Faramir schreef:Het is spijtig dat mensen zo vaak oordelen over zaken waar ze geen weet van hebben. Een heiligverklaring is niets meer of minder dan een verklaring op basis van constateringen dat een persoon in de hemel is. Heiligverklaringen laten vaak vele tientallen jaren op zich wachten omdat ze onderzocht moeten worden oa door de seculiere wetenschap.
Ik ben op de hoogte van de procedures e.d. Dat rechtvaardigt
naar mijn mening echter niet de heiligverklaring door een menselijk instituut. Het heeft niets met oordelen of onwetendheid te maken, maar eerder met een andere mening.
Faramir schreef:Wat is garanderen in een geloof? Bestaat God, de katholieke Kerk (of welke kerk/religie dan ook) zal het nooit kunnen garanderen, wel kan ze uitspreken er van overtuigd te zijn dat God bestaat.
Getuige dat God bestaat is iets anders dan heiligverklaringen. Met heiligverklaringen verklaar je namelijk indirect dat je
weet [Bijbels gezien] dat de persoon in de Hemel is; maar dat weet je gewoonweg niet, daar kun je enkel naar gissen. Dus waarom dan tóch heiligverklaringen uitspreken als het géén enkele meerwaarde heeft en daartoe ook niet opgeroepen wordt door Jezus Christus? Daarentegen zou ik het wel interessant vinden om een biografie van personen te lezen die voorbeeldig
lijken te leven, zodoende kun je er misschien nog iets van opsteken [of niet] -
dat lijkt naar mijn mening nuttiger dan een heiligverklaring zonder enig nut.
Faramir schreef:Welke praktijk, vertel eens en dan graag zonder vooroordelen en onderbuik.
Een katholieke vriendin bijvoorbeeld. Die bid meer naar een Mariabeeld [die overigens vol rijkdom aangekleed is -
welk nut voor het geloofsleven heeft dat?], dan dat zij naar Jezus Christus lijkt te bidden. Ik zelf walg er een beetje van [maar uit dat niet], omdat er voor mij niemand anders is dan Jezus Christus, God. In het Oude-Testament lezen we overigens ook dat God een jaloers God is. Maar daarnaast zie ik ook veel meer benamingen van kerken naar Maria/heiligen dan naar Jezus Christus, niet dat God in welke kerk dan ook huisvest.
Ook is er een voorbeeld van een vrouw die zei dat ze naar Paus Johannes II had gebeden en dat zij toen plots van haar ziekte was genezen! Ik zie dat ook waarlijk als aanbidding! Hoe jaloers moet God zijn dat iemand naar een mens bid, in plaats van God? Denkt die vrouw soms dat zij God niet nodig heeft, omdat ze naar een mens bid? Ik ken
enigszins de gedachte erachter, maar dat rechtvaardigt niets.
Er is gewoonweg géén enkel argument om naar iemand anders dan de Vader te bidden, dan wel te aanbidden.
Faramir schreef:Waarom zou je mensen vragen om voor je te bidden? Waarom zou jij bidden voor ander mensen? Hele reële vragen waar ik zonder meer antwoord op kan geven, en ik denk dat jij dat ook kan.
Ik zie een wezenlijk verschil tussen mensen op aarde en zij die hier niet meer aanwezig zijn. Je vraagt deze mensen om samen met jou te bidden naar God en je bid dus niet naar deze aardse persoon, hetgeen je wel doet als je naar personen bid die hier niet meer aanwezig zijn.
Faramir schreef:Er is geen weerstand, als je als katholiek niets met heiligen hebt dan doe je er toch fijn niets mee.
Geen weerstand? Ik ondervind alleen maar weerstand als ik over dit onderwerp begin [Jezus Christus, God, als enige]...
Faramir schreef:Katholieken bidden niet tot beelden. Een beeld is slechts een richtpunt, een punt voor concentratie net zoals bijvoorbeeld een kaars dat kan zijn.
Waarom hebben ze er dan moeite mee als ik aangeef dat ik liever niet onder een Mariabeeld slaap [context: samenwonen]? Dat zou namelijk voor een vriendin een groot issue zijn...