Memmem schreef:God heeft mensen geschapen voor in het paradijs en geen robots. Mensen met een vrije wil, die zelf konden en mochten kiezen. En zo de verkeerde keuze gemaakt heeft.
Als God de mensen heeft geschapen voor het paradijs, waarom richt Hij de situatie dan zo in dat ze uit dat paradijs moeten verdreven worden?
1. Hij geeft hen een vrije wil, waardoor ze kunnen kiezen.
2. Hij laat de duivel de gedaante aannemen van een slang om hen te verleiden.
3. Hij laat toe dat de duivel de verleiding zo maakt dat ze daar nauwelijks weerstand kunnen aan bieden.
4. Als ze dan gekozen hebben (vrije keuze), worden ze ervoor gestraft.
En dat alles wist Hij vooraf. Hij wist dus vooraf dat de mensen niet in het paradijs zouden kunnen blijven. Waarom heeft Hij hen dan daarvoor geschapen? Zou God iets scheppen met een bepaalde bedoeling, en dan toelaten dat er van die bedoeling niets in huis komt?
Memmem schreef:Maar God is direct ook weer barmhartig en zegt zijn enige zoon naar de aarde te sturen om verzoening te doen voor zondige mensen.
Misschien is God dan wel barmhartig voor de mensen, maar helemaal niet voor Zijn eigen Zoon. Hij laat die dan maar lijden voor die schepselen die Zijn wil hebben getart, en die zijn bedoelingen hebben doorkruist. Als almachtige en alwetende God had Hij ervoor kunnen zorgen dat al die ellende nooit was gebeurd.
Dus vraag ik me af of God dat allemaal wel zo heeft bedoeld, dan wel dat Hij daar eigenlijk niet veel aan te zeggen heeft.
hijwel schreef:Ik weet alleen wel dat je alleen op grond van het offer wat Jezus voor ons heeft gebracht aan het kruis in de Hemel kan komen. Ik mag geloven dat God mij zal zien als een iemand die geen zonde gedaan heeft, omdat Jezus voor mij heeft betaald. Ik zal volkomen vrij gesproken worden.
Bedoel je dat dan als een soort verzekering voor het eeuwig leven, hijwel?