Bij het doopvont riep Hij je al op ... Bekeert U! Maar dan moeten we niet vergeten dat wij zelf niks kunnen doen aan onze bekering! Maar het is God die je opzoekt! Maar dan mogen we niet lijdelijk toe zien, want we weten beter!
wat bedoel je nu te zeggen? dat we ons moeten bekeren? of dat we ons niet kunnen bekeren? dat we moeten wachten tot God ons bekeerd of dat we juist niet moeten wachten maar aan onze bekering moeten werken?
knap verwarrend hoor al die elkaar uitsluitende opties op een hoop gegooid.
Ik mag hopen dat je beter weet, dan dat het verwarrend is.
Wij moeten ons bekeren: Bekeert u tot Hem, van Denwelken de kinderen Israëls diep afgeweken zijn. (Jesaja 31: 6)Van toen aan heeft Jezus begonnen te prediken en te zeggen: Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen. (Mattheüs 4:17)Wij moeten bekeerd worden, maar kunnen het zelf niet:Johannes antwoordde en zeide:
Een mens kan geen ding aannemen, zo
het hem uit den hemel niet gegeven zij. (Johannes 3:27)En
die Hij te voren verordineerd heeft,
dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
(Romeinen 8:30)Doch wij allen zijn als een onreine, en
al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed; en wij allen vallen af als een blad, en onze misdaden voeren ons henen weg als een wind.
(Jesaja 64:6)Wij mogen niet lijdelijk toe zien, omdat Christus ons oproept in Zijn Woord tot bekering en ook al zijn wij niet uitverkoren om kinderen Gods genaamd te worden, dan moeten wij alsnog naar Zijn geboden leven! Maar als God ons roept, dan zijn al onze gerechtigheden een wegwerpelijk kleed.
en dan inhoudelijk op deze discussie; heb je tijdens je doop die worden echt gehoord en begrepen? (bekeert u) dat je daarop pleit?
of is het de evangelieboodschap waar je op ingaat wanneer die op een begrijpbare manier tot je komt?
Er staat toch in de doopbelofte dat
wij van nieuws geboren moeten worden!?het ongedoopte merendeel van de ongelovigen in de wereld (de gelovigen hoeven immers niet meer te pleiten voor bekering!!) mag pleiten op het evangelie. dus, wat is de meerwaarde van 'gedoopt zijn' voor de ongelovige???? Geldt voor hen een ander evangelie? of is handelingen 10 en 11 uit het oog geraakt? is de kerk zo navelstaarderig geworden dat ze vergeten is wat toen al bekent was:
hand 11:17,18 schreef:Als God hun wegens hun geloof in de Heer Jezus Christus hetzelfde geschenk wilde geven als ons, hoe had ik hem daar dan van kunnen weerhouden?’ Toen ze dat gehoord hadden, waren ze gerustgesteld en loofden ze God met de woorden: ‘Dan geeft God dus ook de heidenen de kans om tot inkeer te komen en het nieuwe leven te ontvangen.’
Gelovigen hoeven immers niet meer te pleiten voor bekering!! En wat dacht je van de "dagelijkse bekering"?
De doop heeft als teken dat je ingelijfd ben op het erf van het Verbond.
De doop en belijdenis des geloofs mag geen lippen taal zijn, als je dat soms denkt! En waarom als je
mag pleiten op het Evangelie, is de doop belangrijk? ... lees het volgende maar;
(Handelingen 8: 26-40)26 En een engel des Heeren sprak tot Filippus, zeggende: Sta op, en ga heen tegen het zuiden, op den weg, die van Jeruzalem afdaalt naar Gaza, welke woest is.
27 En hij stond op en ging heen; en ziet, een Moorman, een kamerling, en een machtig heer van Candacé, de koningin der Moren, die over al haar schat was, welke was gekomen om aan te bidden te Jeruzalem;
28 En hij keerde wederom, en zat op zijn wagen, en las den profeet Jesaja.
29 En de Geest zeide tot Filippus: Ga toe, en voeg u bij dezen wagen.
30 En Filippus liep toe, en hoorde hem den profeet Jesaja lezen, en zeide: Verstaat gij ook, hetgeen gij leest?
31 En hij zeide: Hoe zou ik toch kunnen, zo mij niet iemand onderricht? En hij bad Filippus, dat hij zou opkomen, en bij hem zitten.
32 En de plaats der Schriftuur, die hij las, was deze: Hij is gelijk een schaap ter slachting geleid; en gelijk een lam stemmeloos is voor dien, die het scheert, alzo doet Hij Zijn mond niet open.
33 In Zijn vernedering is Zijn oordeel weggenomen; en wie zal Zijn geslacht verhalen? Want Zijn leven wordt van de aarde weggenomen.
34 En de kamerling antwoordde Filippus en zeide: Ik bid u, van Wien zegt de profeet dit, van zichzelven, of van iemand anders?
35 En Filippus deed zijn mond open en beginnende van diezelfde Schrift, verkondigde hem Jezus.
36 En alzo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden?
37 En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
38 En hij gebood den wagen stil te houden; en zij daalden beiden af in het water, zo Filippus als de kamerling, en hij doopte hem.
39 En toen zij uit het water waren opgekomen, nam de Geest des Heeren Filippus weg, en de kamerling zag hem niet meer; want hij reisde zijn weg met blijdschap.
40 Maar Filippus werd gevonden, te Azôte; en het land doorgaande, verkondigde hij het Evangelie in alle steden, totdat hij te Cesaréa kwam.