Antwoord achter op RD van 6 juni

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rins
Verkenner
Verkenner

Re: Antwoord achter op RD van 6 juni

Berichtdoor rins » 28 jun 2011 14:33

TheKeimpe schreef:Rins,
Kun jij ook een onderbouwing geven voor wat je nu zegt?

Ja hoor, de gelijkenis van de wijze en dwaze bouwer...
Eerst de diepte in, opzoek naar het Fundament en niet gelijk je 'huis' gaan bouwen zonder goede grond....

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 28 jun 2011 15:24

rins schreef:Ja hoor, de gelijkenis van de wijze en dwaze bouwer...
Eerst de diepte in, opzoek naar het Fundament en niet gelijk je 'huis' gaan bouwen zonder goede grond....

Waar staat in de bijbel dat de bouwer de diepte in moest voor het fundament?
Er staat enkel dat de wijze bouwer op een rost als fundament bouwde, niet dat hij daarvoor de diepte in moest en of hij enorm moest zoeken. Dat is vergeestelijken van iets wat er niet staat. Zeker in een parabel is de uitleg er altijd aan vastgekoppeld, en is de parabel enkel tot verduidelijking is, en niet is met nog eens een diepere uitleg dan dat Christus zelf die heeft gegeven!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 28 jun 2011 15:30

Bertiel schreef:Waar staat in de bijbel dat de bouwer de diepte in moest voor het fundament?
Er staat enkel dat de wijze bouwer op een rost als fundament bouwde, niet dat hij daarvoor de diepte in moest en of hij enorm moest zoeken. Dat is vergeestelijken van iets wat er niet staat. Zeker in een parabel is de uitleg er altijd aan vastgekoppeld, en is de parabel enkel tot verduidelijking is, en niet is met nog eens een diepere uitleg dan dat Christus zelf die heeft gegeven!

47 Een iegelijk, die tot Mij komt, en Mijn woorden hoort, en dezelve doet, Ik zal u tonen, wien hij gelijk is.
48 Hij is gelijk een mens, die een huis bouwde, en groef, en verdiepte, en leide het fondament op een steenrots; als nu de hoge vloed kwam, zo sloeg de waterstroom tegen dat huis aan, en kon het niet bewegen; want het was op de steenrots gegrond.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 28 jun 2011 18:35

rins schreef:

47 Een iegelijk, die tot Mij komt, en Mijn woorden hoort, en dezelve doet, Ik zal u tonen, wien hij gelijk is.
48 Hij is gelijk een mens, die een huis bouwde, en groef, en verdiepte, en leide het fondament op een steenrots; als nu de hoge vloed kwam, zo sloeg de waterstroom tegen dat huis aan, en kon het niet bewegen; want het was op de steenrots gegrond.

je hebt gelijk, neem mn woorden terug, had'm enkel in Mattheus gedacht te kunnen vinden, daar staat het nl niet zo in vermeld.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 28 jun 2011 20:55

Maar toch ben ik er huiverig voor om alleen maar te roepen: 'pleit maar op je doop hoor'...
Als we door God worden getroffen in het hart gaat eerst de blik naar binnen en zien we onze eigen gruwelen en verdorven bestaan...
Deze stap wordt helaas te makkelijk overgeslagen, we willen gelijk doorstomen naar het volgende...
Want pas daarna komt er plaats voor de beloften die in Christus liggen en dan mogen we daarop 'pleiten', zeker!!
Als we ons niet ziek voelen gaan we toch ook niet aan de dokter smeken om een genezing??

Ik ben huiverig voor deze uitleg, zeg je dit uit ervaring of is het napraten van anderen.
Er staat echt nergens en dan ook nergens in de bijbel dat het op deze manier alleen maar kan gaan.
Er word hier een hele hoge drempel neergelegd om tot Christus te gaan.
Want ja eerst moet ik dit hebben of meegemaakt hebben.
Wat denk je de verloren zoon, wanneer zou hij zijn zonden het meest gevoeld hebben?
Bij de varkenstrog, onderweg naar huis, toen zijn vader hem in zijn armen sloot of als hij thuis aan tafel zit en naar het lieve gezicht van zijn vader kijkt?

Laten we kijken naar Paulus Lydia de stokbewaarder of Timotheushet ging allemaal anders.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 29 jun 2011 05:23

@atro
je onstijgt de verwarring niet door bijbelcitaten te gebruiken, het blijft tegenstrijdig. wel werd vor mij duidelijk dat je 'roepen' en 'bekeren' verward.
je haalt roepen en bekeren door elkaar! God roept, de mens moet daarop in gaan.
als je roepen gaat verwarren met het positief reageren op die roep, dan kom je in problemen.
'ik roep je op om hierop te reageren!'
als je straks reageert, reageer ik dan door jou heen op mijzelf?? ik roep je immers op om te reageren!
of bepaal je lekker zelf of je reageert of niet?

ook mag je best de context beter bestuderen voordat je citeerd. Rom 8:30 staat in een gedeelte dat de gelovigen bemoedigt door te gaan met geloven, ook al zien ze de hoop die ze hebben nog geen realiteit worden.

de parabel vand het huis op het zand wordt aangehaald, maar tot mijn verbijstering diametraal verkeerd uitgelegd! de rots, het fundament is Christus!!!! de rots, het fundament is niet de doop die je als kind ontvangen hebt. ongedoopten die tot geloof komen hebben imeers hetzelfde fundament in hun leven!
als je zonder bekering en geloof op je doop pleit, dan bouw je op zand. de doop is onlosmakelijk met geloof verbonden. zonder geloof is de doop niets!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 29 jun 2011 07:39

@Jan, misschien dat de tekens er wat anders uitzien in het verre azië, maar waar wordt de rots uit de gelijkenis gehouden voor de doop?

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 29 jun 2011 08:18

Samanthi schreef:Ik ben huiverig voor deze uitleg, zeg je dit uit ervaring of is het napraten van anderen.
Er staat echt nergens en dan ook nergens in de bijbel dat het op deze manier alleen maar kan gaan.
Er word hier een hele hoge drempel neergelegd om tot Christus te gaan.
Want ja eerst moet ik dit hebben of meegemaakt hebben.
Wat denk je de verloren zoon, wanneer zou hij zijn zonden het meest gevoeld hebben?
Bij de varkenstrog, onderweg naar huis, toen zijn vader hem in zijn armen sloot of als hij thuis aan tafel zit en naar het lieve gezicht van zijn vader kijkt?

Laten we kijken naar Paulus Lydia de stokbewaarder of Timotheushet ging allemaal anders.

Verwacht van mij geen openbare getuigenis van wat ik heb ervaren, daar vind ik een openbaar forum geen geschikte plaats voor.
Ik begrijp ook overigens niet waarom je nu ineens persoonlijk wordt, ik vraag hier toch ook niet om persoonlijke ervaringen?
Ik ga er gewoon vanuit dat er vanuit de eigen overtuiging gepost wordt, al dan niet met ervaring.

De verloren zoon werd bij de varkenstrog als eerste ontdekt aan zijn ellendige staat (honger, geen vrienden, geen warmte, geen liefde) dat brengt in de nood.
Weliswaar dat tegen het 'licht' van de liefde van de vader zijn eigen ellendige bestaan alleen nog maar 'zwarter' wordt afgeschilderd, dat is bij ieder van Gods kinderen zo. Hoe meer liefde van God, des te dieper het schuldbesef. 'Hij moet wassen maar ik minder worden'

Ik denk toch dat Paulus eerst een blik naar binnen heeft geslagen toen hij te maken kreeg met een rechtvaardig God 'Wij dan, WETENDE DE SCHRIK DES HEEREN...'
Van Lydia, de stokbewaarder en Timotheüs kun je niet zeggen dat het anders gegaan is, zij geven daar zelf geen getuigenis van.

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 29 jun 2011 08:50

Janvanverweg schreef:als je zonder bekering en geloof op je doop pleit, dan bouw je op zand.

Dat is precies wat ik bedoelde!!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 29 jun 2011 09:46

rins schreef:Als we door God worden getroffen in het hart gaat eerst de blik naar binnen en zien we onze eigen gruwelen en verdorven bestaan...
Deze stap wordt helaas te makkelijk overgeslagen, we willen gelijk doorstomen naar het volgende...
Want pas daarna komt er plaats voor de beloften die in Christus liggen en dan mogen we daarop 'pleiten', zeker!!
Als we ons niet ziek voelen gaan we toch ook niet aan de dokter smeken om een genezing??

Ps.50:15 Roep Mij aan in de dag van benauwdheid; Ik zal u eruit helpen en u zult Mij eren.
De blik moet niet naar binnen maar naar Jezus! 16 Maar tot de goddeloze zegt God: Hoe durft u over Mijn verordeningen te vertellen en Mijn verbond in uw mond te nemen?

Als we ons niet ziek voelen gaan we toch ook niet aan de dokter smeken om een genezing?
Als ik weet en/of geloof dat ik ziek ben terwijl ik me kiplekker voel dan ga ik wél naar de dokter, en die zal me echt niet wegsturen omdat ik het niet voel, want hij weet dat de kwaal dodelijk is of je het nu voelt of niet..

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 29 jun 2011 10:22

1a2b3c schreef:[
Als ik weet en/of geloof dat ik ziek ben terwijl ik me kiplekker voel dan ga ik wél naar de dokter, en die zal me echt niet wegsturen omdat ik het niet voel, want hij weet dat de kwaal dodelijk is of je het nu voelt of niet..

Dit klopt natuurlijk niet hè! Als je geloofd dat je 'doodziek' bent voel je je niet meer kiplekker...
Jezus zegt toch niet voor niets: die 'gezond' zijn (en zich dus kiplekker voelen) hebben de medicijnmeester niet nodig maar die 'ziek' zijn.
En dan gaat het dus vooral om het woordje 'nodig', want je kunt dat niet zeggen als je je niet ziek voelt.
Er is dan geen noodzaak.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 29 jun 2011 10:31

Bertiel schreef:@Jan, misschien dat de tekens er wat anders uitzien in het verre azië, maar waar wordt de rots uit de gelijkenis gehouden voor de doop?

nergens :oops: niet ver genoeg terug gelezen.
de gelijkenis wordt door Rins juist aangehaald om niet te snel op de doop te pleiten. hij pleit ervoor om eerst in onszelf te gaan graven om te zien of we wel klaar. (genoeg ellende of zo iets) dat is en blijft bouwen op zand.

de ongelovige die op de ontvangen kinderdoop vertrouwt bouwt op zand. ik denk dat een ieder daar het over eens zal zijn.
de onbekeerde die een moreel beter mens probeert te worden door de ellende uit zijn leven te weg te graven om zodoende de rots christus te kunnen ontvangen bouwt ook op een verkeerd fundament.
het is het totale afwijzen van 'ons zand'! het maakt niet uit hoe ellendig het is. we hoeven het niet verder te onderzoeken, het is toch drek en dat weten we. waarom zouden we ons er nog mee bezig houden.
Als we Christus zien, dan moeten we op hem bouwen. nadenken over de ellende staat is een obstakel omdat het van Christus afhoudt. Zelfs al is de ellende staat eigenlijk helemaal niet zo ellendig (je bent dus eigenlijk best een braaf mens) dan nog moet je dat afwijzen en Christus omarmen! onze oude natuur moeten we niet onderzoeken maar doden!

Het is alleen Christus! en Hij is hetzelfde voor gedoopte en ongedoopte ongelovigen; de deur der redding, de hoop der volken, het volmaakte schuldoffer. allen die in Hem geloven zijn behouden
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 29 jun 2011 10:36

rins schreef:Dit klopt natuurlijk niet hè! Als je geloofd dat je 'doodziek' bent voel je je niet meer kiplekker...
Vandaar dat we in Nederland geen controle onderzoeken voor b.v. borstkanker hebben. er zijn genoeg ziekten die langzaam voortwoekeren zonder dat je het merkt. als zo'n controle uitwijst dat er wat is, zeg je dan: "ik voel me kiplekker, dus ik ben niet ziek?" of geloof je het onderzoeks resultaat?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 29 jun 2011 10:43

rins schreef:Dit klopt natuurlijk niet hè! Als je geloofd dat je 'doodziek' bent voel je je niet meer kiplekker...
Jezus zegt toch niet voor niets: die 'gezond' zijn (en zich dus kiplekker voelen) hebben de medicijnmeester niet nodig maar die 'ziek' zijn.
En dan gaat het dus vooral om het woordje 'nodig', want je kunt dat niet zeggen als je je niet ziek voelt.
Er is dan geen noodzaak.

Je kunt best geloven dat de doodziek bent, maar je intussen nog goed thuis voelen in de zonden en dan ben je toch welkom Jes.55:2 Waarom weegt u geld af voor wat geen brood is, en uw arbeid voor wat niet verzadigen kan?.... 3 Neig uw oor en kom tot Mij, luister, en uw ziel zal leven;

Ik neem aan dat de meesten hier wel weten dat ze de Medicijnmeester nodig hebben, maar er zijn er die zitten te wachten tot ze 'iets' voelen.
Als je je niet meer 'kiplekker' voelt bij de gedachte dat je een dodelijke kwaal hebt, waar wacht men dan op?
Op berouw, nederigheid, zondekennis....e.d. Ze willen het eerst voelen, de weg herkennen die God met je gaat maar Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk en onnaspeurlijk.
Zijn wegen zijn de onze niet en de onze de Zijne niet, het komt er gewoon op aan: geloof je wat Hij zegt, ondanks alles wat je in jezelf ziet en voelt, of juist niet ziet en voelt.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 jun 2011 10:48

rins schreef:Ik denk toch dat Paulus eerst een blik naar binnen heeft geslagen toen hij te maken kreeg met een rechtvaardig God 'Wij dan, WETENDE DE SCHRIK DES HEEREN...'
Jij DENKT. Maar het staat er NIET, dus moet en mag je het er niet in leggen. Dat is Bijbel aanpassen aan theologie. Als er niet staat dat Paulus EERST en VOORAFGAAND aan zijn bekering een "blik naar binnen" heeft geslagen moet je het er ook niet inleggen om zo de vaste bekeringsweg te verdedigen. Wij wetende de schrik des Heren, dat schrfijt hij als hij al heel lang bekeerd is....
rins schreef:Van Lydia, de stokbewaarder en Timotheüs kun je niet zeggen dat het anders gegaan is, zij geven daar zelf geen getuigenis van.
Het staat er niet. Timotheüs is "van kindsbeen af" onderwezen in de Schriften. God opende het hart van Lydia. Als het er niet staat over ellendekennis voorafgaand aan de bekering moet je het er ook niet inleggen. Als het er niet staat weet je het niet en is het waarschijnlijk niet gebeurd.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”