Kiezen wij God of kiest God ons?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

cornelis
Kapitein
Kapitein

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor cornelis » 30 mei 2011 18:35

Toen ik boven genoemde topic las,dacht ik gelijk wat ik alweer enige jaren geleden mee maakte.
Ik stapte een winkelcentrum binnen,toen ik werd aangesproken door een oudere dame,die mij vroeg of ze wat mocht vragen,ik stemde daarin toe.
Ze vroeg mij,ben u al tot God gekomen,ik sprak nee,God is tot mij gekomen.
En daar bleef het bij.
Ja,Hij heeft mij getrokken uit de duisternis tot het het Licht der Wereld.
En dat geef mij nog dagelijks een dankbaar gevoel,dat God mij het geloof heeft willen schenken.
Ik ben Hem daar zeer dankbaar voor.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 02 jun 2011 20:45

cornelis schreef:Toen ik boven genoemde topic las,dacht ik gelijk wat ik alweer enige jaren geleden mee maakte.
Ik stapte een winkelcentrum binnen,toen ik werd aangesproken door een oudere dame,die mij vroeg of ze wat mocht vragen,ik stemde daarin toe.
Ze vroeg mij,ben u al tot God gekomen,ik sprak nee,God is tot mij gekomen.
En daar bleef het bij.
Ja,Hij heeft mij getrokken uit de duisternis tot het het Licht der Wereld.
En dat geef mij nog dagelijks een dankbaar gevoel,dat God mij het geloof heeft willen schenken.
Ik ben Hem daar zeer dankbaar voor.

Dat is zeker waar, God trekt de mens, er is niets van de mens bij anders zou de mens erin kunnen roemen.
Daarom alle eer aan Hem.

Ezechiël 36
23 Want Ik zal Mijn groten Naam heiligen, die onder de heidenen ontheiligd is, dien gij in het midden van hen ontheiligd hebt; en de heidenen zullen weten, dat Ik de HEERE ben, spreekt de Heere HEERE, als Ik aan u voor hun ogen zal geheiligd zijn.

24 Want Ik zal u uit de heidenen halen, en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen.

25 Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.

26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.

27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

't honkie

Berichtdoor 't honkie » 02 jun 2011 21:04

Beste marieke1984,

Complimenten voor je inbreng in dit topic! Helemaal mee eens. Toch ook nog een vraag: wil je ook zeggen dat ik dus maar moet afwachten of God mij uitgekozen heeft?

LandmachtGirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LandmachtGirl » 02 jun 2011 21:06

Het komt ook van beide kanten, dnek ik, maar God weet vantevoren al wat het gaat worden: hemel of hel..

De mens kiest er in zeker mate wel zelf voor, want paulus, toen saulus, was eerst helemaal van God af, tot God hem riep. Dat was dus niet van de mens.

Maar sommige mensen willen het wel graag enzo, (door genade), en dan op een gegeven moment worden ze toch kind van God!

Ten diepste komt het van 1 kant, maar met hulp van die Kant komt het ook van onze kant :)
11 LMB: 'Nec temere, nec timide'
(Niet roekeloos, noch vreesachtig)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 jun 2011 21:24

Marieke al die teksten uit Ezechiël gaan over het herstel van Israël.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 jun 2011 21:35

Hier is al een topic over uitverkiezing raakt men niet over uitgepraat en worden het nooit eens.
Ik denk er het mijne van en dat is dat je in beweging moet komen en zeker als de Here God
in je hart bezig is, je ja moet zeggen.
Er zijn zoveel teksten tot in Openbaring toe: zie ik sta aan de deur en klop, tja dan moeten
wij de deur wel open doen.
Hoeveel keren zegt de Here Jezus niet;...bekeert u
Maar er zijn er die hardnekkig blijven roepen ...ik kan me niet bekeren...dat moet God doen.
Dan moet je wel luisteren naar zijn roepende stem, dacht ik zo :(

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 02 jun 2011 21:58

't honkie schreef:Beste marieke1984,

Complimenten voor je inbreng in dit topic! Helemaal mee eens. Toch ook nog een vraag: wil je ook zeggen dat ik dus maar moet afwachten of God mij uitgekozen heeft?

Johannes 6:65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.

Romeinen 8:28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

Degenen die door God geroepen zijn zullen medewerken ten goede, en gaan dus zeker niet afwachten.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 02 jun 2011 22:09

schaapje schreef:Marieke al die teksten uit Ezechiël gaan over het herstel van Israël.

?
Lees je er niet in dat God de mens trekt met Zijn Geest?
God zegt het zelf in Zijn Woord!
Zal dat nu niet meer zo zijn dan?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 jun 2011 06:38

quote="Marieke1984"

26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven

Dit is het wonder dat God doet in een mens, maar doet God dat "zomaar" Hij roept en
klopt op de deur, Jezus riep bekeert u...en laat u redden.

En het idee van dan zou een mens kunnen roemen, begrijp ik niet, als je weet uit genade
gered te zijn en opniuew geboren bent, kan je alleen nog maar God roemen om Zijn grote Liefde.

Het gaat er om dat de mens antwoord op de liefde en redding van God, want Hij is het die het eerste
ons lief heeft, Hij is het die niet wil dat zondaren verloren gaan. Hij is het die ons uitnodigd en als
de mens op die uitnodiging in gaat, dan mag je de "uitverkorene" genoemt worden.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 03 jun 2011 06:47

@Schaapje, ik heb het hier gister nog met een vriend van me over gehad. En hij vertelde me toch dat wij zelf een keuze hebben, als wij God roepen zal Hij antwoorden. Maar als wij zelf nog de tijd/moeite/behoefte nemen om tot Hem te komen, zal Hij ook niet tot ons komen. We hebben het dus wel degelijk zelf een keuze.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 jun 2011 07:48

quote="JHM"@Schaapje, ik heb het hier gister nog met een vriend van me over gehad. En hij vertelde me toch dat wij zelf een keuze hebben, als wij God roepen zal Hij antwoorden. Maar als wij zelf nog de tijd/moeite/behoefte nemen om tot Hem te komen, zal Hij ook niet tot ons komen. We hebben het dus wel degelijk zelf een keuze.

Ik ben het helemaal met je eens, er zijn zoveel mensen die zeggen, ... ja..ik geloof wel dat er een
God is, maar hebben totaal geen interesse in Hem en zoeken Hem daarom ook niet, Nou weet
ik wel dat wij van nature vijanden zijn van God, maar God zelf biedt ons die Vrede aan in Zijn
Zoon Jezus Christus, en een ieder kan dat weten.

Met de zondeval kozen Adam en Eva met hun wil om God niet te geloven.
Met de komst van Jezus kunnen wij met heel onze wil God weer geloven.

Het gaat om onze vrije wil, we hebben net wat jij zegt een keuze.

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 03 jun 2011 09:13

schaapje schreef:"26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven"

Dit is het wonder dat God doet in een mens, maar doet God dat "zomaar" Hij roept en
klopt op de deur, Jezus riep bekeert u...en laat u redden.

En het idee van dan zou een mens kunnen roemen, begrijp ik niet, als je weet uit genade
gered te zijn en opniuew geboren bent, kan je alleen nog maar God roemen om Zijn grote Liefde.

Het gaat er om dat de mens antwoord op de liefde en redding van God, want Hij is het die het eerste
ons lief heeft, Hij is het die niet wil dat zondaren verloren gaan. Hij is het die ons uitnodigd en als
de mens op die uitnodiging in gaat, dan mag je de "uitverkorene" genoemt worden.

Ik bedoelde dat een mens zichzelf dan kan roemen!
Waar God een mens trekt, volgt het roemen in God!

Waar God een begin plant, volgt zeker het zoeken.
Ik zeg ook zeker niet dat dat niet zo is!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 jun 2011 09:30

Sorry Marieke ik begrijp niet wat je nu bedoelt. :(

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 04 jun 2011 15:30

Even een toevoeging.
God bewerkt ook het verlangen,dus nooit een afwachtende houding nemen.
Inderdaad Jezus roept ons toe:Kom tot Mij.
Het is altijd God die begint.
Ik weet nog goed,dat ik tegen een predikant sprak,ds hoe komt het nu,dat ik wel mag geloven en mijn broer niet.
De Ds.spak,dat is nu uitverkiezing.
Ik geloof rots vast,als een mensekind echt geloofd in het volbrachte werk van de Here Jezus,dat het ook voor Hem of haar is,dan is die persoon uitgekozen door God.
Uitverkiezing is Gods Werk,en Hij wil ook zegt de Bijbel,dat er geen mens verloren gaat,daarom gaf Hij Jezus,Zijn dierbaar Kind.
En wie tot Hem komt,gegrepen door God zelf,die zal Hij nooit uitwerpen,daar staat het dierbaar Offer van het Lam Gods garant voor.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.

Psalm 9 vers 11.

Een vriendelijke groet van Cornelis

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 04 jun 2011 17:05

En als je niet `kiest` te geloven is god daar niet blij mee(in de breedste zin van het woord)?
Een straf is wat je dan krijgt, uit principe wil ik dan niet je vriend zijn. Hoeveel liefde je ook voor me mag hebben, dat soort dingen doe je niet met vrienden.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Terug naar “[Religie] - Open forum”