maar angeven: de ene kerk is de andere niet. Als je een gemeente vindt waar je gevoed wordt vanuit het Woord, is dat heel belangrijk voor de ontwikkeling in je geloofsleven. Als je bij een gemeente hoort waar je je kunt thuis voelen, zijn er ook mensen om je heen waar je terecht kunt met je vragen. Ik heb het in onze gemeente meegemaakt dat er iemand van buiten de kerk, ook een afhaker vanaf zijn jeugd, tot geloof is gekomen. Ik heb deze persoon vorig jaar mogen begeleiden in de belijdeniscatechese. Dat was een heel rijk seizoen.

Ik wil nog een anecdote meegeven tot slot. De Engelse predikant CH Spurgeon kreeg op een avond bezoek van een man die hem zei dat hij maar niet meer naar de kerk zou gaan, want hij vond de kerk maar niets. Je kunt toch ook geloven buiten de kerk? Beide mannen zaten bij de brandende haard. Spurgeon zei niets, maar hij pakte met de tang een gloeiende kool uit het vuur en legde die op de plaat voor de haard. Na korte tijd doofde de kool uit. De man had de boodschap begrepen.

Ik heb mezelf pas deze week als lid aangemeld op dit forum omdat ik teleurgesteld ben in Refoforum, waar refo's elkaar afbranden. Ik had meegedaan in een discussie waarbij ik een afwijkende mening had. Ik voelde me gewoon weggehoond van die topic. Voor mij weer een bevestiging dat het er in refokringen zo kil en hard aan toe kan gaan.

Maar misschien wil God mij gebruiken om jou de weg naar de kerk te wijzen?

Diezelfde Spurgeon was in Frankrijk in een herberg. Hij zag de waard met takken van de druivenranken in de weer. Hij zag hoe ver en hoe diep die takken waren weggesneden, ook de dorre vruchten gingen in het vuur ! Dat sloeg zo naar binnen bij hem. Soms moet de Wijngaardier heel diep wegsnijden. Al het dorre en dode hout moet weg, ook de vruchten die klein blijven en verschrompelen. Geen nut ! Dit kun je toepassen op jezelf. Hoeveel vruchten draag ik en zijn deze goed ? Wat moet en moest er bij mij worden weggesneden om vrucht te kunnen dragen ? En denk erom, dat kan pijn doen !! Zalig zij die die pijn gevoelen.

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 11 jul 2011 12:17

Noir schreef:Sorry hoor als mijn reactie je niet aanstaat! Maar ik reageer altijd nog zelf en hoef me door niemand de les laten lezen hier! En zeker niet door jou!!
Klinkt heel welgemeend. :^o
Ik vind het nogal typerend dat je zo lachend reageert op een zeik-reactie van iemand. Triest.

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 11 jul 2011 12:19

schelpje3 schreef:Diezelfde Spurgeon was in Frankrijk in een herberg. Hij zag de waard met takken van de druivenranken in de weer. Hij zag hoe ver en hoe diep die takken waren weggesneden, ook de dorre vruchten gingen in het vuur ! Dat sloeg zo naar binnen bij hem. Soms moet de Wijngaardier heel diep wegsnijden. Al het dorre en dode hout moet weg, ook de vruchten die klein blijven en verschrompelen. Geen nut ! Dit kun je toepassen op jezelf. Hoeveel vruchten draag ik en zijn deze goed ? Wat moet en moest er bij mij worden weggesneden om vrucht te kunnen dragen ? En denk erom, dat kan pijn doen !! Zalig zij die die pijn gevoelen.

Spurgeon... een naam die ik vroeger weleens langs hoorde komen (net als Kohlbrugge). Ik weet er verder weinig van. Is dit de manier van schrijven Spurgeon? Zo beschrijvend/omschrijvend?

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 11 jul 2011 12:21

quote]Klinkt heel welgemeend. :^o
Ik vind het nogal typerend dat je zo lachend reageert op een zeik-reactie van iemand. Triest.[/quote]

Ik kan om sommige reacties hier wel lachen ja! Er zijn er ook die dat niet kunnen.. Het zij zo!
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jul 2011 12:23

zomaariemand schreef:Spurgeon... een naam die ik vroeger weleens langs hoorde komen (net als Kohlbrugge). Ik weet er verder weinig van. Is dit de manier van schrijven Spurgeon? Zo beschrijvend/omschrijvend?

Ja. Er zijn veel oudvaders, maar de een is wat eenvoudiger dan de andere. Veel predikanten citeren vaak Kohlbrugge, Calvijn, Spurgeon, Buyan. Ook toen was er al verschil :wink: ze hebben niet allen precies dezelfde kijk op bijv doop.
Maar het is altijd de moeite waard. Ik lees ook graag hedendaagse predikanten, daar zitten ook heel leesbare boekjes bij !

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 jul 2011 12:35

Jezus zei IK ben de ware wijnstok, elke rank aan mij die geen vrucht draagt neemt Hij weg.
De rank kan geen vrucht dragen uit zichzelf, als zij niet aan de wijnstok blijft.

Dus in Jezus blijven en Hem aannemen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jul 2011 13:54

Als meerdere forummers deze boeken zouden lezen EN begrijpen, zou er heel wat beter gepost worden ! Dan gaat er nog wat van uit.
Jaloersmakend. Nu helaas niet :(

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 jul 2011 14:17

Mijn ogen rollen haast uit mijn kassen als ik merk dat er Christenen zijn die Spurgeon niet kennen.

Hier kun je een verzameling preken van hem vinden:
http://www.iclnet.org/pub/resources/text/nederlandse/spurgeon-pred.html

Een enkele keer is er bij ons een ouderling die stiekem een preek van hem leest (ik zeg stiekem, maar het gebeurt gewoon in het openbaar hoor, maar in de GerGem kring is hij niet geheel onomstreden...)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 jul 2011 14:20

Mijn ogen rollen haast uit mijn kassen als ik merk dat er Christenen zijn die Spurgeon niet kennen.

nou, denk toch 99% van de christenen kent hem niet. ( of is het in net zoveel talen vertaald als de bijbel? )

Als iedereen Jezus maar kent toch?
Laatst gewijzigd door meribel op 11 jul 2011 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jul 2011 14:23

TheKeimpe schreef:Mijn ogen rollen haast uit mijn kassen als ik merk dat er Christenen zijn die Spurgeon niet kennen.

Een enkele keer is er bij ons een ouderling die stiekem een preek van hem leest (ik zeg stiekem, maar het gebeurt gewoon in het openbaar hoor, maar in de GerGem kring is hij niet geheel onomstreden...)

Mijn ogen rollen wel vaker uit hun kassen hier :shock:
Er is zoveel onkunde. En als dat vanuit een achtergrond is, kan ik dat wel duiden. je bent er niet in opgegroeid, hebt het niet meegekregen. Maar mensen met een godsdienstige opvoeding, reformatorische achtergrond, weinig kennis. Maar ook mensen die hier al langer zitten, voelen zich blijkbaar niet geroepen om zich eens te gaan verdiepen in het gedachtengoed. Maar gewoon afwijzen, want ze hebben hun nieuwe vertaling. :?
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft, ja toch of niet ?

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 11 jul 2011 15:57

TheKeimpe schreef:Mijn ogen rollen haast uit mijn kassen als ik merk dat er Christenen zijn die Spurgeon niet kennen.

Meestal hoor je: veel geprezen en weinig gelezen.
Je hoort hen nogaleens buikspreken op de kansel en in gesprekken, citeer je hun echt dan moet je het zwart op wit bewijzen, de volgorde van ellende verlossing en dankbaarheid wordt ook niet zo strak gehanteerd, niet van kom eerst maar eens in de schuld enzo, dat lees je niet bij bijv. Brakel, ik heb toen ik jong was ook wel eens de dominee opgebeld of dat het wel klopt of goed vertaald was. Ik was toen rondom de enge poort van spurgeon aan het lezen, de dominee zei toen dat je er "de verkeerde kant mee op kon gaan".
Tja... toen was ik nog niets wijzer.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 jul 2011 15:59

meribel schreef:[quote ]Mijn ogen rollen haast uit mijn kassen als ik merk dat er Christenen zijn die Spurgeon niet kennen. [/quote ]

nou, denk toch 99% van de christenen kent hem niet. ( of is het in net zoveel talen vertaald als de bijbel? )

Als iedereen Jezus maar kent toch?

Met dat laatste ben ik het eens en daarom betreur ik zo dat zo weinig mensen zijn werken en preken kennen. Op een gezonde, doorwrochte en Bijbelse manier dreef (en drijft) hij mensen uit naar Jezus.
Ik denk dat wel meer dan 1% van de christenen hem kent...

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 11 jul 2011 16:28

Zelfs ik ken ze. En ik weet zeker dat al mijn refovrienden de boeken van Spurgeon kennen (of ze het hebben gelezen is dan natuurlijk wel de vraag). Toch vind ik het altijd wel bijzonder dat Spurgeon zo geaccepteerd is in de (streng) gereformeerde hoek.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Terug naar “[Religie] - Open forum”