Antwoord achter op RD van 6 juni

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rins
Verkenner
Verkenner

Re: Antwoord achter op RD van 6 juni

Berichtdoor rins » 27 jun 2011 14:49

Bertiel schreef:Dus je mag enkel pleiten op de belofte als je het beloofde al hebt??
Das net zoiets als papa een dag naar een kinds verjaardag het cadeau belooft wat hij gisteren gegeven heeft!

De vervulling van de belofte ligt m.i. in het opgenomen worden tot Christus...

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 27 jun 2011 14:54

rins schreef:De vervulling van de belofte ligt m.i. in het opgenomen worden tot Christus...

dat lijkt me logisch, maar tot wie komt de belofte dan, enkel degene die uitverkoren zijn, of iedereen die onder de verkondiging zit?
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 27 jun 2011 15:00

Bertiel schreef:dat lijkt me logisch, maar tot wie komt de belofte dan, enkel degene die uitverkoren zijn, of iedereen die onder de verkondiging zit?

Tot alle hoorders, alleen bij de onbekeerden komt het slechts tot het oor en bij de bekeerden tot in het hart.
De onbekeerden stellen zich ermee gerust 'het kan voor mij ook nog'
De bekeerden vluchten ermee in de binnenkamer 'zou het voor mij nog kunnen?'

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 jun 2011 15:02

rins schreef:Tot alle hoorders, alleen bij de onbekeerden komt het slechts tot het oor en bij de bekeerden tot in het hart. De onbekeerden stellen er zich mee gerust 'het kan voor mij ook nog'
De bekeerden vluchten ermee in de binnenkamer 'zou het voor mij nog kunnen?'
Afgezien van het feit of je kunt stellen dat een onbekeerde zich geruststelt met dat het nog kan, ben ik het met je eens.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 27 jun 2011 15:33

mooi dan zijn we dat eens, blijft echter het geval over van pleitgrond in de Heilige Doop.
Als de Heilige Doop een sacrement, Heilig en een zegel is van het verbond tussen God en de gedoopte dan neem ik aan dat er toch gepleit mag worden op datgeen wat God daar aan de gedoopte beloofd is, of zie ik het nu verkeerd?
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Atro

Berichtdoor Atro » 27 jun 2011 15:42

Bertiel schreef:mooi dan zijn we dat eens, blijft echter het geval over van pleitgrond in de Heilige Doop.
Als de Heilige Doop een sacrement, Heilig en een zegel is van het verbond tussen God en de gedoopte dan neem ik aan dat er toch gepleit mag worden op datgeen wat God daar aan de gedoopte beloofd is, of zie ik het nu verkeerd?

Dat mag je zeker, Bertiel. God sprak jouw naam al uit bij het doopvont, terwijl jij nog geen eens kon praten! Bij het doopvont riep Hij je al op ... Bekeert U! Maar dan moeten we niet vergeten dat wij zelf niks kunnen doen aan onze bekering! Maar het is God die je opzoekt! Maar dan mogen we niet lijdelijk toe zien, want we weten beter!

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 27 jun 2011 15:56

Bertiel schreef:mooi dan zijn we dat eens, blijft echter het geval over van pleitgrond in de Heilige Doop.

Het moet ons in de schuld brengen.
We moeten ermee naar Christus vluchten en Hem smeken of Hij die beloften wil toepassen aan ons hart.
Pleiten vind ik geen ootmoedige houding.
Zeker niet al je beseft wat in het doopsformulier staat dat wij kinderen des toorns zijn die in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden.

Atro

Berichtdoor Atro » 27 jun 2011 16:02

Pleiten mag! Je mag God ook pleiten op Zijn Woord. God belooft vele dingen in Zijn Woord. en God is een Waarachtig God, die altijd Zijn beloftes na komt! Waarom zal je Hem dan niet mogen vragen/smeken/pleiten op Zijn Woord?

Wij zijn van nature dood, geneigd om God en onze naasten te haatten, daardoor kunnen we het Koninkrijk Gods niet zien, maar God wil en zal in nood, ja zelfs bij het naad'ren van de dood .. VOLKOMEN uitkomst geven!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 jun 2011 22:47

Ds. Vreugdenhil gaf het zo treffend weer bij ´JijDaar´

"God moet het doen? Gode zij dank is dat waar, en Hij doet het ook! God is de relatie met jou begonnen en jij mag en moet daarop reageren naar God toe." Dat zei Ds. Vreugendenhil tijdens een jongerenavond van Stichting Jijdaar!

De predikant vertelde dat hij eens een echtpaar was tegengekomen: "Ze zeiden dat God het moest doen. Ik vroeg ze wat ze er dan zelf precies aan gedaan hadden. Ze vertelden me dat ze hun hele leven gebeden hadden maar dat God niets gedaan had. Hun conclusie was dat ze waarschijnlijk niet uitverkoren waren. Toen zei de vrouw tegen me, en ik vergeet het nooit meer, dat ze er alvast maar een beetje aan probeerden te wennen dat ze straks in de hel zullen zijn. Is dat een Bijbelse gedachte? God moet het toch doen? Jazeker, maar Hij doet het ook! Om Jezus wil, de Heiland, de Zaligmaker, de Zoon van God, mijn Jezus! Hij doet het dwars door onze verantwoordelijkheid heen en toch op zo'n manier dat gered worden honderd procent genade is."

"Bij je doop is God begonnen in je leven. Hij heeft naar jou gevraagd. Je werd door je ouders naar voren gebracht, omdat ze wisten dat ze een zondig kind in de armen hadden. Wat moet er gebeuren? Je moet gewassen worden door het bloed van de Heere Jezus, zodat de zonde gebroken wordt in je leven. Je hebt een rein hart nodig! Dan ben je gelukkig en kom je tot je doel. Geef je kind maar aan Mij, heeft God tegen je ouders gezegd. Ik wil hem of haar tekenen voor het leven."

Vreugdenhil: "Wees eens eerlijk, wat is het doel van jouw leven? Voor wie leef jij? Kun je met je hand op je hart zeggen dat je voor God leeft? Als dat zo is, is dat heerlijk. God heeft voor jou gekozen toen jij nog niet kon kiezen en Hij heeft
gezegd dat je zult opgroeien in een christelijk gezin, onder Zijn woord, onder Zijn handen. God roept je op om Hem te vertrouwen. God moet het doen? Gode Zij dank is dat waar en Hij doet het ook! Hij heeft naar jou gevraagd. Hoef jij dan
helemaal niks te doen? De Heere vraagt een antwoord op je doop. Dat antwoord geef je als je belijdenis doen. Dan zeg je dat je de Heere wilt dienen en liefhebben en dat je voor Zijn dienst en gemeente kiest. God is een relatie met jou begonnen en jij mag en moet eigenlijk daarop reageren naar God toe. God zegt tegen jou dat Hij recht heeft op je hart en recht heeft op je leven. Gelukkig beloofde God het te werken in je hart en doet Hij dat ook. Dan mag je de Heere Jezus aannemen als je borg en zaligmaker, die met Zijn bloed voor al je zonden volkomen heeft betaald. Wat is het heerlijk om deze God te dienen!"
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 28 jun 2011 08:08

Het moet ons in de schuld brengen.
We moeten ermee naar Christus vluchten en Hem smeken of Hij die beloften wil toepassen aan ons hart.
Pleiten vind ik geen ootmoedige houding.
Zeker niet al je beseft wat in het doopsformulier staat dat wij kinderen des toorns zijn die in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden.

Als er echt nood is zet je "je klomp tussen de deur" kijk eens naar de kananeese vrouw, die vlushte tot Jezus, maar Jezus "wees" haar af, en toch bleef ze aanhouden, met positieve ja maars, geen doopbelofte, ze had alles tegen en toch ja maar het brood valt ook weleens van de tafel en dan eten de hondjes het op.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 28 jun 2011 08:59

Atro schreef: Bij het doopvont riep Hij je al op ... Bekeert U! Maar dan moeten we niet vergeten dat wij zelf niks kunnen doen aan onze bekering! Maar het is God die je opzoekt! Maar dan mogen we niet lijdelijk toe zien, want we weten beter!

wat bedoel je nu te zeggen? dat we ons moeten bekeren? of dat we ons niet kunnen bekeren? dat we moeten wachten tot God ons bekeerd of dat we juist niet moeten wachten maar aan onze bekering moeten werken?
knap verwarrend hoor al die elkaar uitsluitende opties op een hoop gegooid.

en dan inhoudelijk op deze discussie; heb je tijdens je doop die worden echt gehoord en begrepen? (bekeert u) dat je daarop pleit?
of is het de evangelieboodschap waar je op ingaat wanneer die op een begrijpbare manier tot je komt?

het ongedoopte merendeel van de ongelovigen in de wereld (de gelovigen hoeven immers niet meer te pleiten voor bekering!!) mag pleiten op het evangelie. dus, wat is de meerwaarde van 'gedoopt zijn' voor de ongelovige???? Geldt voor hen een ander evangelie?
of is handelingen 10 en 11 uit het oog geraakt? is de kerk zo navelstaarderig geworden dat ze vergeten is wat toen al bekent was:
hand 11:17,18 schreef:Als God hun wegens hun geloof in de Heer Jezus Christus hetzelfde geschenk wilde geven als ons, hoe had ik hem daar dan van kunnen weerhouden?’ Toen ze dat gehoord hadden, waren ze gerustgesteld en loofden ze God met de woorden: ‘Dan geeft God dus ook de heidenen de kans om tot inkeer te komen en het nieuwe leven te ontvangen.’
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Atro

Berichtdoor Atro » 28 jun 2011 09:46

Bij het doopvont riep Hij je al op ... Bekeert U! Maar dan moeten we niet vergeten dat wij zelf niks kunnen doen aan onze bekering! Maar het is God die je opzoekt! Maar dan mogen we niet lijdelijk toe zien, want we weten beter!

wat bedoel je nu te zeggen? dat we ons moeten bekeren? of dat we ons niet kunnen bekeren? dat we moeten wachten tot God ons bekeerd of dat we juist niet moeten wachten maar aan onze bekering moeten werken?
knap verwarrend hoor al die elkaar uitsluitende opties op een hoop gegooid.

Ik mag hopen dat je beter weet, dan dat het verwarrend is.

Wij moeten ons bekeren:

Bekeert u tot Hem, van Denwelken de kinderen Israëls diep afgeweken zijn. (Jesaja 31: 6)

Van toen aan heeft Jezus begonnen te prediken en te zeggen: Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen. (Mattheüs 4:17)

Wij moeten bekeerd worden, maar kunnen het zelf niet:

Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij. (Johannes 3:27)

En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt. (Romeinen 8:30)

Doch wij allen zijn als een onreine, en al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed; en wij allen vallen af als een blad, en onze misdaden voeren ons henen weg als een wind. (Jesaja 64:6)

Wij mogen niet lijdelijk toe zien, omdat Christus ons oproept in Zijn Woord tot bekering en ook al zijn wij niet uitverkoren om kinderen Gods genaamd te worden, dan moeten wij alsnog naar Zijn geboden leven! Maar als God ons roept, dan zijn al onze gerechtigheden een wegwerpelijk kleed.

en dan inhoudelijk op deze discussie; heb je tijdens je doop die worden echt gehoord en begrepen? (bekeert u) dat je daarop pleit?
of is het de evangelieboodschap waar je op ingaat wanneer die op een begrijpbare manier tot je komt?

Er staat toch in de doopbelofte dat wij van nieuws geboren moeten worden!?

het ongedoopte merendeel van de ongelovigen in de wereld (de gelovigen hoeven immers niet meer te pleiten voor bekering!!) mag pleiten op het evangelie. dus, wat is de meerwaarde van 'gedoopt zijn' voor de ongelovige???? Geldt voor hen een ander evangelie? of is handelingen 10 en 11 uit het oog geraakt? is de kerk zo navelstaarderig geworden dat ze vergeten is wat toen al bekent was:

hand 11:17,18 schreef:Als God hun wegens hun geloof in de Heer Jezus Christus hetzelfde geschenk wilde geven als ons, hoe had ik hem daar dan van kunnen weerhouden?’ Toen ze dat gehoord hadden, waren ze gerustgesteld en loofden ze God met de woorden: ‘Dan geeft God dus ook de heidenen de kans om tot inkeer te komen en het nieuwe leven te ontvangen.’

Gelovigen hoeven immers niet meer te pleiten voor bekering!! En wat dacht je van de "dagelijkse bekering"?

De doop heeft als teken dat je ingelijfd ben op het erf van het Verbond. De doop en belijdenis des geloofs mag geen lippen taal zijn, als je dat soms denkt! En waarom als je mag pleiten op het Evangelie, is de doop belangrijk? ... lees het volgende maar; (Handelingen 8: 26-40)

26 En een engel des Heeren sprak tot Filippus, zeggende: Sta op, en ga heen tegen het zuiden, op den weg, die van Jeruzalem afdaalt naar Gaza, welke woest is.
27 En hij stond op en ging heen; en ziet, een Moorman, een kamerling, en een machtig heer van Candacé, de koningin der Moren, die over al haar schat was, welke was gekomen om aan te bidden te Jeruzalem;
28 En hij keerde wederom, en zat op zijn wagen, en las den profeet Jesaja.
29 En de Geest zeide tot Filippus: Ga toe, en voeg u bij dezen wagen.
30 En Filippus liep toe, en hoorde hem den profeet Jesaja lezen, en zeide: Verstaat gij ook, hetgeen gij leest?
31 En hij zeide: Hoe zou ik toch kunnen, zo mij niet iemand onderricht? En hij bad Filippus, dat hij zou opkomen, en bij hem zitten.
32 En de plaats der Schriftuur, die hij las, was deze: Hij is gelijk een schaap ter slachting geleid; en gelijk een lam stemmeloos is voor dien, die het scheert, alzo doet Hij Zijn mond niet open.
33 In Zijn vernedering is Zijn oordeel weggenomen; en wie zal Zijn geslacht verhalen? Want Zijn leven wordt van de aarde weggenomen.
34 En de kamerling antwoordde Filippus en zeide: Ik bid u, van Wien zegt de profeet dit, van zichzelven, of van iemand anders?
35 En Filippus deed zijn mond open en beginnende van diezelfde Schrift, verkondigde hem Jezus.
36 En alzo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden?
37 En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
38 En hij gebood den wagen stil te houden; en zij daalden beiden af in het water, zo Filippus als de kamerling, en hij doopte hem.

39 En toen zij uit het water waren opgekomen, nam de Geest des Heeren Filippus weg, en de kamerling zag hem niet meer; want hij reisde zijn weg met blijdschap.
40 Maar Filippus werd gevonden, te Azôte; en het land doorgaande, verkondigde hij het Evangelie in alle steden, totdat hij te Cesaréa kwam.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 jun 2011 13:12

rins schreef:Het moet ons in de schuld brengen. We moeten ermee naar Christus vluchten en Hem smeken of Hij die beloften wil toepassen aan ons hart. Pleiten vind ik geen ootmoedige houding.
Pleiten heeft iets van: Ik verdien het niet, maar wilt U het toch doen, want U belooft het!
Een advocaat is ook een pleiter. De beklaagde verdient straf, maar de advocaat pleit op verzachtende omstandigheden.
En voor ons geldt: Wij verdienen niets dan dat God ons voor eeuwig van Zich wegstoot. Maar DE verzachtende omstandigheid (wel wat vreemde vergelijking in dezen... :oops:) is de Here Jezus Christus.
"Here, ik verdien het niet, maar op het volbrachte werk van Uw Zoon mag ik pleiten, en mag ik U vragen: Wilt U de beloften, ook aan mij gegeven, vervullen?"
En God is dan niet zo dat Hij zegt: "Ja, maar heeft het alles je wel in de schuld gebracht, en heb je je ellende wel allereerst leren kennen?"
Nee, Hij geeft dan mild en overvloedig!
Pleiten is dus iets heel anders dan zeggen dat je er recht op hebt en dat God het wel even zou moeten regelen...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 28 jun 2011 13:47

Race406 schreef:Pleiten heeft iets van: Ik verdien het niet, maar wilt U het toch doen, want U belooft het!
Een advocaat is ook een pleiter. De beklaagde verdient straf, maar de advocaat pleit op verzachtende omstandigheden.
En voor ons geldt: Wij verdienen niets dan dat God ons voor eeuwig van Zich wegstoot. Maar DE verzachtende omstandigheid (wel wat vreemde vergelijking in dezen... :oops:) is de Here Jezus Christus.
"Here, ik verdien het niet, maar op het volbrachte werk van Uw Zoon mag ik pleiten, en mag ik U vragen: Wilt U de beloften, ook aan mij gegeven, vervullen?"
En God is dan niet zo dat Hij zegt: "Ja, maar heeft het alles je wel in de schuld gebracht, en heb je je ellende wel allereerst leren kennen?"
Nee, Hij geeft dan mild en overvloedig!
Pleiten is dus iets heel anders dan zeggen dat je er recht op hebt en dat God het wel even zou moeten regelen...

Maar toch ben ik er huiverig voor om alleen maar te roepen: 'pleit maar op je doop hoor'...
Als we door God worden getroffen in het hart gaat eerst de blik naar binnen en zien we onze eigen gruwelen en verdorven bestaan...
Deze stap wordt helaas te makkelijk overgeslagen, we willen gelijk doorstomen naar het volgende...
Want pas daarna komt er plaats voor de beloften die in Christus liggen en dan mogen we daarop 'pleiten', zeker!!
Als we ons niet ziek voelen gaan we toch ook niet aan de dokter smeken om een genezing??
Laatst gewijzigd door rins op 28 jun 2011 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 jun 2011 13:50

Rins,
Kun jij ook een onderbouwing geven voor wat je nu zegt?

Terug naar “Archief”