Omgaan met bekeerde mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor Horeb » 14 jun 2011 18:07

schelpje3 schreef:Maar als ik spreek over strijd, wordt er meteen over mij uitgegoten dat ik twijfel :shock:
Of dat de Heere Jezus alles voor ons betaald heeft.

laat ze gaan joh........ze begrijpen je niet :?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 14 jun 2011 18:38

Horeb schreef:één ding scheelt........Ik ben altijd zo. zelf kan ik erg moeilijk uit de voeten met het wat schijnheilige uitvragen van een mede-forummer, terwijl je al bezig bent de poster en zijn gedachtegoed te stenigen. heel liefjes vragen en opmerken, maar in werkelijkheid slangenvenijn spuiten :(

zeg de mensen recht voor z'n raap waar het op slaat. lees maar hoe de Heere Jezus zelf sprak. dat spreekt mij erg aan.

Een uitspraak van Jezus die mij altijd erg aanspreekt is: leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart.
En 1 Kor.13, ook zo mooi.... Fil.4:5 Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. Daar kunnen we allemaal van leren!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jun 2011 19:03

quote="Horeb"
één ding scheelt........Ik ben altijd zo.

Als je zo van jezelf bent, dan wordt het tijd dat de Here God dat bij jou eens kan veranderen.
zelf kan ik erg moeilijk uit de voeten met het wat schijnheilige uitvragen van een mede-forummer, terwijl je al bezig bent de poster en zijn gedachtegoed te stenigen.

Ik heb alleen maar eerlijke vragen gezien Horeb, en als deze niet juist zijn ben je toch wel capabel
genoeg daar normaal op te antwoorden.
heel liefjes vragen en opmerken, maar in werkelijkheid slangenvenijn spuiten :(

Ja wie spuit er slangenvenijn....ik heb wel eens gelezen dat je bang bent dat andersdenkende
allemaal naar de hel gaan.
zeg de mensen recht voor z'n raap waar het op slaat. lees maar hoe de Heere Jezus zelf sprak. dat spreekt mij erg aan.

De Here Jezus was de enige die over mensen kon oordelen, en naar mijn weten ben jij dat niet.

Ik zou zeggen lees je eigen berichten eens terug en zie wie er slangenvenijn spuit. :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jun 2011 19:11

quote="schaapje"quotequote="Horeb"
Ik weet voor mijzelf zeker dat de weg die God mij heeft bekend gemaakt middels het kerkgenootschap waarbij ik aangesloten mag zijn, de enige juiste is op weg en reis naar de eeuwigheid.

Die weg Horeb is toch dat Jezus Christus jou gekocht en betaald heeft ? Dat is toch
ook de weg die anderen gaan ? Dat is toch de enige juiste weg en reis naar de eeuwigheid ?

En wat is het fundament hier op aarde ?

En hier krijg ik natuurlijk geen antwoord op ???????

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 15 jun 2011 08:52

Horeb schreef:@gravo,

wat je allemaal zegt moet je zelf weten,maar ik zal je vertellen dat er niets van klopt. om de een of andere reden heb jij jezelf ten doel gesteld de gereformeerde leer te ondermijnen blijkbaar. ik ben niet onder de indruk en je argumenten zijn flut.
weet dat je niet tegen mij......of schelpje of wie ook strijd,maar je komt aan de fundamenten van Gods kerk hier op aarde.
hetgeen ik je diverse malen heb voorgehouden,zo ook hetgeen geschreven staat in de drie formulieren van enigheid.....is gegrond op Gods heilig woord. wat nog sterker is..........wordt beleefd door Gods ware kinderen. verder sta ik met mijn leer en leven in rekening met een Levende God. dat is geen vreemde voor mij als ik me niet vergis. Ik zal al mijn noden en zorgen bij Hem neerleggen,en ook op Hem vertrouwen. Hij leert mij andere zaken als sommige hier op dit forum..............
ik ga en hoef daar ook verder niet over in dispuut. Ik weet voor mijzelf zeker dat de weg die God mij heeft bekend gemaakt middels het kerkgenootschap waarbij ik aangesloten mag zijn, de enige juiste is op weg en reis naar de eeuwigheid. jij mag daar aan twijfelen........ik niet.

Het gaat toch niet zozeer om de leer, maar om de ondervraging van mensen, die op grond van 'leer' menen vrede met God te hebben.

Jij legt hiervan nu dus getuigenis af. Dus jij hebt al die kritiek over je eigen beleving van jouw eigen geloof van je afgeschud. Dat zal gravo deugd doen.

Alleen dan uit je aan de ene kant gespierde taal:
Je komt aan de fundamenten van Gods kerk. Dat kan toch helemaal niet? Er is maar één Fundament. Welke ken jij dan nog meer?

Aan de andere kant zeg je: als ik me niet vergis. Inderdaad. Maar wat dan als je je wel vergist?
Hoe weet je aan de ene kant zo zeker dat het God is die de weg bekend heeft gemaakt, terwijl je de mogelijkheid openhoudt dat je je vergist?

Dat is niet om vervelend te doen, want het is gewoon belangrijk. En ik neem de vrijmoedigheid dit te vragen omdat je uiteindelijk zelf tegen gravo ageert met deze argumenten: 'ik weet wat ik weet. De enig juiste weg op reis naar de eeuwigheid.' Maar wie het over de enig juiste weg heeft, waarnaar gravo ook over handelt, naar ik aanneem, kan niet volstaan met verwijzen naar een gevoel, een kerkgenootschap of zelfs een leer. De vastheid ('enig juiste') moet ergens in wortelen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 15 jun 2011 09:42

Horeb schreef:@gravo, wat je allemaal zegt moet je zelf weten,maar ik zal je vertellen dat er niets van klopt. om de een of andere reden heb jij jezelf ten doel gesteld de gereformeerde leer te ondermijnen blijkbaar. ik ben niet onder de indruk en je argumenten zijn flut.
Wat Gravo meldt zijn praktijkervaringen, die ik (helaas!!) ook heb opgedaan. Dat wil niet zeggen dat een hele richting de grond in wordt gestampt. Het gaat hier om dingen die gewoonweg gesignaleerd worden, en vervolgens hoe hij er tegen aan kijkt, wat zijn idee is hoe dat allemaal kan.
Horeb schreef:weet dat je niet tegen mij......of schelpje of wie ook strijd,maar je komt aan de fundamenten van Gods kerk hier op aarde.
Het gaat er hier niet om om Gods Kerk af te kraken! Het gaat erom om misstanden aan de kaak te stellen. Misstanden die helaas ook in andere delen van Gods Kerk aanwezig zijn. We zijn en blijven mens....
Horeb schreef:hetgeen ik je diverse malen heb voorgehouden,zo ook hetgeen geschreven staat in de drie formulieren van enigheid.....is gegrond op Gods heilig woord. wat nog sterker is..........wordt beleefd door Gods ware kinderen. verder sta ik met mijn leer en leven in rekening met een Levende God. dat is geen vreemde voor mij als ik me niet vergis.
Ik ken vele kinderen van God, die echter niet alles wat jij schetst zo beleven of hebben beleefd. Als je je niet vergist is God geen vreemde voor je. Wat laat je twijfelen of je er wel bij hoort? Strijd en aanvechting is iets wat ieder kind van God op zijn tijd heeft. Satan zal mensen die hem toebehoren het echt niet te moeilijk maken. Maar als je zijn Tegenstander en Overwinnaar toebehoort dan kot hij wel met zijn verzoekingen. Dan zaait hij heel graag twijfel. Waarom? Om te zorgen dat jij twijfelt en zodoende God niet de eer geeft/kunt geven die Hem zo toekomt. Satan weet dat hij jou nooit uit Zijn Hand kan roven, maar dan zal hij het je wel zo moeilijk mogelijk maken!
Horeb schreef:Ik zal al mijn noden en zorgen bij Hem neerleggen,en ook op Hem vertrouwen. Hij leert mij andere zaken als sommige hier op dit forum..............
Mijn Here leert mij op bepaalde punten ook andere zaken dan Hij jou leert. En zo zien we dat Hij Zijn weg gaat met ieder mens. En die weg is met ieder mens weer anders..... Laten we Hem daarvoor niet ter verantwoording roepen, maar laten we elkaar in de waarde laten. We mogen elkaar wel bevragen. Maar als iemand iets anders beleeft, en de Bijbel op sommige punten iets anders leest, laten we elkaar dan niet afkraken en affikken. Daar zijn we als christenen helaas maar al te goed in.... Gods Kerk is veelkleurig, gelukkig maar! De kerk in Afrika leert en beleeft heel veel zaken ook heel anders. Maar dat betekent niet dat zij allemaal gillend verloren gaan omdat ze de 3 formulieren niet kennen...
Horeb schreef:ik ga en hoef daar ook verder niet over in dispuut. Ik weet voor mijzelf zeker dat de weg die God mij heeft bekend gemaakt middels het kerkgenootschap waarbij ik aangesloten mag zijn, de enige juiste is op weg en reis naar de eeuwigheid. jij mag daar aan twijfelen........ik niet.
God heeft jou een weg bekend gemaakt. Die weg gaat Hij met jou. Met anderen gaat Hij weer een andere weg. En de leer in jouw kerkverband is echt niet de volmaakte leer, en de rest zou dan niet deugen. Dan zou mijn jawoord (o.a. op de vraag of ik belijd dat de leer in mijn kerk de volkomen leer der zaligheid is) dus niet oprecht zijn en een leugen... God heeft jou geleid en in jou willen werken. Wees daar heel dankbaar voor! Maar de weg die God met jou gaat, en die Hij jou wijst is niet de ENIGE weg. Het is Zijn weg met JOU. Zijn weg met MIJ is weer heel anders. Hoewel we elkaar op bepaalde punten weer tegenkomen. Als het goed is mogen we elkaar allereerst ontmoeten aan de voet van het kruis!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 jun 2011 09:57

Intussen dwalen we af van de beginposting, maar eigenlijk toch weer niet in bepaalde zin. Er wordt weer hard over en weer gepraat. De twijfelaars zijn iig verkeerd bezig. Zo gaat het altijd. Iemand komt tot geloof, ontvangt "iets" en thats it.
Bezomeren en bewinteren willen de meeste forummers niets van weten, want dat zou niet in de Bijbel staan.
Wie oudvaders leest, kan daar heel veel van leren. Niet om hen als absolute waarheid aan te nemen, maar het is een goede en leerzame gewoonte.
Dan zouden veel uitspraken herkend worden en niet meteen afgefikt worden als oubollig en maar "van den mensch".
Ook het lezen van hedendaagse theologische boeken kan heel goed zijn !
Wie meent het alleen met de Bijbel te kunnen doen, is toch naief. We moeten die elke week immers uitgelegd krijgen in de kerk ? Daar hoor je dingen die je er zelf niet uit haalt.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 jun 2011 10:38

schelpje3 schreef:Intussen dwalen we af van de beginposting, maar eigenlijk toch weer niet in bepaalde zin. Er wordt weer hard over en weer gepraat. De twijfelaars zijn iig verkeerd bezig.

Twijfel is ongeloof dus dat gaan we niet goed praten WAARMEE IK NIET ZEG DAT GELOVIGEN NOOIT TWIJFELEN!!!
schelpje3 schreef:Iemand komt tot geloof, ontvangt "iets" en thats it.

Dat is wat jij er van maakt. Als iemand tot geloof komt is hij net wedergeboren, een baby die op moet groeien 1Pewt.2:2 En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien,
schelpje3 schreef:Bezomeren en bewinteren willen de meeste forummers niets van weten, want dat zou niet in de Bijbel staan.

Misschien kun je zeggen waar het staat?
schelpje3 schreef:Wie oudvaders leest, kan daar heel veel van leren. Niet om hen als absolute waarheid aan te nemen, maar het is een goede en leerzame gewoonte.
Dan zouden veel uitspraken herkend worden en niet meteen afgefikt worden als oubollig en maar "van den mensch".
Ook het lezen van hedendaagse theologische boeken kan heel goed zijn !

Zeker kunnnen we er veel van leren, zowel positief als negatief. Ik heb er veel gelezen en ken hééééél veel van de uitspraken.
Er zijn er die ik kan waarderen (hoewel ik liever de gebruikelijke Nederlandse taal hoor) maar er zijn er ook die absoluut onbijbels zijn.
Dan moet je niet meteen denken dat die niet begrepen worden als ze 'afgefikt' worden, maar dan ben ik het er gewoon niet mee eens.
En ik haal dan de Bijbel teksten erbij om aan te tonen waarom ik het er niet mee eens ben.
schelpje3 schreef:Wie meent het alleen met de Bijbel te kunnen doen, is toch naief. We moeten die elke week immers uitgelegd krijgen in de kerk ? Daar hoor je dingen die je er zelf niet uit haalt.

Onderwijs is zeker goed en nuttig, maar toch is de Bijbel het enige wat we uiteindelijk nodig hebben. Opb.22:19 En als iemand afdoet van de woorden van het boek van deze profetie, zal God zijn deel afdoen van het boek des levens, en van de heilige stad, van de dingen die in dit boek geschreven zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 jun 2011 10:47

Ik zeg toch niet dat we twijfel moeten goedpraten :?
Het is juist het ongeloof wat ons overvalt, waar we mee bestookt worden.
Is het wel waar ? Weet de Heere van mij ?
het kan zo erg zijn dat een kind des Heeren zelfs volkomen kan gaan twijfelen of de Heere zelfs wel bestaat !
Afgedwaald zijn en zelf kunnen ze niet terugkeren.
Of in zonde vallen. Zo erg dat niets meer raakt en smaakt.
Als we daar eens iets van zouden kennen ! Dan zouden we een heel ander forum te zien krijgen.
Dan houdt het ons nederig en klein, alles van de Heere verwachtende.
Weet je dat ik soms geen woorden heb om hier te plaatsen ?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 jun 2011 11:16

schelpje3 schreef:Ik zeg toch niet dat we twijfel moeten goedpraten :?
Het is juist het ongeloof wat ons overvalt, waar we mee bestookt worden.
Is het wel waar ? Weet de Heere van mij ?
het kan zo erg zijn dat een kind des Heeren zelfs volkomen kan gaan twijfelen of de Heere zelfs wel bestaat !
Afgedwaald zijn en zelf kunnen ze niet terugkeren.
Of in zonde vallen. Zo erg dat niets meer raakt en smaakt.
Als we daar eens iets van zouden kennen ! Dan zouden we een heel ander forum te zien krijgen.
Dan houdt het ons nederig en klein, alles van de Heere verwachtende.
Weet je dat ik soms geen woorden heb om hier te plaatsen ?

Ik krijg bij jou de indruk dat je geloof hoogmoedig vindt.
Het is juist geloof wat nederig en klein maakt en houd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 jun 2011 11:19

1a2b3c schreef:

Dat is dan jouw interpretatie.
Als geloof klein en nederig maakt, zou ik meer verwondering moeten lezen. En dan bedoel ik jou niet, maar in het algemeen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 jun 2011 11:23

We weten dat geloof een gave van God is, en Hij geeft een ieder in een bepaalde mate.
Maar van het geloof is het ook de bedoeling dat het door het leven met de Heer moet en
zal groeien.
Eens??

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 jun 2011 12:05

1a2b3c
schelpje3 schreef:Dat is dan jouw interpretatie.
Als geloof klein en nederig maakt, zou ik meer verwondering moeten lezen. En dan bedoel ik jou niet, maar in het algemeen.

Zijn we dan niet bezig elkaar te beoordelen of veroordelen?
Zo lang iemand niets zegt wat in strijd is met Gods Woord moeten we oordelen met het oordeel van de liefde, want alleen God kent het hart.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 jun 2011 12:38

Nee we zijn bezig elkaar te scherpen !
Maar vaak wordt dit als aanval, veroordeling gezien.
Maar we mogen en moeten elkaar op grond van Gods Woord kunnen bevragen.
Als je dat niet wilt, moet je niet op een forum gaan zitten.
Vooral niet hier, met al die richtingen. :wink:
Ieder heeft het gelijk aan zijn zijde.
Tenminste, dat denkt ieder.
Zelfs mensen van hetzelfde kerkverband zijn het niet met elkaar eens soms.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 jun 2011 14:12

schelpje3 schreef:Nee we zijn bezig elkaar te scherpen !
Maar vaak wordt dit als aanval, veroordeling gezien.
Maar we mogen en moeten elkaar op grond van Gods Woord kunnen bevragen.
Als je dat niet wilt, moet je niet op een forum gaan zitten.
Vooral niet hier, met al die richtingen. :wink:
Ieder heeft het gelijk aan zijn zijde.
Tenminste, dat denkt ieder.
Zelfs mensen van hetzelfde kerkverband zijn het niet met elkaar eens soms.

Ik vind het niet zo'n punt als me iets gevraagd wordt, al vind ik wel dat je evengoed op een forum kunt zijn en je mening kunt geven, zonder meteen je hart binnenstebuiten te keren en wat algemener te blijven.
Ik draai hier nog niet zo erg lang mee, maar toch heb ik al redelijk wat keer van mensen gelezen die er duidelijk voor uit gekomen zijn dat geloof zowel gave als opgave is e.d.
Maar het lijkt dat jij in elke reactie wilt horen dat een mens niets kan en niets wil en dat er altijd zonde en twijfel is enz.
Ik ga niet voor eigen gelijk, maar Gods gelijk. Als ik iets zeg wat onbijbels is mag iedereen me op de vingers tikken, graag zelf.
Maar er worden hier nogal eens wat meningen gelanceerd die misschien wel oude papieren hebben, maar geen Bijbelse grond.
En dan moet zo'n aloude waarheid toch echt overboord, de oudvaders dachten ook niet overal hetzelfde over.
Er is dus niets nieuws onder de zon, en de oude schrijvers zijn de grond niet! dat is alleen de Bijbel.

Terug naar “Archief”