Genesis en evolutie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Leith
Verkenner
Verkenner

Genesis en evolutie

Berichtdoor Leith » 09 jul 2011 15:20

Beste mensen,

Ik kijk al sinds een tijdje wat rond op dit forum maar ik voelde nog niet echt de behoefte om te posten. Ik open nu dit topic omdat ik ergens mee zit.
Ik heb op een gereformeerde middelbare school gezeten en daar werd mij geleerd dat (macro)evolutie helemaal niet kan. (bomen dwars door aardlagen, missing links, dat soort dingen.)
Omdat ik het een interessant onderwerp vond ben ik me er meer in gaan verdiepen. Toen bleek dat er overweldigend veel bewijs is voor het zogenaamde "common descent". Dit heeft ertoe geleid dat ik eigenlijk niet meer geloof in een schepping van 7 dagen.

Nou zijn er hier op dit forum waarschijnlijk ook christenen die evolutie accepteren. Aan jullie de vraag: Hoe is dit te rijmen met Genesis? Is het poëtisch bedoeld? Is de bijbel nog wel het onfeilbare woord van God?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Faramir

Re: Genesis en evolutie

Berichtdoor Faramir » 09 jul 2011 15:26

Leith schreef:Nou zijn er hier op dit forum waarschijnlijk ook christenen die evolutie accepteren. Aan jullie de vraag: Hoe is dit te rijmen met Genesis? Is het poëtisch bedoeld? Is de bijbel nog wel het onfeilbare woord van God?

In Genesis staan zelfs twee scheppingsverhalen die enigszins van elkaar verschillen. Genesis is in een ver verleden geschreven en naar mijn mening niet bedoeld als geschiedkundig verslag. Zo zijn er overigens wel meer bijbelboeken die niet als geschiedenisboeken geschreven zijn. De Bijbel is nog zeker wel het woord van God, de letterlijke interpretatie van Genesis is echter niet meer vol te houden. Overigens zijn er ook kerkvaders waarvan bekend is dat zij Genesis niet letterlijk lazen, het dus ook niet van de laatste tijd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jul 2011 15:42

Leith schreef:Beste mensen,

Ik kijk al sinds een tijdje wat rond op dit forum maar ik voelde nog niet echt de behoefte om te posten. Ik open nu dit topic omdat ik ergens mee zit.
Ik heb op een gereformeerde middelbare school gezeten en daar werd mij geleerd dat (macro)evolutie helemaal niet kan. (bomen dwars door aardlagen, missing links, dat soort dingen.)
Omdat ik het een interessant onderwerp vond ben ik me er meer in gaan verdiepen. Toen bleek dat er overweldigend veel bewijs is voor het zogenaamde "common descent". Dit heeft ertoe geleid dat ik eigenlijk niet meer geloof in een schepping van 7 dagen.

Nou zijn er hier op dit forum waarschijnlijk ook christenen die evolutie accepteren. Aan jullie de vraag: Hoe is dit te rijmen met Genesis? Is het poëtisch bedoeld? Is de bijbel nog wel het onfeilbare woord van God?

Beste Leith, welkom, maar had je even voorgesteld, dan weten we of je man of vrouw bent, hoe oud, dat soort dingen zijn wel handig :wink:
Daar zijn al topics vol over geschreven, denk maar niet dat je de eerste bent die hiermee komt.
Er zitten hier christenen die van alles accepteren.
Je gelooft EIGENLIJK niet meer. In die 7 dagen dan. Wel in God die alles geschapen heeft ? Stel dat die dagen toen geen 24 uur duurden, zou kunnen. Maar doet dat er werkelijk toe ? Er was ... niets, en kijk nu eens om je heen.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 09 jul 2011 17:10

Zie thread In algemene zaken. Leith.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Atro

Berichtdoor Atro » 09 jul 2011 18:03

Leith schreef:Nou zijn er hier op dit forum waarschijnlijk ook christenen die evolutie accepteren. Aan jullie de vraag: Hoe is dit te rijmen met Genesis? Is het poëtisch bedoeld? Is de bijbel nog wel het onfeilbare woord van God?

Geloof je dat je afstamt van de aap? :lol: Jij gelooft dat die prachtige schepping, ontstaan is door één knal? Als jij gelooft in de evolutie kan je mij dan verklaren hoe het zit met het ontstaan van fossielen t.o.v. de evolutie?

Het Woord van God is onfeilbaar, en als het onfeilbaar is dan blijft het onfeilbaar. Van Eeuwigheid tot Eeuwigheid. Genesis 1 is de schepping. Als je in God gelooft en in Zijn Zoon ... dan kan je toch niet geloven in de evolutie? Want de schepping of beter gezegd het scheppingsverhaal verklaart de Grootheid des Heere.

Persoonlijk geloof ik niet in de evolutie, maar dat had je waarschijnlijk al door. Als ik om me heen kijk, dan geloof ik in een God die alles geschapen heeft.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 jul 2011 18:37

Atro schreef:Geloof je dat je afstamt van de aap? :lol:

Tja, jij gelooft toch ook dat je van modder in elkaar bent gekleid? Met dit soort karikaturen schiet niemand wat op, de voorstanders niet en de tegenstanders ook niet.

Als jij gelooft in de evolutie kan je mij dan verklaren hoe het zit met het ontstaan van fossielen t.o.v. de evolutie?

Wat is precies het probleem met fossielen?

Als je in God gelooft en in Zijn Zoon ... dan kan je toch niet geloven in de evolutie? Want de schepping of beter gezegd het scheppingsverhaal verklaart de Grootheid des Heere.

Toch zijn er talloze christenen die het toch doen, beide geloven. En het lijkt me nogal wat om al die mensen te beschuldigen dat ze 'niet echt' in God geloven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Atro

Berichtdoor Atro » 09 jul 2011 18:40

Tja, jij gelooft toch ook dat je van modder in elkaar bent gekleid? Met dit soort karikaturen schiet niemand wat op, de voorstanders niet en de tegenstanders ook niet.

Helaas ik geloof dat ik uit stof voort kom, maar als je een ras-echte evolutionist ben dan geloof je dat je oorspronkelijk een aap bent :!:

De vraag is duidelijk... hoe kan een fossiel ontstaan als je de evolutie erop toepast?

Toch zijn er talloze christenen die het toch doen, beide geloven. En het lijkt me nogal wat om al die mensen te beschuldigen dat ze 'niet echt' in God geloven.

Dat zijn jouw woorden, niet de mijne!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 jul 2011 18:43

Leith schreef:Beste mensen,

Welkom, Leith

Ik ben zelf geen christen, maar vraag me wel enorm af hoe een gemiddelde biologieles op een refo-school er uit ziet. Die bomen door aardlagen zijn trouwens al zo'n 200 jaar geleden door geologen verklaard. En missing links? Tja, afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid. Het is natuurlijk erg link om je hele argument af te laten hangen van een missing link. Strak graven ze weer een skelet op, en dan? Niet dat de ware hardcore creationist zich daardoor zou laten tegenhouden natuurlijk.

Het is ook een zeer interessant onderwerp. Sowieso wetenschapsgeschiedenis in het algemeen. Ik zeg maar zo, je hoeft het niet met wetenschappers eens te zijn, maar het is wel fijn als je begrijpt waar de wetenschap haar ideeën vandaan heeft. Als je nog boekentips wilt, mag je me altijd pb-en.

Wat dit betreft kan ik alleen maar Faramirs woorden onderschrijven.

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 09 jul 2011 18:44

Atro schreef:Geloof je dat je afstamt van de aap? :lol:
Lekker bijdehand kom je over. Het idee is dat apen en mensen dezelfde voorouder hebben. Dat is totaal iets anders.
Als je iemand uit wil lachen, doe het dan goed. :roll:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 jul 2011 18:49

Atro schreef:Helaas ik geloof dat ik uit stof voort kom, maar als je een ras-echte evolutionist ben dan geloof je dat je oorspronkelijk een aap bent :!:

Modder, stof, same difference.

Maar goed, ik geloof niet alleen dat ik oorspronkelijk een aap ben, ik geloof dat ik nog steeds een aap ben. Het blijkt wetenschappelijk onmogelijk een zinvolle onderscheiding te maken tussen mensapen en de mens. Nou betekent dat voor mij niets negatiefs, voor jou waarschijnlijk wel, en dat is prima.

De vraag is duidelijk... hoe kan een fossiel ontstaan als je de evolutie erop toepast?

De vraag is verre van duidelijk. Waarom zou een fossiel niet kunnen ontstaan en wat heeft evolutie ermee te maken? Een organisme gaat dood en onder speciale omstandigheden wordt het gemineraliseerd (versteend) en krijg je een fossiel. Wat is het probleem?

Je schrijft toch echt: 'Als je in God en zijn Zoon gelooft, dan kan je niet in evolutie geloven. Toch zijn er mensen die beweren dat het wel beide kan.

Atro

Berichtdoor Atro » 09 jul 2011 19:06

Helaas ik geloof dat ik uit stof voort kom, maar als je een ras-echte evolutionist ben dan geloof je dat je oorspronkelijk een aap bent :!:
Modder, stof, same difference.

Nou stof en modder is toch wel degelijk een verschil, maar dat terzijde!

Maar goed, ik geloof niet alleen dat ik oorspronkelijk een aap ben, ik geloof dat ik nog steeds een aap ben. Het blijkt wetenschappelijk onmogelijk een zinvolle onderscheiding te maken tussen mensapen en de mens. Nou betekent dat voor mij niets negatiefs, voor jou waarschijnlijk wel, en dat is prima.

Ach ja ieder ze ding. Van mij mag je hoor en ik respecteer je standpunt .. maar helaas kan ik er niet in mee komen.

De vraag is verre van duidelijk. Waarom zou een fossiel niet kunnen ontstaan en wat heeft evolutie ermee te maken? Een organisme gaat dood en onder speciale omstandigheden wordt het gemineraliseerd (versteend) en krijg je een fossiel. Wat is het probleem?

Ja als het snel wordt afgedekt ja .. en waarom worden er dan fossielen gevonden op hele grote diepte?

Je schrijft toch echt: 'Als je in God en zijn Zoon gelooft, dan kan je niet in evolutie geloven. Toch zijn er mensen die beweren dat het wel beide kan.

Ja met een vraagteken ja ... om een discussie op te zetten misschien?!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 jul 2011 19:27

Atro schreef:Nou stof en modder is toch wel degelijk een verschil, maar dat terzijde!

Volgens mij is het enige verschil wat water, en waar blijken jij en ik voornamelijk uit te bestaan? Juist, water, maar goed, details. Het ging er mij maar op dat het christelijke standpunt net zo absurd is als ze vinden dat het wetenschappelijke is.

Ja als het snel wordt afgedekt ja .. en waarom worden er dan fossielen gevonden op hele grote diepte?

Ik begrijp nog steeds het probleem niet. Iets gaat dood, wordt afgedekt en fossiliseerd. Vervolgens een paar vulkaanuitbarstingen en modderstromen later, en je fossiel ligt behoorlijk diep hoor. En er kunnen heel, heel veel modderstromen en vulkaanuitbarstingen plaatsvinden in de miljoenen jaren dat zo'n fossiel er ligt. Of er schuift een hele aardplaat over de andere heen, dat gebeurt ook wel eens. De diepte van een fossiel is echt geen probleem hoor. Of zie ik iets over het hoofd? Ook de zeebodem wordt eigenlijk continu 'vervangen', bedekt met sediment dat wordt aangevoerd door rivieren.

Veel leuker is natuurlijk om je af te vragen hoe het kan dat men fossiel koraal (een zeediertje) vindt bovenop bergtoppen. De Zondvloed, roep je nu ongetwijfeld (want dat is het antwoord op alles, lijkt het soms wel). Goed, maar als je naar dat fossiele koraal kijkt, zie je dat er opgedroogde lava tussen de fossiele koraaltakjes zit. Dus blijkbaar is het koraal eerst tijdens de zondvloed op een bergtop terecht gekomen, is het wonderbaarlijk hard gegroeid, daarna moet er een vulkaan in de buurt zijn uitgebarsten, waarvan de lava bergop stroomde. Dat moet wel een wonder zijn geweest.

Maar kijk ook eens naar bijvoorbeeld de krijtrotsen bij Dover, Engeland.
Afbeelding

Dit krijt is ontstaan uit de kalkschildjes van eencellige algen, zogenaamde Coccolithophores en op is op het hoogste punt ruim 100 meter hoog. Je kunt je voorstellen dat daar heeeeeeel erg veel van die kalkschildjes voor nodig waren. Zoveel dat dat niet echt in één keer in een zee past. Er zou geen ruimte zijn voor het water :-)

Leith
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Leith » 09 jul 2011 20:25

Faramir schreef:In Genesis staan zelfs twee scheppingsverhalen die enigszins van elkaar verschillen. Genesis is in een ver verleden geschreven en naar mijn mening niet bedoeld als geschiedkundig verslag. Zo zijn er overigens wel meer bijbelboeken die niet als geschiedenisboeken geschreven zijn. De Bijbel is nog zeker wel het woord van God, de letterlijke interpretatie van Genesis is echter niet meer vol te houden. Overigens zijn er ook kerkvaders waarvan bekend is dat zij Genesis niet letterlijk lazen, het dus ook niet van de laatste tijd.

Wat mij een beetje dwarszit is het volgende: Hoe kunnen we weten wat we wel letterlijk moeten nemen en wat niet? Voor mij is het redelijk duidelijk dat verhalen als de schepping, de (wereldwijde) zondvloed en de babylonische spraakverwarring niet letterlijk zo gebeurd zijn. Maar hoe zit dat met bijvoorbeeld de uittocht uit Egypte of het rijk van Salomo? Wat is er allemaal nog meer "wel waar maar niet echt gebeurd"?

schelpje3 schreef:Stel dat die dagen toen geen 24 uur duurden, zou kunnen. Maar doet dat er werkelijk toe ? Er was ... niets, en kijk nu eens om je heen.

Ik denk dat het er werkelijk om doet. Allereerst zorgen Genesis 1 en 2 ervoor dat de evolutietheorie belachelijk wordt gemaakt in sommige scholen. Dat is zonde, want evolutie is bijzonder interessant en behoorlijk nuttig ook. Op deze manier wordt wetenschappelijke vooruitgang tegengegaan.

Ten tweede zijn die 7 dagen aantoonbaar niet waar. Hoe kan het dat er zulke fouten in de bijbel staan? Je zou toch denken dat God er wel voor zorgt dat de bijbel foutloos is?

RogierV schreef:Zie thread In algemene zaken. Leith.

Die thread gaat erover of evolutie wel of niet klopt. Ik wou het hier graag hebben over hoe evolutie te rijmen valt met de bijbel. Ik dacht dat ik daar het best een ander topic voor aan kon maken.

Atro schreef:Geloof je dat je afstamt van de aap? Jij gelooft dat die prachtige schepping, ontstaan is door één knal? Als jij gelooft in de evolutie kan je mij dan verklaren hoe het zit met het ontstaan van fossielen t.o.v. de evolutie?

Het is wel heel erg makkelijk om evolutie af te schilderen als belachelijk. Dit terwijl er toch overweldigend veel bewijs voor is. Verdiep je er eens in! Het is erg interessant! Bovendien vind ik een schepping door middel van evolutie veel ingenieuzer, creatiever en bewonderingswaardig dan een schepping in 7 dagen.
Dit topic is verder niet bedoeld voor een discussie over evolutie zelf, dat kan hier: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=10&t=24994

Mortlach schreef:Ik ben zelf geen christen, maar vraag me wel enorm af hoe een gemiddelde biologieles op een refo-school er uit ziet.

Ik heb zelf maar 2 jaar biologie gevolgd, dus daar kan ik niet al te veel over zeggen. Maar bij ANW (Algemene natuurwetenschappen, voor de mensen van vóór de Tweede Fase) werden deze voorbeelden aangehaald om te laten zien dat er van evolutie eigenlijk niets klopt. Bij aardrijkskunde werd ons verteld dat we die miljoenen jaren niet hoefden te geloven, maar we moesten ze wel leren.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 09 jul 2011 20:37

Vorige week at een goede vriend van de familie mee, hij is priester. We hadden een gesprek over de Bijbel en over het lezen ervan. Hij vertelde me hoe belangrijk de Bijbel is maar ook dat wij mensen er een handje van hebben om op basis van de Bijbel, een door mensen geschreven boek, alles en dus ook God te willen verklaren. En dat wij Hem daarmee in een hoek duwen en Hem daarmee tekort doen. Hij die het helal geschapen heeft is te groot voor ons om te bevatten, wij moeten niet alles tot in detail willen verklaren (de Bijbel). En dus ook Genesis niet. Het belangrijkst uit Genesis is dat wij weten dat Hij alles geschapen heeft, dat Hij God is en er geen ander is dan Hij.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 10 jul 2011 09:55

Leith schreef: (...) Nou zijn er hier op dit forum waarschijnlijk ook christenen die evolutie accepteren. Aan jullie de vraag: Hoe is dit te rijmen met Genesis? Is het poëtisch bedoeld? Is de bijbel nog wel het onfeilbare woord van God?

Leith,

Dit debat wordt vaak stukgeslagen door het hanteren van hele simpele stellingen, die vooral bedoeld zijn om de 'tegenstander' belachelijk en monddood te maken. Ook in deze draad kom je ze weer tegen.

Om een mening te vormen over het probleem wat je te berde hebt gebracht, moet je eigenlijk kennis hebben op twee gebieden. Allereerst moet je weten op grond waarvan de evolutie-theorie nog steeds als betrouwbare verklaring wrdt gehanteerd. Ik weet daar zelf te weinig vanaf, dus daarvoor zul je anderen moeten raadplegen. Ik heb overigens geen aanleiding om het wetenschappelijke werk hiervoor te wantrouwen. Daarvoor heeft de wetenschap in het algemeen op vele andere gebieden te veel betrouwbare verklaringen gevonden.

Ik kan je wel iets vertellen over de bijbelwetenschap. Belangrijk is in dit verband de chronologie van de Bijbel. Voordat het schrift ontstond, werd kennis (religieus of niet-religieus) mondeling overgedragen. We hebben daar zo goed als geen historische bronnen meer van. De oudste delen van de Bijbel zijn geschreven niet lang nadat het schrift ontstaan is. het is dus goed mogelijk dat er al vele generaties lang mondeling kennis werd overgedragen en dat daarvan elementen terecht zijn gekomen in de Bijbel.
Waar het om gaat is de vaststelling, dat de bijbelschrijvers die iets opschreven over het ontstaan van hemel, aarde en leven, dit al terugkijkend deden. Misschien gebruikten zij oude verhalen, misschien hebben zij dingen zelf bedacht. In ieder geval hebben zij er een compositie van gemaakt. Zowel literair is er een vorm voor bedacht, maar ook inhoudelijk hebben de schrijvers er aan bijgedragen.
Dat ze terugkeken is natuurlijk al direct zichtbaar, wanneer we zien dat de eerste 5 boeken in de traditie aan Mozes worden toegekend, terwijl hij in het merendeel van de verhalen uit die eerste 5 boeken niet aanwezig is of zelfs niet aanwezig kan zijn (bijv. alle verhalen vanaf de beschrijving van zijn dood / opneming).
Kortom, de Bijbel is gecomponeerd en de Genesis verhalen zijn ver na de 'genesis' zelf geschreven. Het kunnen geen ooggetuigenverslagen zijn geweest. daarom moeten we ze ook lezen als geloofsverhalen, die het geloof beschrijven van de auteur en zijn voorgeslacht.

Het debat wordt echter keer op keer opnieuw gevoerd door een opvatting die jij ook noemt, namelijk dat de Bijbel onfeilbaar zou zijn. Deze verabsolutering van de tekst gaat voorbij aan de werkelijke ontstaanswijze van de Bijbel:

1. Er zijn schrijvers die hun eigen stijl, vorm, overtuiging en voorstelling in de tekst hebben meegenomen (naast overleveringen of openbaringen, zoals dromen visioenen). Veel dinegn zijn ook gewoon herleidbaar tot de stijl of het inzicht van één specifieke bijbelschrijver.
2. Door de tekst geheel te isoleren van haar ontstaansgeschiedenis, wordt de tekst op islamitische wijze tot heilig blad gemaakt. Zoals bekend ziet de islam de Koran als een boek dat rechtstreeks uit de hemel is gevallen, geschreven is in de hemelse taal, het Arabisch en eigenlijk bij vertalingen al niet meer zuiver is. Deze opvatting, waarbij het boek op geen enkele manier door een mensenhand is aangeraakt lijkt wel wat op de genoemde opvatting in het christendom dat de Bijbel het onfeilbaar Woord van God zou zijn.
Ik vind dat niet juist geformuleerd. De Bijbel zelf geeft aan het Woord van God al meerdere betekenissen: het is het scheppingswoord (In den beginnen was het Woord), het is het rechtstreekse preken tot profeten (en het Woord geschiedde tot...) en ook Jezus wordt het Woord van God genoemd. Het Woord van God wordt bijbels gezien kennelijk zowel in openbaringen, in de schepping als in Jezus gevonden. Niet alleen in de Bijbel.
3. Onfeilbaar leidt al gauw tot de idee, dat de Bijbel compleet is, af. Dat suggereert dat alle kennis die ontstaat na afsluiting van de Bijbel of in de kern al aanwezig moet zijn in de Bijbel of geen relevante kennis is of niet in tegenspraak kan zijn met de Bijbel. De kennis die we echter uit de wetenschap hebben verkregen toont aan dat die opvatting niet houdbaar is. De Bijbel zegt niks over virussen, kernfusie, zwarte gaten, DNA of NikkelCadmium-batterijen, maar dat wil niet zeggen dat die kennis onwaar is, irrelevant of toch ergens in de kiem reeds in de Bijbel aanwezig. Nee, de Bijbel is een tijdsdocument, met beperkte inhoud. De Bijbel weet niet alles wat voor haar tijd gebeurd is, maar ook niet alles wat na haar tijd gebeurd is.
Helemaal niet erg, maar het predikaat ' onfeilbaar' suggereert te veel.

Volgens mij is de 'zuivere' christelijke opvatting ook dat de Bijbel ons genoeg vertelt omtrent God en dat God voor die boodschap allerlei mensen met hun eigenaardigheden heeft gebruikt. het gaat in de Bijbel ook niet om een systematisch systeem, om de letterlijkheid van de vaak poetische teksten (vol gelijkenissen, symboliek, lofdichten, liederen, klachten en vreugde-uitingen), maar om zaken van het hart: geloof, hoop, liefde. De Bijbel is een emotioneel geschrift over God en mens. Over schuld, over verlossing, over pijn en redding, over gerechtigheid en barmhartigheid, over vertrouwen, gebed en offer.
Een boek waarin God als emotioneel betrokken wordt beschreven, kan nooit een letterlijke openbaring van die God zijn. Eerder een ervaringsverslag van de omgang met die God.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Terug naar “[Religie] - Open forum”