@boekenlezer,
wat is precies het nut? vanwaar de recensies over de gkv?
want ik ben laatst eens in een ander kerkverband geweest en nou.........( vul maar in )
Moderator: Moderafo's
Misschien een idee voor een nieuw topic? "Ik ben ...., en ben laatst in de .... geweest en daar vind ik van:......"meribel schreef:@boekenlezer,
want ik ben laatst eens in een ander kerkverband geweest en nou.........( vul maar in )
meribel schreef:@boekenlezer,
Boekenlezer bedoelt te zeggen dat een gereformeerd kerkverband gereformeerd moet blijven. Evangelisch is een heel andere manier van geloven (ik zeg niet minder goede!), en gereformeerd zijn houdt nu eenmaal in dat bepaalde dingen er niet bij passen. En dat onderscheid vervaagt steeds meer is zijn beleving. Tenminste zo vat ik zijn post op. Klopt dat, broeder?meribel schreef:misschien heb ik de laatste zin onduidelijk opgeschreven;
als je niet lid bent van het gkv-kerkverband, wat is dan het nut om daar gedachten over uit te wisselen?
( en waarom is evangelisch een bende? )
Boekenlezer schreef:Vrij zelden kom ik nog wel eens in een GKV, vanwege familiegebeurtenissen. Dit jaar tot nu toe twee keer.
Ik ben vrij kort geleden nog in een GKV-dienst geweest. Maar die dienst wekte vooral vervreemding bij mij op. Het was ook een vrij extreme dienst. Er werd geen enkele psalm gezongen, alleen maar opwekkingsliederen, en enkele gezangen. De muzikale begeleiding was ook anders dan gewoon, maar daar moet ik maar even niet moeilijk over doen. De preek vond ik ook niet sterk, om maar niet meer te zeggen dan dit.
Een punt wat mij nadien bezig hield was: waarom moeten bepaalde GKV-ers blijkbaar zo ontzettend 'evangelisch' doen als het om geloofsbeleving gaat? Waarom moest de gereformeerde identiteit blijkbaar overboord? Als Jan normaal een wat zwakke persoonlijkheid is, maar op zijn racefiets stevig kan fietsen, dan blijft hij ook in die hoedanigheid nog steeds Jan. Dan gaat hij zich toch ook niet uit schaamte een andere identiteit aanmeten? Dat is toch onzin? Want dat is het voor mijn gevoel een beetje: alsof men zich dan geen raad weet met gereformeerd-zijn, en dan maar voor 'evangelisch' kiest, want dat is veel cooler. Maar ik denk dat het probleem dieper zit: diversen in de GKV zijn in wezen helemaal niet gereformeerd, hebben helemaal geen gereformeerde identiteit. En daarom schakelen ze zo gemakkelijk over naar een 'evangelische' identiteit. Of eigenlijk schakelen ze niet over, ze zijn diep binnenin 'evangelisch'.
Nee, dan vond ik de dienst, die ik in januari van dit jaar heb meegemaakt in datzelfde kerkverband stukken beter. Die vond ik helemaal zo verkeerd nog niet. Gewoon normaal, met psalmen, en de predikant had ook nog wel wat zinnigs te zeggen. Zo kan het dus ook in de GKV.
Boekenlezer schreef:Als je graag dingen anders ziet in de gkv had je lid moeten blijven, ben je geen lid, dan niet.
Boekenlezer schreef:jij schrijft, gedachten uitwisselen. Waarom? ... Maar waarom oordelen over gkv-ers in de trant van: "ze weten zich geen raad met gereformeerd zijn dus kiezen ze voor iets cooler'
Het maakt niet uit of je lid blijft of niet, ze gaan daar toch wel door op de ingeslagen weg die ze willen. Er bestaan daar namelijk ook bezwaarden in dat kerkverband. Maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat die erg serieus genomen geworden.
Nee, ik geloof niet zo erg in: 'ik blijf lid, en in die situatie verander ik de boel wel even.'
Bovendien denk ik dat je ook best recht van spreken hebt over kerken waar je niet lid van bent. Anders gaat het namelijk worden: 'Ben ik mijns broeders hoeder?' En dat was niet helemaal het goede antwoord, heb ik begrepen.
Nee, maar waar ik nu op doel is: er hoort eigenlijk één kerk te zijn. Het is niet de bedoeling om meerdere kerken te hebben. We hebben dezelfde oorsprong, en we horen eigenlijk allemaal bij elkaar. We zouden eigenlijk allemaal één moeten worden (al zal dat niet mee gaan vallen vanwege ons mensen). Nu, vanuit die optiek lijkt het mij logisch dat het je niet alleen maar aangaat wat ze in je eigen kerkverband doen, maar eveneens wat er in andere kerkverbanden gebeurt. Daar mag je elkaar op aanspreken als volgelingen van Jezus Christus.
Sorry dat ik de laatste keer nogal negatief was. Dat kan nou eenmaal ook gebeuren.
En dat het gereformeerd-zijn iets is, wat mij dierbaar is, heb ik al verteld.
Ben jij zelf toevallig van de GKV?
Het gaat niet zozeer om de liederen, als wel om het feit dat, in de ogen van diverse mensen, de leer minder gereformeerd wordt, en dat daarom die liederen de kerk binnen komen.Petra777 schreef:Ik vraag me dan weer af wat gereformeerd zijn dan in zou houden.. kun je wel zeggen dat een kerkverband dat andere liederen toelaat dan alleen psalmen en gezangen niet meer gereformeerd is? Dat is dan misschien iets voor een ander topic. Zelf zie ik het juist als een verrijking dat er meerdere liederen worden gezongen. Al is het maar puur omdat je dan over rechtstreeks over Jezus kunt zingen. Iets wat ik bij psalmen mis. M.i. is het heel bijbels om nieuwe liederen te zingen, we worden er regelmatig toe opgeroepen, zelfs in de psalmen staat dat. Dit dan ook doen lijkt me bijzonder gereformeerd.
Ik kan je volgen, maar een kerk kiest ervoor om "Gereformeerd" te zijn. Dan passen liederen etc uit de Evangelische beweging daar niet of minder goed bij. Niet dat het per definitie fout is, maar toch....meribel schreef:ik ben het helemaal eens met Petra777, en @ race406, het is toch alleen maar een goed iets als je niet krampachtig voor het "gereformeerd-zijn" bepaalde liederen buiten de deur houdt, uit angst je identiteit te verliezen. Terwijl je jezelf dan aan allerlei menselijke verzonnen regeltjes onderwerpt , iets wat juist niet bijbels is.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten