Antwoord achter op RD van 6 juni

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Antwoord achter op RD van 6 juni

Berichtdoor Bertiel » 07 jun 2011 14:50

wie heeft er gisteren het antwoord gelezen achterop het RD en kan mij uitleggen (als ze het eens zijn met wat daar geschreven wordt) wat dan de nut van de doop wel is als het geen pleitgrond is. Ik snap er niks meer van. Zie zelfs dat panelladen van Refoweb binnen de GG dit zeggen en nu zou het opeens niet meer kunnen.
Hoor graag!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Antwoord achter op RD van 6 juni

Berichtdoor schelpje3 » 07 jun 2011 15:40

Je kunt dat beter aan de dominee in kwestie vragen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 jun 2011 15:58

De beantwoording van de vraag door ds. de Heer kun je hier vinden: http://www.puntuit.nl/interessant/menen ... p_1_568042
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 07 jun 2011 20:21

en bij mij roept het nog steeds vragen op: wat is in het licht van dit antwoord gezien de diepste betekenis van de doop. enkel dat de Heere Zijn werk voortzet van geslacht tot geslacht?? Dit staat toch niet als uitleg van de doop in het formulier, de Nederlands geloofsbelijdenis en in de Heidelberger.

Weet iemand een boek, waarin het volgens schrift en belijdenis duidelijk wordt uitgelegd wat de doop inhoudt?? hoef ik jullie niet verder lastig te vallen totdat ik het gelezen heb.

Bedankt!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jun 2011 21:24

Bertiel schreef:en bij mij roept het nog steeds vragen op: wat is in het licht van dit antwoord gezien de diepste betekenis van de doop. enkel dat de Heere Zijn werk voortzet van geslacht tot geslacht?? Dit staat toch niet als uitleg van de doop in het formulier, de Nederlands geloofsbelijdenis en in de Heidelberger.

Weet iemand een boek, waarin het volgens schrift en belijdenis duidelijk wordt uitgelegd wat de doop inhoudt?? hoef ik jullie niet verder lastig te vallen totdat ik het gelezen heb.

Bedankt!

Waarom een boek ? Lees de Bijbel, lees de catechismus, mail desnoods ds de Heer, als iets je niet duidelijk is. Bij de rubriek VRAGEN alhier, staan heel veel antwoorden waar je iets aan hebt.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 07 jun 2011 21:31

Bertiel ik begrijp je helemaal hoor, het is helemaal scheefgegroeid in onze kerken, ik heb er een reactie op gegeven die nog niet geplaatst is, ik zal hem hier ook neerzetten.

ds de Heer schreef oa
Een gedoopt kind, verloren in schuld, ontvangt zo iets van Gods Vaderlijke goedheid en barmhartigheid (zie het dankgebed in het doopformulier).

Ja maar het hele gebed is toch veel rijker,

Almachtige en barmhartige God en Vader, wij danken en loven U dat U ons en onze kinderen door het bloed van Uw geliefde Zoon Jezus Christus al onze zonden vergeven hebt. En dat U ons door Uw Heilige Geest tot leden van Uw eniggeboren Zoon en zo tot Uw kinderen hebt aangenomen en ons dit met de Heilige Doop verzegelt en bekrachtigt.

Wij bidden U ook door Hem, Uw geliefde Zoon, dat U deze gedoopte kinderen door Uw Heilige Geest altijd wilt regeren, opdat zij christelijk en godvrezend opgevoed worden en meer en meer groeien in de Heere Jezus Christus. Geef dat ze zo Uw Vaderlijke goedheid en barmhartigheid die U hun en ons allen hebt bewezen, zullen belijden en in alle gerechtigheid onder onze enige Leraar, Koning en Hogepriester Jezus Christus leven en moedig tegen de zonde, de duivel en heel zijn rijk strijden en mogen overwinnen.
Dan zullen zij U en Uw Zoon Jezus Christus en de Heilige Geest, de enige en waarachtige God, eeuwig loven en prijzen. Amen.

Ook het dopen met een onbekeerd hart is in onze gezindte algemeen geaccepteerd en je hier dankt voor iets wat je niet bezit, belijdenis des geloofs of van de waarheid doen, niet aan het avondmaal gaan, want ja dan moet je bekeerd zijn en wel dopen en er voor danken dat God je wilde aannemen, hoe krom zijn we bezig?
(Ik sluit mezelf er bij in hoor)

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 08 jun 2011 07:18

schelpje3 schreef:Waarom een boek ? Lees de Bijbel, lees de catechismus, mail desnoods ds de Heer, als iets je niet duidelijk is. Bij de rubriek VRAGEN alhier, staan heel veel antwoorden waar je iets aan hebt.

Zoals je hebt gezien Schelpje heb ik het formulier de geloofsbelijdenis en het catechismus er al op nageslagen, en idd Samanthi het staat er veel rijker dan dat het antwoord!

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dikberkhout » 08 jun 2011 18:44

En dan te bedenken dat ds. Ledeboer, die een van de grondleggers van de gemeenten was die later in de Gereformeerde Gemeenten zijn opgegaan in zijn vragenboekje schrijft:

41 Vraag: Wie kan dat werken?
ANTWOORD: God door Zijn Woord en Geest, Tit. 3 : 5.

42 Vraag: Moeten wij Hem ook om die Geest bidden?
ANTWOORD: Ja, beslist, Matth. 7 : 7.

43 Vraag: Hebben wij grond daartoe?
ANTWOORD: Ja, in onze doop
.

Dat heeft ds. De Heer naar eigen zeggen nog nooit gelezen. Misschien moet hij dan maar eens bij de eenvoudige vragenboekjes uit onze traditie beginnen.

Het is maar goed dat een academische opleiding theologie geen toegangsbewijs is voor docent aan de theologische school.

Papavanlara
Verkenner
Verkenner

Pleiten op je doop: antwoord ds. de Heer

Berichtdoor Papavanlara » 16 jun 2011 11:18

De volgende reactie is gestuurd aan de opinie-redactie van het Reformatorisch Dagblad:

Reactie op ds. J.M.D. de Heer

Ds de Heer beantwoordt de vraag van een meisje over het pleiten op de doop (RD 6-6, hier het artikel: http://www.puntuit.nl/interessant/menen ... p_1_568042)
Tegen de achtergrond van de ernst van Gods Woord en beloften wordt met dit antwoord het meisje ‘afgescheept’ en geen recht gedaan aan de doop als heilige instelling Gods.

De stelling dat een onbekeerde zondaar niet mag pleiten op de doop kan nooit gehanteerd worden vanuit de wetenschap dat de Heilige Doop het eenzijdige werk van de Heere is. Ds. de Heer moet of geloven dat de Heilige Doop de op naam gestelde beloften Gods aan het voorhoofd van de gedoopte zijn, of dat de doop niet heilig is. Als de doop namelijk van God uit, en een heilig sacrament is, dan is het onmogelijk dat het geen pleitgrond zou zijn. Hij die niet liegen kan spreekt geen voorwaardelijke beloften uit. De Heere heeft geen dubbele agenda. Waar vindt ds. de Heer in zijn Bijbel enige voorwaarden die de Heere stelt aan zijn beloften, behalve die Hij zelf geeft, namelijk geloof en bekering? Hoe vaak hebben arme, verloren zondaren niet gepleit op Gods deugden en eigenschappen en barmhartigheid verkregen? De Psalmen staan er vol van. De apostelen sporen aan op Zijn Woord te pleiten. We pleiten in ons gebed, mag ik hopen toch op het offer van Christus? Anders valt er toch niets te bidden?
Het schrijnende is dat het geschreven wordt als antwoord op de vraag van een meisje op de jongerenpagina van deze krant. Dit meisje krijgt als antwoord dat de Heere machtig is haar te verlossen, maar dat het niet zeker is dat Hij het doen zal. Hij gaat compleet voorbij aan de gewilligheid van God om haar te verlossen. Hij stuurt het meisje het bos in met de oproep tot een nederig gebed. Waar moet ze dat gebed vandaan halen? Uit haar eigen verdorven, dode hart? Dan zal ze nooit bidden. Nee, ze mag het halen uit Zijn Woord en Zijn vaste beloften!

Ds. de Heer schrijft dat de Heere geen persoonlijke belofte doet aan het gedoopte kind, maar alleen dat God beloofd zijn werk voort te zetten van geslacht tot geslacht. Als dat zo is, waarom dan die vorm? Waarom dan het kind voorin de kerk onder de naam van de drie-enige God? Dit antwoord van deze dominee doet de Heere ernstig tekort en belet zondaren tot Christus te gaan, zoals de discipelen de kinderen tegenhielden. (markus 10) Maar Jezus omarmde en zegende hen! Gebruikt ds. de Heer in zijn gemeente een ander doopformulier? Het doopformulier maakt geen onderscheid in voor wie de beloften zijn, maar wijst op het geloof dat de Heere schenken wil aan arme zondaren die pleiten op niets van zichzelf, maar op de beloften van Hem alleen.
Het zou toch vreemd zijn als een zondaar pas pleiten mag als hij het ware geloof bezit? We moeten pleiten op Gods beloften om dat ware geloof te verkrijgen. Als ik eerst een kind van God ben voordat de belofte voor mij is, dan verkrijg ik dus eerst de zaak en dan de belofte! We hebben inderdaad geen recht om te pleiten, geen goed woord te bidden en niemand van ons zoekt God (Rom 3), maar Hij zoekt ons wel en heeft grond gegeven buiten onszelf in Christus om te hopen, te bidden en te pleiten op Zijn volkomen offer.

Ik ben geen theoloog en theologische discussies in de krant zijn zelden stichtend, zie artikel prof. dr. Verboom. Ik ben wel vader van twee gedoopte kinderen. Kinderen van Adam, kinderen des toorns. Als zij sterven zoals zij geboren werden gaan zij voor eeuwig verloren. Maar de Heere heeft gezworen dat Hij geen lust heeft aan de dood van de zondaar en Hij heeft die belofte op de voorhoofden van onze kinderen verzegeld. Opdat ze geloven zouden. Dat wil ik ze vanuit Gods Woord voorhouden. Als deze betekenis van de doop niet aan uw en mijn kinderen voorgehouden wordt, zoals we beloofd hebben met ons ja-woord, dan zijn wij ouders en dominees schuldig aan hun verderf! Is dat te scherp? Hoe kan het scherper dan het Woord van God zelf? Ik zou de dominees willen smeken om in plaats van steeds zich weer te beklagen over de gang van de jeugd, zich te verootmoedigen en terug te keren naar het Woord alleen. Het gaat niet om het krijgen van leerstellig gelijk, het gaat om het eeuwige welzijn van onszelf en onze kinderen!
En wij ouders, laten we nooit vergeten dat de Heere een veel betere Vader en Moeder voor onze kinderen is en laten we ze tot Hem leiden, pleitend op Zijn belofte.

Bovenstaande reactie is door het Reformatorisch Dagblad niet geplaatst:

Veel dank voor uw reactie.
We kunnen deze echter helaas niet in onze rubriek Opgemerkt plaatsen. Zoals u in de colofon van Opgemerkt kunt lezen, zijn meditatieve artikelen van de mogelijkheid om te reageren uitgezonderd
We hopen dat u hiervoor begrip hebt.

Inderdaad kan er volgens de huisregels op meditatieve inzendingen niet worden gereageerd, maar de huisregels zeggen ook dat boekrecensies zijn uitgezonderd van reactie, behalve als je ds. Eckevelt van de GerGem bent, natuurlijk: http://www.refdag.nl/opinie/verbondsvis ... g_1_565463 Rest niets dan een net berichtje terug en een teleurstelling erbij:

Beste redactie, mijnheer ... ........,

Dank voor uw antwoord.

Ik heb begrip voor uw beslissing. Echter wil ik nog wel iets hier over kwijt, en ik hoop dat u dat ook begrijpt. Ds. de Heer krijgt van het RD gelegenheid een vraag te beantwoorden. Het RD schaart zich achter de inhoud van dit antwoord door het te plaatsen en bevestigd dit door reacties hier op niet te plaatsen. Daarmee doet het RD geen recht aan de overtuiging van een groot deel van haar lezers en aan de behoefte van de lezers van, in dit geval de jongerenpagina, om een zo eerlijk en objectief mogelijk antwoord te krijgen op zeer belangrijke vragen. Want wie gaat deze jonge lezers nu vertellen dat er meer is dan het antwoord van ds de Heer? Ik hoop van harte dat u uw verantwoordelijkheid beseft in deze.

Alle zegen met uw werk gewenst en een goede dag.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 jun 2011 17:15

Papa van Lara. Heb je erover gedacht om bijv ds de Heer persoonlijk te benaderen ? Zo hier en daar zijn er flinke discussies op gang gekomen door deze bijdrage. Je moet nl heel goed lezen ! In eerste instantie waren velen het met ds de Heer eens, maar bij nader inzien niet !
Misschien kan hij er later zelf op nog op terugkomen.
Het is altijd moeilijk als een gerespecteerde dominee iets plaatst waarvan je denkt: :shock: wat zegt hij nu ?
Nu gaat het erom om een dominee geen schade aan te brengen, maar om in liefde elkaar te bevragen.
Misschien kan hij daarom beter nog een keer uitleggen, wat hij precies bedoeld heeft.
Het meisje in kwestie, hoe is het daarmee, vraag je je af :-k

Papavanlara
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Papavanlara » 17 jun 2011 10:53

Hi Schelpje,

ik heb er niet over gedacht ds. de Heer rechtstreeks te benaderen. Heel eenvoudig omdat het me in de 1e plaats niet gaat om hem of om de leer die hij voorstaat; ik ken de visie van veel dominees en hun kerkverband, die discussie is zinloos. Het gaat me niet om zijn ongelijk, het gaat me zelfs niet om die dominee maar het is me enkel te doen om dat meisje en de (jonge) lezers van het RD. Zij behoren een eerlijk en evenwichtig verhaal te horen. Het RD had heel goed na moeten denken voor ze dit plaatsten en/of wie ze deze vraag lieten beantwoorden. Als het een theologisch artikelwas had ik er niet aan gedacht te reageren maar dit is pastoraal en in mijn ogen een half en dus een (sorry, ik kan er niet omheen) vals antwoord.

Er zijn mensen die het unfair vinden om te reageren en dit niet rechtstreeks naar de dominee te doen. Soms kan dat zo zijn, als het om een preek gaat bijvoorbeeld. Dit is echter een ander geval; de dominee gebruikt een podium buiten zijn eigen 'parochie' en de inhoud valt niet zozeer onder zijn verantwoordelijkheid maar onder die van de redactie. Er staat overigens ook geen e-mailadres uit of nodiging.. beetje vreemd pastoraat, vindt je niet? een vraag, een antwoord en daar moet je t mee doen..

en verder..ach ja, ben blij dat de Heere zijn werk niet afhankelijk laat zijn van de zuiverheid van vraagbeantwoorders.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 jun 2011 12:18

Papavanlara schreef:Hi Schelpje,

ik heb er niet over gedacht ds. de Heer rechtstreeks te benaderen. Heel eenvoudig omdat het me in de 1e plaats niet gaat om hem of om de leer die hij voorstaat; ik ken de visie van veel dominees en hun kerkverband, die discussie is zinloos. Het gaat me niet om zijn ongelijk, het gaat me zelfs niet om die dominee maar het is me enkel te doen om dat meisje en de (jonge) lezers van het RD. Zij behoren een eerlijk en evenwichtig verhaal te horen. Het RD had heel goed na moeten denken voor ze dit plaatsten en/of wie ze deze vraag lieten beantwoorden. Als het een theologisch artikelwas had ik er niet aan gedacht te reageren maar dit is pastoraal en in mijn ogen een half en dus een (sorry, ik kan er niet omheen) vals antwoord.

Er zijn mensen die het unfair vinden om te reageren en dit niet rechtstreeks naar de dominee te doen. Soms kan dat zo zijn, als het om een preek gaat bijvoorbeeld. Dit is echter een ander geval; de dominee gebruikt een podium buiten zijn eigen 'parochie' en de inhoud valt niet zozeer onder zijn verantwoordelijkheid maar onder die van de redactie. Er staat overigens ook geen e-mailadres uit of nodiging.. beetje vreemd pastoraat, vindt je niet? een vraag, een antwoord en daar moet je t mee doen..

en verder..ach ja, ben blij dat de Heere zijn werk niet afhankelijk laat zijn van de zuiverheid van vraagbeantwoorders.

Toch kan het de moeite waard zijn. Veel ger gem predikanten zijn idd moeilijk benaderbaar, of je krijgt geen antwoord. Dat vind ik eigenlijk raar. Je kunt op zn minst een reactie geven, al is het maar: ik heb uw brief/mail ontvangen, maar de tijd ontbreekt me om erop te antwoorden, of ik ga liever niet op uw vraag in.
Een beetje op een voetstuk soms, ik heb er ook ervaring mee, helaas :(
Maar veel andere predikanten (daar heb je nu in dit geval niets aan) kun je mailen. Bellen zou ik nooit doen, want je weet niet of het gelegen komt en mail kan hij op zijn tijd lezen. Ik ben zelf cgk en heb al eens predikanten benaderd met een vraag bijv. en ze antwoordden allemaal !
Ik weet niet of de schuld bij het RD ligt. Ze laten natuurlijk iedereen aan het woord en de verantwoordig ligt bij ds de Heer tenslotte. Vorig jaar hadden we een soortgelijk iets, hier op RW. Een predikant had een voetbalvraag beantwoord en iedereen en alles viel over hem heen. Toen sloot RW ook de mogelijkheid af om te reageren, echter wel op het forum. Je kunt het nog nazoeken. Ik vond het verschrikkelijk hoe er over die man gepraat werd. Je kunt het met iemand eens zijn of niet, maar praat wel met respect over een dienaar des Woords !
Dus misschien is het RD wel bang voor een soortgelijke toestand. Daarom kun je beter de man zelf schrijven. tis maar een idee, ik weet niet hoe hoog het je zit ?

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 24 jun 2011 11:07

Papavanlara
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Papavanlara » 24 jun 2011 13:58

Bertiel schreef:http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=23341

dank voor de link. Het is kort door de bocht wat Verboom over de GG zegt, maar hij heeft natuurlijk gelijk als het gaat om de doop. Het lijkt wel alsof men niet om kan gaan met het scherps van de snede; zo dichtbij komt de Heere in de bediening van het genadeverbond. Bij deze visie is de rechtvaardige verdoemenis van ongelovigen veel ernstiger en persoonlijker, want zij gaan voorbij aan de liefde die God hen beloofde. Volgens de visie dat de doop uitwendig en onpersoonlijk is, en geen belofte, gaat men alleen aan de wet verloren. men kan onmogelijk schuldig staan aan het bloed van Christus want deze was hun niet toegezegd omdat men, blijkt, niet uitverkoren was.

Als men deze bpersoonlijke belofte dat niet rijmen kan met de eeuwige verkiezing, is dat niet vreemd. dat kan geen mens. Dat men het probeert is een gruwel. men probeert logica te verheffen boven geloof en dat is een toren van Babel bouwen om op te klimmen tot de hemel. Men wil naar de Vader zonder de Zoon.

Daar ligt het probleem: het is een zaak van geloof. anders wordt het een verstandszaak. Zoals vaak raken ook hier de uitersten elkaar en liggen rechts en links dichter bij elkaar dan bij het scherpst van de snede in het midden.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 24 jun 2011 17:50

alles gelezend hebbend blijft me de vraag WAARVOOR er gepleit wordt. dat maakt nl wel verschil in de beantwoording.
ds. de Heer zegt terecht dat de doop alleen geen grond van 'redding' is. et is niet iets waar je op terug kunt vallen. (in de trant van ',maar ik ben toch gedoopt') De kinderdoop moet opgevolgd worden door belijdenis om 'waarheid' te worden. het getuigt van iets dat er nog niet is nl geloof.
prof.ds.Verboom ziet het pleiten meer als bede om 'gered' te mogen worden. hier wordt dat plijten dan veel meer een voorzichtige uiting van geloof! 'ik geloof dat Jezus voor mij gestorven is en dat daarom mijn doop betekenis heeft.' Terecht zegt de prof. dat dit plijten prima is. 't is misschien een omweg, maar God ziet het hart aan. geloven dat je doop zin heeft is geloven dat Jezus voor je gestorven. zonder Jezus sterven en opstanding is de hele doop immers zinloos!

gelukkig mogen ook ongedoopten plijten op grond van het volbrachte werk van Christus. het is niet de doop maar waar de doop naar wijst wat van belang is. en hierin wordt de zwakte van de kinderdoop weer duidelijk.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Terug naar “Archief”