Samanthi schreef:Joh 15,5 Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen.
Ik ga zo koken, maar zonder Hem kan ik niets doen, dus wacht ik af of de spruitjes gaar worden.
Mat 23,37
Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt wie naar u toe gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels; maar u hebt niet gewild!
Klaagl 5,21
HEERE, bekeer ons tot U, dan zullen wij bekeerd zijn! Vernieuw onze dagen als vanouds.
Zomaar zeggen ik kan me niet bekeren God moet het doen, is ongeloof en wantrouwen tegenover God.
Ja Hij moet het doen en Hij doet het ook, kijk op de site van kijkdaar (Jijdaar) en kijk en luister eens naar de lezing van ds Vreugedehil.
Dus kan je niet zeggen dat we ons niet kunnen bekeren. Dat we het uit onszelf niet doen klopt zeker, maar is wat anders dan dat we het niet kunnen. Waar de Geest werkt (en hij werkt door het Woord) klinkt de oproep tot bekering, en kunnen en moeten we daar ook gehoor aan geven. De Bijbel laat altijd een gezonde balans tussen God die ons bekeert (van nature willen we dat helemaal niet) en tegelijkertijd de oproep en verantwoordelijkheid die bij de mens wordt gelegd: Bekeert u.