TheKeimpe schreef:Rins,
Kun jij ook een onderbouwing geven voor wat je nu zegt?
Ja hoor, de gelijkenis van de wijze en dwaze bouwer...
Eerst de diepte in, opzoek naar het Fundament en niet gelijk je 'huis' gaan bouwen zonder goede grond....
Moderator: Moderafo's
TheKeimpe schreef:Rins,
Kun jij ook een onderbouwing geven voor wat je nu zegt?
rins schreef:Ja hoor, de gelijkenis van de wijze en dwaze bouwer...
Eerst de diepte in, opzoek naar het Fundament en niet gelijk je 'huis' gaan bouwen zonder goede grond....
Bertiel schreef:Waar staat in de bijbel dat de bouwer de diepte in moest voor het fundament?
Er staat enkel dat de wijze bouwer op een rost als fundament bouwde, niet dat hij daarvoor de diepte in moest en of hij enorm moest zoeken. Dat is vergeestelijken van iets wat er niet staat. Zeker in een parabel is de uitleg er altijd aan vastgekoppeld, en is de parabel enkel tot verduidelijking is, en niet is met nog eens een diepere uitleg dan dat Christus zelf die heeft gegeven!
rins schreef:
47 Een iegelijk, die tot Mij komt, en Mijn woorden hoort, en dezelve doet, Ik zal u tonen, wien hij gelijk is.
48 Hij is gelijk een mens, die een huis bouwde, en groef, en verdiepte, en leide het fondament op een steenrots; als nu de hoge vloed kwam, zo sloeg de waterstroom tegen dat huis aan, en kon het niet bewegen; want het was op de steenrots gegrond.
Maar toch ben ik er huiverig voor om alleen maar te roepen: 'pleit maar op je doop hoor'...
Als we door God worden getroffen in het hart gaat eerst de blik naar binnen en zien we onze eigen gruwelen en verdorven bestaan...
Deze stap wordt helaas te makkelijk overgeslagen, we willen gelijk doorstomen naar het volgende...
Want pas daarna komt er plaats voor de beloften die in Christus liggen en dan mogen we daarop 'pleiten', zeker!!
Als we ons niet ziek voelen gaan we toch ook niet aan de dokter smeken om een genezing??
Samanthi schreef:Ik ben huiverig voor deze uitleg, zeg je dit uit ervaring of is het napraten van anderen.
Er staat echt nergens en dan ook nergens in de bijbel dat het op deze manier alleen maar kan gaan.
Er word hier een hele hoge drempel neergelegd om tot Christus te gaan.
Want ja eerst moet ik dit hebben of meegemaakt hebben.
Wat denk je de verloren zoon, wanneer zou hij zijn zonden het meest gevoeld hebben?
Bij de varkenstrog, onderweg naar huis, toen zijn vader hem in zijn armen sloot of als hij thuis aan tafel zit en naar het lieve gezicht van zijn vader kijkt?
Laten we kijken naar Paulus Lydia de stokbewaarder of Timotheushet ging allemaal anders.
Janvanverweg schreef:als je zonder bekering en geloof op je doop pleit, dan bouw je op zand.
rins schreef:Als we door God worden getroffen in het hart gaat eerst de blik naar binnen en zien we onze eigen gruwelen en verdorven bestaan...
Deze stap wordt helaas te makkelijk overgeslagen, we willen gelijk doorstomen naar het volgende...
Want pas daarna komt er plaats voor de beloften die in Christus liggen en dan mogen we daarop 'pleiten', zeker!!
Als we ons niet ziek voelen gaan we toch ook niet aan de dokter smeken om een genezing??
1a2b3c schreef:[
Als ik weet en/of geloof dat ik ziek ben terwijl ik me kiplekker voel dan ga ik wél naar de dokter, en die zal me echt niet wegsturen omdat ik het niet voel, want hij weet dat de kwaal dodelijk is of je het nu voelt of niet..
Bertiel schreef:@Jan, misschien dat de tekens er wat anders uitzien in het verre azië, maar waar wordt de rots uit de gelijkenis gehouden voor de doop?
Vandaar dat we in Nederland geen controle onderzoeken voor b.v. borstkanker hebben. er zijn genoeg ziekten die langzaam voortwoekeren zonder dat je het merkt. als zo'n controle uitwijst dat er wat is, zeg je dan: "ik voel me kiplekker, dus ik ben niet ziek?" of geloof je het onderzoeks resultaat?rins schreef:Dit klopt natuurlijk niet hè! Als je geloofd dat je 'doodziek' bent voel je je niet meer kiplekker...
rins schreef:Dit klopt natuurlijk niet hè! Als je geloofd dat je 'doodziek' bent voel je je niet meer kiplekker...
Jezus zegt toch niet voor niets: die 'gezond' zijn (en zich dus kiplekker voelen) hebben de medicijnmeester niet nodig maar die 'ziek' zijn.
En dan gaat het dus vooral om het woordje 'nodig', want je kunt dat niet zeggen als je je niet ziek voelt.
Er is dan geen noodzaak.
Jij DENKT. Maar het staat er NIET, dus moet en mag je het er niet in leggen. Dat is Bijbel aanpassen aan theologie. Als er niet staat dat Paulus EERST en VOORAFGAAND aan zijn bekering een "blik naar binnen" heeft geslagen moet je het er ook niet inleggen om zo de vaste bekeringsweg te verdedigen. Wij wetende de schrik des Heren, dat schrfijt hij als hij al heel lang bekeerd is....rins schreef:Ik denk toch dat Paulus eerst een blik naar binnen heeft geslagen toen hij te maken kreeg met een rechtvaardig God 'Wij dan, WETENDE DE SCHRIK DES HEEREN...'
Het staat er niet. Timotheüs is "van kindsbeen af" onderwezen in de Schriften. God opende het hart van Lydia. Als het er niet staat over ellendekennis voorafgaand aan de bekering moet je het er ook niet inleggen. Als het er niet staat weet je het niet en is het waarschijnlijk niet gebeurd.rins schreef:Van Lydia, de stokbewaarder en Timotheüs kun je niet zeggen dat het anders gegaan is, zij geven daar zelf geen getuigenis van.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten