Omgaan met bekeerde mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2011 22:17

1a2b3c schreef:
Daar gaat het wel even over iets anders dan over het ongeloof en de twijfel waar ik op reageerde!
Strijd is meer een gevolg dan een kenmerk.
Bovendien zei ik ook: Begrijp me goed, ik zeg niet dat er nooit strijd is, maar om dat te verheerlijken en het een kenmerk van geloof te maken... dat ging over de ongehoorzaamheid van Jona en de verloochening van Petrus en het ongeloof van Tomas. Niet echt iets om de echtheid van het geloof in te herkennen.
In Ef.6 staat duidelijk dat we de geestelijke strijd moeten voeren IN HET GELOOF, daar komt geen drijfzand van ongehoorzaamheid, ongeloof enz. aan te pas.

De kenmerken die Jezus geeft: Luk.6:44...44 Want iedere boom wordt aan zijn eigen vrucht gekend. Jak.2:20 Maar wilt u weten, o nietig mens, dat het geloof zonder de werken dood is?

Ik zal daar zelf even antwoord op geven, het is tenslotte een posting van mij :D
Waarom denk je dat dit in de Bijbel staat ? Ter bemoediging van ons ! Wij zijn geen haar beter als die eigenwijze Jona, of de ongelovige Thomas. Als je dat wel bent, als je zelf wel direct gelooft, zonder tegenstribbelen, zonder strijd, zonder aanvechtingen, zou ik mezelf toch nog maar eens achter de oren krabben.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 jun 2011 22:18

@ Schelpje....ik zie wel iemand steeds heeeeeel boos worden :D

Maar dat wil jij niet zien
Laatst gewijzigd door schaapje op 13 jun 2011 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 jun 2011 22:22

quote="schelpje3" Als je dat wel bent, als je zelf wel direct gelooft, zonder tegenstribbelen, zonder strijd, zonder aanvechtingen, zou ik mezelf toch nog maar eens achter de oren krabben.

Ik heb nog niemand op het forum zien beweren dat geloven zonder strijd is ....behalve één :mrgreen:

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 13 jun 2011 22:25

schelpje3 schreef:Ik zal daar zelf even antwoord op geven, het is tenslotte een posting van mij :D
Waarom denk je dat dit in de Bijbel staat ? Ter bemoediging van ons ! Wij zijn geen haar beter als die eigenwijze Jona, of de ongelovige Thomas. Als je dat wel bent, als je zelf wel direct gelooft, zonder tegenstribbelen, zonder strijd, zonder aanvechtingen, zou ik mezelf toch nog maar eens achter de oren krabben.

Ik geloof niet dat het ter bemoediging in de Bijbel staat, maar ter waarschuwing!
We moeten daar geen voorbeeld aan nemen, Jezus zei tegen Thomas: omdat gij gezien zo hebt gij geloofd, maar zalig die niet gezien hebben en toch zullen geloven.
Er zijn mensen die een groot geloof hebben, Jezus zegt het Zelf en dan zegt Hij niet: krab nog maar eens even achter je oren, maar Hij prijst dat. O vrouw groot is uw geloof...en: in heel Israël heb ik zo groot geloof niet gevonden....

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 13 jun 2011 22:35

1a2b3c schreef:
Strijd is meer een gevolg dan een kenmerk.
Bovendien zei ik ook: Begrijp me goed, ik zeg niet dat er nooit strijd is, maar om dat te verheerlijken en het een kenmerk van geloof te maken...

Strijd vloeit er uit voort, de strijd komt als er vernieuwing is in Christus, daarvoor kent de mens geen strijd, dan leeft hij rustig door.
Maar als God gaat werken in het hart, komt de tegenstand van het vlees.

Romeinen 7:22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.

Toch kun je het ook een kenmerk noemen, daar het nooit zonder strijd is!!!
Ik wil daar niet mee zeggen dat die strijd bij iedereen hetzelfde is.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 jun 2011 22:45

quote="schelpje3"
Wie geen strijd kent, kent ook geen waar geloof.

Riska heeft wel gelijk schelpje, en dat is niet de eerste keer
dat je dit neer schrijft.
Je kan er ook gewoon van uit gaan dat élke gelovige strijd kent,
maar waarom zou je daar steeds over moeten praten?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2011 14:41

Lees Marieke hierboven. Zij verwoordt het uitstekend !

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jun 2011 15:00

quote="schelpje3""

Lees Marieke hierboven. Zij verwoordt het uitstekend !

Zeg ik wat anders dan ? 8)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2011 15:41

schaapje schreef:@ Schelpje....ik zie wel iemand steeds heeeeeel boos worden :D

Maar dat wil jij niet zien

Boos worden is geen vrucht van de ware Liefde !

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2011 15:44

schaapje schreef:
Ik heb nog niemand op het forum zien beweren dat geloven zonder strijd is ....behalve één :mrgreen:

Wijs jij mij dan eens een paar postings aan van mensen die zuchten onder de strijd. Dat ze geen dag zonder de Heere Jezus kunnen, omdat de strijd hevig is. De satan hen met vuisten zou slaan.
Integendeel, ik lees hier zelfs van iemand die geen zonden doet :shock:
Of "gewoon" gered zijn. Gewoon in het spoor lopen, met hulp van de Goede Herder.
Zo simpel is het kennelijk. :-k

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jun 2011 16:12

quote="schelpje3"

Wijs jij mij dan eens een paar postings aan van mensen die zuchten onder de strijd. Dat ze geen dag zonder de Heere Jezus kunnen, omdat de strijd hevig is. De satan hen met vuisten zou slaan.
Integendeel, ik lees hier zelfs van iemand die geen zonden doet :shock:
Of "gewoon" gered zijn. Gewoon in het spoor lopen, met hulp van de Goede Herder.
Zo simpel is het kennelijk. :

Een paar dagen geleden schelpje kwamen er een aantal heel dicht tot elkaar, kweet de topic
niet meer maar dat ging heel diep, over dat we ons elke dag moeten bekeren, en zijn de
topic-schrijvers de vaak op het web zijn. nou en van mij heb je al genoeg gelezen dacht ik.
En die "ene" tja ik weet wel/of niet wat ik daar van moet denken.

En over boos worden, ik heb van het begin afaan de posting van Horeb bijzonder grof
en soms beledigend gevonden.
Maar ik denk dat hij dat zelf ook wel weet. :(

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2011 16:35

Horeb zegt het misschien niet altijd even tactvol. Maar dat is in het vuur van zijn bewogenheid. Want ik lees wel uit zijn postings wat hij bedoelt te zeggen. En och, geschreven woorden zijn altijd anders dan gesproken. Met smileys kun je veel bereiken, maar in een gesprek is het de toon, of een lach erbij, of een lief gebaar. Ik zie wel eens postings van mezelf denk dan ook: :oops: had ik ook iets anders kunnen zeggen.
Maar dan zit je in een bepaalde mood, of er is al veel lelijks tegen je gezegd, worden je dingen verweten die je zo niet bedoelt enz enz
We blijven forummers met zonden en gebreken :wink:
Maar mooi is het als je er op terug kunt komen, om te zeggen dat het je spijt of dat je het beslist ZO niet bedoeld heb.
En af en toe breekt de zon door hier omhelzing-smile

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 14 jun 2011 16:41

schelpje3 schreef:Of "gewoon" gered zijn. Gewoon in het spoor lopen, met hulp van de Goede Herder.
Zo simpel is het kennelijk. :-k

Joh.15:5 Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen.
Denk jij dat Jezus dit zou zeggen als het niet mogelijk was?
Gewoon gered zijn.... gewoon in het spoor lopen... het klinkt als fff even een blokje om lopen.
Op zo'n manier heb ik er nooit over gepraat!

Marieke1984 schreef:Strijd vloeit er uit voort, de strijd komt als er vernieuwing is in Christus, daarvoor kent de mens geen strijd, dan leeft hij rustig door.
Maar als God gaat werken in het hart, komt de tegenstand van het vlees.

Romeinen 7:22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.

Toch kun je het ook een kenmerk noemen, daar het nooit zonder strijd is!!!
Ik wil daar niet mee zeggen dat die strijd bij iedereen hetzelfde is.

Waar je vandaan haalt dat een mens geen strijd kent voordat hij tot geloof komt is mij een raadsel!
Of dacht je dat de duivel dan rustig zit af te wachten?
Ook nadat iemand tot geloof gekomen is zit hij niet stil (wat ik trouwens ook nooit gezegd heb)
In Rom.7 wordt er gestreden in eigen kracht. Lees Rom.8 er eens achteraan, daar gaat het erover dat de Heilige Geest gegeven is, Hij geeft ons Zijn kracht.
Strijd komt van buitenaf en/of van de oude mens, geen kenmerk van het geloof! Ik hou het maar liever bij wat Jezus ervan zegt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2011 16:48

Maar als ik spreek over strijd, wordt er meteen over mij uitgegoten dat ik twijfel :shock:
Of dat de Heere Jezus alles voor ons betaald heeft.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 14 jun 2011 18:06

schelpje3 schreef:Horeb zegt het misschien niet altijd even tactvol.

één ding scheelt........Ik ben altijd zo. zelf kan ik erg moeilijk uit de voeten met het wat schijnheilige uitvragen van een mede-forummer, terwijl je al bezig bent de poster en zijn gedachtegoed te stenigen. heel liefjes vragen en opmerken, maar in werkelijkheid slangenvenijn spuiten :(

zeg de mensen recht voor z'n raap waar het op slaat. lees maar hoe de Heere Jezus zelf sprak. dat spreekt mij erg aan.

Terug naar “Archief”