Kiezen wij God of kiest God ons?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

RogierV
Kapitein
Kapitein

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor RogierV » 06 jun 2011 14:10

Er is geen mens die daar om vroeg, maar God deed het, uit liefde voor mensen die denken Hem niet nodig te hebben.

Vroegen Soddom en Gommorah ook om vernietiging? Nee ze deden wat God niet wou dat ze zouden doen. Dus de dood.

Ik zie hier geen liefde in maar een slaaf/meester relatie.
Daarom begrijp ik het zo slecht, hoezo wil je vrienden met iemand zijn die je afkeurt als je jezelf bent.
Of je wel acccepteerd maar `je probeert te veranderen` (je kent dat soort relaties toch :wink: )

En dan nog begrijp ik niet hoe een almachtige liefhebbende perfecte God zulk slecht werk aflevert. Dat moet je toch zelf ook kunnen waarnemen? uiteraard zullen we het er alle twee over eens zijn, dat dit door mensen veroorzaakt word.
Maar waarom mensen dat doen is niet zo simpel. En heeft helemaal niets te maken met welke God ze aanhangen.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 jun 2011 14:17

RogierV schreef:Vroegen Soddom en Gommorah ook om vernietiging? Nee ze deden wat God niet wou dat ze zouden doen. Dus de dood.

Ik zie hier geen liefde in maar een slaaf/meester relatie.
Daarom begrijp ik het zo slecht, hoezo wil je vrienden met iemand zijn die je afkeurt als je jezelf bent.
Of je wel acccepteerd maar `je probeert te veranderen` (je kent dat soort relaties toch :wink: )

En dan nog begrijp ik niet hoe een almachtige liefhebbende perfecte God zulk slecht werk aflevert. Dat moet je toch zelf ook kunnen waarnemen? uiteraard zullen we het er alle twee over eens zijn, dat dit door mensen veroorzaakt word.
Maar waarom mensen dat doen is niet zo simpel. En heeft helemaal niets te maken met welke God ze aanhangen.

Je begrijpt er niet veel van geloof ik. Sodom en Gomorrah werden opgeroepen om zich te bekeren. Er gebeurden daar verschrikkelijke zonden. Maar God KAN de zonden niet door de vingers zien. Hij heeft juist oneindig geduld met ons.
God heeft VOLMAAKT werk afgeleverd, maar door de zondeval is alles verknoeit en verbeurd.
Pas toch op met wat je zwart op wit zet !! Het is al erg dat je met deze gedachten rondloopt, vergiftig daar geen onschuldige zielen mee, en dat op refoweb :shock:

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 06 jun 2011 15:27

RogierV schreef:Daarom begrijp ik het zo slecht, hoezo wil je vrienden met iemand zijn die je afkeurt als je jezelf bent.

Als God je lief heeft om wie of wat je ook bent, en je mag beseffen wat Hij voor een zondaar over heeft, dan ben je dankbaar dat er nog een weg terug is, en dan wil je niets liever dan leven naar Gods Woord en wet.
Een zondaar zal dan weer aan Gods beeld gelijk zijn, zoals hij ons bedoelt heeft!
Niemand heeft er recht op, en niemand kan zichzelf tot God bekeren, maar door Gods genade alleen is het nog mogelijk!!

Jesaja 45:4 Om Jakobs, Mijns knechts wil, en Israëls, Mijns uitverkorenen; ja, Ik riep u bij uw naam, Ik noemde u toe, hoewel gij Mij niet kendet.
5 Ik ben de HEERE, en niemand meer, buiten Mij is er geen God; Ik zal u gorden, hoewel gij Mij niet kent.
6 Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer.
7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

9 Wee dien, die met zijn Formeerder twist, gelijk een potscherf met aarden potscherven! Zal ook het leem tot zijn formeerder zeggen: Wat maakt gij? of zal uw werk zeggen: Hij heeft geen handen?
10 Wee dien, die tot den vader zegt: Wat genereert gij? en tot de vrouw: Wat baart gij?

12 Ik heb de aarde gemaakt, en Ik heb den mens daarop geschapen; Ik ben het! Mijn handen hebben de hemelen uitgebreid, en Ik heb al hun heir bevel gegeven.
13 Ik heb hem verwekt in gerechtigheid, en al zijn wegen zal Ik recht maken; hij zal Mijn stad bouwen, en hij zal Mijn gevangenen loslaten, niet voor prijs, noch voor geschenk, zegt de HEERE der heirscharen.

24 Men zal van Mij zeggen: Gewisselijk, in den HEERE zijn gerechtigheden en sterkte; tot Hem zal men komen; maar zij zullen beschaamd worden allen, die tegen Hem ontstoken zijn.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2011 15:38

quote="RogierV"

Dat is juist het bewijs van de Liefde van God de mens heeft Hij lief, maar zijn daden en
denken niet, die zijn totaal anders dan God zelf is. En omdat Hij volmaakt is is er niemand
op aarde die Hem zou kunnen benaderen of ook maar in Zijn aanwezigheid te zijn.

Om die reden heeft Jezus Zijn leven gegeven door Hem is het mogelijk om tot God
te naderen, door wedergeboorte is er die Weg.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 06 jun 2011 17:55

schaapje schreef:@Horeb

Zie hier het bewijs (bovenstaand bericht) ik wil niet, ik hoef niet, ik heb niet nodig.
En deze berichtgever mág komen ! of kwam Jezus ook niet voor deze persoon?

ik begrijp je wel..........maar zoals je weet ben ik dat niet met je eens. we gaan daar overigens weer geen hele discussie ansich voor houden wat mij betreft.

deze jongen zal als God het wil bekeerd worden. op Zijn tijd en wijze. zoals een Paulus dreiging en moord brieste en nedergeveld werd door Hem, zo kan dat nog gaan. maar uitsluitend als God dat wil. anders niet. vanuit de mens is er geen vragen of zoeken naar God,maar we zoeken het tegenovergestelde.......onze eigen en zo mogelijk Gods ondergang. dat is de vrucht van de zonde.

er is inderdaad hoop op redding voor alle mensen......hoe slecht ook.......maar die hoop komt niet uit de mens,maar alleen uit Gods soeverein welbehagen. zo spreekt de bijbel daar over.

de oproep en het bevel tot wedergeboorte en bekering blijft uiteraard staan tegenover onze wetsverbreking en zondeschuld.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2011 19:50

Ik snap wat je bedoelt Horeb, maar dan lijkt het of God sommige mensen uitkiest en anderen
verstoot, terwijl beiden zondaar zijn, dat zijn wij allen die gered zijn er is geen verschil in
En dan denk ik aan het de Oordeelsdag ik vul dat zelf even in met mijn idee over God,
zonder oneerbiedig te willen zijn, en zonder de pretentie het precies te weten.
Maar zal het niet zo zijn dat onze rechtvaardige Vader, zal kunnen laten zien aan degene
die verloren gaan....Ik heb of had je zovaak geroepen en je hebt niet gewilt?

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 06 jun 2011 21:15

schaapje schreef:Ik snap wat je bedoelt Horeb, maar dan lijkt het of God sommige mensen uitkiest en anderen
verstoot, terwijl beiden zondaar zijn, dat zijn wij allen die gered zijn er is geen verschil in
En dan denk ik aan het de Oordeelsdag ik vul dat zelf even in met mijn idee over God,
Maar zal het niet zo zijn dat onze rechtvaardige Vader, zal kunnen laten zien aan degene

Romeinen9:14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.

18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
Matheus 13:36 Toen nu Jezus de scharen van Zich gelaten had, ging Hij naar huis. En Zijn discipelen kwamen tot Hem, zeggende: Verklaar ons de gelijkenis van het onkruid des akkers.

37 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Die het goede zaad zaait, is de Zoon des mensen;
38 En de akker is de wereld; en het goede zaad zijn de kinderen des Koninkrijks; en het onkruid zijn de kinderen des bozen;
39 En de vijand, die hetzelve gezaaid heeft, is de duivel; en de oogst is de voleinding der wereld; en de maaiers zijn de engelen.
40 Gelijkerwijs dan het onkruid vergaderd, en met vuur verbrand wordt, alzo zal het ook zijn in de voleinding dezer wereld.
41 De Zoon des mensen zal Zijn engelen uitzenden, en zij zullen uit Zijn Koninkrijk vergaderen al de ergernissen, en degenen, die de ongerechtigheid doen;
42 En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden.
43 Dan zullen de rechtvaardigen blinken, gelijk de zon, in het Koninkrijk huns Vaders. Die oren heeft om te horen, die hore.

Judas
15 Om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege al de harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben.
16 Deze zijn murmureerders, klagers over hun staat, wandelende naar hun begeerlijkheden; en hun mond spreekt zeer opgeblazen dingen, verwonderende zich over de personen om des voordeels wil.
17 Maar geliefden, gedenkt gij der woorden, die voorzegd zijn van de apostelen van onzen Heere Jezus Christus;
18 Dat zij u gezegd hebben, dat er in den laatsten tijd spotters zullen zijn, die naar hun goddeloze begeerlijkheden wandelen zullen.
19 Dezen zijn het, die zichzelven afscheiden, natuurlijke mensen, den Geest niet hebbende.
20 Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest;
21 Bewaart uzelven in de liefde Gods, verwachtende de barmhartigheid van onzen Heere Jezus Christus ten eeuwigen leven.
22 En ontfermt u wel eniger, onderscheid makende;
23 Maar behoudt anderen door vreze, en grijpt ze uit het vuur; en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is.
24 Hem nu, Die machtig is u van struikelen te bewaren, en onstraffelijk te stellen voor Zijn heerlijkheid, in vreugde,
25 Den alleen wijzen God, onzen Zaligmaker, zij heerlijkheid en majesteit, kracht en macht, beide nu en in alle eeuwigheid. Amen.

Openbaring1:12 Ik zal ulieden ook ten zwaarde tellen, dat gij allen u ter slachting zult krommen, omdat Ik geroepen heb, maar gij hebt niet geantwoord, Ik gesproken heb, maar gij hebt niet gehoord, maar hebt gedaan, dat kwaad was in Mijn ogen, en hebt verkoren hetgeen, waaraan Ik geen lust heb.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2011 21:31

Marieke heel wat werk om al die teksten uit te schrijven :D
Maar zou je mij een plezier willen doen tik het woordje bekeert op biblia- net in en tik dan al dié teksten op dit topic, ik waarschuw je het zijn er ca. 40
Ik blijf het vinden dat het éénzijdig belicht is.

Ik zal een begin maken Joh.3;16

Want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven,
opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebben.

Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordelen,
maar opdat de wereld door Hem behouden worden.

Kom er nog even op terug, het is opvallend dat de opdracht is ...bekeert u...
en er staat niet Ik zal u bekeren. :(

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 06 jun 2011 22:29

Er staan een aantal teksten in de Bijbel over wat God zal doen, maar niet met het doel om de conclusie te trekken: dus dan kan ik niet... dan moet ik wachten.... dan moet ik eerst....
Wat Gods werk is, dat is geen opdracht aan ons. Tegen ons zegt Hij: bekeert u en gelooft het evangelie. Kiest dan heden wie gij dienen zult.
Dat God ons zegt dat alles van Hem komt dient alleen maar om alle roem aan onze kant uit te sluiten zodat alle eer Hem toekomt.
Alles komt van Hem, maar dat werkt Hij uit in onze keuzes, bekering en geloof. En dat is weer iets wat wij pas achteraf kunnen zien. Lees Ezch.18 eens!

Het kiezen van God sluit ons kiezen niet uit, maar in! Waarbij wij ons niet met zijn kant moeten bemoeien maar bij onze eigen verantwoordelijkheid moeten blijven.
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 06 jun 2011 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 06 jun 2011 22:53

schaapje schreef:Marieke heel wat werk om al die teksten uit te schrijven :D
Maar zou je mij een plezier willen doen tik het woordje bekeert op biblia- net in en tik dan al dié teksten op dit topic, ik waarschuw je het zijn er ca. 40
Ik blijf het vinden dat het éénzijdig belicht is.

Ik zal een begin maken Joh.3;16

Want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven,
opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebben.

Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordelen,
maar opdat de wereld door Hem behouden worden.

Kom er nog even op terug, het is opvallend dat de opdracht is ...bekeert u...
en er staat niet Ik zal u bekeren. :(

Klaagliederen5:21 HEERE, bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn; vernieuw onze dagen als van ouds.

Romeinen 2:4 Of veracht gij den rijkdom Zijner goedertierenheid, en verdraagzaamheid, en lankmoedigheid, niet wetende, dat de goedertierenheid Gods u tot bekering leidt?

2 Petrus3:9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
18 Maar wast op in de genade en kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, beide nu en in den dag der eeuwigheid. Amen.

En toch vraagt de Heere bekeert u, al kunnen wij dit niet.
We kunnen ook niet anders dan het beseffen, als God dit van ons vraagt, dat het alleen kan als we erom bidden wat God vraagt van ons!

Net als met de wet zondekennis verkregen wordt, wij beseffen dat we het niet kunnen onderhouden, maar mogen zien dat God de weg in Christus heeft willen schenken!
Als er geen wet zou zijn, zou er ook geen zondekennis zijn zijn.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 jun 2011 11:27

Hallo Marieke,

Nu heb je precies te teksten uit gezocht die jouw standpunt ( n.l. een mens kan zich niet
bekeren dat moet God doen) onderbouwt, toch blijf ik het anders zien dat er van mensen
een antwoord door God wordt gevraagd.

Gravo heeft op de topic "hoe om te gaan met bekeerden" een heel goed stuk geschreven,
en daar kan ik alleen maar amen op zeggen.
Ik vind jouw denkwijze veel te star, gezien welke teksten je uitkiest, er zijn zoveel andere
teksten die van ons ook een houding naar God toe vraagt, meer een houding van willen
buigen voor Hem.

Ik kan deze teksten wel allemaal gaan intikken maar daar heb ik geen zin in.
Blijft dat we beiden een ander beeld van God onze Vader hebben, en dat mag, denk ik. :D
Groetjes

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 07 jun 2011 17:37

Door de hele Bijbel lezen we dat mensen geroepen worden tot inkeer te komen. Je hebt dus weldegelijk een keus, je kunt je bekeren, wel heb je daar God bij nodig. Maar als de wil er is, en je oprecht wilt geloven en Hem roept zal Hij antwoorden.

Neem dit ter harte, zondaars, verman je, kom tot inkeer! Jesaja 46,8

Ik zal iedereen beoordelen naar de weg die hij gegaan is – spreekt God, de HEER. Kom tot inkeer, bega geen misdaden meer, anders brengt jullie schuld je ten val. Ezechiël 18,30

Kom tot inkeer, want het koninkrijk van de hemel is nabij!’ Matteüs 3,2
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 07 jun 2011 18:00

schaapje schreef:Ik snap wat je bedoelt Horeb, maar dan lijkt het of God sommige mensen uitkiest en anderen

in principe is dat niet van belang. er zijn miljoenen mensen die de roeping tot Zijn heil nooit zullen horen of gehoord hebben. toch zijn ze verloren gegaan of zullen verloren gaan. dat is niet hard of onmenselijk........want God is aan ons niets verplicht.
Hij schiep Farao tot verharding en om Zijns Zelfs Naams eer. de verstokte Farao was het middel om het Volk Israël door een sterke hand uit te leiden.
Kain was er om Abel dood te slaan..........wat een aangrijpende gedachte............

nogmaals, het is een fabel te denken dat een mens van uit zichzelf tot God gaat. je mag dus ook niet de roeping tot bekering (die terecht is vanwege het afdwalen van de mens) verwarren met het vermogen in de mens tot God te komen.
God heeft Zich van eeuwigheid een volk verkoren ten eeuwige leven die Hij in de tijd gaat trekken uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht.
dat is de enige bijbelse waarheid

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 jun 2011 18:24

Volgens mij lees jij de Bijbel met een kokervisie, ik zeg niet dat wat jij aanhaalt niet zo is
God is souverein en kan doen wat Hij wil.

Maar als ik in het OT lees dan zie lees ik over een God die ook een heel andere kant heeft.
Waarom waren de voorvaderen gerechtvaardigd, was dat niet door geloof en omdat ze
God lief hadden en rekening met Hem hielden in hun wandel op aarde, ..tja en er was
geen Wet en er waren geen regels.

Waarom liet God zich steeds weer verbidden na lange tijden van wetteloosheid van het
Joodse volk. Onvoorstelbaar is zijn liefde en geduld. Maar het volk werd weer door
God omarmt na...bekering van hun zonden.

Horeb zoals jij alles uitlegt lijkt het of je het over een God hebt die met tegenzin
met mensen omgaat.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 jun 2011 18:52

Toch Schaapje, vraag ik mij af, waarom kwamen die mensen tot inkeer, waarom kwamen zij tot bekering?

Terug naar “[Religie] - Open forum”