Klaas schreef:Ik laat e.e.a. even bezinken. Ik heb wel alvast een vraag die ik eigenlijk al in m'n vorige bijdrage had willen stellen: doe jij iets met IT?
Klaas
Semiconductors, dus het komt in de buurt. Hoezo?
Moderator: Moderafo's
Klaas schreef:Ik laat e.e.a. even bezinken. Ik heb wel alvast een vraag die ik eigenlijk al in m'n vorige bijdrage had willen stellen: doe jij iets met IT?
Klaas
Frost schreef:Semiconductors, dus het komt in de buurt. Hoezo?
Niet bij alle handelingen waarbij sprake is van keuzevrijheid is ook sprake van verantwoordelijkheid/
Toen ik schreef "Voor het dragen van ultieme verantwoordelijkheid voor een beslissing moet de mens de enige en volledige veroorzaker van die beslissing zijn" bedoelde ik dat in de zin van "Er dienen handelingen te zijn die dusdanig zijn dat er geen natuurwetten of condities zijn die volledig bepalen of iemand ze al dan niet zal verrichten".
Ik ben het er niet mee eens dat dit principe, in het algemeen, noodzakelijk is voor verantwoordelijkheid.
Het is verdedigbaar dat hetzelfde geldt voor morele verantwoordelijkheid.
De link met normen zie ik niet. Normen schrijven voor wat iemand zou moeten doen, verantwoordelijkheid gaat over het rekenschap-afleggen van wat iemand doet. Je kunt constateren of iemands beslissingen in overeenstemming zijn met een bepaalde norm, maar dat zegt niets over (ultieme) verantwoordelijkheid.
In het voorbeeld dat je noemt zie ik geen enkel probleem om te zeggen "Piet is verantwoordelijk voor zijn beslissing een rode trui aan te trekken". Geen mens die dat ooit op die manier zou formuleren (behalve ik dan ), maar dat doet niets af van het feit dat het Piets verantwoordelijkheid is.
Zoals gezegd, mijn kritiek in deze discussie was gericht op een onveroorzaakte vrije wil omdat zij ultieme verantwoordelijkheid mogelijk zou maken.
Maar ik ben er nu niet zeker van dat ultieme verantwoordelijkheid een essentieel element is voor gelovigen.
Aan de andere kant, zij die in predestinatie geloven zijn het misschien eens dat ultieme verantwoordelijkheid geen vereiste is voor het dragen van verantwoordelijkheid, of anders zijn ze inconsistent.
En hetzelfde moet denk ik gelden voor degenen die geloven dat God exact weet wat er in de toekomst gaat gebeuren, waarmee de toekomst dus vastligt en er de facto geen keuze-vrijheid bestaat.
Ik wacht dus nog maar ff af met het innemen van een standpunt in het debat subjectivisme vs. objectivisme.
En volgens mij heb ik laten zien dat we er in de praktijk allemaal vanuit gaan dat er ultieme verantwoordelijkheid is omdat we allemaal het idee van verantwoordelijkheid onderschrijven en daarme het idee van keuzevrijheid.
"Aanhangers van deze gedachtegang hanteren een andere definitie van vrije wil. De wil is niet vrij in de zin dat er sprake is van een reële keuzemogelijkheid maar in de zin dat er geen sprake is van dwang."
In feite stel je dus dat er iets als een objectieve norm is maar dat we die niet allemaal goed kunnen odnerscheiden. Door opleiding, informatie e.d. zouden we deze norm echter wel goed kunnen onderscheiden. De vraag is dan echter nog steeds wat de aard is van die objectieve norm...
Je stelt dat veroorzaking een essentieel element van verantwoordelijkheid is, en dat de situaties die ik noemde slechts uitzonderingen op de regel zijn. Daar kunnen we lang over bakkeleien maar we zijn het in elk geval eens dat het in bepaalde gevallen gebruikelijk is om over verantwoordelijkheid te spreken zonder dat dat er sprake is van veroorzaking (ultieme verantwoordelijkheid). We verschillen van mening over de vraag hoe dit zit met verantwoordelijkheid voor iemands daden.
Samengevat:
Voor verantwoordelijkheid in de zin van aansprakelijkheid of rekenschap-eisen is het, in het algemeen, voldoende om normen te hebben die voorschrijven wie in welke situatie waarvoor verantwoordelijk (aansprakelijk) is. Sommige normen schrijven veroorzaking voor als onderdeel van de situatie-omschrijving, maar niet alle. Stellen dat iemand verantwoordelijk is voor zijn daden impliceert in het algemeen niet dat iemand de (ultieme) veroorzaker is van zijn daden.
Er is wel degelijk nog steeds sprake van veroorzaken. Om jouw voorbeelden aan te houden: als een kind of een staadshoofd niet iets veroorzaakt (wat niet door de beugel kan) dan wordt er ook niemand verantwoordelijk gehouden.
Zoals je zelf ook al aangaf is het onzinnig om iets wat gedreven wordt door een wetmatigheid aansprakelijk te stellen.
We kunnen er heel moeilijk over doen maar volgens mij is het gewoon evident dat we er in het dagelijks leven vanuit gaan dat er sprake is van keuzevrijheid. Wil je claimen dat dit onterecht is dan moet je niet zoeken naar gevallen waaruit blijkt dat er niet altijd keuzevrijheid is maar dien je zaken als bovenstaande op een zinnige manier te weerleggen zonder in nog grotere problemen te raken (Het uitsluiten van keuzevrijheid bij een misdadiger roept bv veel grotere vragen op dan ze beantwoordt).
Je kunt stellen dat dit uitzonderingen op de gangbare praktijk zijn, maar één enkel voorbeeld (zoals hiervoor genoemd) volstaat om de stelling te ontkrachten dat het een algemeen geldige waarheid is dat veroorzaking of invloed altijd onderdeel is van verantwoordelijkheid.
(btw, het lijkt erop dat jij met 'in het algemeen' bedoelt 'de meeste gevallen'; ik bedoel ermee: 'in alle gevallen')
Het verantwoordelijk stellen van een misdadiger kan op diverse gronden. Een belangrijke grond is de wens voor een leefbare samenleving: wanneer misdadigers niet verantwoordelijk gesteld worden wordt het een puinhoop.
Door middel van afschrikking, opsluiting of heropvoeding kan dit voor een groot deel verholpen worden.
Een andere grond is dat de misdaad in overeenstemming is met de wil van de misdadiger (compatibilisme; er is geen dwang) hoewel hij zich bewust was van de schade die hij bij anderen aanrichtte. Dit is gerelateerd aan het feit dat mensen zich doorgaans verantwoordelijk voelen voor hetgeen ze doen.
Een derde grond is de roep om genoegdoening door de slachtoffers.
Je ziet, in geen van deze drie gevallen is het vereist dat de misdadiger een vrije wil had.
Sommige deterministen vinden het ontbreken van vrije wil een reden om niet zozeer tot straffen maar vooral tot behandeling, heropvoeding over te gaan.
Ik weet niet of ik dat gezegd heb, maar dat is absoluut niet mijn mening. We stellen de zwaartekracht niet aansprakelijk, omdat we uitsluitend personen aansprakelijk stellen. Die personen kunnen echter best door wetmatigheden gedreven worden.
Zelfs al zou het zo zijn (wat m.i. niet het geval is) dat we er in het dagelijks leven, of in de rechtspraak, van uit gaan dat die vorm van keuzevrijheid bestaat, dan berust die opvatting op een onbewezen aanname. Er is geen reden om die aanname over te nemen.
Waar ik aan het begin van de discussie naar toe wilde was proberen aan te tonen of aannemelijk maken dat vrije wil om andere redenen een onsamenhangend concept is, en dus niet kán bestaan (net als een vierkante cirkel).
Kun je trouwens ook aangeven waarom we ouders verantwoordelijk stellen voor de daden van hun (minderjarige) kinderen?
Klopt. Enerzijds lijkt me dat de normale invulling van dat begrip en anderzijds is het claimen van algemeen geldende zaken ('in alle gevallen') niet handig t.a.v. de bewijslast
Het gedrag is ongewenst maar niet 'fout'. We straffen verkrachters niet omdat hun gedrag fout is maar omdat het ongewenst is.
Door afschrikking willen we voorkomen dat anderen dezelfde daden begaan en met heropvoeding willen we voorkomen dat de persoon zelf in de toekomst weer hetzelfde ongewenste gedrag vertonen. Beide impliceren een (min of meer) vrije wil dan wel veroorzaking.
Het gevoel van verantwoordelijkheid is gebaseerd op het gevoel van vrijheid t.a.v. ons handelen. Wanneer aangetoond kan worden dat die vrijheid ontbreekt dan staat ook de verantwoordelijkheid (of het gevoel daarvoor) op losse schroeven.
Genoegdoening wordt normaal gesproken alleen geeist als er sprake is van opzet. (...) De dood van de persoon in kwestie is de veroorzaker van die dood niet te verwijten. Ook deze reden 'werkt' dus alleen als er sprake is van keuzevrijheid t.a.v. de begane misdaad.
In hun geval kunnen ze beter spreken van herprogrammering. Heropvoeding is erop gericht de persoon in kwestie in de toekomst andere keuzes te laten maken en dat is strijdig met het ontbreken van een keuzemogelijkheid.
Waarom zou je dit onderscheid maken? Waarom behandel je door wetmatigheden gedreven personen anders dan andere door wetmatigheden gedreven zaken?
Ik denk dat we in ieder geval kunnen concluderen dat het je niet gelukt is om aan te tonen dat de vrije wil de karakteristieken van een vierkante cirkel vertoont
Marnix schreef:God schiep ons toch met vrije wil? Als we geen vrije wil hebben, waarom had Hij van ons dat geen robots gemaakt die dingen op commando kunnen doen... waren we ook nooit in zonde gevallen.
Tuurlijk hebben we vrije wil. Ik kan nu mijn linker hand opsteken of mijn rechter. Ik kan op zondag naar de kerk gaan of niet. Ik kan God vervloeken en vervolgens voor de trein springen.
Uitverkiezing? God heeft de namen van wie gered worden opgeschreven. En toch hangt het ook van mijn gedrag af. Ik kan voor God kiezen of tegen Hem. God heeft bij die lijst al rekening gehouden met de keuzes die je gaat maken.
Hoe weet je dat hij dat niet gedaan heeft? De zondeval kan best doorgestoken kaart zijn.
Je kunt je allerlei keuze mogelijkheden vóórstellen, maar je kunt er maar eentje daadwerkelijk uitvoeren. Een robot kan dat ook.
Je kunt je voorstellen om voor of tegen God te kiezen, maar de keuze die je zult maken ligt dan al vast: het is de keuze die God al voorgezien heeft. Het doet er in feite weinig toe of God die keuze voorgeprogrammeerd heeft of dat hij het gevolg is van iets anders: punt is dat je keuze al bij voorbaat vast ligt en dus niet vrij is.
De reden waarom we momenteel over verantwoordelijkheid discussieren is vanwege de vraag of traditionele vrije wil eigenlijk wel vereist is voor het dragen van verantwoordelijkheid. Als dat niet vereist is, dan hebben gelovigen het vrije-wil argument niet nodig om te verklaren waarom God mensen verantwoordelijk kan stellen voor hun handelingen (zondeval, kiezen voor Jezus etc). Als dat wel vereist is, dan zijn we weer terug bij de discussie over het bestaan van vrije wil.
Samengevat stel ik dus dat je, wanneer je het christelijk geloof wilt 'aanvallen' vanuit de gedachte dat de idee van een vrije wil onjuist is, je eigenlijk moet aantonen dat menselijke verantwoordelijkheid en liefde geen realiteiten zijn. Het ontkennen van deze zaken leidt echter tot absurde conclusies die slechts zeer weinigen voor hun rekening zullen willen nemen. De vrije wil is 'slechts' een verklaringsmechanisme om de menselijke verantwoordelijkheid en de liefde te verduidelijken.
Om de ouders aan te sporen hun best te doen om hun kinderen in de gaten te houden en een goede opvoeding te geven. Kinderen worden niet in staat geacht de gevolgen van hun handelingen volledig te overzien en hebben dus begeleiding nodig. Die taak komt voor rekening van de ouders.
Wel, veel moraal-filosofen zijn inderdaad van mening dat 'ongewenst' en 'fout' en 'moreel verwerpelijk' in deze context synoniemen zijn. Ik moet zeggen dat ik ook niet direct verschil zie tussen die termen (in de context van menselijke akties).
Je kunt een computer-programmaatje schrijven waarin keuzes gemaakt worden die deterministisch gebaseerd zijn op een kosten-baten analyse. Door de kosten (straf) op een bepaalde keuze-mogelijkheid te verhogen, zal die keuze minder vaak gemaakt worden omdat het dan minder vaak voorkomt dat de baten hoger zijn dan de kosten. Hetzelfde kan gelden voor een deterministisch beslissingsproces bij mensen.
Een proces dat uit zowel deterministische als indeterministische deelprocessen bestaat kan er tot op zekere hoogte wel gevoelig voor zijn.
Ook al zijn de beslissingen uiteindelijk te herleiden op externe factoren (deterministisch of indeterministisch), de beslissing wordt nog steeds uitgevoerd in het (bewuste) brein van een mens. Veel mensen vinden dat voldoende om het als hun beslissing te beschouwen.
Er is nog steeds sprake van opzet: de moordenaar was zich ten volle bewust van de consequenties van zijn daad. Het is die mentaliteit die gewroken moet worden, niet zozeer de veroorzaking.
Als de wil [ten dele] vrij is, wordt hij [ten dele] nergens door bestuurd. Niet door deterministische principes en niet door zichzelf of een mens: een indeterministische wil is een ongeleid projectiel.
Maar als mijn wil niet onder mijn controle staat (omdat hij vrij is),
Kennelijk veronderstel je dus dat de wil wel degelijk onder controle van de mens staat: zij is zowel vrij als niet vrij. Een soortgelijke contradictie zien we bij een vierkante cirkel.
Traditionele vrije wil veronderstelt juist de mogelijkheid een bepaalde toestand van de wil af te dwingen,
Klaas schreef:Enerzijds hebben de ouders blijkbaar aansporing nodig om de goede keuzes te maken. Anderzijds zeg je in feite dat, wanneer een kind wel de gevolgen van zijn handelingen zou kunnen overzien, het wellicht een andere keuze zou maken.
Dat is echter wel een onbewezen aanname die ingaat tegen dat wat wij in ieder geval menen te ervaren.
Als je daarnaast kijkt naar wat dergelijke aansporingen uithalen dan lijkt er allerminst sprake te zijn van een deterministisch proces. Er zijn genoeg (of te veel) ouders die ondanks de aansporing van 'aansprakelijk zijn voor' weinig werk maken van de opvoeding van hun kinderen.
Niet voor niets legde ik de link met natuurverschijnselen waarvan we de gevolgen als ongewenst beschouwen. Waarom spreken we in de context van (deterministisch bepaalde) natuurverschijnslen niet van goed en fout maar in de context van menselijke akties wel?
Nogmaals: het is een onbewezen aanname dat ons beslissingsproces op analoge wijze functioneert.
Wat ik kan waarnemen is dat er geen deterministisch verband is tussen (mogelijke) straf en het gedrag van een persoon.
Terecht zeg je dat bij verhogen van de straf een bepaalde keuze minder vaak gemaakt zal worden. Deze relatie heeft echter veel meer het karakter van waarschijnlijkheid dan van deterministische bepaaldheid. Je kunt dan wel weer tegenwerpen dat dat te maken heeft met de gecompliceerdheid van het hele menselijke beslissingsproces (en onze gebrekkige kennis ervan) maar dat is en blijft een aanname.
Hier stuiten we weer op het probleem wat we onder deterministisch en indeterministisch moeten verstaan. Als je indeterministisch niet gelijkschakelt met toevallig is een proces, waarbij deterministische processen (onderdeel van) de input zijn maar de output niet deterministisch bepaald is, niet ondenkbaar.
De vraag is echter of mensen, wanneer aangetoond kan worden dat hun beslissingen te herleiden zijn op externe deterministische processen, datzelfde gevoel ook nog hebben.
Als mijn beslissingen bepaald worden door externe factoren dan zal ik me, als ik ergens voor verantwoordelijk gehouden wordt, al snel beroepen op die externe factoren.
Volgens mij was er sprake van een ongeluk. Bij een ongeluk spreken we allereerst niet over een moordenaar en ten tweede is het onzinnig om te spreken van een mentaliteit die gewroken moet worden als ik per ongeluk mijn buurvrouw overrijdt..
Deze spraakverwarring hebben we al eerder besproken. De wil wordt niet bestuurd maar bestuurt. In het beslissingproces wordt de input verwerkt en een beslissing genomen. De beslissing is wellicht gebaseerd op de input maar wordt er niet door veroorzaakt.
Ik vind dit een uiterst ongelukkige manier van spreken. Ik zie niet in hoe je 'mijn wil' en 'mijn controle' kunt scheiden. Je doet alsof er iets boven de wil zou moeten zijn (wat?) dat de wil weer bestuurt. Ik stel domweg dat de wil controleert.
Ik ben een intelligente actor en bepaal wat ik doe.
Frost:Traditionele vrije wil veronderstelt juist de mogelijkheid een bepaalde toestand van de wil af te dwingen,
Wederom een uiterst vreemde manier om e.e.a. te verwoorden. Het gaat niet om het afdwingen van een bepaalde toestand maar om willen. Wil je A of B doen? In de traditionele visie op de vrije wil wordt verondersteld dat datgene wat jij wilt (doet) niet (geheel) veroorzaakt wordt door externe factoren. Dat is vrije wil.
Marnix schreef:Hoe weet je dat hij dat niet gedaan heeft? De zondeval kan best doorgestoken kaart zijn.
Omdat God liefde is.
Een robot kan niet kiezen. Iemand kiest voor hem, dat doet ie niet zelf. Als ik op mijn afstandsbediening op de knop "Volgend kanaal" druk kan die niet kiezen of hij dat wel wil of liever een kanaal terug gaat
Er zit verschil tussen wat God voorziet en wat Gods wil is. We kunnen kiezen, maar God voorziet de keuze die je maakt. Dat wil niet zeggen dat jou keuze Gods wil is, je kunt namelijk tegen Zijn wil ingaan. Maar ja... lastig he, te snappen dat we kunnen kiezen maar dat God die keuze wel voorziet. Een beetje onmenselijk... maar ja, God is dan ook geen mens... maar veel groter.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten