Mijn studieschuld situatie valt nog mee enigszins mee. (nog maar minder dan 20.000 euro te gaan!) Ik verdien verre van academisch maar het bedrag dat ik maandelijks betaal is te overzien dankzij de prettig lage rente. Maar goed, het beperkt wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld een huisje te kopen. En dan betaal ik alleen terug wat ik heb geleend. Een boete daarbovenop zou wel erg zuur zijn. Maar goed, ik heb collega's die niet veel meer verdienen maar die een studieschuld hebben die meer dan twee keer zo hoog ligt als de mijne.
Studievertraging loop je zo op, inderdaad vanwege een vak dat je niet ligt (ik heb een vak toch een aantal keer opnieuw moeten doen, Engelse literatuur volgens mij, en in filologie was ik ook geen ster), psycho-sociale problemen en iets extra's doen naast je studie kun je ook wel vergeten voortaan. Ik heb het nieuws niet zo gevolgd, hoe gaat die boete vorm krijgen?
Het gevolg voor mij zou waarschijnlijk zijn geweest dat ik eerder was gestopt met studeren, waardoor ik dus niet BA achter mijn naam had mogen zetten en nog steeds een aanzienlijke schuld had gehad.