Omgaan met bekeerde mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor Riska » 18 jun 2011 16:54

Nu zou ik mij ervan af kunnen maken met een tekst: "Heer, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp"...
Dan krijg ik geheid te horen dat dat uit zijn verband is gehaald en op iets heel anders sloeg.

Wat mij verbaast is dat er zo ontzettend veel aandacht geschonken wordt aan 'ellende'.
De drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid en als je één mist is het niet goed. Vooral de ellende niet.
Terwijl de HC verreweg het kortst is over ellende.
Atro schreef:Want geloof alleen? Waarom heet het dan ellende - verlossing en dankbaarheid? Als het alleen geloof is, dan vergeten we geloof ik de ellende. En hoe kan je je dan klein maken voor God? Als een niets bezittende en niets verdienende zondaar?
Het heeft dezelfde verhouding als Kerst, Pasen, Pinksteren, waarover ik in een ander topic schreef. Kerst en Pinksteren zijn inhoudsloos als er geen Pasen was geweest.
(zie "hoe weet satan dat hij verslagen is).
Geloof is dankbaarheid voor de verlossing van en uit de ellende.

En wat de Tien Geboden = de Wet betreft: het is geen stok om te slaan, maar een staf om te gaan.
Wij noemen het de Tien Geboden. Vaak worden ze ook de Tien Woorden genoemd. Een wegwijzer door het leven naar de eeuwigheid, vervuld in Christus, de Opgestane Heer.
En dat betekent weer: geloof...

Atro

Berichtdoor Atro » 18 jun 2011 17:52

Riska schreef:Nu zou ik mij ervan af kunnen maken met een tekst: "Heer, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp"...
Dan krijg ik geheid te horen dat dat uit zijn verband is gehaald en op iets heel anders sloeg.

Wat mij verbaast is dat er zo ontzettend veel aandacht geschonken wordt aan 'ellende'.
De drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid en als je één mist is het niet goed. Vooral de ellende niet.

Ik geloof, Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp ... dit kan je ook toepassen op bekering. Want vele blijven in de ellende hangen. En misschien besteden we er te veel aandacht aan, maar het gaat niet in de HC om wat het langst of kortst behandeld wordt lijkt mij!? Het gaat om de inhoud en de ellende, het zondebesef, daar kan je niet omheen, al gaan er velen wel omheen.

Riska schreef:Het heeft dezelfde verhouding als Kerst, Pasen, Pinksteren, waarover ik in een ander topic schreef. Kerst en Pinksteren zijn inhoudsloos als er geen Pasen was geweest.
Geloof is dankbaarheid voor de verlossing van en uit de ellende

Ik denk dat je beter kan zeggen Pinksteren en Pasen zijn inhoudsloos als Kerst er niet was geweest. Want het begint altijd aan het begin en nooit aan het einde of ergens tussenin.

Ja! geloof is dankbaarheid! Dankbaar voor het Volbrachte Werk van Christus. En door dat Werk verlost te zijn van de zonde. Maar zonder zondebesef geen geloof! Want dat is ook weer het begin ... je komt niet bij de verlossing als eerste en daarna de dankbaarheid, want dan weet je niet waar je verlost van ben. Maar er zal altijd ellende in voorkomen, bij de één meer dan de ander.

Riska schreef:En wat de Tien Geboden = de Wet betreft: het is geen stok om te slaan, maar een staf om te gaan.
Wij noemen het de Tien Geboden. Vaak worden ze ook de Tien Woorden genoemd. Een wegwijzer door het leven naar de eeuwigheid, vervuld in Christus, de Opgestane Heer.

Deuteronomium 5:31-33;

Maar gij, sta hier bij Mij, dat Ik tot u spreke al de geboden, en inzettingen, en rechten, die gij hun leren zult, dat zij ze doen in het land, hetwelk Ik hun geven zal, om dat te erven.

Neemt dan waar, dat gij doet, gelijk als de HEERE, uw God, u geboden heeft;en wijkt niet af ter rechter-, noch ter linkerhand.

In al den weg, dien de Heere, uw God, u gebiedt, zult gij gaan; opdat gij leeft, en dat het u welga, en gij de dagen verlengt in het land, dat gij erven zult.

Ik neem aan dit geen uitleg behoeft? Dus zeker geen stok, maar een gebod waar wij als mensenkinderen niet omheen kunnen!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 jun 2011 18:01

Een mens is niet in staat van zichzelf te zien dat hij een zondaar is
laat staan dat hij in een bekommerde staat van ellende is

Het is de Heilige Geest alleen die de mens kan overtuigen van zijn zondige staat
en al de zonden die hij begaan heeft.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Atro

Berichtdoor Atro » 18 jun 2011 18:12

schaapje schreef:Een mens is niet in staat van zichzelf te zien dat hij een zondaar is
laat staan dat hij in een bekommerde staat van ellende is

Het is de Heilige Geest alleen die de mens kan overtuigen van zijn zondige staat
en al de zonden die hij begaan heeft.

Hier sluit ik me volledig bij aan! Wedergeboorte vindt alleen plaats door het Werk van de Heilige Geest.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 jun 2011 18:29

Atro schreef:Ik denk dat je beter kan zeggen Pinksteren en Pasen zijn inhoudsloos als Kerst er niet was geweest. Want het begint altijd aan het begin en nooit aan het einde of ergens tussenin.

Ik schreef hier waarom Pasen het belangrijkste is en Kerst en Pinksteren zonder Pasen niet gevierd kunnen worden.

Heel ons geloof is - als het goed is! - gegrond in Kruis en Opstanding. Zonder dat kunnen we niet.

Atro

Berichtdoor Atro » 18 jun 2011 19:07

Riska schreef:Ik schreef hier waarom Pasen het belangrijkste is en Kerst en Pinksteren zonder Pasen niet gevierd kunnen worden.

Heel ons geloof is - als het goed is! - gegrond in Kruis en Opstanding. Zonder dat kunnen we niet.

Weet je dat wat je nu doet gevaarlijk is? Je schikt Kerst en Pinksteren onderaan Pasen. Als Kerst er niet was geweest .. en dus de Zoon van God niet op de aarde kwam ... dan had er nooit Pasen gevierd kunnen worden! Je moet al deze 3 kernpunten uit het evangelie in samenhang zien en aan elkaar gelijk stellen.

Het geloof is gegrond op het Woord! ... op het volbrachte werk van Christus .. Ja daarmee ben ik het eens. Maar als je kerst alleen ziet als Zijn geboorte [-X. Want niet alleen in Pasen ligt een grote boodschap ... ook in dat Kindeke in de kribbe. En hoe jij het in dat andere topic verwoord; "God mag dan mens zijn geworden" ...! Dat is GENADE alleen ... want anders was er geen verlossing mogelijk! Want God heeft het recht om aan ons allen voorbij te gaan! En hoe diep Hij zich dan heeft vernederd om zondaren te verlossen! Dat is ook Kerst .. en niet alleen dat Kindeke!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jun 2011 19:29

Riska schreef:Nu zou ik mij ervan af kunnen maken met een tekst: "Heer, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp"...

Het heeft dezelfde verhouding als Kerst, Pasen, Pinksteren, waarover ik in een ander topic schreef. Kerst en Pinksteren zijn inhoudsloos als er geen Pasen was geweest.
Geloof is dankbaarheid voor de verlossing van en uit de ellende.

En wat de Tien Geboden = de Wet betreft: het is geen stok om te slaan, maar een staf om te gaan.

Ja, ellende is het kortste gedeelte, maar ik lees dat bar weinig hier. Ik zou graag willen dat iemand eens hier schreef: Ik ben een groot beest bij U. Maar nee, gewoon achter Jezus aanwandelen, want dat is de opdracht. Dus alles komt goed.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 jun 2011 20:20

Atro schreef:Weet je dat wat je nu doet gevaarlijk is? Je schikt Kerst en Pinksteren onderaan Pasen. Als Kerst er niet was geweest .. en dus de Zoon van God niet op de aarde kwam ... dan had er nooit Pasen gevierd kunnen worden! Je moet al deze 3 kernpunten uit het evangelie in samenhang zien en aan elkaar gelijk stellen.

Het geloof is gegrond op het Woord! ... op het volbrachte werk van Christus .. Ja daarmee ben ik het eens. Maar als je kerst alleen ziet als Zijn geboorte [-X. Want niet alleen in Pasen ligt een grote boodschap ... ook in dat Kindeke in de kribbe. En hoe jij het in dat andere topic verwoord; "God mag dan mens zijn geworden" ...! Dat is GENADE alleen ... want anders was er geen verlossing mogelijk! Want God heeft het recht om aan ons allen voorbij te gaan! En hoe diep Hij zich dan heeft vernederd om zondaren te verlossen! Dat is ook Kerst .. en niet alleen dat Kindeke!

En toch: als het bij dat mens-worden was gebleven - was er geen verlossing geweest.
Juist Goede Vrijdag en Pasen maken dat Kind in de kribbe zo bijzonder en omdat het Pasen werd kon Pinksteren plaatsvinden. Hoe anders konden de apostelen Christus verkondigen als de Opgestane Heer? Ik kan ze niet los van elkaar zien.

Voor mij is zeer kostbaar dat ene alles omvattende geloof in Gods "En toch...!"
Als het kwaad om zich heen grijpt, als het kwaad in mijn leven mij beschadigd heeft, dan kan ik voort door dat ene: God zegt: "En toch - dat kwaad heeft niet het laatste woord!"
Dat alleen is de grond onder mijn voeten.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 jun 2011 20:33

quote="schelpje3"
Ja, ellende is het kortste gedeelte, maar ik lees dat bar weinig hier. Ik zou graag willen dat iemand eens hier schreef: Ik ben een groot beest bij U. Maar nee, gewoon achter Jezus aanwandelen, want dat is de opdracht. Dus alles komt goed.

Achter Jezus aan wandelen, want Hij is ons Grote Voorbeeld, dat is de opdracht ja,
Of wilde jij nog iets aan het volmaakte werk van Koning Jezus toevoegen, is het
niet volmaakt genoeg.
Die ellende waar jij het steeds over hebt is aan het kruis genageld, weggedaan door God
juist door dat volmaakte werk van Jezus, het grote beest waar jij het over hebt, was
en als het goed is, is niet meer.

En nu achter Jezus aan, worden zoals Hij was, leven zoals Hij leefde....moeilijk genoeg
strijd genoeg,.... maar dat kan alleen door wedergeboorte van uit die nieuwe mens.

Atro

Berichtdoor Atro » 18 jun 2011 20:40

Riska schreef:En toch: als het bij dat mens-worden was gebleven - was er geen verlossing geweest.
Juist Goede Vrijdag en Pasen maken dat Kind in de kribbe zo bijzonder en omdat het Pasen werd kon Pinksteren plaatsvinden. Hoe anders konden de apostelen Christus verkondigen als de Opgestane Heer? Ik kan ze niet los van elkaar zien.

Nee maar wij belijden toch ook die ene Naam onder de Hemelen gegeven... waardoor wij MOETEN zalig worden? En dat Kindeke heeft zich niet alleen in Goede Vrijdag diep vernederd om zondaren te verlossen! Want geboren in een stal (een beestenstal) en liggende in de kribbe (voerbak van de beesten) is God mens geworden om zondaren te verlossen... en daar komt bij dat God zijn Woord altijd waar maakt en dat het al in het OT is voorgezegd, dat God Zijn Eniggeboren Zoon zal geven (Kerst) om zondaren zalig te maken die in Zijn Volbrachte Werk geloven. (Goede Vrijdag/Pasen) En dat is het nu juist ... je kan ze niet los van elkaar zien.... maar dat wekte bij mij wel de indruk dat je dat deed/doet.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 19 jun 2011 11:31

schelpje3 schreef:Ja, ellende is het kortste gedeelte, maar ik lees dat bar weinig hier. Ik zou graag willen dat iemand eens hier schreef: Ik ben een groot beest bij U. Maar nee, gewoon achter Jezus aanwandelen, want dat is de opdracht. Dus alles komt goed.

Fil.3:14 maar één ding doe ik: vergetend wat achter is, mij uitstrekkend naar wat voor is, jaag ik naar het doel: de prijs van de roeping van God, die van boven is, in Christus Jezus.

Atro schreef:Gij zult ... betekend .. als je van Mij houdt doe je dat toch niet? Een groot deel ben ik het met je eens ... Als je Christus liefhebt, dan wil je inderdaad Hem niet bedroeven. Maar het heet de 'Tien geboden' en 'De Wet des Heeren' .... Onder geboden en een wet kan je niet onderuit ... daar moet je je aan houden.

Lees o.a. Rom. 7 eens: 6 Maar nu zijn wij ontslagen van de wet, gestorven aan dat waaraan wij vastgebonden zaten, zodat wij in nieuwheid van Geest dienen, en niet in oudheid van letter.
En Rom.6: 15 Wat dan? Zullen wij zondigen omdat wij niet onder de wet maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!
Vergeet bovendien niet dat de tien woorden aan Israël zijn gegeven, wij zijn geen Joden.
Kijk wat Jezus tegen ons zegt (geldt voor Jood en heiden) Mat.5: 27 ... u zult geen overspel doen. 28 Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft. enz.
En gelovigen 'moeten' niets meer m.b.t. hun behoudt, maar ze mogen Hem dienen in liefde wat dan insluit dat je je naaste ook in liefde wilt dienen overeenkomstig Zijn Woord.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 20 jun 2011 19:36

1a2b3c schreef:!
Vergeet bovendien niet dat de tien woorden aan Israël zijn gegeven, wij zijn geen Joden.
Kijk wat Jezus tegen ons zegt (geldt voor Jood en heiden) Mat.5: 27 ... u zult geen overspel doen. 28 Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft. enz.
En gelovigen 'moeten' niets meer m.b.t. hun behoudt, maar ze mogen Hem dienen in liefde wat dan insluit dat je je naaste ook in liefde wilt dienen overeenkomstig Zijn Woord.

de tien geboden zijn door de joden heen...... gegeven aan alle mensen.het is een dwaling te beweren dat het anders is. dit is op meerdere plaatsen in de bijbel duidelijk aangegeven. (zoek ze zelf maar op :) tip...Rom...)

en of de gelovigen de wet niet meer "moeten " houden?

vervloekt is een iegelijk niet blijft in hetgeen geschreven staat in het boek der wet om dat te doen

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 20 jun 2011 21:35

Lukas 10:
25 En ziet, een zeker wetgeleerde stond op, Hem verzoekende, en zeggende: Meester, wat doende zal ik het eeuwige leven beërven?
26 En Hij zeide tot hem: Wat is in de wet geschreven? Hoe leest gij?
27 En hij, antwoordende, zeide: Gij zult den Heere, uw God, liefhebben, uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw kracht, en uit geheel uw verstand; en uw naaste als uzelven.

Jakobus 1:
25 Maar die inziet in de volmaakte wet, die der vrijheid is, en daarbij blijft, deze, geen vergetelijk hoorder geworden zijnde, maar een dader des werks, deze, zeg ik, zal gelukzalig zijn in dit zijn doen.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 20 jun 2011 21:58

De Wet houden ???

Gal.3 : 10-14

Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de VLOEK; want er staat
geschreven: Vervloekt is een ieder die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek
der wet, om dat te doen. En dat door de wet NIEMAND voor God gerechtvaardigd wordt, is
duidelijk. immers de rechtvaardige zal uit geloof leven. Doch bij de wet gaat het NIET om geloof
maar wie dat doet zal daardoor leven. Christus heeft ons VRIJGEKOCHT van de vloek der wet
door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder die aan het
hout hangt.
Zo is de zegen van Abraham tot de heidenen gekomen IN Christus opdat wij de belofte des
Geestes ontvangen zouden door het GELOOF.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 21 jun 2011 07:26

@Schaapje: juist. Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt. Volgens mij probeert Horeb te zeggen dat je de wet moet houden. Al wordt je daar niet zalig van. Net zoals de tekst die hij aanhaalde. Je bent het aan God verplicht om je aan die wet te houden. Maar omdat wij zo zondig zijn en onvolmaakt door het eten in het paradijs, zullen wij dat hier nooit volmaakt kunnen doen. Maar dan is het nog wel je plicht om er naar te leven en je leven daaraan te toetsen.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Terug naar “Archief”