E-nummers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Re: E-nummers

Berichtdoor juffiejuf » 20 jun 2011 06:54

Pas las ik dat wetenschappelijk bewezen was dat aspartaam zorgde voor vroeggeboortes.
Hier proberen we er een beetje op te letten door geen light producten te kopen en keuzes te maken.
In de goedkopere cassis van AH zit een zooi aspartaam terwijl in andere het niet zit. Dan is voor mij de keuze snel genoeg gemaakt. Kopen ook al een tijdje geen light producten meer.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 jun 2011 07:46

De uitkomst van dat onderzoek is niet zo stellig als je dat nu beweert. Het was een onderzoek naar de eetgewoontes van zwangere vrouwen waarbij vrouwen met overgewicht ( die sowieso meer risico lopen op complicaties zoals vroeggeboortes) en vrouwen zonder overgewicht gevolgd werden. Hun eetgewoontes werden daarbij in kaart gebracht. Er is een mogelijk verband tussen vroeggeboortes en aspartaam, maar wetenschappelijk nog niet aangetoond. De EU gaat het nu nader onderzoeken.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 20 jun 2011 08:05

Oké...

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 20 jun 2011 10:27

Ik denk zelf dat heel veel dingen ook wel wat overtrokken worden. En dat is nog weleens jammer. Er zullen ook zeker dingen bij zitten wat niet goed is. Maar voor alles geldt: overal waar 'te' voor staat is verkeerd. Behalve tevreden!! :D
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 20 jun 2011 14:57

Wij letten wel goed op E/nummers. Een aspartaam en zo min mogelijk-geen E621. Is wel goed te doen, hoor. Zo veel mogelijk puur eten, naturel chips ipv. andere smaakjes...Even opletten met boodschappen doen.
Bouillonblokjes is altijd zoeken. Daar beginnen de ingredienten soms met E621, zit dat er dus het meest in!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2011 15:24

cornelia77 schreef:Wij letten wel goed op E/nummers. Een aspartaam en zo min mogelijk-geen E621. Is wel goed te doen, hoor. Zo veel mogelijk puur eten, naturel chips ipv. andere smaakjes...Even opletten met boodschappen doen.
Bouillonblokjes is altijd zoeken. Daar beginnen de ingredienten soms met E621, zit dat er dus het meest in!

Nu zou ik geen enkele soort chips 'puur' willen noemen en ik houd teveel van paprika chips om dat op te geven (hoewel ze die hier in ierland weer niet kennen - beter voor de lijn wel).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jun 2011 15:42

Wat is er mis met E621?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 jun 2011 15:52

Zaterdag gelezen in het AD. Hoe eng zijn E nummers ? Een chemicus ontrafelt de feiten en de fabels.
Veel nummers zijn veilig, omdat het gewoon vezels zijn, of omdat ze van nature ook in het lichaam voorkomen of kleurstoffen die van nature in groente en fruit voorkomen. E385 echter, is een voedingszuur, kan bij overmatig gebruik leiden tot bloedarmoede !
Volgens dit artikel is aspartaam juist minder giftig dan saccharine, acesulfaam-K en cyclamaat !
Een verslaggever probeert een week zonder E's te leven, maar dat valt niet mee.
Je moet dan echt enkel puur en natuurlijk eten, ze ging de boot al in bij een zakje snoepjes en een pakje kokosmelk.
Zelfs een gezond glaasje cranberrysap bleek E331, natuurlijk aroma (!) en sucralose te bevatten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2011 16:23

schelpje3 schreef:Zaterdag gelezen in het AD. Hoe eng zijn E nummers ? Een chemicus ontrafelt de feiten en de fabels.
Veel nummers zijn veilig, omdat het gewoon vezels zijn, of omdat ze van nature ook in het lichaam voorkomen of kleurstoffen die van nature in groente en fruit voorkomen.

Ze zijn allemaal veilig, omdat ze pas een E-nummer krijgen nadat ze zijn getest en goedgekeurd voor de Europese markt.

E385 echter, is een voedingszuur, kan bij overmatig gebruik leiden tot bloedarmoede !

Bij overmatig gebruik is ALLES giftig, zelfs water.

Zelfs een gezond glaasje cranberrysap bleek E331, natuurlijk aroma (!) en sucralose te bevatten.

Mensen doen veel te paniekerig over E-stoffen. Natuurlijk zijn er altijd mensen die wat gevoeliger zijn voor een bepaalde stof en het kan best even duren voordat je erachter bent wat, maar voor het overgrote merendeel van de mensen geldt dat E-stoffen totaal geen kwaad kunnen (tenzij je 100 keer zoveel naar binnen werkt als waar de wetenschappers vanuit zijn gegaan).

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 20 jun 2011 16:55

Eensch! Dan zouden we ook geen kroten meer mogen eten, vanwege Bietenrood (E162).

Wat betreft de link tussen aspartaam en suikerziekte. Bij Diabetes is er sprake van #1 defecte insulineproducerende cellen, zgn eilandjes van Langerhands of #2 overgevoeligheid van de insulinereceptoren de cel (dwz: insulinereceptor triggert een glucose-transporter die de glucose de cel in loodst, receptor op cel reageert niet meer op insuline: glucose wordt niet of in mindere mate opgenomen). Daarom spreken we ook niet van hoge insuline levels, maar gaat het nu juist om de glucose: hyper- of hypoglykemie. Ik kan aspartaam hierin niet plaatsen, al is het in de eerste plaats alleen al omdat het een compleet andere structuur heeft, het is namelijk een dipeptide (bestaand uit 2 aminozuren). Het heeft geen plaats in het glucosemetabolisme, dus de energievoorziening.
Een link naar overgewicht zou m.i. nog wel mogelijk zijn. Dit heeft dan meer te maken met de zgn. eethormonen: NPY, Leptine en Grheline.

Overigens wil ik jullie de site aspartaam.nl sterk afraden. Deja vu: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=50&t=22863&hilit=aspartaam
~Get out and do what we were meant to do~

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2011 17:39

Juliah schreef:Eensch! Dan zouden we ook geen kroten meer mogen eten, vanwege Bietenrood (E162).

Wat betreft de link tussen aspartaam en suikerziekte. Bij Diabetes is er sprake van #1 defecte insulineproducerende cellen, zgn eilandjes van Langerhands of #2 overgevoeligheid van de insulinereceptoren de cel (dwz: insulinereceptor triggert een glucose-transporter die de glucose de cel in loodst, receptor op cel reageert niet meer op insuline: glucose wordt niet of in mindere mate opgenomen). Daarom spreken we ook niet van hoge insuline levels, maar gaat het nu juist om de glucose: hyper- of hypoglykemie. Ik kan aspartaam hierin niet plaatsen, al is het in de eerste plaats alleen al omdat het een compleet andere structuur heeft, het is namelijk een dipeptide (bestaand uit 2 aminozuren). Het heeft geen plaats in het glucosemetabolisme, dus de energievoorziening.
Een link naar overgewicht zou m.i. nog wel mogelijk zijn. Dit heeft dan meer te maken met de zgn. eethormonen: NPY, Leptine en Grheline.

Overigens wil ik jullie de site aspartaam.nl sterk afraden. Deja vu: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=50&t=22863&hilit=aspartaam

Ik schreef al dat mijn link puur op gevoel was - het klinkt aannemelijk, maar er klopt vast geen hout van.

Verder, inderdaad, dat soort sites vermijd ik meestal als de pest, want het is vaker wel dan niet ongefundeerde paniekzaaierij.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jun 2011 18:17

Toch Mortlach, als ik denk aan dingen die in het verleden veilig zijn verklaard en het toch niet bleken te zijn... Was het niet een kinkhoestvaccin? En één of ander middel wat veel afwijkingen bij zwangerschap veroorzaakte (pijnstiller ofzo?).
Ik snap je pleidooi voor nuchterheid, maar zelf denken is niet verkeerd. Paniekzaaierij op basis van gevoel wel.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 20 jun 2011 19:21

TheKeimpe schreef:Wat is er mis met E621?

E621 is mononatriumglutamaat. Een neuro-transmitter. Weet er niet het precieze van, maar het is een eng stofje...Wij willen het zoveel mogelijk vermijden in ieder geval.

Africa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Africa » 20 jun 2011 19:24

Natuurlijk zijn alle E-nummers goedgekeurd. In kleine hoeveelheid, maar wat als je veel van hetzelfde product eet? Je weet niet 'hoe we zonder zouden zijn', dus misschien is bepaalde E-nummers vermijden wel heel goed voor je gezondheid.
Slechts één leven,
dat snel voorbij zal gaan;
slechts wat voor Christus is gedaan
zal blijven bestaan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2011 21:40

TheKeimpe schreef:Ik snap je pleidooi voor nuchterheid, maar zelf denken is niet verkeerd. Paniekzaaierij op basis van gevoel wel.

Goed, er zijn helaas genoeg zaken te bedenken waar het inderdaad erg fout is gegaan (in het begin van de 20ste eeuw kon je gezichtscrème en zelfs condooms kopen waar het radioactieve Radium in zat).

Maar dat zelf denken is helaas behoorlijk beperkt, tenzij je jezelf de mogelijkheid hebt om een klinisch onderzoek te voltrekken. Het gaat om vertrouwen, vertrouwen dat de overheid geen stofjes goedkeurt die nét binnen de veilige marge vallen, of er nét buiten...

Terug naar “Archief”