Overdenk je zonde en wordt gezond

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Overdenk je zonde en wordt gezond

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2011 23:07

Bolwang schreef:@Mortlach: kijk op http://www.soteria.nl voor de gegevens over mentale ziekte en medicatie. Daarnaast vraag ik me af of jij tijdens het lezen heel mijn post regel voor regel af gaat om je te ergeren of ook nog naar het geheel kijkt en de diepte in gaat.

Je zou een psychiatrische site verwachten, maar nee, een site over theologische bezinning... Je linkt naar de homepagina en ik kan zo gauw niet vinden waar je naar wilt verwijzen.

En verder, ja, als je onzin verkoopt die nog potentieel gevaarlijk is bovendien, dan ga ik daar met een stofkam doorheen. Ik kijk heus wel naar het geheel hoor, maak je daar maar geen zorgen om. Maar een claim van diepte betekent niet dat je je zo makkelijk van je beweringen af kunt maken.

Lastig hè, als er iemand is die niet handjes omhoog, Halleluja is, maar die daadwerkelijk leest wat jij schrijft.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 08 jul 2011 00:01

@bolwang,
wat denk je over joh 9:

Joh 9
1 In het voorbijgaan zag Jezus iemand die al vanaf zijn geboorte blind was. 2 Zijn leerlingen vroegen: ‘Rabbi, hoe komt het dat hij blind was toen hij geboren werd? Heeft hij zelf gezondigd of zijn ouders?’ 3 ‘Hij niet en zijn ouders ook niet,’ was het antwoord van Jezus, ‘maar Gods werk moet door hem zichtbaar worden. 4 Zolang het dag is, moeten we het werk doen van hem die mij gezonden heeft; straks komt de nacht en dan kan niemand iets doen. 5 Zolang ik in de wereld ben, ben ik het licht voor de wereld.’ 6 Na deze woorden spuwde hij op de grond. Met het speeksel maakte hij wat modder, hij streek die op de ogen van de blinde 7 en zei tegen hem: ‘Ga naar het badhuis van Siloam en was u daar.’ (Siloam is in onze taal ‘gezondene’.) De man ging weg, waste zich, en toen hij terugkwam kon hij zien

Bolwang

Berichtdoor Bolwang » 08 jul 2011 00:08

meribel schreef:@bolwang,
wat denk je over joh 9:

Joh 9
1 In het voorbijgaan zag Jezus iemand die al vanaf zijn geboorte blind was. 2 Zijn leerlingen vroegen: ‘Rabbi, hoe komt het dat hij blind was toen hij geboren werd? Heeft hij zelf gezondigd of zijn ouders?’ 3 ‘Hij niet en zijn ouders ook niet,’ was het antwoord van Jezus, ‘maar Gods werk moet door hem zichtbaar worden. 4 Zolang het dag is, moeten we het werk doen van hem die mij gezonden heeft; straks komt de nacht en dan kan niemand iets doen. 5 Zolang ik in de wereld ben, ben ik het licht voor de wereld.’ 6 Na deze woorden spuwde hij op de grond. Met het speeksel maakte hij wat modder, hij streek die op de ogen van de blinde 7 en zei tegen hem: ‘Ga naar het badhuis van Siloam en was u daar.’ (Siloam is in onze taal ‘gezondene’.) De man ging weg, waste zich, en toen hij terugkwam kon hij zien

Ja een prachtig stuk. Blind zijn staat natuurlijk bij uitstek voor het missen van delen van de wereld. Daarom kan de blindheid zelf ook geen zonde zijn, omdat je dan niet alles wat zich aan goed dan wel kwaad ontwikkeld kan zien.

Ik ga nu slapen, morgen kom ik er op terug.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jul 2011 12:28

Om ook wat positiever te reageren: de oproep je zonden te overdenken, bewuster te worden, is natuurlijk nooit verkeerd. Als je ergens aan lijdt wat terug te voeren is op specifiek gedrag, dan kun je proberen dat gedrag aan te pakken en hopen dat de schade niet onherstelbaar is.

Om er even wat Boeddhistische gedachten in te gooien - sorry, maar anders kan ik het lastig omschrijven - kan het bewustwordingsproces er uiteindelijk toe leiden dat je niet meer aan je ziekte lijdt: je gaat nog steeds wel gewoon dood aan die kanker, maar je lijdt niet meer onder die gedachte. Dat is in mijn ogen een vorm van genezing.

Maar de gedachte dat het begeren van de ezel van je naaste kanker veroorzaakt, dat gaat er bij mij niet in. En al helemaal niet dat het belijden van die zonde de kanker zou laten verdwijnen.

Bolwang

Berichtdoor Bolwang » 09 jul 2011 21:11

Mortlach schreef:Om ook wat positiever te reageren: de oproep je zonden te overdenken, bewuster te worden, is natuurlijk nooit verkeerd. Als je ergens aan lijdt wat terug te voeren is op specifiek gedrag, dan kun je proberen dat gedrag aan te pakken en hopen dat de schade niet onherstelbaar is.

Om er even wat Boeddhistische gedachten in te gooien - sorry, maar anders kan ik het lastig omschrijven - kan het bewustwordingsproces er uiteindelijk toe leiden dat je niet meer aan je ziekte lijdt: je gaat nog steeds wel gewoon dood aan die kanker, maar je lijdt niet meer onder die gedachte. Dat is in mijn ogen een vorm van genezing.

Maar de gedachte dat het begeren van de ezel van je naaste kanker veroorzaakt, dat gaat er bij mij niet in. En al helemaal niet dat het belijden van die zonde de kanker zou laten verdwijnen.

Maar jij gelooft dan ook niet in wonderen. Als je je daar voor zou openstellen dan zou je inzien dat er wel kracht tot genezing is. En dat je daar dan misschien eerst wat donkere stukken van jezelf voor moet onderkennen en afwijzen.

Het boeddhistische wat jij noemt komt volgens mij gewoon neer op het woord acceptatie. Dit komt ook terug bij de rouwverwerkingsfases van Kübler Ross.

Wat de blinde man uit Joh 9 betreft en het lijden ansich, natuurlijk kan het extreme lijden ook een gevolg zijn van God die je ware karakter wil blootleggen. Zoals in Job. Ik denk dat Gods liefde wel altijd zo in elkaar steekt dat je er iets mee kan in zijn plan.

Wat betreft de kinderen is misschien dit een aardig stuk in die context uit Exodus:

20
1 Toen sprak God al deze woorden:
2 Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit het land Egypte, uit het slavenhuis, geleid heeft.
3 U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
4 U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is.
5 U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten,

Riska

Berichtdoor Riska » 09 jul 2011 21:27

Bolwang schreef:Maar je zou bijvoorbeeld over kanker kunnen zeggen dat het zijn wortel heeft in bitterheid. Over ADHD zou je kunnen zeggen dat het zijn wortel heeft in onverschilligheid. Over psychoses zou je kunnen zeggen dat het zijn wortel heeft in (magische) grootheidswanen.
Een schandalige opmerking... En zeer "troostrijk"
Deze week stond ergens in een krant een rouwadvertentie van een peutertje van 18 maanden. Foto erbij van een stralend manneke, foto erbij van een doodziek manneke. Bitterheid? Ja, van de ouders die dat kindje moeten missen.
Kinderen met ADHD - dus ouders onverschillig? Ga eens in een gezin kijken met ADHD-kinderen zou ik zeggen.
Psychische ziekten - en je noemt er slechts een van - ergens ene gevolg van?
Weet jij welk leed er is bij familieleden van psychisch zieken?

Je zou je geloof ervan verliezen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jul 2011 21:34

Nou inderdaad zeg, wat een kortzichtige, domme benadering :-&
Er zijn zelfs kinderen die met kanker worden geboren ! Zouden die in bitterheid ontstaan zijn ? Of in bitterheid gegroeid ?
Houd dat soort theorieen alsjeblieft voor je en spuit geen onzin op een openbaar forum.
Als je arts was zou ik je aanmelden bij de ver tegen kwakzalvers :?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 jul 2011 22:02

Bolwang schreef:Maar jij gelooft dan ook niet in wonderen. Als je je daar voor zou openstellen dan zou je inzien dat er wel kracht tot genezing is. En dat je daar dan misschien eerst wat donkere stukken van jezelf voor moet onderkennen en afwijzen.

Waar schrijf ik dat ik wonderen afwijs? Dat doe ik niet. Echter, men is wel erg snel geneigd iets een wonder te noemen. En verder ben ik dikke maatjes met die donkere stukken van mezelf. Waarom zou ik die willen afwijzen?

Het boeddhistische wat jij noemt komt volgens mij gewoon neer op het woord acceptatie. Dit komt ook terug bij de rouwverwerkingsfases van Kübler Ross.

Het gaat wel wat verder dan dat, met name wat betreft het terugdringen/overstijgen van het ego, maar goed, acceptatie kan in zichzelf al heilzaam zijn.

Wat de blinde man uit Joh 9 betreft en het lijden ansich, natuurlijk kan het extreme lijden ook een gevolg zijn van God die je ware karakter wil blootleggen. Zoals in Job. Ik denk dat Gods liefde wel altijd zo in elkaar steekt dat je er iets mee kan in zijn plan.

Volgens mij is het hele uitgangspunt van Job een weddenschap tussen de duivel en God. De duivel zegt: 'Ik ga ervoor zorgen dat je grootste fan jouw afwijst', waarop God antwoordt: 'je doet je best maar' ... Voel die liefde eens!

5 U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten,

Ik neem aan dat Bolwang wel weet wat psychische aandoeningen kunnen aanrichten in een gezin, als je zijn stukje over schizofrenie leest. Maar goed, dit Bijbelvers in deze context zo gebruiken is op zijn zachtst gezegd nogal bot en onnodig kwetsend.

Daar komt nog eens bij de kinderen straffen voor misdaden van de ouders tegen elk rechtsgevoel indruist... Voel die liefde eens!

Bolwang

Berichtdoor Bolwang » 09 jul 2011 22:16

Wat maken jullie dan van Exodus 20?

20
2 Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit het land Egypte, uit het slavenhuis, geleid heeft.
4 U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is.

Voor mij is het heel logisch dat als een ziel gewoven wordt in een geest die zondig is, die tegen de heersende geest in gaat, tegen God, dat dit niet goed kan gaan. In het hele proces van het creëren van nageslacht moet je hier gewoon rekening mee houden.

Het is als een huis bouwen in een storm, dat gaat toch ook niet? Als je een huis wil bouwen heb je toch vrede nodig? Als iemand een boek wil schrijven, maar zijn leraren (ouders) zijn ongevoelig voor de regels van de taal, hoe kan je dan verwachten dat het een goed boek wordt?

Bolwang

Berichtdoor Bolwang » 09 jul 2011 22:25

maar we leven natuurlijk in een wereld waar niemand meer weet wie de schuld heeft, wie veel gezondigd heeft en wie het minst zondig is, en het is ook de zaak niet voor anderen om zich daar mee bezig te houden, als je maar weet wat er in jezelf scheef staat. Dat kan je een hoop ellende en gezondheidsklachten besparen.

Daar wil ik het graag even bij laten, dit is mijn slotsom.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 jul 2011 22:33

[quote="Bolwang"Wat maken jullie dan van Exodus 20?

20

Voor mij is het heel logisch dat als een ziel gewoven wordt in een geest die zondig is, die tegen de heersende geest in gaat, tegen God, dat dit niet goed kan gaan. In het hele proces van het creëren van nageslacht moet je hier gewoon rekening mee houden.

Het is als een huis bouwen in een storm, dat gaat toch ook niet? Als je een huis wil bouwen heb je toch vrede nodig? Als iemand een boek wil schrijven, maar zijn leraren (ouders) zijn ongevoelig voor de regels van de taal, hoe kan je dan verwachten dat het een goed boek wordt?

Meribel heeft eens een topic geopend : voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten
lees daar eens in Bolwang.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 08 aug 2011 18:43

Tjonge, waarom kom je daar nu pas mee. Ik heb dus 5 jaar voor niets bij de oncoloog gelopen. Terwijl het strand van de waal zo ongeveer achter ons huis lag ](*,)

sorry hoor

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 09 aug 2011 21:41

Bolwang,

jij bent een lompe (en dan druk ik het nog heel netjes uit ) olifant in een wc vol met porseleine kopjes ...

oh wacht , ik ben zondig, leef slecht, behoor niet tot de enige echte ware kerk des Heere , heb geen liefde voor mijn kind en heb het dus aan mezelf en mijn vrouw te danken dat we een kind hebben met ADHD en AUTISME

En dan hebben we het maar niet over de mensen die Kanker hebben, of het gehad hebben.. want dat komt ook van hun ouders af , die waren zo slecht...

Zo lust ik er nog wel een paar ... wat ben jij een kortzichtige drol zeg....

Terug naar “Archief”