het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor ajl » 30 jun 2011 08:01

@ liefie ik heb hier nog nooit iets gemerkt van een sprongetje en dat ze daarna ineens meer konden. Ik heb altijd het idee dat een jengeldag verklaart wordt door een sprongetje. Misschien zou je eens wat kunnnen overleggen met een lactatiekundige hierover?

@ Jannoek Dat je moe bent, kan ik mij goed voorstellen. Zo vaak voeden en dat gehuil hakt er ook wel in. Hopelijk kan de osteopaat wat voor je betekenen! Sterkte vandaag!

@AG Dat clusteren ken ik zelf helemaal niet. Misschien wilden ze het wel, maar ik voedde alleen de eerste week op verzoek en verder gewoon op tijd. De laatste voeding om 22.00 uur en daarna zag ik wel hoe laat ze kwamen. Vaker dan elke 2,5/3 uur gaf ik ze niet. Ik heb altijd het gevoel dat je ze anders eraan went om bij elk kikje/huiltje wat te geven.

@ missf Fijn dat de voeding zo goed loopt en dat ze maar 1x komt 's nachts. Dat je erbij in slaap valt, schijnt te verklaren te zijn. je lichaam maakt tijdens de voeding een bepaald hormoon aan waardoor je slaperig wordt.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 30 jun 2011 08:09

@liefie, dat met de neus in de borst is lastig idd. Ik heb tegen de tijd dat ze komt echt meloenen en dan is het aanleggen best lastig. Weet niet of je het al geprobeerd hebt, een andere houding met voeden? Ik neem r dan soort onder mn arm, heet dat niet rugbyhouding ofzo?, en dan is het neusje goed vrij. Voordeel is ook dat de borst op andere plekken goed leeggedronken word.

Verder heb ik gelukkig (nog) geen klagen, geen gekloof en spruw etc tot nu toe. Ze groeit er echt goed van. 's Avonds idd ook hier veel meer huilen en toch ook meer aanleggen. Toch is het wel logisch dat ze huilt, als je heel de dag en nacht lig te pitten en verder niets anders kan doen dan dat... Maar ik kan er niet zo best tegen moet ik zeggen.. Gaat wel weer over. Ze heeft geen krampjes of ergens anders last van. Echt vervelend hoor dames die daar mee te maken hebben, veel sterkte en geduld gewenst...

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 30 jun 2011 08:09

Jannoek schreef:Vandaag voor het eerst extra gekolfd, om in te vriezen. Hoe doen jullie dat? hoe bewaren? In welke hoeveelheid? Hoe ontdooien?

Ik heb medela zakjes gekocht, maar die vind ik echt prijzig...

Van avent hebben ze potjes waar je de melk in kan invriezen. Die zijn handig. Ik heb alleen geen idee waar je ze kunt kopen. M'n schoonzusje gebruikte ze eerst voor melk, nu om een fruithapje of groentehapje in mee te nemen.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 30 jun 2011 10:54

Tja, het is hier clusteren of huilen. Dan kies ik maar het eerste. Wakker ben ik bij beide.
Gister iets minder aan het clusteren toegegeven, en toen kwam ze om 2u ipv 5u.
Ha, dat is ook niet alles dan. :)

liefie, ze was gister 5555gr.
Over die sprongetjes denk ik hetzelfde als ajl.
Misschien gaat het beter bij een andere houding? Idd de "rugbyhouding" is beter wb het neusje.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 30 jun 2011 11:14

Jannoek, fijn dat het beter gaat. Ik heb ook ijsblokzakjes gebruikt, vond vooral het eruit halen een hoop geklooi.

AG, clusteren hebben we hier af en toe ook. Nu niet meer, ze is nog wel veel wakker 's avonds maar wil absoluut niet drinken.

Liefie, krijgt ze echt geen lucht als ze dichter tegen je aan ligt? ik vind het soms ook lijken alsof er geen ruimte meer is, maar meestal liggen de neusgaten nog wel vrij. Ze mag best met de neus je borst raken, als haar neus er maar niet 'in' zit. Anders eens proberen haar iets hoger/lager/ of meer naar links/rechts te houden als je haar aanlegt? Klinkt een beetje vaag, maar ik bedoel vooral even opnieuw heel zorgvuldig en oplettend aanleggen, wie weet helpt t.
Qua leeftijd zou ze ook een regeldag kunnen hebben trouwens. Wil ze ook vaker drinken? Als ze dat wil, gewoon aan toegeven hoor! SProngetjes heb ik ergens anders al op gereageerd dacht ik.

MissF, vervelend die 'overloop'. Hier ook bekend, heb de eerste weken echt zoogcompressen versleten. Gelukkig op een bv site een goede methode gevonden om dit bij te stellen en het lijkt er nu op dat het goed is afgestemd. Al vind ik het wel spannend, weet dan niet meer zo goed of ze wel genoeg krijgt. Maar ach, ze is tevreden en volgende week op het CB zal ik wel weer horen hoe ze is gegroeid.

Hier loopt het dus denk ik allemaal wel prima. Er komt eindelijk wat meer tijd tussen de voedingen (overdag meestal minimaal 3 uur). 's Avonds kan ik de laatste voeding vrij vroeg geven (half tien bijv) en dan slaapt ze zo 5 uur door, om na de nachtvoeding meestal ook weer minimaal 4 uur te maken. Ik ben er erg blij mee, want het scheelt me een hoop tijd!
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 30 jun 2011 11:46

De laatste dagen gaf ik overdag ook op bed borstvoeding door de warmte en nu heb ik ze vanmorgen weer op de bank borstvoeding gegeven en dat gaat veel beter ze had vanmorgen om 09.30 gedronken en nu net weer laatste dagen kwam ze veel eerder elke keer.
Ik geef borstvoeding in verschillende houdingen alleen rugby vind ik zelf op de bank niet handig omdat ze zich dan af gaat zetten :lol:

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 30 jun 2011 15:59

@ jannoek, ik gebruik ijsblokzakjes, maar het eruithalen is wel een hoop gedoe, hoewel het wel lukt met wat moeite. Verder wel handig, omdat je kleine hoeveelheden (zo'n 10 a 15 cc) per blokje hebt en je dus afgepast eruit kan halen.
@ MissF: fijn dat het lekker loopt!

Hier gaat de BV nog steeds goed, al had ik er van het weekend wel moeite mee, toen ik zelf geveld was door een buikgriep, maar gelukkig gaat dat weer goed :).
Hij groeit er nog prima op, al begint gewoon eten wel erg interessant te worden, hij kijkt het gewoon van m'n bord m'n mond in.
Hier krijgtie een voeding om een uur of half 6, dan wordtie meestal om een uur of 21.00 uur wakker dan nog een voeding, en dan slaaptie tot 3.30 oid. Ik heb ook nog om 23.00 uur gevoed in de hoop dat hij de nacht ging doorslapen, maar dan komtie om dezelfde tijd snachts. Ook nog rijstebloem geprobeerd, maar dat werkte ook niet echt. Dus kben er sinds kort mee gestopt en dat bevalt prima. tScheelt gewoon een voeding en ik slaap nu zelf ook eerder, en kom meer tot rust, dan lukt die ene nachtvoeding ook nog wel. Hopelijk wordt dat steeds later :).

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 30 jun 2011 18:05

@jannoek: idd heeft avent handige potjes om melk in te bewaren met een draaideksel. Bedenk wel als je gaat kolven dat als je nog spruw hebt je melk dus 'besmet' is en als je de voeding dan later geeft je je kind weer opnieuw kunt besmetten met spruw, en jij het dus ook weer krijgt....
Over gevoelige tepels: voeden hoort nooit pijn te doen. Bij niemand. Misschien zijn ze nog herstellende en wat wel kan is dat ze bij jou sneller kapot kunnen gaan maar bv geven moet wel prettig blijven, anders is er iets aan de hand.

@liefie: niet iedereen geloofd in de zogenaamde sprongetjes :wink: maar na 30 jaar onderzoek en een resultaat wat wetenschappelijk bewezen is kun je het toch niet helemaal meer onzin noemen m.i.

@clusterende kindertjes: sterkte voor alle moeders die ermee te maken hebben. Tegelijkertijd is het denk goed om te bedenken dat het nou eenmaal bij baby's hoort om 's avonds meer tot leven te komen, dat is echt niet alleen bij bv zo. Je kunt geven zoveel je wilt, blijkbaar heeft je kind er behoefte aan, het word nou eenmaal niet geboren met een schema. (Helaas :wink: )

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 30 jun 2011 23:12

Over dat.voeden geen pijn mág doen,
Daar denkt iedereen ook weer anders over dan.(over wat niet...)

Hier werd gezegd door kraam en VK dat het in.het begin bij.de.meeste pijn doet.
Vooral met.lichte huid. Er moet nog eelt op komen, zeggen ze dan.

Bij mij deed het ook zeer hoor, logisch toch ook, je tepels worden.helemaal uit hun.fatsoen.gezogen.
En.op gegeven moment zijn ze daar aan gewend en.doet t geen pijn meer.

Excuus voor allemaal punten op vreemde plekken, dat is een rare tik van mn telefoon.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 01 jul 2011 07:24

Gisteren en vannacht is het voeden SUPER gegaan en volgens mij heb ik weer melk in overvloed Nina is weer heel tevreden en ik hoor ze goed drinken/slikken.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 jul 2011 07:30

Bij mij deed het voeden in het begin ook pijn. Vooral bij de eerste. Ik had inderdaad ook het gevoel dat er eelt op de tepels moest komen. Bij de tweede deed het aanleggen namelijk helemaal geen pijn.

Fijn liefie dat het weer beter gaat met het voeden.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 01 jul 2011 20:57

Ik hou het ook nog steeds op wennen en tepels zonder eelt. Het ligt nu echt aan m'n tepels dat ik pijn heb, dat is gewoon te zien. 8-[

De laatste dagen hou ik bij wanneer ik voed en hoe lang (handig, zo'n app op je telefoon :mrgreen: ) omdat ik het idee heb dat ik de hele dag door voed..
Dat valt mee, maar ik ga wel elke dag over de 8 voedingen nog... Zit vandaag al op elf voedingen, en dat kostte me 3,5 uur. :lol:

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 01 jul 2011 21:02

@Jannoek dat is wel veel maar het mag wel gewoon. Dan zal Floris ook wel hard groeien of niet?

Ik heb ook wat melk in ijsblokzakjes in de vriezer die tip kreeg ik van een vriendin zei vond het ideaal.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 01 jul 2011 21:18

Geen idee of hij heel hard groeit, of ik heb gewoon niet genoeg voeding, zou ook nog kunnen ;-) Denk overigens dat dat wel mee valt, ik hoor 'm constant slikken, maar ik heb bijvoorbeeld geen last van overlopende borsten ;-) (dat lijkt me overigens heel vervelend 8-[ ).

Hoe krijg je die melk in ijsblokjeszakjes? Lijkt me zo'n geknoei! En na een voeding afkolven heeft bij mij niet heel veel zin, dan heb ik hooguit 30cc... Dus weet nog niet hoe ik een voorraadje opbouw voor als ik weer ga werken, moet dan in elk geval voor één dag wel genoeg hebben...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 jul 2011 21:27

Het is ook een geknoei met de ijsblokjeszakjes, helemaal als de ijsblokjes groter zijn dan de opening van de fles ( dat had ik tenminste met de difraxfles :? ) En wanneer kolven; een vriendin van mij deed het de laatste weken 's nachts toen haar kind doorsliep. Overdag kwam hij om de 3 uur en kon zij ook niet meer kolven. Ik deed het nog wel eens de laatste voeding. Van nutrilon kan je kant en klare melk kopen voor eenmalig gebruik en manlief gaf dan een flesje en ik ging kolven. Bij zoonlief ging dat goed, hij dronk alles, maar C. bliefde de kant en klare melk weer niet :lol:

Terug naar “Archief”