Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

jans1
Kapitein
Kapitein

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor jans1 » 20 jun 2011 11:49

Carpento schreef:En, hoe is het afgelopen ?

Wegenwacht gebeld en wachten maar he...
Kan het ook wel zelf, maar in de stromende regen had ik daar niet echt zin in.. Ben maar op de vangrail gaan zitten met een grote paraplu... :wink:
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 jun 2011 12:06

Iemand die ónder het limiet rijdt, wel te verstaan. De vraag is ook wáarom rijdt deze persoon lager dan is toegestaan? De wegen zijn in Nederland volledig ingericht naar de snelheid die er geldt, dus wat dat betreft is er geen reden om langzamer te rijden. Ook zorgt het ervoor dat de doorstroming van voertuigen verslechterd, je ziet achter zulk soort mensen vaak een enorme rij aan mensen die geërgerd achter het stuur zitten te wachten op een moment dat ze kunnen inhalen - mét risico's! En mocht je per se lekker op je gemakje door de polder rijd, waar 60km/h is toegestaan, ga dan even aan de kant als er iemand aankomt die wél 60km/h wil rijden.

Ik houd mijzelf overigens ook niet aan de geldende limieten, maar ik rijd daarentegen harder dan toegestaan - ik ben dus geen last voor and'ren, hetgeen je wél bent als je langzamer rijdt dan toegestaan.

Je zou kunnen beargumenteren dat zo'n persoon wél kan rijden, maar naar mijn mening heb je weinig inzicht als je je medeweggebruikers opzettelijk hindert - en het hinderen van personen is dus niet toegestaan in het verkeer, maar dat vergeten héél véél mensen.

Wij rijden 100/110 op de snelweg, waarom? omdat het zuiniger rijdt (we besparen behoorlijk wat per maand, zo'n 100 euro). Je komt misschien 5 a 10 min. later aan, maar dat is nog geen ramp.
Laatst gewijzigd door Evelien op 20 jun 2011 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jun 2011 12:12

@Flavius:
Verder vraag ik mij af: waarom spreken we over een maximumsnelheid en niet over een geboden snelheid. Volgens mij omdat je wel langzamer mag (natuurlijk moet je dan ook weten wat je doet, dat ontkent niemand), maar niet sneller mag.

Je redenering over de verkeersveiligheid keert op je eigen hoofd terug. Je stelt dat de limiet niet voor niets is gesteld, omdat die snelheid voor die weg veilig is. Wie ben jij dan om te denken dat het ook wel harder kan?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 jun 2011 12:27

@ flavius Ik geloof dat er in Nederland sprake is van een maxiumsnelheid en niet van een minimumsnelheid. Bij theorieles heb ik zelfs geleerd dat als de max. snelheid 80 is, je minimaal 60 moet rijden om geen gevaarlijke situatie op te leveren.

Ik krijg eigenlijk de indruk dat jouw rijgedrag juist gevaar oplevert en ik krijg eigenlijk de indruk uit dit topic dat je ontzettend agressief rijdt op de weg. Je ergert je aan mensen die te langzaam rijden en wellicht chargeer ik, maar ik neem aan dat je dat dan ook laat weten met bumperkleven, heen en weer rijden om aan te geven dat de persoon voor je te langzaam rijdt, lichten etc.
Heb je er wel eens over nagedacht dat mensen misschien met een reden wat langzamer rijden, wellicht onbekend ter plaatse, de weg beter kunnen overzien etc.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 20 jun 2011 14:01

Evelien schreef:Wij rijden 100/110 op de snelweg, waarom? omdat het zuiniger rijdt (we besparen behoorlijk wat per maand, zo'n 100 euro). Je komt misschien 5 a 10 min. later aan, maar dat is nog geen ramp.
Volgens mij was het uit mijn bericht wel duidelijk dat ik het specifiek over trajecten heb waar slechts twee banen [2x1] aanwezig zijn. Dat jij op de snelweg 100/110 wil rijden waar je 120/130 mag, dat moet jij zelf weten; zolang je maar geen andere weggebruikers hindert.

TheKeimpe schreef:@Flavius:
Verder vraag ik mij af: waarom spreken we over een maximumsnelheid en niet over een geboden snelheid. Volgens mij omdat je wel langzamer mag (natuurlijk moet je dan ook weten wat je doet, dat ontkent niemand), maar niet sneller mag.
We spreken niet van geboden, omdat het woord dat men daarvoor heeft bedacht wet is. Overigens is er ook een minimale snelheid, maar die wordt over het algemeen niet gehandhaafd. Dat wil echter niet zeggen dat je andere weggebruikers moet gaan irriteren door langzaam te gaan rijden, juist dat zorgt voor enorm veel gevaar doordat die weggebruikers mogelijk [en het gebeurd!] risico's gaan nemen om de persoon te passeren.

TheKeimpe schreef:Je redenering over de verkeersveiligheid keert op je eigen hoofd terug. Je stelt dat de limiet niet voor niets is gesteld, omdat die snelheid voor die weg veilig is. Wie ben jij dan om te denken dat het ook wel harder kan?
De maximumsnelheid [100km/h] is pas in 1974 ingevoerd, naar aanleiding van de oliecrisis.

Ik redeneer nu vooral uit het gegeven van hinderen van medeweggebruikers en door harder te rijden hinder ik geen medeweggebruikers. In tegendeel, ik creeër juist ruimte. :wink:

En wie ik ben om te denken dat ik harder mag rijden? Ik denk zeker niet dat ik het mag, maar ik doe het wel. Word ik gepakt? Jammer dan.
In ieder geval hangt het van de situatie af hoeveel harder ik rijd, maar zeker is dat ik geen hinder vorm voor andere weggebruikers.

ajl schreef:@ flavius Ik geloof dat er in Nederland sprake is van een maxiumsnelheid en niet van een minimumsnelheid. Bij theorieles heb ik zelfs geleerd dat als de max. snelheid 80 is, je minimaal 60 moet rijden om geen gevaarlijke situatie op te leveren.
De praktijk leert echter, dat als iemand 60km/h rijdt waar 80km/h is toegestaan je gewoonweg gevaarlijke situaties creërt. Let maar eens op hoe de mensen achter je reageren.

ajl schreef:Ik krijg eigenlijk de indruk dat jouw rijgedrag juist gevaar oplevert en ik krijg eigenlijk de indruk uit dit topic dat je ontzettend agressief rijdt op de weg.
Dat is jouw indruk gebaseerd op niets. Ik rijd heel kalm en vloeiend door het verkeer heen en mijn hart zal niet sneller gaan kloppen als iemand wederom een stupide actie uithaalt - dat betekent natuurlijk nog niet, dat ik geen mening over dit soort mensen en hun capriolen heb.

ajl schreef:Je ergert je aan mensen die te langzaam rijden en wellicht chargeer ik, maar ik neem aan dat je dat dan ook laat weten met bumperkleven, heen en weer rijden om aan te geven dat de persoon voor je te langzaam rijdt, lichten etc.
Heb je er wel eens over nagedacht dat mensen misschien met een reden wat langzamer rijden, wellicht onbekend ter plaatse, de weg beter kunnen overzien etc.
Allereerst wil ik duidelijk maken dat ik niet bumperkleef! Dat jij dit beeld bij hardrijders hebt is treurig, edoch kan ik het mij wel voorstellen. Maar ik ken de risico's van het bumperkleven en ik heb dus geen zin om bij iemand naar binnen te rijden. Ik ga ook niet heen en weer rijden of wat dan ook, het heeft namelijk geen nut.

Mocht het op de autosnelweg plaatsvinden, waarbij er dus minimaal vier banen [2x2] aanwezig zijn dan wil ik inderdaad mijn seinlichten gebruiken [indien de persoon ruimte heeft om op de rechterbaan te rijden, wat hij wettelijk gezien ook zou moeten doen]. Over het algemeen zorgt het seinen ervoor dat de bestuurder van de auto voor mij eindelijk wakker wordt uit zijn slapende 'modus' en zodoende naar rechts gaat. Mocht de persoon hardnekkig zijn, dan haal ik rechts in - met uitwijkmogelijkheden naar de vluchtstrook, die dus geheel vrij moet zijn, omdat er namelijk mensen zijn die zonder kijken van baan wisselen.

Door vloeiend door het verkeer te rijden bereik je naar mijn mening meer dan op een agressieve manier.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jun 2011 14:09

Met dat laatste ben ik het eens met je eens...

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 20 jun 2011 14:12

Tsja... Ik kan Flavius niet helemaal ongelijk geven.. Ik erger me echt groen en geel aan iemand die 60 rijdt op een weg waar ik 80 mag rijden. :-& Maar om dan zielig te gaan zitten bumperkleven.. Nee dank je!
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 jun 2011 14:21

Noir schreef:Tsja... Ik kan Flavius niet helemaal ongelijk geven.. Ik erger me echt groen en geel aan iemand die 60 rijdt op een weg waar ik 80 mag rijden. :-& Maar om dan zielig te gaan zitten bumperkleven.. Nee dank je!

tsja logisch is het ook wel. Maar wat kun je er aan doen? Helemaal niks.

Ik maak me er niet meer druk om.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 20 jun 2011 14:51

Nee je kunt er (helaas) niks aan doen! Maar het is net zoals die 45 km. auto's. Die ondingen moesten ze ook gelijk verbieden voor jeugd onder de 18!
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jun 2011 15:37

Noir schreef:Nee je kunt er (helaas) niks aan doen! Maar het is net zoals die 45 km. auto's. Die ondingen moesten ze ook gelijk verbieden voor jeugd onder de 18!

Nee, een man-mit-hut is lekker in zo'n karretje...

-Judith-
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor -Judith- » 30 jun 2011 20:51

Hmmm...Ik zit me even af te vragen, of dit normaal is:
M'n man heeft z'n auto op autoscout24 staan, en nu is er iemand geinteresseerd, maar hij wil rekeningen e.d. zien van al het onderhoud...Aangezien wij het gedeeltelijk door een kennis van ons hebben laten doen, en hij ons bonnetjes geeft waarop op geschreven staat wat 'ie gedaan heeft, en wat de kosten zijn, hebben wij die bonnen niet bewaard, voor zover je het trouwens bonnen kan noemen...
Maar ik geloof dat die beste man daar niet mee eens is, dat we het niet kunnen aantonen...
Ook is er pas een nieuwe motor in z'n auto gekomen omdat de distributie-riem was geknapt, die werd betaald door de Alfa, omdat het een fout van een Alfa-dealer was, aangezien we niks hoefden te betalen, heb ik niet om een rekening gevraagd toen ik de auto ophaalde...Dus tja...geloof niet dat die man het gelooft.. ](*,)

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 30 jun 2011 22:07

Wat betreft die distributieriem kan de dealer je wel aan een bewijsje helpen.

Verder begrijp ik de beste man wel, dat hij graag boekjes, bonnetjes e.d. wil zien. Dat geeft hem wat meer zekerheid. Mensen gewoon vertrouwen is er niet meer bij tegenwoordig.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 jul 2011 07:41

Ja, het is logisch dat die man dat allemaal wil zien. Kun je het niet overhandigen, dan zal dat in de prijs waarschijnlijk meewegen.
Wat je wel kunt overleggen, is of je een ANWB-keuring oid doet. Dan kan zo iemand ook wat meer zekerheid krijgen over de staat van de auto.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 jul 2011 19:53

Vandaag zag ik een aantal keren de Audi Q5 rijden. Ziet er eigenlijk best goed uit. Ik had altijd een grote hekel aan SUV’s, maar nu wil ik het eens wat welwillender benaderen.
Ik vroeg mij eens af: wat kost dat model nou? En wat voor motoriseringen zijn er? Waar zit hij t.o.v. de andere Audi-modellen?

Afbeelding

Ook al oogt de Audi Q5 vrij compact, goedkoop is hij bepaald niet. Hij begint net onder de 50.000 euro.
De motoriseringen:
benzine:
2.0 TFSI, max. vermogen: 180 pk, vanaf € 49.900,-
2.0 TFSI, max. vermogen: 211 pk, vanaf € 52.735,-
3.2 FSI, max. vermogen: 270 pk, vanaf € 67.320,-
diesel
2.0 TDI, max. vermogen: 143 pk, vanaf € 50.150,-
2.0 TDI, max. vermogen: 170 pk, vanaf € 53.060,-
3.0 TDI, max. vermogen: 240 pk, vanaf € 71.045,-

Meerprijs Pro Line: € 4.350,-

Zo’n Audi Q5 is ook geen lichte auto. Het kentekengewicht met bijbehorend wegenbelastingbedrag (provincie Utrecht) per kwartaal is als volgt:
benzine:
2.0 TFSI (180 pk): 1.710 kg, € 240,-
2.0 TFSI (211 pk): 1.695 kg, € 240,-
3.2 FSI: 1795 kg, € 261,-
diesel:
2.0 TDI (143 pk): 1.745 kg, € 444,-
2.0 TDI (170 pk): 1.730 kg, € 444,-
3.0 TDI: 1865 kg, € 510,-

Het zijn wel allemaal Quattro-modellen. Een Audi A4 of A6 kun je zowel als gewoon model, en als Quattro krijgen.

Voorlopige conclusie: die Audi Q5 is best wel een prijzige auto! Volgens mij kun je daar ook heel prima bijvoorbeeld een Audi A6 voor rijden.

Afbeelding

Als ik van de Audi A6 eens een lijstje ga opstellen, dan gaat dat er zo uitzien:
benzine
2.8 FSI, max. vermogen: 204 pk, vanaf € 48.900,-
2.8 FSI quattro, meerprijs: € 7.740,-, vanaf € 56.640,-
3.0 TFSI quattro, max. vermogen: 300 pk, vanaf € 65.300,-
diesel
2.0 TDI, max. vermogen: 177 pk, vanaf € 46.900,-
3.0 TDI, max. vermogen: 204 pk, vanaf € 54.900,-
3.0 TDI quattro, meerprijs: € 6.510,-, vanaf € 61.410,-
3.0 TDI quattro , max. vermogen: 245 pk, vanaf € 64.900,-

Meerprijs Pro Line: € 4.250,-
Meerprijs Pro Line+: € 9.350,-

Het kentekengewicht met bijbehorend wegenbelastingbedrag per kwartaal is als volgt:
2.8 FSI: 1.545 kg, € 198,-
2.8 FSI quattro: 1.655 kg, € 240,-
3.0 TFSI quattro: 1.715 kg, € 240,-
diesel:
2.0 TDI: 1.550 kg, € 378,-
3.0 TDI (204 pk): 1.600 kg, € 411,-
3.0 TDI quattro (204 pk): 1.695 kg, € 444,-
3.0 TDI quattro (245 pk): 1.695 kg, € 444,-

Ik heb net even heel snel gekeken naar wat een Q5 en een A6 per maand kost (bij 15.000 km per jaar over 4 jaar) volgens de database van Autoweek. Ik heb de instapversies (Q5 2.0 TFSI quattro en A6 2.8 FSI) en de topversies (Q5 3.2 FSI quattro en A6 3.0 TFSI quattro) op het gebied van benzine eens bekeken, en dan schijnt een Audi A6 gek genoeg toch net ietsje duurder te zijn dan een Q5. Maar het zijn geen grote verschillen. Het verschil wordt bepaald door de afschrijving, die bij de A6 wat hoger is dan voor de Q5. Voor de rest is de Q5 in alles een heel klein beetje duurder dan de A6.
Dat betekent dus praktisch gezien, dat je voor de Q5 nèt even meer betaalt dan voor de A6 zolang je hem in bezit hebt en rijdt, maar dat je wat meer geld terug krijgt als je hem gaat inruilen.

Conclusie: de Audi Q5 is bepaald geen goedkope auto, ook al oogt hij betrekkelijk compact. Een auto die helemaal op het niveau ligt van een behoorlijk groot model als de Audi A6. Het zal wel door de monsterlijke Audi Q7 komen, dat de Q5 vrij bescheiden en vriendelijk oogt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 jul 2011 15:36

Voor dat geldt kun je heel wat andere leuke dingen kopen :) Maar je hebt gelijk. Onder de SUV's is het beslist geen lelijkerd.

Terug naar “Algemene Zaken”