@1a2b3c, nog heel even over de Christenreis, en het pad tussen het poortje en het kruis:
Eigenlijk zou hier een nieuw topic over geopend moeten worden (maar ik heb geen tijd om diepgaand te discussieren momenteel, dus nu even niet...).
Blijkens verschillende geschiedenissen in de Bijbel is het mogelijk om veel van Christus geleerd te hebben, en hem ook te volgen, zonder daadwerkelijk te weten wie Hij nu precies is. Denk aan de Emmaüsgangers. Ze hadden kunnen weten Wie Hij is, toch begrepen ze niets van Zijn Levensweg/werk. En zeg niet: maar wij hebben de hele Bijbel, want het blijkt dat Jezus Zelf uit het oude Testament hun aantoont wat Zijn werk is. Dat zou genoeg moeten zijn. Maar pas nadat Hij verder onderwijs gaf, gingen ze het begrijpen.
Anderzijds ben ik niet zonder zorgen als ik soms hoor hoe lang voor sommigen de weg is tussen poortje en kruis. De weg des levens moet op Christus aan.
En om even een andere vraag in te gaan: wat gebeurt er met iemand die tussen poortje en kruis sterft? Zo iemand is wedergeboren en zal niet verloren gaan. Wat je mijns inziens niet moet verwarren, is hoe God naar de mens kijkt, en hoe de mens naar zichzelf kijkt. En over dat laatste gaat de Christenreis, niet over het eerste.