Omgaan met bekeerde mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor TheKeimpe » 16 jun 2011 10:03

@1a2b3c, nog heel even over de Christenreis, en het pad tussen het poortje en het kruis:
Eigenlijk zou hier een nieuw topic over geopend moeten worden (maar ik heb geen tijd om diepgaand te discussieren momenteel, dus nu even niet...).
Blijkens verschillende geschiedenissen in de Bijbel is het mogelijk om veel van Christus geleerd te hebben, en hem ook te volgen, zonder daadwerkelijk te weten wie Hij nu precies is. Denk aan de Emmaüsgangers. Ze hadden kunnen weten Wie Hij is, toch begrepen ze niets van Zijn Levensweg/werk. En zeg niet: maar wij hebben de hele Bijbel, want het blijkt dat Jezus Zelf uit het oude Testament hun aantoont wat Zijn werk is. Dat zou genoeg moeten zijn. Maar pas nadat Hij verder onderwijs gaf, gingen ze het begrijpen.

Anderzijds ben ik niet zonder zorgen als ik soms hoor hoe lang voor sommigen de weg is tussen poortje en kruis. De weg des levens moet op Christus aan.

En om even een andere vraag in te gaan: wat gebeurt er met iemand die tussen poortje en kruis sterft? Zo iemand is wedergeboren en zal niet verloren gaan. Wat je mijns inziens niet moet verwarren, is hoe God naar de mens kijkt, en hoe de mens naar zichzelf kijkt. En over dat laatste gaat de Christenreis, niet over het eerste.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 16 jun 2011 10:15

Hier wordt door jou gewoon maar even aangenomen dat mensen "menen" Jezus te hebben, dus
wel duidelijk en oordeel, want dat kan jij niet weten, en dan de konkluzie van jou dat zij straks
voor eeuwig verloren gaan.

WAT EEN WERELD VAN VERSCHIL[/quote]

'gewoon'. Wat is 'gewoon'? Denk je dat ik dit 'gewoon' neertyp? Je kent mijn persoon niet. Je weet alleen mijn nickname. Mijn naam, geboorteplaats, persoonlijkheid, alles wat mij typeert weet je niet. Hoe ik dit zit te schrijven weet je ook niet. En toch kan ik dit maar 'gewoon' even neertypen en oordelen (volgens jou).

Wat ik citeer zijn citaten uit de Bijbel. De Bijbel neem ik aan als absolute waarheid. De Bijbel is niet lichtzinnig in dit soort dingen.
Lees openbaring maar eens in de SV en wat de kanttekenaren daarbij zeggen. Dat is niet 'gewoon'.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 jun 2011 10:44

Mij is het een groot vraagteken waarom jij denkt te moeten waarschuwen ? je hebt
daar m.i. geen enige grond voor op dit topic.
Ik zie op een ander topic dat je daar ook al bezig bent met andere dingen te zien in
iemands woorden, ik vind het jammer Noir, je komt hier net binnen en alles zie je door een
Noir-bril naar mijn idee.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 16 jun 2011 10:49

schaapje schreef:Mij is het een groot vraagteken waarom jij denkt te moeten waarschuwen ? je hebt
Ik zie op een ander topic dat je daar ook al bezig bent met andere dingen te zien in
iemands woorden, ik vind het jammer Noir, je komt hier net binnen en alles zie je door een

Jij vind dat ik daar geen grond voor heb. Ik waarschuw uit liefde. En dat doe ik tegen iedereen. Het is namelijk de eeuwigheid waar we op aan reizen.

Jij denkt dat ik alles door een Noir-bril ziet.. Dat is jouw idee. Dat hoeft nog niet persé het mijne te zijn. Soms lijken dingen die niet zijn! En ook ik maak fouten. Dat staat buiten kijf.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 jun 2011 11:12

Noir schreef:Jij vind dat ik daar geen grond voor heb. Ik waarschuw uit liefde. En dat doe ik tegen iedereen. Het is namelijk de eeuwigheid waar we op aan reizen.

Laten we even dagelijks voorbeeld nemen, en ik heb het niet over mezelf en bedoel verder ook niemand persoonlijk: Je hebt twee kinderen die examen moeten doen.
De één heeft altijd netjes zijn huiswerk gemaakt en is serieus en staat er goed voor en heeft altijd ijverig geleerd, en nergens blijkt uit dat hij van plan is daar verandering in te brengen.
De ander gooit er met de pet naar en probeert er altijd onderuit te komen en zal bovendien alles op alles moeten zetten wil hij nog slagen omdat hij er ook nog eens slecht voor staat.

Dan zou ik me geroepen voelen om persoon b te waarschuwen maar over persoon a zou ik me geen zorgen maken.
En als je met iemand te maken zou hebben van wie je niets weet dan is de normale weg dat je hem eerst vraagt hoe hij ervoor staat voor je met het opgeheven vingertje komt.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 jun 2011 11:27

TheKeimpe schreef:@1a2b3c, nog heel even over de Christenreis, en het pad tussen het poortje en het kruis:
Eigenlijk zou hier een nieuw topic over geopend moeten worden (maar ik heb geen tijd om diepgaand te discussieren momenteel, dus nu even niet...).
Blijkens verschillende geschiedenissen in de Bijbel is het mogelijk om veel van Christus geleerd te hebben, en hem ook te volgen, zonder daadwerkelijk te weten wie Hij nu precies is. Denk aan de Emmaüsgangers. Ze hadden kunnen weten Wie Hij is, toch begrepen ze niets van Zijn Levensweg/werk. En zeg niet: maar wij hebben de hele Bijbel, want het blijkt dat Jezus Zelf uit het oude Testament hun aantoont wat Zijn werk is. Dat zou genoeg moeten zijn. Maar pas nadat Hij verder onderwijs gaf, gingen ze het begrijpen.

Anderzijds ben ik niet zonder zorgen als ik soms hoor hoe lang voor sommigen de weg is tussen poortje en kruis. De weg des levens moet op Christus aan.

En om even een andere vraag in te gaan: wat gebeurt er met iemand die tussen poortje en kruis sterft? Zo iemand is wedergeboren en zal niet verloren gaan. Wat je mijns inziens niet moet verwarren, is hoe God naar de mens kijkt, en hoe de mens naar zichzelf kijkt. En over dat laatste gaat de Christenreis, niet over het eerste.

Er wordt niemand behouden zonder het kruis daar is de Bijbel heel duidelijk over dus als iemand sterft zonder het kruis van Christus is hij/zij verloren.
Daarom kan het niet zo zijn dat er ruimte is tussen het poortje en het kruis. Het zijn twee kanten van dezelfde zaak.
De uitleg hoe een mens het beleeft daar kan ik wel mee leven, ik geloof wel dat het mogelijk is dat een mens wedergeboren is en gelooft maar dat hij tegelijk zoveel twijfel e.d. bij zichzelf waarneemt dat hij zijn geloof niet als zodanig erkent.
Dan zou ik het geloofszekerheid willen noemen wat ervaren wordt bij het kruis in de christenreis.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 jun 2011 13:55

schaapje schreef:Naar wie was die opmerking nou :?: schelpje ?

Wie de schoen past.... :wink:

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 16 jun 2011 16:42

schaapje schreef:Mij is het een groot vraagteken waarom jij denkt te moeten waarschuwen ? je hebt

gelukkig hebben we hier Schaapje nog. dat lieve volgzame lammetje weet precies waar ieders tekortkomingen zitten, en gelukkig wil ze die ook aan iedereen aanwijzen :P
verder kan ze ook zo liefdevol uitleggen dat de weg die God met haar ging echt veel beter is als wat alle andere gelovigen menen te moeten vertellen en beleven.
vervolgens kunnen we ons allemaal laten troosten door haar liefdevolle en hartelijke benadering. Schaapje bedankt dat je ons op het rechte spoor brengt =D>

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 16 jun 2011 16:44

TheKeimpe schreef:@1a2b3c, nog heel even over de Christenreis, en het pad tussen het poortje en het kruis:

en zo is dat!!! bedankt voor je heldere uitleg :wink:

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 jun 2011 17:27

Horeb schreef:en zo is dat!!! bedankt voor je heldere uitleg :wink:

Spijt me, maar voor mij is de Bijbel maatgevend en niet jouw conclusie!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 jun 2011 18:17

Schelpje: Ontmoeting met mondchristen.
Ze bestaan !
Mensen die LIJKEN vroom te zijn, waar christen, maar slechts met de mond en niet met het hart.

Schaapje: Naar wie was die opmerking nou schelpje ?

Schelpje: Wie de schoen past.... :wink:

Eehhh..... Horeb, wat voor schoenmaat heb jij? Schelpje had nog wat voor mij in de aanbieding geloof ik, maar ik paste het niet dus ik dacht: misschien heb jij er iets aan?

Horeb: geintje hoor :jaknikken: :neeschudden:

Schelpje, niet woest worden, het was zo'n mooie inkopper. Die kon ik niet laten liggen 8>)
Mezelf: [-X

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 jun 2011 20:42

quote="Horeb" Ik weet voor mijzelf zeker dat de weg die God mij heeft bekend gemaakt middels het kerkgenootschap waarbij ik aangesloten mag zijn, de enige juiste is op weg en reis naar de eeuwigheid.

Ik heb jou de vraag al eens gesteld Horeb maar je hebt geen antwoord?

De weg is voor anderen toch ook die ene in Christus Jezus op weg naar de eeuwigheid?
en op welk fundament is een gemeente gebouwd ?

Blijf je bij jouw antwoord dat jij DE ENIGE JUISTE WEG gaat op reis naar de eeuwigheid?

Durf je eens uit te spreken!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 jun 2011 21:03

1a2b3c schreef:Schelpje: Ontmoeting met mondchristen.
Ze bestaan !
Mensen die LIJKEN vroom te zijn, waar christen, maar slechts met de mond en niet met het hart.

Schaapje: Naar wie was die opmerking nou schelpje ?

Schelpje: Wie de schoen past.... :wink:

Eehhh..... Horeb, wat voor schoenmaat heb jij? Schelpje had nog wat voor mij in de aanbieding geloof ik, maar ik paste het niet dus ik dacht: misschien heb jij er iets aan?

Horeb: geintje hoor :jaknikken: :neeschudden:

Schelpje, niet woest worden, het was zo'n mooie inkopper. Die kon ik niet laten liggen 8>)
Mezelf: [-X

Ik snap hem even niet #-o

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 17 jun 2011 10:27

schelpje3 schreef:Ik snap hem even niet #-o

Ik dacht: misschien past Horeb de schoen wel!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 jun 2011 12:22

1a2b3c schreef:
Ik dacht: misschien past Horeb de schoen wel!

Dat vind ik bijzonder onaardig =;
De dingen die Horeb zegt, zijn Bijbelgetrouw en hij is zeker geen mondchristen te noemen. Dus hij mag die schoen gerust laten liggen.
Ik noem geen namen, maar er zijn er bij bij wie die zeker past :wink:

Terug naar “Archief”