GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: GKV

Berichtdoor meribel » 20 jun 2011 12:56

@boekenlezer,

wat is precies het nut? vanwaar de recensies over de gkv?

want ik ben laatst eens in een ander kerkverband geweest en nou.........( vul maar in )

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 jun 2011 13:02

meribel schreef:@boekenlezer,

want ik ben laatst eens in een ander kerkverband geweest en nou.........( vul maar in )
Misschien een idee voor een nieuw topic? "Ik ben ...., en ben laatst in de .... geweest en daar vind ik van:......" :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 jun 2011 18:56

meribel schreef:@boekenlezer,

Ach, ik ben er lid van geweest, en dan vind ik het wel eens fijn om mijn ervaringen te delen. Dat zal niet zo vreemd zijn met de kerk waaruit je afkomstig bent, lijkt mij zo.
Als anderen andere ervaringen hebben, wil ik dat ook best horen. Dan heb je wat om met elkaar over te hebben. Gedachten uitwisselen en zo.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 21 jun 2011 19:32

"dan heb je wat om met elkaar over te hebben, gedachten uitwisselen enzo ".

zo kwam de laatste bijdrage niet op me over, meer van: "wat een evangelische bende daar zeg " .overigens, alsof er iets mis zou zijn met evangelisch.
met daarbij een soort van karakter analyse van de gemiddelde gkv-er
gelukkig, de laatste dienst deden ze normaal, want daar zongen ze psalmen ( ?! )

Als je niet lid bent van een kerkverband, wat is dan het nut om daar gedachten over uit te wisselen?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 jun 2011 20:39

Die dienst die jij de laatste noemt, is niet de laatste, maar juist de eerste van de twee.
En ja, voor een kerk die zich gereformeerd noemt, is psalmen zingen wel normaal, ja.
De laatste dienst die ik meemaakte vond ik nogal een evangelische bende, ja. Als ze dat nou doen in een evangelische gemeente, dat zou niet vreemd zijn. Maar in een kerk die zich van oudsher gereformeerd noemt past dat niet zo. Dan is volgens mij je identiteit nogal zoek geraakt.

Ik ben wel lid van een kerkverband. En wel de HHK. Ik ben niet onkerkelijk geworden.
Een kerkverband waar duidelijk minder te merken is van een evangelische wind. Gelukkig, want ik zit daar niet zo op te wachten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 21 jun 2011 20:52

misschien heb ik de laatste zin onduidelijk opgeschreven;
als je niet lid bent van het gkv-kerkverband, wat is dan het nut om daar gedachten over uit te wisselen?

( en waarom is evangelisch een bende? )

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 22 jun 2011 11:53

meribel schreef:misschien heb ik de laatste zin onduidelijk opgeschreven;
als je niet lid bent van het gkv-kerkverband, wat is dan het nut om daar gedachten over uit te wisselen?

( en waarom is evangelisch een bende? )
Boekenlezer bedoelt te zeggen dat een gereformeerd kerkverband gereformeerd moet blijven. Evangelisch is een heel andere manier van geloven (ik zeg niet minder goede!), en gereformeerd zijn houdt nu eenmaal in dat bepaalde dingen er niet bij passen. En dat onderscheid vervaagt steeds meer is zijn beleving. Tenminste zo vat ik zijn post op. Klopt dat, broeder? :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 jun 2011 18:53

Dat klopt wel aardig, ja. :)
Al sta ik er natuurlijk niet neutraal in. Ik ben nu eenmaal een aanhanger van het gereformeerde geloof, en daarom heb ik niet zoveel met evangelische tendenzen in gereformeerde kerkverbanden. Dan krijg ik inderdaad zoiets van: 'schoenmaker, houd je bij je leest!' Daar zit achter dat ik het gereformeerde geloof als rijker zie dan het evangelische. Zo was het in de gereformeerde traditie altijd gewoonte om de Bijbel grondig te bestuderen, om eens iets te noemen. Qua geloofsbeleving geloof ik ook helemaal niet, dat de gereformeerde traditie minder is dan de evangelische, om weer wat anders te noemen. Terwijl evangelischen in gereformeerde kerkverbanden voor mijn gevoel zoiets wel suggereren.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 22 jun 2011 19:47

ja, maar dan kom ik weer terug bij mijn oorspronkelijke vraag, wat is het nut van reviews geven over een kerk waar je zelf bewust bent uitgestapt. Als ik kijk naar de post waar ik op reageerde:

Boekenlezer schreef:Vrij zelden kom ik nog wel eens in een GKV, vanwege familiegebeurtenissen. Dit jaar tot nu toe twee keer.

Ik ben vrij kort geleden nog in een GKV-dienst geweest. Maar die dienst wekte vooral vervreemding bij mij op. Het was ook een vrij extreme dienst. Er werd geen enkele psalm gezongen, alleen maar opwekkingsliederen, en enkele gezangen. De muzikale begeleiding was ook anders dan gewoon, maar daar moet ik maar even niet moeilijk over doen. De preek vond ik ook niet sterk, om maar niet meer te zeggen dan dit.
Een punt wat mij nadien bezig hield was: waarom moeten bepaalde GKV-ers blijkbaar zo ontzettend 'evangelisch' doen als het om geloofsbeleving gaat? Waarom moest de gereformeerde identiteit blijkbaar overboord? Als Jan normaal een wat zwakke persoonlijkheid is, maar op zijn racefiets stevig kan fietsen, dan blijft hij ook in die hoedanigheid nog steeds Jan. Dan gaat hij zich toch ook niet uit schaamte een andere identiteit aanmeten? Dat is toch onzin? Want dat is het voor mijn gevoel een beetje: alsof men zich dan geen raad weet met gereformeerd-zijn, en dan maar voor 'evangelisch' kiest, want dat is veel cooler. Maar ik denk dat het probleem dieper zit: diversen in de GKV zijn in wezen helemaal niet gereformeerd, hebben helemaal geen gereformeerde identiteit. En daarom schakelen ze zo gemakkelijk over naar een 'evangelische' identiteit. Of eigenlijk schakelen ze niet over, ze zijn diep binnenin 'evangelisch'.

Nee, dan vond ik de dienst, die ik in januari van dit jaar heb meegemaakt in datzelfde kerkverband stukken beter. Die vond ik helemaal zo verkeerd nog niet. Gewoon normaal, met psalmen, en de predikant had ook nog wel wat zinnigs te zeggen. Zo kan het dus ook in de GKV.

jij schrijft, gedachten uitwisselen. Waarom? Als je graag dingen anders ziet in de gkv had je lid moeten blijven, ben je geen lid, dan niet. Maar waarom oordelen over gkv-ers in de trant van: "ze weten zich geen raad met gereformeerd zijn dus kiezen ze voor iets cooler'

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 jun 2011 17:09

Boekenlezer schreef:Als je graag dingen anders ziet in de gkv had je lid moeten blijven, ben je geen lid, dan niet.

Het maakt niet uit of je lid blijft of niet, ze gaan daar toch wel door op de ingeslagen weg die ze willen. Er bestaan daar namelijk ook bezwaarden in dat kerkverband. Maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat die erg serieus genomen geworden.
Nee, ik geloof niet zo erg in: 'ik blijf lid, en in die situatie verander ik de boel wel even.'

Bovendien denk ik dat je ook best recht van spreken hebt over kerken waar je niet lid van bent. Anders gaat het namelijk worden: 'Ben ik mijns broeders hoeder?' En dat was niet helemaal het goede antwoord, heb ik begrepen.
Nee, maar waar ik nu op doel is: er hoort eigenlijk één kerk te zijn. Het is niet de bedoeling om meerdere kerken te hebben. We hebben dezelfde oorsprong, en we horen eigenlijk allemaal bij elkaar. We zouden eigenlijk allemaal één moeten worden (al zal dat niet mee gaan vallen vanwege ons mensen). Nu, vanuit die optiek lijkt het mij logisch dat het je niet alleen maar aangaat wat ze in je eigen kerkverband doen, maar eveneens wat er in andere kerkverbanden gebeurt. Daar mag je elkaar op aanspreken als volgelingen van Jezus Christus.

Boekenlezer schreef:jij schrijft, gedachten uitwisselen. Waarom? ... Maar waarom oordelen over gkv-ers in de trant van: "ze weten zich geen raad met gereformeerd zijn dus kiezen ze voor iets cooler'

Als ik er een keer geweest ben, kan het gebeuren dat het wat bij mij oproept. En dat wil ik dan best graag eens ventileren. Dat mag toch?
En als er dan iemand wil reageren, prima. (Dat doe jij al.)
Sorry dat ik de laatste keer nogal negatief was. Dat kan nou eenmaal ook gebeuren.
En dat het gereformeerd-zijn iets is, wat mij dierbaar is, heb ik al verteld.

Ben jij zelf toevallig van de GKV?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 24 jun 2011 00:58

Het maakt niet uit of je lid blijft of niet, ze gaan daar toch wel door op de ingeslagen weg die ze willen. Er bestaan daar namelijk ook bezwaarden in dat kerkverband. Maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat die erg serieus genomen geworden.
Nee, ik geloof niet zo erg in: 'ik blijf lid, en in die situatie verander ik de boel wel even.'

-bezwaarden in de gkv worden niet serieus genomen, waarom zouden die niet serieus genomen worden?
-wanneer verlaat je je gemeente, dat is denk ik een andere discussie, ik zelf denk pas als de leer ter discussie staat en niet de vorm, maar goed, zoals gezegd dat is een andere discussie ( waarin je jou aangehaalde citaat, ben ik mijn broeders hoeder, ook anders uit kan leggen )

Bovendien denk ik dat je ook best recht van spreken hebt over kerken waar je niet lid van bent. Anders gaat het namelijk worden: 'Ben ik mijns broeders hoeder?' En dat was niet helemaal het goede antwoord, heb ik begrepen.
Nee, maar waar ik nu op doel is: er hoort eigenlijk één kerk te zijn. Het is niet de bedoeling om meerdere kerken te hebben. We hebben dezelfde oorsprong, en we horen eigenlijk allemaal bij elkaar. We zouden eigenlijk allemaal één moeten worden (al zal dat niet mee gaan vallen vanwege ons mensen). Nu, vanuit die optiek lijkt het mij logisch dat het je niet alleen maar aangaat wat ze in je eigen kerkverband doen, maar eveneens wat er in andere kerkverbanden gebeurt. Daar mag je elkaar op aanspreken als volgelingen van Jezus Christus.

natuurlijk, maar nogmaals ik las geen inhoudelijke kritiek op de gkv, maar op de vorm. En ik denk dat zoiets geen hout snijdt. Ik zal een voorbeeld geven ( iets wat ik dus niet meen ) : " ik ben laatst eens in de HHK geweest maar ze hadden het alleen over het oude testament, tsjonge wat een zware ellende,alsof ze niet weten dat na ellende nog meer komt, en dan iedereen in die rokjes die zo langzaam zingen, alsof ze bang zijn voor verandering, vandeweek ben ik weer eens geweest en toen ging het gelukkig ook nog even over verlossing, en zongen ze een gezang,, nou zo kan het dus ook.."

snap je hoe het overkomt op me?

Sorry dat ik de laatste keer nogal negatief was. Dat kan nou eenmaal ook gebeuren.
En dat het gereformeerd-zijn iets is, wat mij dierbaar is, heb ik al verteld.

Ben jij zelf toevallig van de GKV?

ik weet dat je negatief bent, anders was je niet HHk geworden lijkt me zo. En een inhoudelijke discussie over de nieuwe kerkorde in making van de gkv over eventuele toelating van vrouwen als diaken lijkt me heel nuttig, maar een recensie van een willekeurige dienst in zaltbommel waar ze toevallig eens opwekking zongen lijkt me weer minder nuttig. maar goed het staat natuurlijk vrij om iets te posten, maar vandaar dus mijn vraag wat is het nut hiervan ( ik ga ook geen review posten over een willekeurig HHK kerkbezoek waar ik overigens weleens ben omdat ik daar ook vrienden heb... )

tuurlijk ben ik van de gkv, heb ik al eerder vermeld in dit topic ( en in anderen )

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 27 jun 2011 14:53

Ik vraag me dan weer af wat gereformeerd zijn dan in zou houden.. kun je wel zeggen dat een kerkverband dat andere liederen toelaat dan alleen psalmen en gezangen niet meer gereformeerd is? Dat is dan misschien iets voor een ander topic. Zelf zie ik het juist als een verrijking dat er meerdere liederen worden gezongen. Al is het maar puur omdat je dan over rechtstreeks over Jezus kunt zingen. Iets wat ik bij psalmen mis. M.i. is het heel bijbels om nieuwe liederen te zingen, we worden er regelmatig toe opgeroepen, zelfs in de psalmen staat dat. Dit dan ook doen lijkt me bijzonder gereformeerd.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 jun 2011 15:03

Petra777 schreef:Ik vraag me dan weer af wat gereformeerd zijn dan in zou houden.. kun je wel zeggen dat een kerkverband dat andere liederen toelaat dan alleen psalmen en gezangen niet meer gereformeerd is? Dat is dan misschien iets voor een ander topic. Zelf zie ik het juist als een verrijking dat er meerdere liederen worden gezongen. Al is het maar puur omdat je dan over rechtstreeks over Jezus kunt zingen. Iets wat ik bij psalmen mis. M.i. is het heel bijbels om nieuwe liederen te zingen, we worden er regelmatig toe opgeroepen, zelfs in de psalmen staat dat. Dit dan ook doen lijkt me bijzonder gereformeerd.
Het gaat niet zozeer om de liederen, als wel om het feit dat, in de ogen van diverse mensen, de leer minder gereformeerd wordt, en dat daarom die liederen de kerk binnen komen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 27 jun 2011 17:22

ik ben het helemaal eens met Petra777, en @ race406, het is toch alleen maar een goed iets als je niet krampachtig voor het "gereformeerd-zijn" bepaalde liederen buiten de deur houdt, uit angst je identiteit te verliezen. Terwijl je jezelf dan aan allerlei menselijke verzonnen regeltjes onderwerpt , iets wat juist niet bijbels is.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 jun 2011 13:01

meribel schreef:ik ben het helemaal eens met Petra777, en @ race406, het is toch alleen maar een goed iets als je niet krampachtig voor het "gereformeerd-zijn" bepaalde liederen buiten de deur houdt, uit angst je identiteit te verliezen. Terwijl je jezelf dan aan allerlei menselijke verzonnen regeltjes onderwerpt , iets wat juist niet bijbels is.
Ik kan je volgen, maar een kerk kiest ervoor om "Gereformeerd" te zijn. Dan passen liederen etc uit de Evangelische beweging daar niet of minder goed bij. Niet dat het per definitie fout is, maar toch....

Terug naar “Archief”