Heeft God mij lief?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant

Re: Heeft God mij lief?

Berichtdoor Horeb » 23 jun 2011 18:06

@Race406,

broeder race :lol: , ik heb je betoog gelezen. ik kan me daar wel in vinden maar ik vraag me af of ik de toepassing moet maken?
ik heb namelijk niet de indruk dat ik wat anders voorsta............als jij zegt en schrijft.

wat ik doe, en meerdere met mij, is de uitwassen uit de reacties halen die hier geplaatst worden. ik reageer op posts die m.i.te ver afwijken van wat God in Zijn woord bedoeld.
als oogst krijgen we vaak dat de kerkelijke gemeenten worden belasterd waar wij onze schreden zetten. de leer zou daar niet deugen......teveel wet.......te weinig evangelie. Jezus is daar maar bijzaak enz enz.
daar reageer ik dan weer op.................omdat ik dat zie als laster,wat het ook is.

we hoeven niet te staan naar zwaarheid maar naar klaarheid. er is een weg die God gaat met Zijn volk. je spreekt daar zelf ook over. deze weg is onderscheiden,dat is duidelijk, maar we zullen de wolven van de kudde moeten houden als opzieners daarvan. zeker diegene die deze gave van onderscheid hebben.
als die bijbelse weg wordt aangevochten.......en dat is verschillende keren voorgekomen hier........dan zal ik daar op reageren. niet om ruzie te zoeken of wat ook, maar om mij voor de zaak van Christus te beijveren.

verder bedankt voor je woorden :wink:

P.S.

Jes 22,17
Zie, de HEERE zal u wegwerpen met een mannelijke wegwerping, en Hij zal u ganselijk overdekken.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 23 jun 2011 20:19

quote="schelpje3" Maar veel forummers weten niet wat uurtjes van korte duurtjes inhoudt. Vele forummers halen het geloof uit hun zak, zoals het uitkomt. Strijd is er niet, want Jezus heeft alles overwonnen ? Ze gaan achter Hem aan.
En wat wij leren is dat wij doodliggen de in de zonden en misdaden en dat wij onszelf nimmer in beweging kunnen zetten, maar het van genade moeten hebben. Daarom is het juist zo kostelijk, als de Heere die korte tijd "overkomt".
Maar dat is ouderwets, komt uit de tale Kanaans en wordt niet meer begrepen helaas. Het zal altijd zo een kloof blijven.

Zoals belooft schelpje hier een posting van jou, die kloof waar jij het over hebt komt n.m.i.
van éénrichting. Het moet zoals door jou beleeft,...want anders ...kan niet waar zijn.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 23 jun 2011 20:22

kjmulder schreef:@ Marieke(en anderen)
Dat wij nergens recht op hebben ben ik het van harte mee eens. Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Lees nog een keer als je wilt.
Maar vanuit Zijn perspectief: Wíl Hij wel uit liefde dat wij allen zalig worden? Vandaar mijn passage uit Ezechiël:
32 Ik doe dit alles niet omwille van jullie – spreekt God, de HEER; laat dat tot je doordringen! Schaam je over je schandelijk gedrag, volk van Israël.

Een zoekend mens.

Romeinen 5:8 Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.

Ezechiël 36:32 Ik doe het niet om uwentwil, spreekt de Heere HEERE, het zij u bekend! Schaamt u en wordt schaamrood van uw wegen, gij huis Israëls!

Niet om uwentwil, opdat de zondaars ook inzien en moeten beseffen dat er niets goeds meer in hen is, en dat ze inzichzelf niet rechtvaardig zijn voor God, maar alleen in Christus, die vernieuwing schenkt in het hart, opdat de zondaar weer kan bestaan voor God, door genade!

Romeinen 5:1 Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus;
2 Door Welken wij ook de toeleiding hebben door het geloof tot deze genade, in welke wij staan, en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods.
3 En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt;
4 En de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop;
5 En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 23 jun 2011 21:52

uote="Marieke1984"

Niet om uwentwil, opdat de zondaars ook inzien en moeten beseffen dat er niets goeds meer in hen is, en dat ze inzichzelf niet rechtvaardig zijn voor God, maar alleen in Christus, die vernieuwing schenkt in het hart, opdat de zondaar weer kan bestaan voor God, door genade!

Zo is het helemaal Marieke, wat een geweldig God dat Hij voor ons Christus heeft gegeven
opdat wij een nieuw leven kunnen ontvangen, en een zondaar weer kan bestaan voor God
zoals jij zegt. :D
Wat een genade en liefde is dat.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 jun 2011 10:57

Horeb schreef:@Race406,

broeder race :lol: , ik heb je betoog gelezen. ik kan me daar wel in vinden maar ik vraag me af of ik de toepassing moet maken?
ik heb namelijk niet de indruk dat ik wat anders voorsta............als jij zegt en schrijft.

wat ik doe, en meerdere met mij, is de uitwassen uit de reacties halen die hier geplaatst worden. ik reageer op posts die m.i.te ver afwijken van wat God in Zijn woord bedoeld.
als oogst krijgen we vaak dat de kerkelijke gemeenten worden belasterd waar wij onze schreden zetten. de leer zou daar niet deugen......teveel wet.......te weinig evangelie. Jezus is daar maar bijzaak enz enz.
daar reageer ik dan weer op.................omdat ik dat zie als laster,wat het ook is.

we hoeven niet te staan naar zwaarheid maar naar klaarheid. er is een weg die God gaat met Zijn volk. je spreekt daar zelf ook over. deze weg is onderscheiden,dat is duidelijk, maar we zullen de wolven van de kudde moeten houden als opzieners daarvan. zeker diegene die deze gave van onderscheid hebben.
als die bijbelse weg wordt aangevochten.......en dat is verschillende keren voorgekomen hier........dan zal ik daar op reageren. niet om ruzie te zoeken of wat ook, maar om mij voor de zaak van Christus te beijveren.

verder bedankt voor je woorden :wink:

P.S.

Jes 22,17
Zie, de HEERE zal u wegwerpen met een mannelijke wegwerping, en Hij zal u ganselijk overdekken.

Wat een verbroedering ineens... ;-)

Je tekst heb ik gelezen, maat ik zie nog steeds niet wat een mannelijke wegwerping is. Maar goed, dat is bijzaak zullen we maar zeggen.

Ik ben blij dat we het aardig eens zijn over de inhoud. Alleen de kerken waar jij over spreekt, daar zit ik ook nog weleens, en anders luister ik eens wat via internet. En ik hoor veelal inderdaad veel wet. De wet moet gepredikt worden, maar ook de rest....
Ik hoor vaak wat ik in onze kerk ook hoor. De mens is niet in staat tot enig goed, maar juist geneigd tot alle kwaad. Door Christus kun je verzoening ontvangen, Zijn striemen onze genezing!
Maar vervolgens als het erop aan komt HOE krijgt men nu deel aan Christus? Dan stokt het vaak, dan wordt het: Bidt maar veel om een nieuw hartje.
Maar dat is nu juist niet wat in de Bijbel staat. De Here eist van ons bekering.
En dan komen we erachter dat we dat uit onszelf, in eigen kracht, niet kunnen, maar dat we Gods Geest nu zo nodig hebben. En die wil God ook geven, op het gebed!
Maar dat hoor ik (te) weinig helaas.
Het "Kniel aan de troon van Gods genade, leg je leven open voor God en laat Hem doen wat Hem goeddunkt."
En het "God laat een bidder niet staan, ga op je knieën en vraag om kracht tot bekering."
Dat heeft waarschijnlijk te maken met het verbond wat wij wel, en jullie weer niet hebben.
Maar mijn grootste vraag is en blijft: Hoe kan het zijn dat er in die gemeenten zoveel mensen zitten, en dat er veelal maar zo ontzettend weinig mensen zijn die zich bij Gods kinderen durven rekenen? God werkt toch veel rijker dan in 10% van de gemeente? Worden er door de prediking, het vaste bekeringsschema en de voorwaarden die er maar al te vaak worden bijgezocht, niet mensen afgehouden van de zekerheid van het geloof?
We moeten niet te bang zijn dat mensen zich kind van God durven noemen. Mocht er al een huichelaar (bewust of nog onbewust) tussen zitten, dan moet een ontdekkende prediking die mens aan zichzelf ontdekken.
Als bijna iedereen zich bekeerd noemt, dan is dat voor eigen rekening van die mensen, zolang de prediking maar ontdekkend en onderscheidend tussen bekeerd en onbekeerd is.
Als de prediking zo afsnijdend is dat er veel mensen zijn die wel bekeerd zijn, maar anders dan de "voorgeschreven weg", dan durven die zich dat niet toe te eigenen en wordt God niet de eer gebracht die Hem toekomt. En dat is veel zwaarder, daarvan zal van de predikers rekenschap worden geëist.
Nu, weer een heel verhaal, maar ik hoop dat je me begrijpt.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 24 jun 2011 12:23

Race406 schreef:.Ik ben blij dat we het aardig eens zijn over de inhoud. Alleen de kerken waar jij over spreekt, daar zit ik ook nog weleens, en anders luister ik eens wat via internet. En ik hoor veelal inderdaad veel wet. De wet moet gepredikt worden, maar ook de rest....

Zelfs in de meest 'rechtse' kerken wordt wet ÉN evangelie gepreekt... dus ik weet niet welke preek je hebt beluisterd waar dat in ontbrak?

...Maar vervolgens als het erop aan komt HOE krijgt men nu deel aan Christus? Dan stokt het vaak, dan wordt het: Bidt maar veel om een nieuw hartje.

Ik weet niet van welk kerkverband je deze 'karikatuur' maakt?

"God laat een bidder niet staan, ga op je knieën en vraag om kracht tot bekering."

Is dat niet hetzelfde als "bid maar veel om een nieuw hartje"

Hoe kan het zijn dat er in die gemeenten zoveel mensen zitten, en dat er veelal maar zo ontzettend weinig mensen zijn die zich bij Gods kinderen durven rekenen?

Misschien hierom: Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 24 jun 2011 12:51

Kan iemand mij uitleggen wat er wordt bedoeld met "uurtjes van korte duurtjes"? Ik ben vooral ook geïnteresseerd naar de bijbelse onderbouwing ervan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jun 2011 12:59

Ik zal proberen het je uit te leggen.
Vele mensen die tot geloof komen beginnen met het verbeteren van hun leven. Ze gaan naar de kerk, doen misschien de tv weg, de Bijbel komt op tafel, men vloekt niet meer etc. Dan gebeurt er veel, maar de schuld is blijven liggen. God komt vroeg of laat op die schuld terug.
Lees maar over Jona. Het lot wordt geworpen en allen kijken naar Jona, hij moet overboord !
Wanneer de Heere iemand ontdekt aan die schuld, kun je alleen nog maar erkennen: ik ben schuldig. Ik ben een onrechtvaardig mens. U bent volmaakt en rechtvaardig. En dan is er die inleving en overname. DAT zijn de uurtjes van korte duurtjes. Want het gaat weer weg.
Je vraagt een Bijbelse onderbouwing. Die staat er zo letterlijk niet. Maar Gods kinderen herkennen dit allemaal !
Dat is niet aangeleerd of nageaapt, want er kan nog geestelijke eenzaamheid zijn ook.
Maar je kunt er wel over lezen in de Bijbel. Jona, David, Simeon.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 24 jun 2011 13:07

race:Hoe kan het zijn dat er in die gemeenten zoveel mensen zitten, en dat er veelal maar zo ontzettend weinig mensen zijn die zich bij Gods kinderen durven rekenen?

rins schreef:Misschien hierom: Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Jes.30:15 Want zo zegt de Heere HEERE, de Heilige van Israël: Door terugkeer en rust zou u verlost worden, in stilheid en vertrouwen zou uw sterkte zijn, maar u hebt niet gewild.
Mat.23:37 Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt wie naar u toe gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels; maar u hebt niet gewild!
Lukas 19:27 Maar deze vijanden van mij, die niet wilden dat ik koning over hen zou zijn, breng ze hier en sla ze hier voor mijn ogen dood.
Markus 16:16 ... wie niet geloofd zal hebben zal verdoemd worden.
Joh.1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Conclusie: niet vanwege de uitverkiezing maar GIJ HEBT NIET GEWILD!!! EN/OF VANWEGE HET ONGELOOF!!!

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 24 jun 2011 13:16

1a2b3c schreef:Jes.30:15 Want zo zegt de Heere HEERE, de Heilige van Israël: Door terugkeer en rust zou u verlost worden, in stilheid en vertrouwen zou uw sterkte zijn, maar u hebt niet gewild.
Mat.23:37 Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt wie naar u toe gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels; maar u hebt niet gewild!
Lukas 19:27 Maar deze vijanden van mij, die niet wilden dat ik koning over hen zou zijn, breng ze hier en sla ze hier voor mijn ogen dood.
Markus 16:16 ... wie niet geloofd zal hebben zal verdoemd worden.
Joh.1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Conclusie: niet vanwege de uitverkiezing maar GIJ HEBT NIET GEWILD!!! EN/OF VANWEGE HET ONGELOOF!!!

Je hebt wel gelijk hoor dat er door ongeloof en onwil mensen onbekeerd blijven.
Maar in het stukje van Race406 ging het over de percentage van 10% (hoe hij er aan komt is mij totaal een raadsel, dat even terzijde) en dat er dus weinig mensen bekeerd zijn. Vandaar mijn citaat.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 24 jun 2011 15:20

cornelia77 schreef:Kan iemand mij uitleggen wat er wordt bedoeld met "uurtjes van korte duurtjes"? Ik ben vooral ook geïnteresseerd naar de bijbelse onderbouwing ervan.

Toen ik nog 'rechts' kerkte heb ik het altijd zo horen uitleggen: de keren dat God 'overkomt' en je er echt zeker van bent dat Hij van je afweet, zijn zeldzaam en zo weer voorbij.
Dan slaat de twijfel weer toe en wordt het weer donker. Ik heb geen Bijbelse onderbouwing voor je want die is er bij mijn weten niet.
Na de uitstorting van de Heilige Geest zou ik niet zo gauw een voorbeeld kunnen geven van een twijfelende gelovige.
Het zal er best wel zijn want Jakobus waarschuwt voor twijfel, en dat zal hij niet voor niets gedaan hebben. Jak.1:6.
Maar we mogen geen twijfel accepteren, integendeel zo iemand zal niets ontvangen van de Heere staat er in Jak.1:7.
Paulus gaat beslist niet uit van zulke 'uurtjes van korte duurtjes' dat kunnen we in zijn brieven duidelijk lezen.
Hij ontkent zeker niet de strijd die elke gelovige leert kennen, maar het is wel een strijd die we in het geloof strijden, zie o.a. Ef.6 daar staat hoe we de duivel kunnen weerstaan.

rins: Ik snap wat je bedoelt! :wink:

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 jun 2011 15:35

En Jezus zei: Uw hart worde niet ontroerd gij gelooft in God, gelooft ook in Mij

Jezus zei; Ik ben de weg en de waarheid en het leven
niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader
gekend hebben. Van nu aan kent gij Hem en hebt
gij Hem gezien.

Geloven in God zonder Jezus te kennen heeft geen zin, want niemand
kan tot God komen dan door Jezus alleen.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 24 jun 2011 20:46

schelpje3 schreef:Ik zal proberen het je uit te leggen.
Vele mensen die tot geloof komen beginnen met het verbeteren van hun leven. Ze gaan naar de kerk, doen misschien de tv weg, de Bijbel komt op tafel, men vloekt niet meer etc. Dan gebeurt er veel, maar de schuld is blijven liggen. God komt vroeg of laat op die schuld terug.
Lees maar over Jona. Het lot wordt geworpen en allen kijken naar Jona, hij moet overboord !
Wanneer de Heere iemand ontdekt aan die schuld, kun je alleen nog maar erkennen: ik ben schuldig. Ik ben een onrechtvaardig mens. U bent volmaakt en rechtvaardig. En dan is er die inleving en overname. DAT zijn de uurtjes van korte duurtjes. Want het gaat weer weg.
Je vraagt een Bijbelse onderbouwing. Die staat er zo letterlijk niet. Maar Gods kinderen herkennen dit allemaal !
Dat is niet aangeleerd of nageaapt, want er kan nog geestelijke eenzaamheid zijn ook.
Maar je kunt er wel over lezen in de Bijbel. Jona, David, Simeon.

Dit herken ik dan persoonlijk helemaal niet. Er zijn heus wel momenten van twijfel. Tijden dat ik gevoelsmatig ver bij de Heere vandaan leef. Maar dat is dan altijd mijn schuld! Dan liggen er bijvoorbeeld onbeleden zonden tussen de Heere en mij. Maar zo moet het niet zijn. En zo hoeft het ook niet te zijn.
En nog iets...Je schrijft over mensen die tot geloof komen, maar de schuld is blijven liggen. Wat bedoel je dan met tot geloof komen? Volgens mij is tot geloof komen Jezus Christus als je Borg en Zaligmaker erkennen. De rechtvaardigmaking. Dan kan er geen schuld meer zijn blijven liggen, toch?

Jetjuhhh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jetjuhhh » 24 jun 2011 20:58

Als je God erkent tot je borg, kan er wel schuld blijven liggen,
maar niet levenslang. Iedereen heeft wel zijn ''verborgen zonden''
Die wil je misschi eerst ook niet wegdoen, maar op een gegeven moment kun je er niet meer onderuit en moet je het aan God belijden.
Als je je zonden niet belijdt, kan God ze ook niet vergeven..
Geloof, hoop en liefde!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 jun 2011 21:13

rins schreef:Zelfs in de meest 'rechtse' kerken wordt wet ÉN evangelie gepreekt... dus ik weet niet welke preek je hebt beluisterd waar dat in ontbrak?

Ik weet niet van welk kerkverband je deze 'karikatuur' maakt?

Is dat niet hetzelfde als "bid maar veel om een nieuw hartje"

Misschien hierom: Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Rins, het evangelie waar jij het over hebt is een half evangelie. Wel zeggen dat je Jezus nodig hebt (en dat is helemaal waar!), maar niet zeggen HOE een mens daar deel aan krijgt.
Velen zijn geroepen, er zijn 7 miljard mensen op de wereld.
Weinigen uitverkoren, er zijn 1 miljard christenen.
1 miljard t.o.v. 7 is erg weinig... Niet dat ik geloof dat ieder lid van een kerk ook zo naar de hemel gaat, ik wil je alleen even ook anders tegen de tekst laten aankijken.
Ik maak geen karikatuur van een kerverband. Ik ageer tegen iedereen,ongeacht welk verband, die mensen afscheept met een uitgestalde Christus en vervolgens niet zegt hoe men deel krijgt aan Christus.
Bid maar veel om een nieuw hartje is vervolgens wachten. Kracht om je te bekeren houdt in dat je in de kracht van de Geest je leven omgooit.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”