Heeft God mij lief?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jozo
Kapitein
Kapitein

Re: Heeft God mij lief?

Berichtdoor Jozo » 21 jun 2011 13:45

Wanneer wij onze zonden belijden voor God, zullen wij daar smart over voelen, als het goed is !

Dat klopt, maar tegelijkertijd hebben we de zekerheid dat God die zonden vergeeft.

Al met al zijn jouw en mijn antwoord samen weer het antwoord van vraag 60 van de heidelberse catechismus :wink:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 21 jun 2011 14:51

schelpje3 schreef:Volgens mij moet je juist niet op je gevoel vertrouwen. Ons gevoel kan ons bedriegen. Wij kunnen tijdelijk wat geemotioneerd zijn door een tekst of een Psalm, maar dat is niet het ware kenmerk. Niettemin gaat het ook niet geheel buiten ons gevoel om.
Wanneer wij onze zonden belijden voor God, zullen wij daar smart over voelen, als het goed is !
Als we er geheel koud onder kunnen blijven, is dat niet bepaald een vrucht.

Aha, daar ben ik het nou eens een keertje helemaal mee eens.
Je kunt in een 'halleluja' stemming zijn zonder enkele grond, bijv. door te belijden dat Jezus je Verlosser is terwijl je Hem niet als Heer aanvaard.
Of andersom, je voelt je bedrukt bijv. omdat je weer in een zonde gevallen bent, maar dan mag je toch weten/geloven dat Hij je Verlosser en Heere is.

Jozo schreef:Soms heb ik het idee dat veel mensen onder geloofszekerheid verstaan dat het gaat om ons gevoel en onze waarneming (en soms ook onze prestaties). Oftewel, dat geloofszekerheid berust op de kracht van ons geloof.

Dat is volgens mij geen bijbelse gedachte. Ik denk dat als we werkelijk onze zonden belijden en vragen of Jezus Christus onze zonden wil vergeven, dat we dan mogen weten dat Hij ze ook ZAL vergeven. En dat we dan ook mogen weten dat we gered zijn.

Eventueel kan ik een heel lijstje met teksten hier neerzetten die deze visie ondersteunt. :wink:

Dat zou best eens waar kunnen zijn, ik 'voel' de geloofszekerheid echt niet 60 min. in een uur, of 24 uur per dag, ook niet altijd 7 dagen per week, maar er is wel een rustig geloven/weten/vertrouwen.
Dan voel je jezelf niet 'op de toppen' maar Jezus beveelt ons ook niet te voelen maar te geloven, dus sta ik niet zoveel stil mij mijn gevoel.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 21 jun 2011 16:54

Jozo schreef:Soms heb ik het idee dat veel mensen onder geloofszekerheid verstaan dat het gaat om ons gevoel en onze waarneming (en soms ook onze prestaties). Oftewel, dat geloofszekerheid berust op de kracht van ons geloof.

Dat is volgens mij geen bijbelse gedachte. Ik denk dat als we werkelijk onze zonden belijden en vragen of Jezus Christus onze zonden wil vergeven, dat we dan mogen weten dat Hij ze ook ZAL vergeven. En dat we dan ook mogen weten dat we gered zijn.

Eventueel kan ik een heel lijstje met teksten hier neerzetten die deze visie ondersteunt. :wink:

ten diepste is de discussie over twijfel/ongeloof, het wel dan niet vervullen van Gods wet door een christen. de geloofszekerheid/onzekerheid, de verlengenis van deze geloofsvraag.........

wie ben ik en wat zou ik moeten zijn voor Gods heilig Aangezicht?

deze vraag bepaald ons leven als we werkelijk door Gods Geest zijn stilgezet op onze levensweg. dan gaan we onszelf bezien ten aanzien van onze schepper en ons scheppingsdoel.
het lijkt me ten enen male onmogelijk om in die "proeve van bekwaamheid" altijd te slagen. Als God de Geest me aan mezelf ontdekt..... mij mijn zondige bestaan laat zien, dan zal ik God belijden een kleine schuldige zondaar te zijn. op dat moment mag ik dan misschien wel weten van een schuldovernemende borg, maar Hij is niet aan mijn ziel toegepast.
Als Gods volk op de juiste plaats is dan is bovenstaande vraag in hun hart. en hoe kleiner we worden voor Zijn aangezicht, hoe ootmoediger we worden. dan hebben we niet meer de mond vol van Jezus die mijn zondeschuld bedekt heeft......alsof het over mij moet gaan......nee, dan gaan we praten over dat grote Heilgeheim dat Jezus af heeft willen komen van de hoge hemel om nog zaligheid te willen bewerken voor zo'n albederver als ik ben.
bij die vraag......komt er twijfel in het hart......meermalen daags......of het niet zou kunnen zijn dat ik mezelf bedrieg. mijn hart is immers zo arglistig.
nooit kunnen we diep genoeg buigen onder Gods rechtvaardigheid. en.....hoe meer vrucht er is in het leven van een kind des Heeren, hoe dieper hij buigt. het is net als een vruchtboom in het rijk der natuur.
degene met het meeste ontvangen genade, neemt de kleinste gestalte in voor God. dan hoor ik een Abram bidden......"ik zal mij onderwinden tot de HEERE te spreken hoewel ik stof en as ben"
dat is een andere gestalte als ik tegenwoordig lees en hoor onderweg en op fora zoals ook hier. die ootmoed wordt in mijn ogen node gemist. het lijkt me geen best teken.
gelukkig kan ik er soms nog wel van lezen en dan stroomt het hart vol van erkenning en weet ik een broeder of zuster gevonden te hebben.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 21 jun 2011 16:58

schelpje3 schreef:Volgens mij moet je juist niet op je gevoel vertrouwen. Ons gevoel kan ons bedriegen. Wij kunnen tijdelijk wat geemotioneerd zijn door een tekst of een Psalm, maar dat is niet het ware kenmerk. Niettemin gaat het ook niet geheel buiten ons gevoel om.
Als we er geheel koud onder kunnen blijven, is dat niet bepaald een vrucht.

klopt, maar het kan ook niet zonder gevoel. wee die beredeneerde Godsdienst die altijd overal een antwoord op hebben. Ik kan daar niet in mee.........jij ook niet :?

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 21 jun 2011 18:22

ten diepste is de discussie over twijfel/ongeloof, het wel dan niet vervullen van Gods wet door een christen. de geloofszekerheid/onzekerheid, de verlengenis van deze geloofsvraag.........

Volgens mij is het dat niet. Als we Gods wet zouden moet vervullen zouden we nooit geloofszekerheid kunnen ontvangen.

wie ben ik en wat zou ik moeten zijn voor Gods heilig Aangezicht?

Dat heeft meer te maken met heiligmaking dan met geloofszekerheid.

bij die vraag......komt er twijfel in het hart......meermalen daags......of het niet zou kunnen zijn dat ik mezelf bedrieg. mijn hart is immers zo arglistig.

Kun je dat bijbels onderbouwen? Het hangt namelijk niet van jouw gevoel af of je zalig bent of niet.
Het gaat namelijk wel in tegen de catechismusantwoorden die ik zojuist heb laten zien.

klopt, maar het kan ook niet zonder gevoel. wee die beredeneerde Godsdienst die altijd overal een antwoord op hebben. Ik kan daar niet in mee.........jij ook niet

Geloof zonder gevoel dat gaat inderdaad niet samen. Maar geloof dat alleen gebaseerd is op gevoel is als een ronddobberend schip. Het gevoel komt met het geloof mee. maar het gevoel bepaald niet onze zaligheid.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 21 jun 2011 19:31

Wanneer geloven we normaal gesproken iets? Als degene die iets beloofd betrouwbaar is en in staat is waar te maken wat hij beloofd.
Stel dat een schatrijk en eerlijk man beloofd dat iedereen die op een bepaalde dag, op een bepaalde tijd bij hem in de winkel komt een presentje krijgt.
Als je die man geloofd en wilt dat presentje hebben zorg je dat je op de juiste tijd in die winkel bent, en als je het niet geloofd en/of niet hebben wilt dan blijf je thuis.
Maar het is onzin om dan te zeggen: ik ga eerst eens in mezelf zitten spitten hoe ik me nu eigenlijk voel, en aan de hand daarvan geloof ik die man of niet.
Als ik me niet slecht of juist goed genoeg voel, dan kom ik niet want dan kan ik niet geloven dat hij de waarheid spreekt.
Of: eigenlijk vind ik dat de winkelier me moet komen halen als hij het meent.
Bovendien die man weet toch dat ik niet lopen kan, terwijl ondanks dat we wel de verkeerde kant op kunnen lopen. Dat kunnen we dan weer wel, dus die smoes gaat niet op.
Het zit alleen maar vast op ongeloof en/of onwil. En natuurlijk heb je gevoelens bij de dingen die je meemaakt, dat is met alles zo.
Kan ook nog best zijn dat je op weg naar de winkel twijfelt: het zal toch wel echt waar zijn, dan heb je niet zo'n groot geloof maar die winkelier ziet alleen maar dat je er bent dus lost hij zijn belofte in.

Je kunt er een hoop meer van maken en de aandacht van de goedheid van de Gever afleiden naar jezelf toe, maar het is en blijft een feit: als je komt ontvang je, kom je niet ontvang je niet.
En als je komt en ontvangt, ja dan ben je blij, dankbaar e.d. Hand.8:39 hij vervolgde zijn weg met blijdschap.
Zij gaan van kracht tot kracht steeds voort, niet van twijfel tot twijfel, want die twijfelt is gelijk aan een baar der zee... Jakobus.

Geloofszekerheid is voluit Bijbels!!!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2011 19:42

Je vergelijkt steeds menselijke dingen met iets wat veel verder en hoger strekt ! Was de reformatorische leer te zwaar voor je ? Als wij beseffen dat God ons lief zou hebben, zouden we ootmoedig en nederig worden en niet zo vol van ons eigen geloof en kunnen.

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 21 jun 2011 19:47

Heeft God mij lief?
1 Johannes 4:7 Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God;
8 Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde.
9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.
10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.
11 Geliefden, indien God ons alzo lief heeft gehad, zo zijn ook wij schuldig elkander lief te hebben.

19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.
20 Indien iemand zegt: Ik heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft?
21 En dit gebod hebben wij van Hem, namelijk dat die God liefheeft, ook zijn broeder liefhebbe.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 21 jun 2011 20:22

1a2b3c schreef:Wanneer geloven we normaal gesproken iets? Als degene die iets beloofd betrouwbaar is en in staat is waar te maken wat hij beloofd.
Stel dat een schatrijk en eerlijk man beloofd dat iedereen die op een bepaalde dag, op een bepaalde tijd bij hem in de winkel komt een presentje krijgt.
Als je die man geloofd en wilt dat presentje hebben zorg je dat je op de juiste tijd in die winkel bent, en als je het niet geloofd en/of niet hebben wilt dan blijf je thuis.
Maar het is onzin om dan te zeggen: ik ga eerst eens in mezelf zitten spitten hoe ik me nu eigenlijk voel, en aan de hand daarvan geloof ik die man of niet.
Als ik me niet slecht of juist goed genoeg voel, dan kom ik niet want dan kan ik niet geloven dat hij de waarheid spreekt.
Of: eigenlijk vind ik dat de winkelier me moet komen halen als hij het meent.
Bovendien die man weet toch dat ik niet lopen kan, terwijl ondanks dat we wel de verkeerde kant op kunnen lopen. Dat kunnen we dan weer wel, dus die smoes gaat niet op.
Het zit alleen maar vast op ongeloof en/of onwil. En natuurlijk heb je gevoelens bij de dingen die je meemaakt, dat is met alles zo.
Kan ook nog best zijn dat je op weg naar de winkel twijfelt: het zal toch wel echt waar zijn, dan heb je niet zo'n groot geloof maar die winkelier ziet alleen maar dat je er bent dus lost hij zijn belofte in.

Je kunt er een hoop meer van maken en de aandacht van de goedheid van de Gever afleiden naar jezelf toe, maar het is en blijft een feit: als je komt ontvang je, kom je niet ontvang je niet.
En als je komt en ontvangt, ja dan ben je blij, dankbaar e.d. Hand.8:39 hij vervolgde zijn weg met blijdschap.
Zij gaan van kracht tot kracht steeds voort, niet van twijfel tot twijfel, want die twijfelt is gelijk aan een baar der zee... Jakobus.

Geloofszekerheid is voluit Bijbels!!!

van mij mag je. ik kan en zal je niet volgen. ook mis ik de gestalte van Abraham erin :( . de ouden zeiden van Gods volk; "het is een volk van och en ach". ook toen werd al gewaarschuwd voor de "gearriveerde" christenen die de bekering en de vergeving van hun zonden altijd maar op aanvraag konden tonen.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 21 jun 2011 21:15

Horeb schreef:van mij mag je. ik kan en zal je niet volgen. Om eerlijk te zijn: dit was een voorbeeldje van één van de oude schrijvers van wie jij zegt dat je ze zo waardeert! :wink:
ook mis ik de gestalte van Abraham erin :(
ik hoef de gestalte van Abraham ook niet te vertonen maar Gal.4:19 ...totdat Christus gestalte in u krijgt.
We moeten Zijn beeld gelijkvormig worden. Gal.2:20 Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij;
. de ouden zeiden van Gods volk; "het is een volk van och en ach".Nergens staat er in de Bijbel dat Zijn volk en één van 'och en ach' is. Is mis je Bijbelse onderbouwing, terwijl de 'ouden' toch echt op het hart drukten dat het alleen het Woord is.
In de Bijbel staat: Verblijd u ten alle tijd, wederom zeg ik u: verblijd u!
Dus die och en ach schrijvers waren dan niet zo Bijbelgetrouw

ook toen werd al gewaarschuwd voor de "gearriveerde" christenen die de bekering en de vergeving van hun zonden altijd maar op aanvraag konden tonen.
1Pet.3:15 en wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die u rekenschap vraagt van de hoop die in u is, Mat.6:16 En wanneer u vast, toon dan geen droevig gezicht, zoals de huichelaars. Zij vervormen namelijk hun gezicht, zodat zij door de mensen gezien worden als zij vasten. Voorwaar, Ik zeg u dat zij hun loon al hebben.

schelpje3 schreef:Je vergelijkt steeds menselijke dingen met iets wat veel verder en hoger strekt ! Was de reformatorische leer te zwaar voor je ? Als wij beseffen dat God ons lief zou hebben, zouden we ootmoedig en nederig worden en niet zo vol van ons eigen geloof en kunnen.

Dat verwijt kun je Jezus dan ook maken, Hij gebruikte ook alledaagse voorbeelden.
Ik ben niet vol van mijn eigen geloof, maar van WAT ik geloof, da's een verschil. En daar voel ik me niet trots over maar ontzettend blij en dankbaar.
DIE reformatorische leer waar jij het over hebt is dringend aan een nieuwe hervorming toe, misschien wel net zo dringend als in de tijd van Luther.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2011 21:26

Wat zou er mis zijn met de reformatorische leer ? Zou jij dit willen hervormen, je plaatst jezelf in de voetsporen van Luther :? Je bent ooit uit die kerken gestapt om wat voor reden dan ook, maar je bent behoorlijk vijandig ernaar toe geworden. Dat zie je vaker, dus is niks nieuws.
Het moet vooral niet te zwaar zijn, lekker ruim. Geloof is voor iedereen.
Geen aanvechtingen, gewoon geloven. Wat een rustig leven heb jij !
Maar niet helemaal, want er moeten nog een paar hardnekkige forummers overgehaald worden, plus honderdduizend anderen, die in die leer willen blijven.
Wat is er ooit echt gebeurd dat je zo veranderd bent :?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 21 jun 2011 21:43

schelpje3 schreef:Wat zou er mis zijn met de reformatorische leer ? sommigen hebben een voorwaardelijk evangelie, een een door mensen uitgedacht systeem/schema evangelie enzo. Die weten precies God na te rekenen hoe Hij mensen bekeerd e.d. Zou jij dit willen hervormen,maakt mij niet uit wie, ik had geen namen genoemd :wink: je plaatst jezelf in de voetsporen van Luther :?Luther was ook maar een gewoon mens hoor Je bent ooit uit die kerken gestapt om wat voor reden dan ook, maar je bent behoorlijk vijandig ernaar toe geworden. Dat zie je vaker, dus is niks nieuws.
Het moet vooral niet te zwaar zijn, lekker ruim.niet zwaarder en smaller dan er in de Bijbel staat, Opb.22:18...Als iemand iets aan deze dingen toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek geschreven zijn. 19 En als iemand afdoet van de woorden van het boek van deze profetie, zal God zijn deel afdoen van het boek des levens Geloof is voor iedereen.Jezus is er voor iedereen die Hem hebben wil, da's net even anders
Geen aanvechtingen, gewoon geloven. Wat een rustig leven heb jij ! de strijd van gelovigen is veel meer het leven van alle dag. Wat doe je: vertel je een leugentje om bestwil, of ben je eerlijk terwijl je weet dat je dan een enorme lading problemen op je dak krijgt. Zomaar een voorbeeldje...., en lees Ef.6 we hebben de strijd tegen de duivel.
Maar niet helemaal, want er moeten nog een paar hardnekkige forummers overgehaald worden, plus honderdduizend anderen, die in die leer willen blijven.gelovigen hoeven alleen maar te getuigen, overtuigen is Gods werk
Wat is er ooit echt gebeurd dat je zo veranderd bent :?God gaan geloven in plaats van dominees die een verkeerde kerkleer brachten, en een aantal schrijvers die een verkeerde leer brachten aan de kant gezet.

Atro

Berichtdoor Atro » 21 jun 2011 22:32

@1a2b3c

Dus als ik het goed begrijp kan iedereen zalig worden? :shock: En welke leer is verkeerd die door de dienstknechten des Heeren wordt verkondigd? En wat is dan het voorwaardelijk Evangelie? En aan wat voor Herziene Reformatie zat je te denken?

Kan je deze vragen voor mij beantwoorden 1a2b3c? Want er ligt nu een hoop onduidelijkheid bij mij!

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 22 jun 2011 07:29

@1a2b3c: Wat jij doet, is getuigen van een sterke afkeer van medegelovigen. Denk jij dat er in die andere kerken geen een bekeerde tot God zal zittn? Dan heb je werkelijk waar oogkleppen op! 'Voor mij werkte het niet in die andere kerk.' Dat argument ben ik vaak tegengekomen op deze website. En ik vind het een raar standpunt. Want waar God wil werken, trekt hij door. 'Trek mij, en wij zullen u nalopen'. Waarom dan 'trek mij' op plaats nr. 1? Waarom dan niet: Wij lopen u na en dan Gij hoeft ons niet trekken want wij lopen vanzelf achter U aan?
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 22 jun 2011 07:45

Atro schreef:@1a2b3c

Dus als ik het goed begrijp kan iedereen zalig worden? :shock:
Joh.3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat IEDER die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Atro schreef: En welke leer is verkeerd die door de dienstknechten des Heeren wordt verkondigd?

De leer die de hele bekeringsweg in een schema heeft uitgewerkt, wat in de juiste volgorde moet verlopen met de voorgeschreven gevoelens erbij.
De leer die denkt God te kunnen narekenen, Zijn werk durft te (ver)oordelen als Hij het bij een ander anders doet dan zij denken dat het moet. Rom.11:33 ...hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn oordelen en onnaspeurlijk Zijn wegen! De leer van de 'nederige hoogmoed'.
Dat geloofszekerheid iets is voor 'de elite' in het geloof.

Verder heb je in sommige kerken ook nog de zgn. 'standenleer', ook puur onbijbels.
Wedergeboren zijn zonder Jezus te kennen, want dat is een hogere stand. Zien is nog geen hebben, bedekte schuld is geen vergeven schuld, en in het Vaderhart van God terug gebracht worden zou de hoogste stand zijn meen ik.
Iemand die wedergeboren is kent Jezus door het geloof, Joh.14:6. Ik ben de weg, de waarheid en het leven... Zijn zonden zijn vergeven,Markus 16:16. Hij heeft eeuwig leven Joh.3:36 Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven. En God IS zijn Vader. Rom.8:15 maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader! Zie ook Gal.4:6.
Atro schreef: En wat is dan het voorwaardelijk Evangelie?

Alles wat je eerst 'moet' om in Jezus te mogen geloven. Er zijn geen voorwaarden Opb.22:17 ...en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.
Hij is de grote Medicijnmeester en geneest iedereen die tot Hem komt. De meesten gaan naar de dokter omdat ze zich ziek voelen, maar iemand die weet dat hij een dodelijke kwaal heeft ook al heeft hij geen pijn, die stuurt Hij niet weg maar die wordt evengoed genezen.
En aan wat voor Herziene Reformatie zat je te denken?
Weer terug naar alleen het Woord!

Kan je deze vragen voor mij beantwoorden 1a2b3c? Want er ligt nu een hoop onduidelijkheid bij mij![/quote]

Sommigen hier stellen dat twijfel HET kenmerk van een waar geloof is. Twijfel is ongeloof, en ongeloof is de grootste zonde.
Dus dan zou zonde het kenmerk van geloof zijn, dan kun je met evengoed zeggen dat moord ook een kenmerk is van geloof. Want waarom de ene zonde wel en de andere niet?

Terug naar “Archief”