Omgaan met bekeerde mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor Riska » 09 jun 2011 15:37

Misschien is het een plat voorbeeld, maar wordt het zo duidelijk.

Een kindje leert lopen. Stevig aan de hand van papa of mama.
Al gauw komt het moment dat dat kindje los wil lopen,
dat het 'zelf' wil doen.
Bij het opgroeien dwaalt het kind af en toe af,
maar wordt liefdevol weer opgevangen door de ouders.

Zo mogen wij lopen aan de hand van God en ja, wij zijn mensen,
dus denken we dat we het zelf kunnen en dwalen af.
Maar daar is God, die ons blijft zoeken en bij wie wij ons
steeds opnieuw geborgen mogen weten.

Als bekeerd mens - dus als mens gericht op God - gaat het
echt regelmatig verkeerd. Wij vergeten de weg aan Hem te vragen
en verdwalen. Dan zoekt Hij ons weer op.
En wij mogen daarop vertrouwen...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jun 2011 16:03

Race406 schreef:Beide voorbeelden staan in de Bijbel: 1. God zoekt de mens en haalt hem weer terug. 2. God roept de mens op om zich te bekeren. Het is van beiden wat. Niet te krampachtig worden als er geschreven wordt dat een mens zich moet bekeren, dat is namelijk voluit Bijbels! We moeten alleen wel oog hebben voor beide kanten. Een mens bekeert zich omdat God het willen en het werken (Fil. 2:12 en 13) in de mens heeft gelegd. Dat zien we achteraf pas..
Bij het toe-eigenen van het heil (het woord zegt het al: toe-eigenen, eigen maken, in bezit zien te krijgen) moeten we niet maar blijven wachten of we mogen opmerken of er "ritselingen des nieuwen levens" zijn. Dan kom je terecht bij richtingen die bij de uitverkiezing beginnen te redeneren. Probeer niet teveel bang te zijn dat je meent dat je iets hebt, wat je in werkelijkheid toch niet hebt.
Ik bid je toe dat je zo rijk in de ruimte mag komen dat je alle twijfel van je af mag gooien en je Here te voet mag vallen!

He ik geniet altijd zo van je tale Kanaans :wink: Dat lees ik hier veel te weinig.

En toch meen ik te moeten waarschuwen tegen een "net" christendom. Ik word misschien te rechts genoemd, of te star, maar ik blijf waarschuwen tegen gerarriveerde christenen. Ik zou zo graag lezen dat het niet uit jezelf komt, maar dat het een eeuwig Wonder is dat de Heere naar ons om wil zien. En dan niet eenmalig !
De kerkdiensten waar ik naar luister, in eigen gemeente en via internet en ik luister bewust naar verschillende richtingen, om eenzijdige prediking te voorkomen, houden ons voor dat we moeten waken voor het inslapen, de lamp brandende te houden.
Strijd om in te gaan. Wie van jullie strijdt de goede strijd ? Sorry, ik wil niet kwetsen, maar jullie komen steeds met dezelfde argumenten en teksten.
nl 1 x omgezet is genoeg, de rest doen wij, met hulp van de Goede Herder.
Maar dan loop ik vast in de Psalmen. Voor wie zijn die dan bedoeld ?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 09 jun 2011 16:35

Schelpje: Ik zou liever lezen dat God ons elke dag omdraait. Waarom zouden wij ? (bekeren)

1a2b3c: Waarom zouden wij??? Omdat God dat zegt, tientallen keren... is dat geen reden genoeg?
Als wij ons bekeren dan weten we dat Hij ons daar de wil en kracht voor geeft, ander deden we het niet.
We hoeven alleen maar te luisteren en te gehoorzamen. Mat.7:24 Daarom, ieder die deze woorden van Mij hoort en ze doet ....

schelpje3 schreef: Doe jij ALTIJD wat de Heere van ons vraagt ? Ik merk bij mezelf dat ik tientallen keren struikel en soms helemaal niet wil.
Ben jij beter dan Jona ?
Voel je je verheven boven Petrus ? Jij zou je Meester nooit verloochenen ?

Als je leert dat je van nature dood ligt in de zonden, kun je niet luisteren ! Laat staan gehoorzamen. Maar jij bedoelt daarna... zeker ?

Ik voel me niets beter of boven wie dan ook verheven. Bovendien zeg ik steeds dat we elke dag weer bekering nodig hebben omdat we steeds weer zondigen. Jak.3:2 haal ik regelmatig aan even als 1 Joh.1:8.
Ik snap dan ook niet waarom je denkt dat ik me daarboven verheven zou voelen.
Als ik het zelf moest doen zou ik ook mijn Meester verloochenen, daarom probeer ik zo dicht mogelijk bij Hem te blijven en in alles de kracht van de Heilige Geest te verwachten.
Ik zeg niet dat me dat altijd lukt, maar dan bekeer ik me daar weer van en belijd mijn zonden aan Hem, die getrouw en rechtvaardig is om de zonden te vergeven.
Dan moet ik niet gaan zitten wachten tot Hij me komt bekeren, bekeren (!!!) dat is Zijn opdracht aan de mens.
Dan moeten we de bal niet terug spelen, en niet gaan zitten ja-maaren.
Ik vraag me trouwens af hoe dat zou moeten. Stel dat ik ongevraagd van iemand een boek 'leen', dan zal ik toch echt zelf naar die persoon toe moeten gaan om het terug te geven, en erbij zeggen dat ik helemaal fout zat en dat me dat spijt.
En ook moet ik die zonde dan aan God belijden met het vaste voornemen om zulke streken voortaan te laten.

Jij zegt: van nature lig je dood in de zonden, kun je niet luisteren ! Laat staan gehoorzamen. Maar jij bedoelt daarna....zeker?

Ik had het idd over wedergeborenen. Zij kennen de stem van de Goede Herder en volgen Hem.

Maar mensen die nog 'dood' zijn kunnen ook wel op een bepaalde manier horen anders zou hen ook geen ongehoorzaamheid en ongeloof verweten kunnen worden.
Mensen die het evangelie horen maar er zich niets van aantrekken die gaan verloren omdat ze niet wilden, en niet omdat ze het niet hoorden en/of niet konden gehoorzamen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 jun 2011 22:37

quote="schelpje3"

En toch meen ik te moeten waarschuwen tegen een "net" christendom. Ik word misschien te rechts genoemd, of te star, maar ik blijf waarschuwen tegen gerarriveerde christenen.

Gearriveerde Christenen ook zo,n kreet door wie bedacht? ik kan het niet vinden in de Bijbel.
gearriveerd zijn wij pas straks, nu moet we alleen maar waakzaam zijn.

Ik zou zo graag lezen dat het niet uit jezelf komt, maar dat het een eeuwig Wonder is dat de Heere naar ons om wil zien. En dan niet eenmalig !

Wedergeboorte is een Wonder wat God geeft in antwoord op geloof, en is éénmalig we ontvangen
de nieuwe mens door de Geest van God, maar zoals jezelf al ontdekt hebt moeten we leren leven
vanuit die nieuwe mens. Hoe komt het dat je precies weet wat verkeerd is in je leven, is dat niet
de Heilige Geest die ons wijst op onze zonden. Als de Geest niet in ons was hadden we niet
zo,n schuldgevoel en leefden we vrolijk voort.
Strijd om in te gaan. Wie van jullie strijdt de goede strijd ?

Als het goed is strijdt iedere Christen de goede strijd....omdat de gelovige al is in gegaan
op die smalle weg.
Sorry, ik wil niet kwetsen, maar jullie komen steeds met dezelfde argumenten en teksten.
nl 1 x omgezet is genoeg, de rest doen wij, met hulp van de Goede Herder.
Maar dan loop ik vast in de Psalmen. Voor wie zijn die dan bedoeld ?

Er zijn echt niet steeds dezelfde teksten gebruikt, er zijn er vele zeer vele die hetzelfde zeggen.
Eigenlijk heb ik van jou al maanden dezelfde argumenten gehoord :D
Ik weet niet welke Psalmen jij leest maar ik vind ze prachtig en troostrijk.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 09 jun 2011 23:26

2 Korinthiërs 3:1 Beginnen wij onszelven wederom u aan te prijzen? Of behoeven wij ook, gelijk sommigen, brieven van voorschrijving aan u, of brieven van voorschrijving van u?
2 Gijlieden zijt onze brief, geschreven in onze harten, bekend en gelezen van alle mensen;
3 Als die openbaar zijt geworden, dat gij een brief van Christus zijt, en door onzen dienst bereid, die geschreven is niet met inkt, maar door den Geest des levenden Gods, niet in stenen tafelen, maar in vlezen tafelen des harten.
4 En zodanig een vertrouwen hebben wij door Christus bij God.
5 Niet dat wij van onszelven bekwaam zijn iets te denken, als uit onszelven; maar onze bekwaamheid is uit God;
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 jun 2011 08:27

En verder in dit hoofdstuk Marieke :D
2 Kor.3 : 13-18
geheel anders dan Mozes, die een bedekking voor zijn gelaat deed
opdat de kinderen Israels geen blik zouden slaan op het einde van hetgeen moest verdwijnen.
Maar hun gedachten werden verhard. Want tot heden toe blijft dezelfde bedekking
over het voorlezen van het Oude Verbond zonder weggenomen te worden omdat zij
slechts IN CHRISTUS verdwijnt. Ja tot heden toe ligt, telkens wanneer Mozes voorgelezen
wordt, een bedekking over hun hart.

Maar telkens wanneer iemand zich tot de Here BEKEERD heeft, wordt de bedekking WEGGENOMEN
De Here nu is Geest, en waar de Geest des Heren is, is vrijheid. En wij allen die met een aangezicht
waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar het
zelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid immers door de Heer die Geest is.

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 10 jun 2011 10:26

schaapje schreef:En verder in dit hoofdstuk Marieke :D
Maar telkens wanneer iemand zich tot de Here BEKEERD heeft, wordt de bedekking WEGGENOMEN
De Here nu is Geest, en waar de Geest des Heren is, is vrijheid. En wij allen die met een aangezicht
waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar het
zelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid immers door de Heer die Geest is.

2 Kor. 3:16 Doch zo wanneer het tot den Heere zal bekeerd zijn, zo wordt het deksel weggenomen.
17 De Heere nu is de Geest; en waar de Geest des Heeren is, aldaar is vrijheid.

Waar de Geest des Heeren is, is vrijheid, dus als Gods Geest niet in een mens werkt is er ook geen vrijheid.
1 Kor. 2:16 Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben den zin van Christus.

Efeziërs 1:4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 jun 2011 11:39

quote="Marieke1984"

[i]Efeziërs 1:4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;

Daar blijkt dus uit Marieke dat God voor de grondlegging der wereld al WIST
wie zich zouden bekeren en wie Hem zouden zoeken.

En wat vind jij van onze God, .... als Hij zegt in Jes.65: 1-2 dat Hij als het ware wacht tot
mensen naar Hem toekomen.

Te raadplegen was Ik voor hen die naar Mij niet vroegen
te VINDEN voor hen die Mij niet zochten
Ik zei tot een volk dat mijn naam niet aanriep
Hier ben Ik, hier ben Ik.

God is eeuwig en altijd dezelfde er is geen verandering bij Hem.

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 10 jun 2011 12:46

schaapje schreef:En wat vind jij van onze God, .... als Hij zegt in Jes.65: 1-2 dat Hij als het ware wacht tot
mensen naar Hem toekomen.

Jij zegt de Heere wacht tot mensen naar Hem toekomen, dat zou dan betekenen dat het voor de Heere nog geen zekerheid is wie er voor Hem kiest!
Vanuit de oude mens(vlees) is geen zoeken en vragen, maar door de planting van de nieuwe mens(geestelijk) wel.
Wij kunnen er vanuit onszelf niet om vragen, als we niet eerst verlicht zijn.
Te raadplegen was Ik voor hen die naar Mij niet vroegen
te VINDEN voor hen die Mij niet zochten
Ik zei tot een volk dat mijn naam niet aanriep
Hier ben Ik, hier ben Ik.

God is eeuwig en altijd dezelfde er is geen verandering bij Hem.

Jesaja 56:1 Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik.
2 Ik heb Mijn handen uitgebreid, den gansen dag tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg, die niet goed is, naar hun eigen gedachten.

Door Christus is de weg tot God ontsloten, buiten Christus kunnen we niet zelf tot God komen, omdat we verkocht zijn onder de zonde.
Dus wanneer een mens zich tot God mag bekeren, is dat door en in Jezus Christus en om Hem alleen, buiten Zijn licht is er duisternis in ons hart, en kunnen en willen wij dit ook niet, dat ervaart de oude mens eenmaal als God Christus heeft ingeplant in het hart, dat ze het zelf niet kunnen maar wel willen, door de wil van Christus.
Dan komt dat niet omdat een mens het wil maar omdat God het wil om Christus.
Gods Geest werkt in een mens, waar het besef in een mens er nog niet eens hoeft te zijn, maar waar het pas later zichtbaar word wat God in het leven heeft gedaan, niet omdat er zelf om werd gevraagd!!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 jun 2011 13:57

quote="Marieke1984"
Dus wanneer een mens zich tot God mag bekeren, is dat door en in Jezus Christus en om Hem alleen, buiten Zijn licht is er duisternis in ons hart,

Soms begrijp ik jou antwoorden niet????.....beweer ik iets anders ????
en kunnen en willen wij dit ook niet, dat ervaart de oude mens eenmaal als God Christus heeft ingeplant in het hart,

Hand.2: 37-38
Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen en zij zeiden wat moeten wij doen?
En petrus antwoordde hun; Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van
Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.

Hier is God aan het werk, want zij werden diep in hun hart getroffen, maar de Heilige Geest
wordt pas door een mens ontvangen als hij zich bekeerd heeft.

dat ze het zelf niet kunnen maar wel willen, door de wil van Christus.
Dan komt dat niet omdat een mens het wil maar omdat God het wil om Christus.

Dus het is toch God die mensen wil redden, ik dacht dat het alleen het uitgelezen groepje
was die in de kerk zat, dat bedoel je dus niet.

En je hebt me nog niet geantwoord op mijn vraag wat je vind van Jes.65
Nee nee je gaat opzoek naar teksten die bewijzen dat God toch anders is en dat helemaal
past in jouw beeld van god.

Jammer want ik blijf er bij dat beide kanten waar zijn en dat we niet de nadruk moeten leggen
op één kant van onze God.

Gods Geest werkt in een mens, waar het besef in een mens er nog niet eens hoeft te zijn, maar waar het pas later zichtbaar word wat God in het leven heeft gedaan, niet omdat er zelf om werd ge!
vraagd!

Ik ga het spelletje stoppen met jou het is een schermen met teksten geworden, één ding zal
ik nooit met je eens worden, dat als de mens vraagt om genade, God die geeft en van harte
En niet zoals ik van jou lijkt te lezen met een soort tegenzin.
Je blijft alleen de teksten citeren alsof God een soort tiran is die mensen uitkiest en mensen
verstoot, want dat is zo als alles Gods werk is, omdat je maar één kant benadert van onze God.
Ik heb een totaal ander Beeld van God en dat Beeld zie ik in Jezus Christus, iedereen mocht
komen, voor zondaren is Hij gekomen, maar wel waarschuwt Hij ons dat we niet twee heren
kunnen dienen dus als je komt moet dat voor 100% zijn.
Marieke het ga je goed ik antwoord niet meer want ik wordt depressief van jouw antwoorden

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 10 jun 2011 14:45

schaapje schreef:Ik ga het spelletje stoppen met jou het is een schermen met teksten geworden, één ding zal
ik nooit met je eens worden, dat als de mens vraagt om genade, God die geeft en van harte

Een beetje vreemd dat je het een spelletje vind, dat is het voor mij namelijk helemaal niet.
Als jij dat wel zo ziet vind ik dat erg jammer, maar dan reageer ik hier verder ook niet meer op.
Over Gods Woord spreken is voor mij geen spelletje!!!!!!!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 jun 2011 15:07

:@

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 10 jun 2011 18:08

schaapje schreef:
Ik ga het spelletje stoppen met jou het is een schermen met teksten geworden, één ding zal
En niet zoals ik van jou lijkt te lezen met een soort tegenzin.
Je blijft alleen de teksten citeren alsof God een soort tiran is die mensen uitkiest en mensen
verstoot, want dat is zo als alles Gods werk is, omdat je maar één kant benadert van onze God.
Ik heb een totaal ander Beeld van God en dat Beeld zie ik in Jezus Christus, iedereen mocht
komen, voor zondaren is Hij gekomen, maar wel waarschuwt Hij ons dat we niet twee heren
kunnen dienen dus als je komt moet dat voor 100% zijn.
Marieke het ga je goed ik antwoord niet meer want ik wordt depressief van jouw antwoorden

ik kan Marieke goed begrijpen Schaapje. ze verwoord het goed. zoals jij het brengt gaat er mij teveel eer naar de mens. ik zou daar niet gerust mee voor God kunnen verschijnen, en derhalve zal het nooit mijn godsdienst kunnen zijn.
ik zie het zo dat je een stukje van Gods eenzijdige genadewerk toch zelf wilt invullen. daarmee maak je van God een volger van mensen.......en nu heb ik beleefd dat het precies andersom gaat in mijn leven.
alles wat ik mag zijn.......ben ik uit genade. als ik er zelf maar wat voor had moeten doen......al was het maar toestemmen.......dan was ik nooit gekomen aan Zijn gezegende voeten.
ik heb mezelf leren kennen als een wegloper......en een hater van God, en niet als een zoeker en vinder van Hem.
Ik kan ook van harte onderschrijven wat Marieke zegt..........

Gods Geest werkt in een mens, waar het besef in een mens er nog niet eens hoeft te zijn, maar waar het pas later zichtbaar word wat God in het leven heeft gedaan, niet omdat er zelf om werd ge!
vraagd!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 jun 2011 19:08

quote="Horeb"
ik kan Marieke goed begrijpen Schaapje. ze verwoord het goed. zoals jij het brengt gaat er mij teveel eer naar de mens. ik zou daar niet gerust mee voor God kunnen verschijnen, en derhalve zal het nooit mijn godsdienst kunnen zijn.

Schaapje:
Ik vind het jammer dat je dit zegt Horeb, want we aanbidden dezelfde God
ik zie het zo dat je een stukje van Gods eenzijdige genadewerk toch zelf wilt invullen.

Je zegt het vaag Horeb, omdat je waarschijnlijk ook niet precies weet hoe God werkt,
en hoe kan een mens genade zelf invullen.
alles wat ik mag zijn.......ben ik uit genade. als ik er zelf maar wat voor had moeten doen......al was het maar toestemmen.......dan was ik nooit gekomen aan Zijn gezegende voeten.

Alles wat ik nu mag zijn is ook genade uit God Horeb, maar Hij is nog steeds Koning over mijn
hart, en mijn leven heb ik aan Hem gegeven.
ik heb mezelf leren kennen als een wegloper......en een hater van God, en niet als een zoeker en vinder van Hem.

Ik denk dat ik vanaf mijn geboorte ook een wegloper was (ik heb het evangelie nooit gehoord)
en door mijn manier van leven een vijand van God, Maar ik zou liegen als zou zeggen
dat ik God haatte, ik heb in mijn leven zo vaak om God geroepen.
Gods Geest werkt in een mens, waar het besef in een mens er nog niet eens hoeft te zijn, maar waar het pas later zichtbaar word wat God in het leven heeft gedaan,

Dat kan ik van harte onderschrijven Horeb.
niet omdat er zelf om werd ge!
vraagd!
Bij mij dus wel met heel mijn hart heb ik gevraagd om gered te worden, door
dat God zo werkte in mijn leven en in mijn hart, mijn antwoord was JA!

Ik wil nog een mooie tekst toevoegen Rom.5 : 10
Want als wij, toen wij vijanden waren, met God verzoend zijn door de dood zijns Zoons, zullen wij veel meer, nu wij verzoend zijn, behouden worden, doordat Hij leeft, en dat niet alleen
maar wij roemen zelfs In God door onze Here Jezus Christus, door wie wij verzoening ontvangen
hebben.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 12 jun 2011 12:04

Misschien is de ingewikkelde knoop, waarin de discussie tussen Schaapje, Horeb en Marieke is terchtgekomen, op de volgende wijze nog te ontwarren:

Zouden we aan Horeb de volgende vraag kunnen stellen:

Wat is er volgens jou nodig, zodat jij zonder gewetensbezwaar tot de erkenning kan komen dat iemand een waarachtig wedergeboren mens is?

Ter toelichting

Het gaat mij dan ook werkelijk om all-in: zo iemand is door een eenzijdig Godswerk wedergeboren en gerechtvaardigd, beoefent een waar zaligmakend geloof, is daarmee ook waarachtig bekeerd en zijn of haar leven kent ook beginselen van een ware heiligmaking. De stukken van ellende, verlossing en dankbaarheid zijn bevonden en doorleefd. Ik bedoel maar, er mag geen onduidelijkheid heersen over de waarachtigheid van de bekering, waarover ik de vraag stel.

Welnu, wanneer kan jij, met alle voorzichtigheid die je in acht wilt nemen, zonder terughoudendheid zeggen dat we met een waarachtig wedergeboren mens van doen hebben?

Naar mijn gevoel is dit de belangrijkste vraag om duidelijkheid te verschaffen bij alle twijfel en discussie die naar voren komt rond dit onderwerp.

Al eerder heb ik geschreven dat er in o.a. de Gereformeerde Gemeenten die duidelijkheid er wel is voor predikanten, maar vaak niet voor gewone kerkmensen. Ik betreur dat ( om mijn eigen positie in deze discussie nog eens te verwoorden), want ik geloof dat er meer echt werk van God in dit soort kerkgemeenschappen gevonden wordt, dan veel mensen (voor zichzelf) kunnen, willen of mogen erkennen.

Het gaat er nu om welke criteria er nu echt gebruikt worden om die duidelijkheid te geven. het kan wel, getuige de begrafenissen van vele predikanten, waarbij men onomwonden spreekt van een 'zalige ruil'.

De vraag nogmaals:

Wat is er volgens jou nodig, zodat jij zonder gewetensbezwaar tot de erkenning kan komen dat iemand een waarachtig wedergeboren mens is?

Ik hoop dat Horeb, of een ander wil reageren.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Terug naar “Archief”